AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Eller har det betydning hvor R'en er plassert i ordet? Har det betydning om R kommer først eller sist i ordet? Jeg hører på en som skarrer og det virker litt tilfeldig ( for meg) når det blir rulle-r og skarre-r. Finnes det dialekter som kombinerer begge deler? Anonymkode: 70ab8...5fe
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Jeg skarrer ikke på noen R-er. Anonymkode: 013b1...30b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april Ja,det bør det være. Men som oftest talefeil da det ikke er dialekt. Anonymkode: 694bf...091 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Voss-dialekten veksler mellom skarre-R og rulle-R. Alle andre dialekter (såvidt jeg vet) er konsekvente med enten skarring eller rulling; det vil si at de ikke blander mellom dem. Anonymkode: aa483...aad
enhjørningfis Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller har det betydning hvor R'en er plassert i ordet? Har det betydning om R kommer først eller sist i ordet? Jeg hører på en som skarrer og det virker litt tilfeldig ( for meg) når det blir rulle-r og skarre-r. Finnes det dialekter som kombinerer begge deler? Anonymkode: 70ab8...5fe Mine gutter er vokst opp på sørlandet, meg mor er fra Østlandet, far fra sørlandet, de skarret mer på R når de gikk i b.hagen, nå av og til eller så "hopper de over" R.. Ændal istedenfor Arendal f.eks.. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #6 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (18 timer siden): Voss-dialekten veksler mellom skarre-R og rulle-R. Alle andre dialekter (såvidt jeg vet) er konsekvente med enten skarring eller rulling; det vil si at de ikke blander mellom dem. Anonymkode: aa483...aad Er det den nye generasjonen som vingler mellom R'lydene? Jeg har i hvert fall hørt om Voss før at folk både skarrer og ruller, men ikke samtidig. Anonymkode: 70ab8...5fe
AnonymBruker Skrevet 9. april #7 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg skarrer ikke på noen R-er. Anonymkode: 013b1...30b Interesssant. Anonymkode: 70ab8...5fe
AnonymBruker Skrevet 9. april #9 Skrevet 9. april Skarrer ikke. Mange som skarrer som har talefeil. Høres enda dummere ut enn de som uttaler r «j». Anonymkode: f98ec...e0a 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #10 Skrevet 9. april Ja, jeg skarrer på alle R-er. Med bergensdialekt blir det heller en talefeil å ikke skarre på enkelte R-er. Anonymkode: f6d07...eb5 5 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #11 Skrevet 9. april Jeg er fra sørvestlandet og skarrer på alle "R"-er. Det er vår dialekt. Anonymkode: 6ac23...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #12 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skarrer ikke. Mange som skarrer som har talefeil. Høres enda dummere ut enn de som uttaler r «j». Anonymkode: f98ec...e0a Barn som ikke klarer å si skarre-r kutter vanligvis ut r. Barn som ikke klarer å si rulle-r uttaler vanligvis r som j eller l. Anonymkode: b33c8...7db 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #13 Skrevet 9. april Jeg skarrer på alle r'er. Men ikke like hardt på alle. Anonymkode: b33c8...7db 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #14 Skrevet 9. april Skarrer kun. Bor i Kristiansand. Her skarres det. Anonymkode: 37f97...452 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #15 Skrevet 10. april Skarrer ikke. Fra Trondheim Anonymkode: 3626d...eb2
AnonymBruker Skrevet 10. april #16 Skrevet 10. april Mitt spørsmål var selvfølgelig rettet mot dere som skarrer. Hvis dere ikke skarrer er det ikke noe poeng å svare på spørsmålet. Anonymkode: 70ab8...5fe 4
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april https://sprakradet.no/spraksporsmal-og-svar/spreiing-av-skarre-r-en/ Sitat Før år 1900 fanst hals-r eller skarre-r nesten berre på det sørlege Sørlandet og i nokre tettstader på Sør-Vestlandet. Sidan spreidde han seg kraftig i desse landsdelane. R-en har så å seia hoppa frå tettstad til tettstad før han har spreidd seg utover bygdene. Sitat Mange stader er det no berre dei eldste som nyttar rulle-r. Skarre-r tar altså over for rulle-r i norsk språk, og det begynner med de unge. Så personen din kan være fra et sted som holder på å bli skarre-r. Anonymkode: b33c8...7db 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #19 Skrevet 12. april Jeg skarrer bare på ord som Ikke har r. Anonymkode: dbab2...3e6 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #20 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 21.10): Ja,det bør det være. Men som oftest talefeil da det ikke er dialekt. Anonymkode: 694bf...091 Så du mener halve Vestlandet har talefeil 🙄? Anonymkode: 15531...79e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå