Gå til innhold

Får snart kattunge. Beste måten å lære den til å gå i bånd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi tør ikke ha utekatt her vi bor pga trafikkert vei, men har stort hus med masse klatremuligheter og skal bygge luftegård. Har også lyst til å kunne ha den med rundt og likevel være trygg på at den ikke løper, så vil gjerne lære den å gå i bånd. 
Hva slags bånd er tryggest og mest behagelig? Hvordan venne den til å gå med sele? Den er 12 uker når vi henter ❤️

Anonymkode: 89476...3a6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en god sele (f.eks. Puppia eller lignende) som sitter godt uten å være for trang. Start med å la kattungen gå med bare selve selen på i perioder inne. Når den er vant med å ha den på, så fest båndet til selen og "gå tur" med den litt inne. La den bli vant med følelsen av å gå med sele og bli fulgt av deg. Når dette er godt innarbeidet, tar du på selen og gå ut med pusen. La den styre de første turene og bestemme hvor den vil gå og hvor lenge den vil være ute. Det er viktig at den føler kontroll og trygghet.
Ros og kos masse underveis, og bruk gjerne snacks som belønning. 

Katter er forskjellige så noen vil lære å gå i sele/bånd raskt og uten problemer, mens andre vil mislike selen og tar mye lengre tid å venne til dette. Med tålmodighet og mye kos og ros, kan de fleste katter lære seg å gå i bånd. Katter har gjerne en annen måte å gå tur på, så ikke forvent at det er som å gå tur med hund. Min ene katt kan i ene øyeblikket løpe rundt (og klatre oppetter trestammer), for så å plutselig bare legge seg ned i gresset og ta livet med ro i en halvtime. Den andre katten vil bare ut og spise gress rett utenfor, snuse litt, og så gå inn igjen. Å gå tur med katt er et helt eventyr :ler:

Anonymkode: 2843e...bd4

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøp en god sele (f.eks. Puppia eller lignende) som sitter godt uten å være for trang. Start med å la kattungen gå med bare selve selen på i perioder inne. Når den er vant med å ha den på, så fest båndet til selen og "gå tur" med den litt inne. La den bli vant med følelsen av å gå med sele og bli fulgt av deg. Når dette er godt innarbeidet, tar du på selen og gå ut med pusen. La den styre de første turene og bestemme hvor den vil gå og hvor lenge den vil være ute. Det er viktig at den føler kontroll og trygghet.
Ros og kos masse underveis, og bruk gjerne snacks som belønning. 

Katter er forskjellige så noen vil lære å gå i sele/bånd raskt og uten problemer, mens andre vil mislike selen og tar mye lengre tid å venne til dette. Med tålmodighet og mye kos og ros, kan de fleste katter lære seg å gå i bånd. Katter har gjerne en annen måte å gå tur på, så ikke forvent at det er som å gå tur med hund. Min ene katt kan i ene øyeblikket løpe rundt (og klatre oppetter trestammer), for så å plutselig bare legge seg ned i gresset og ta livet med ro i en halvtime. Den andre katten vil bare ut og spise gress rett utenfor, snuse litt, og så gå inn igjen. Å gå tur med katt er et helt eventyr :ler:

Anonymkode: 2843e...bd4

Takk! Det høres helt perfekt ut 🥰 På grunn av helse har jeg ikke mulighet til å følge opp en hund slik de fleste raser trenger, men jeg har vært kattepasser for en kamerat og oppdaget at katter er helt annerledes enn jeg trodde. De påstår hunder har mer personlighet enn katter, men da tror jeg ikke de har kjent en eneste katt 😅 Vurderer også en ryggsekk å ha på hvis jeg skal til byen, på kafe e.l.

Hvor tidlig kan man starte med treningen? Vil la pusen få tid til å venne seg til nytt hjem først selvfølgelig. 

TS

Anonymkode: 89476...3a6

Skrevet

Jeg har vent min katt til både sele og bilkjøring 😅 Tok sin tid, men så verdt det! Så lettvint nå som han er blitt større (1,5 år). Tror jeg startet treninga noen uker etter at han kom, rundt 5 måneders alderen. Først la jeg frem selen slik at han ble "kjent" med den. Så tok jeg den på, kun i korte perioder. Utvidet tida litt og litt. Tok så frem båndet, og prøvde å gå litt inne. Det var ikke noe stor suksess, så det bar fort på utsiden i stedet for. Belønning hver gang, slik at han skulle forbinde selen med noe positivt. Tok ikke mange turene ut før han skjønte sammenhengen mellom selen og tur, og da ble det belønning i seg selv 😸Det man må ha er tid og tålmodighet, så blir det å gå helt fint.

Nå er han som en hund, sitter ved siden av selen og venter på meg. Høydepunktet for dagen er en tur ut, da surrer han like utenfor inngangen vår (går aldri lang tur, slik som med hunder). Han liker best å holde seg i nærheten av inngangsdøren. 

Har en sele fra Musti, men anbefaler Puppia. Naboen har det på sin katt, og den sitter mye bedre. Skal bestille en slik til min kar og.

Masse lykke til 😊

• Hjerte 1
Skrevet

Som allerede nevnt av andre, så er det ikke det samme som med hund - de er jo programmert til å gå i bånd og det fungerer fint fra første dag (stort sett). Med katter er det annerledes - jeg prøvde litt i begynnelsen men gav bare opp siden de satt seg rett ned og nektet å bevege seg med båndet på. Det kunne kanskje gått seg til om jeg brukte mye mer tid på det, men det var bare tenkt å bli brukt helt i begynnelsen så de ble kjent i nabolaget. I stedet tok jeg de innenfor jakken og bar de rundt 😄

Jeg ville gått for en sele, som andre har sagt. En som sitter rundt magen/ryggen også festes båndet oppå ryggen. Halsbånd for katt er ikke det samme som for hund. For det første er katter helt turbo i forhold til hund, og siden du har gode klatremuligheter kan det være utrygt om den herjer rundt med bånd rundt halsen, i verste fall setter den seg fast og blir kvalt. De fyker jo både høyt og lavt. En annen ting er å få halsbånd til å sitte perfekt, ikke for stramt og ikke så løst at katten snor seg utav det (det klarer de fint!). 

Ville tatt med katten til en dyrebutikk så finner de rett størrelse osv. Få en som kan strammes/slakkes så den kan brukes også når katten blir større, så er den allerede vant til den i stedet for å kjøpe ny hver gang katten vokser litt. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
MilaCat skrev (14 timer siden):

Som allerede nevnt av andre, så er det ikke det samme som med hund - de er jo programmert til å gå i bånd og det fungerer fint fra første dag (stort sett).

...

Du har ikke hund, skjønner jeg. 😄 Ingen hunder er "programmert" til å gå i bånd. Det er trening på lik linje som med katt.

Gradvis og positiv tilnærming på dyrets premisser. 

Kos deg på tur med pus! ❤️ 

Anonymkode: ab4dd...040

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tenker at det er ikke noe å vente med, bare kjør på med sele fra dag 1. Da blir det en naturlig del av hverdagen til katten. 

Kjenner noen som mistet 3 katter i trafikken på relativt kort tid. Katt nr 4 ble satt i bånd fra dag 1. Katten har aldri kjent til noe annet, så for denne er dette normalt. Han har også løpestreng i hagen. 

Nå har denne eieren også hunder. Når hundene skal gå tur er pusen med på tur. Pusen tror den er en liten hund 🤣🤣🤣. Pusen elsker å kjøre bil, som hundene, være med på tur. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...