AnonymBruker Skrevet 8. april #1 Skrevet 8. april Jeg skal være med på et veldedighetsløp på jobb, og i den forbindelse har jeg forsøkt å løpe litt den siste måneden. Jeg skal løpe 1km. Problemet mitt er at jeg etter 200 meter holder på å krepere. Kroppen gjør vondt, jeg har slim i halsen og jeg syns det er pyton. Har alltid vært glad i sport og spill, og da blir jeg aldri sliten. Men dette løpe-greiene jeg får det bare ikke til. Mistenker at jeg er dårlig trent, litt overvektig (ca 10 kilo) og jeg har dårlig selvkontroll (klarer liksom ikke pushe meg) og at jeg rett og slett syns det er kjedelig å løpe. Men så ser jeg andre som også er lltt god i hold likevel jogge i flere kilometer. Kan noen hjelpe meg sånn at jeg kommer meg gjennom 1 kilometer uten å måtte ta utallige pauser? Det begynner å nærme seg løpet på Jobb. Forsøkte å løpe i stad, men måtte ha fem pauser for å klare 1 kilometer 😳 Anonymkode: cc330...f6b 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #2 Skrevet 8. april Du går for hardt ut og har ikke trent opp evnen til å tåle så høy puls over tid. Har du bare begynt å løpe, uten noen forberedelser? Anonymkode: 5691a...b41 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. april #3 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du går for hardt ut og har ikke trent opp evnen til å tåle så høy puls over tid. Har du bare begynt å løpe, uten noen forberedelser? Anonymkode: 5691a...b41 Hvilke forberedelser må jeg gjøre? Anonymkode: cc330...f6b
Snabeltann Skrevet 8. april #4 Skrevet 8. april Senk tempoet. Start rolig. Jogg i gåfart, trippende frekvens på beina. Start med jogg ett minutt, gå ett minutt, veksle mellom. Så vil du etter hvert greie lengre og lengre distanser jogging. Cluet er å ikke tenke fart i starten, ikke i det hele tatt. Fokuser på å holde det gående i lavt tempo lengre og lengre tid og distanse i stedet. 2 5
AnonymBruker Skrevet 8. april #5 Skrevet 8. april Da jeg begynte å løpe starta jeg med 30 sek løping, to minutt gåing og økte gradvis derifra. Skal sies at jeg var veldig dårlig trent (og veldig overvektig), så er ikke sikkert du må starte helt der, men start med noe overkommelig. Nå løper jeg ei mil uten problemer og er ca 10kg overvektig Anonymkode: c4422...ab4 1 5
Wera1 Skrevet 8. april #6 Skrevet 8. april Løp SAKTE. Saktere enn du tror. Så sakte at det føles flaut. 7
AnonymBruker Skrevet 8. april #7 Skrevet 8. april Gå i motbakker. Jeg gjør det etter lengre late perioder, går 3 km oppover hver dag, ca 10% stigning (har et passelig fjell) , når jeg greier det på under 30 minutter, så begynner jeg å løpe igjen. Anonymkode: a092b...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #8 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gå i motbakker. Jeg gjør det etter lengre late perioder, går 3 km oppover hver dag, ca 10% stigning (har et passelig fjell) , når jeg greier det på under 30 minutter, så begynner jeg å løpe igjen. Anonymkode: a092b...d7e Skulle til å nevne det selv, motbakke trening er gull for å bli sterkere og mer utholdende Anonymkode: c4975...f2b 3
AnonymBruker Skrevet 8. april #9 Skrevet 8. april Hvor lang tid har du da? Er det snakk om få dager/uker, eller har du noen mnd på deg? Cluet er som de andre skriver, jogg sakte og ta gåpauser. Utvid joggeintervallene over tid og kort ned gåpausene til du ikke trenger dem lenger. Anonymkode: bfd16...2c7
AnonymBruker Skrevet 8. april #10 Skrevet 8. april Tipper du går rett fra sofaen og prøver å løpe en kilometer så fort som mulig? Da er det nemlig ikke rart at du holder på å krepere for kroppen din er jo ikke klargjort for treningen. Tren slik; oppvarming: gå fort i 5 min, jogg i 2 min, gå fort i 3 minutt, jogg i 2 minutt. Ta et minutt med rolig gange. start så å løpe det forteste du kan i ca 2 min. Ikke ha høyere fart enn du klarer i 2 min, så start heller ut litt for sakte og øk om det kjennes greit. gå i 2 min. løp i 2 min. gå i 2 min. Løp i 2 min gå i 2 min løp i 2 min gjør dette 3 ganger i uken og øk deretter løpetiden med ett minutt pr uke, altså løp 3 min, gå 2 min osv. Når du har kommet til 6 minutter løp, så kan du teste deg på 1 km i samme hastighet. Tar ca 6 uker og uten risiko for skade pga akutt overbelastning. Anonymkode: 3e2dd...79c
