Gå til innhold

Hvorfor er skolen livredde for at barn kaster snøballer og har snøballkrig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to barn i barnehagealder. Kona og jeg hadde snøballkrig med dem på hytta til svigermor i påsken. Mens vi holdt på, kom det noe familie av samboeren stil svigermor på besøk, og vi spurte barna om de ville være med. Dette er barn i barneskolealder. Da sa den eldste "nei, det får vi ikke lov til", mens den yngste svarte at "vi er jo ikke på skolen nå".

Hvorfor i all verden er den norske skolen livredd for at barn kaster snøballer? Jeg husker selv tilbake på alle disse forbudene i skoletiden. Det er jo helt tåpelig. Vi har lekt med å kaste snøballer i hele barndommen. ALDRI har jeg hørt om noen som har blitt skadet av dette. 

Hva er greia?!

• Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de kan være isklumper og steiner i, og det er LIVSFARLIG.  

Anonymkode: 6b18d...264

• Liker 24
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

En isete snøball i øyet er ikke godt, fikk varig skade av det. 

Anonymkode: 8723d...d34

• Liker 21
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, dette er barnelærdom- og jeg blir forundret over at voksne tillater det. 

I tillegg er det som noen over sier en utmerket anledning til mobbing..

• Liker 27
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er mye fra jeg vokste opp som unger i dag ikke får lov til på skolen, som eks: kongen på haugen  snøball, snø dynking  klatre o tre, sykle i skolegården.  Lage hytter

Årsak er alt fra mobbing hvor eks snørydding går utover samme person, samme med snøball kasting osv

Klatring fordi de er redd for å måtte betale ved skadde.

Samme med snøhytte eller trehytte

Anonymkode: 6b2f7...076

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

På min skole da jeg begynte der på 1970-tallet (innlandet, snørike vintre), var det strengt forbudt. Snøballer er harde, det kan være stein inni, og det er jo middel nummer én til å plage andre med. Lekeslossing var heller ikke lov. Og siden jeg hadde flere mye eldre storebrødre, var heldigvis snøballkasting forbudt hjemme også. Jeg vet godt hvordan det å få en snøball i ansiktet føles. 

Anonymkode: 2f274...fa9

• Liker 5
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet

Siden du aldri har hørt om det, så har det aldri skjedd?

Anonymkode: 218a2...9ea

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De som vil ha snøballkrig er gjerne de som har en tendens til å vinne den og… 

Jeg var alltid målet. Jeg var alltid svakest. 

Nei takk! I skolegården vår hengte de faktisk opp en lang snor med fem utskårne hender høyt i trærne. De fungerte som blink! Det var lov å kaste snøballer på de. 

• Liker 18
Skrevet

På ungdomsskolen til unga husker jeg de hadde snøball kasting med lærere. De bygde borger og delte opp lærere og elever i lag og drev på.

Men er nok mange steder dette ikke er mulig.

De hadde og mye annen aktivitet med lærerne. Aking,  klatring, osv

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
moomino skrev (Akkurat nå):

På ungdomsskolen til unga husker jeg de hadde snøball kasting med lærere. De bygde borger og delte opp lærere og elever i lag og drev på.

Men er nok mange steder dette ikke er mulig.

De hadde og mye annen aktivitet med lærerne. Aking,  klatring, osv

Og nøkkelordet her er…. Trommevirvel… LÆRERNE. 

En buffer som forhindrer mobbing og utstengelser. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er bra det er forbud mot det på skolen. Som nevnt over her, så kan det være isklumper eller stener i eller rett og slett en skikkelig hard snøball og hvis den treffer ansiktet/øyne blir det fort skade jo. At du ikke har hørt om det betyr da ikke at det ikke har skjedd. 

Anonymkode: e63cb...321

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde forbud mot det. De som ble mobbet var gjerne offer for knallharde snøballer ment for å gjøre vondt (men det var jo bare lek og morro må vite). I tillegg har jeg selv fått oppleve en snøball rett i trynet som skadet øyet (helsigvis ikke permanenet). 

Anonymkode: f57d7...fb1

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (11 minutter siden):

Jeg har to barn i barnehagealder. Kona og jeg hadde snøballkrig med dem på hytta til svigermor i påsken. Mens vi holdt på, kom det noe familie av samboeren stil svigermor på besøk, og vi spurte barna om de ville være med. Dette er barn i barneskolealder. Da sa den eldste "nei, det får vi ikke lov til", mens den yngste svarte at "vi er jo ikke på skolen nå".

Hvorfor i all verden er den norske skolen livredd for at barn kaster snøballer? Jeg husker selv tilbake på alle disse forbudene i skoletiden. Det er jo helt tåpelig. Vi har lekt med å kaste snøballer i hele barndommen. ALDRI har jeg hørt om noen som har blitt skadet av dette. 

Hva er greia?!

Jeg fikk rift på øye og blåmerke under øye grunnet noen kastet snøball på skolen. Kan ikke si det var så behagelig

Anonymkode: 03229...8a1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (14 minutter siden):

Hva er greia?!

Fordi vi er blitt noen snowflakes og pingler. Husker når jeg vokste opp så puttet vi en mindre stein inni snøballen for å få den til å gå fortere og lengre. Da var det hardcore. 

Anonymkode: b437e...f68

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (9 minutter siden):

Hva er greia?!

Fint for deg at du aldri har fått en snøball med skarpe isklumper eller steiner inni mot ansiktet eller øynene. Så fint for deg at du aldri ble mobbet og om vinteren ble utpekt som det perfekte snøball-målet for de hardeste snøballene som finnes, gjerne på steder det gjør virkelig vondt. Fint for deg at du aldri har fått kjenne ikke bare de fysiske skadene det kan medføre, du har aldri fått kjenne de psykiske sårene som kan oppstå heller. Fint for deg.

Anonymkode: eb4bc...9d6

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi vi er blitt noen snowflakes og pingler. Husker når jeg vokste opp så puttet vi en mindre stein inni snøballen for å få den til å gå fortere og lengre. Da var det hardcore. 

Jeg håper at det ikke var andre mennesker dere kastet disse snøballene på ...?!

Anonymkode: eb4bc...9d6

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her ser man altså en egosentrisk holdning. Det er tydelig at du alltid kastet, og ikke ble kastet mot, med den holdningen. 

Hardcore når du blir varig synsskadet. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan du vise til hvor mange som har mistet livet i snøballkrig? 

Anonymkode: b16c6...07a

• Nyttig 3
Skrevet (endret)

Barn skader seg da under alminnelig lek hele tiden. Barn brekker bein, armer, kragebein osv. mens de spiller fotball, basketball, håndball, sykler. Denne faren knyttet til snøballkasting er sterkt overdrevet.

Angående mobbing, så er jo det underliggende problemet manglende tilstedeværelse av lærere, og dårlig skolemiljø. Og det er ikke som om mobbing ikke skjer fordi man ikke tillater snøballkasting. 

Endret av Kratos
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...