AnonymBruker Skrevet 8. april #11 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tipper du går rett fra sofaen og prøver å løpe en kilometer så fort som mulig? Da er det nemlig ikke rart at du holder på å krepere for kroppen din er jo ikke klargjort for treningen. Tren slik; oppvarming: gå fort i 5 min, jogg i 2 min, gå fort i 3 minutt, jogg i 2 minutt. Ta et minutt med rolig gange. start så å løpe det forteste du kan i ca 2 min. Ikke ha høyere fart enn du klarer i 2 min, så start heller ut litt for sakte og øk om det kjennes greit. gå i 2 min. løp i 2 min. gå i 2 min. Løp i 2 min gå i 2 min løp i 2 min gjør dette 3 ganger i uken og øk deretter løpetiden med ett minutt pr uke, altså løp 3 min, gå 2 min osv. Når du har kommet til 6 minutter løp, så kan du teste deg på 1 km i samme hastighet. Tar ca 6 uker og uten risiko for skade pga akutt overbelastning. Anonymkode: 3e2dd...79c Kan begynne mye roligere enn dette også, men det spørs jo hvor mye tid ts har til rådighet. Anonymkode: bfd16...2c7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april #13 Skrevet 8. april Så tøff du er, Ts ❤️ Det høres ut som at du går altfor hardt ut. Løper du, eller jogger du? De færreste får til å løpe over lengre distanser når man er utrent. Og utrente mennesker forveksler gjerne det å jogge med det å løpe. Ro ned tempoet. Start med å jogge 30 sekunder, så går du 30 sekunder. Så jogger du 30 sekunder igjen. Om du ønsker å få pulsen opp og få en skikkelig økt, kan du forsøke å løpe de siste 30 sekundene av turen. Da mener jeg altså løpe, ikke jogge. Det kan også høres ut som at det er lurt at du fortsetter med dette etter løpet. God kondisjon er så viktig for hjerte og hjernehelsen vår, og ofte undervurdert ❤️ Anonymkode: 6dd60...501
AnonymBruker Skrevet 8. april #14 Skrevet 8. april Hvor lang tid har du før dette løpet, Ts? Jeg ville begynt å gå i motbakker! Jeg har ikke kunnet løpe på noen år pga. sykdom. Er veldig dårlig form nå, men jeg har begynt å gå turer hver dag, og jeg legger inn bakker i lokalmiljøet. Har funnet noen bakker som tar 3-5 minutter å gå opp. Så går jeg disse bakkene i et tempo som er forholdsvis raskt, men ikke så raskt at jeg er helt utslitt når jeg kommer på toppen. Når jeg kommer på toppen så puster jeg tungt, men hiver ikke etter pusten. På tre uker har jeg kuttet tiden jeg går opp bakken med 40 sekunder, uten andre grep. Slike bakker går jeg 1-2 ganger i uken, ellers bare småbakker, men jeg er bevisst på å gå disse litt raskere de dagene jeg greier det. Det at du får så mye slim kan være bare at du er utrent, men det kan også være et tegn på at du egentlig ikke helt tåler noe du spiser. Jeg får f.eks. veldig mye slim av melkeprodukter, får noe slim av kornprodukter, og kan også få det av bananer av og til. For meg er det melkeprodukter jeg må holde meg helt unna - og da merker jeg det godt på pusten, det blir lettere å puste, langt mindre slim. Å drikke rødbetjuice daglig kan også hjelpe, man får bedre oksygenopptak. Jeg har brukt det før med god effekt når jeg har trent meg opp, og skal begynne med det igjen nå. Anonymkode: f3da9...fa6
AnonymBruker Skrevet 9. april #15 Skrevet 9. april KORTE steg. Mye bedre med raske, korte steg (kan hende du føler du tripper) enn lange. Og du må løpe seinere for å klare uten pauser☺️ Ellers kan jeg anbefale appen Løpeglad om du synes det er greit å betale litt! den har hjulpet meg kjempemye😊 Anonymkode: 8a4cc...a52
AnonymBruker Skrevet 9. april #16 Skrevet 9. april Gå, jogg, gå, jogg 🙂 du må begynne å jogge så sakte at du ser for deg en eldre person med rulator går forbi deg, det kan føles flaut ut 🙂 Men hvis du aldri har løpt før og starter rett på løping så er sjansen stor for at du pådrar deg skikkelig skade. Jeg startet min løpe karriere med å jogge mellom annenhver lyktestolpe. I løpet av ett par ukers tid så løp jeg 1 km ganske greit 🙂 Jeg trente 4-5 ganger i uken på det. Anonymkode: eb5d1...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #17 Skrevet 10. april Løp saktere, bare såvidt raskere enn å gå. Det føles klønete i starten men jeg lover det er nøkkelen til å øke utholdenheten. Anonymkode: 6e685...2b3
AnonymBruker Skrevet 10. april #19 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 19.18): Jeg skal være med på et veldedighetsløp på jobb, og i den forbindelse har jeg forsøkt å løpe litt den siste måneden. Jeg skal løpe 1km. Problemet mitt er at jeg etter 200 meter holder på å krepere. Kroppen gjør vondt, jeg har slim i halsen og jeg syns det er pyton. Har alltid vært glad i sport og spill, og da blir jeg aldri sliten. Men dette løpe-greiene jeg får det bare ikke til. Mistenker at jeg er dårlig trent, litt overvektig (ca 10 kilo) og jeg har dårlig selvkontroll (klarer liksom ikke pushe meg) og at jeg rett og slett syns det er kjedelig å løpe. Men så ser jeg andre som også er lltt god i hold likevel jogge i flere kilometer. Kan noen hjelpe meg sånn at jeg kommer meg gjennom 1 kilometer uten å måtte ta utallige pauser? Det begynner å nærme seg løpet på Jobb. Forsøkte å løpe i stad, men måtte ha fem pauser for å klare 1 kilometer 😳 Anonymkode: cc330...f6b Jogg,ikke løp ! Anonymkode: 84874...9b8
NoaideBiehtar Skrevet 12. april #20 Skrevet 12. april Støtter de andre, løp SAKTE. For kun 1 km vet jeg ikke om du trenger å prøve å gå - løpe gå, men bare få ned tempoet. Det føles kunstig og rart, men etterhvert som du mestrer det kan du øke tempoet eller distansen. Mye handler bare om å bli vant med det rett og slett, og lære deg riktig tempo. Det er ikke formen din som er elendig, men du som ikke vet å tilpasse fart til distanse og form. Øvingssak. 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå