Gå til innhold

Hvordan spise nok protein når man spiser 2 ganger om dagen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Magen min har det absolutt best med periodisk faste, så jeg spiser vanligvis frokost rundt kl 10-12 (avhenger om jeg har trent eller ikke) og middag rubdt 17/18. 

Jeg trener styrke 3 ganger i uka og prøver å holde meg aktiv med gå/lett jogging i tillegg til det. Veier 70 kg og vil helst få i meg 140 g protein hver dag. Men jeg sliter med det! 

I dag spiste jeg en stor frokost etter trening, hvor jeg prøvde å få i meg så mye protein som mulig ved det jeg hadde hjemme. Det ble: 3 rugsprø m en liten boks makrell i tomat + agurk, 100g cottage cheese med 1/2 eple og en neve gresskarfrø, samt en shake av frossen banan, melk, kakao og en stor skje peanøttsmør. Tror det omtrent blir 50g protein. Men egentlig er det for mye mat, jeg ble stappmett og føler at jeg har overspist. 

Usikker på hva jeg kan ha til middag som er nesten 90 gram protein... jeg prøver å spise mye grønnsaker, så det kunne typisk vært en salat med en boks tunfisk og bønner + en neve frø. Men det blir nok ikke 90 g protein. 

Er det noen flere som klarer å få i seg nok protein på bare 2 måltider, som ikke bruker sånn proteinpulver? 

Anonymkode: f01f0...5a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trives selv best med periodisk faste, så skjønner hva du mener ❤️

Kan jeg spørre hvorfor du har behov for 140 gram protein? Trener selv styrke 4 ganger i uka, i tillegg til ekstrem HIIT cardio 2 ganger i uken. Har selv ikke behov for mer enn cirka 60-70 gram daglig. Veier 55 kg (170 cm). 

Om du ønsker å spise disse mengdene protein er jo cottage cheese et suverent meieriprodukt. Tørkede edamamebønner inneholder også ekstremt mye protein. Jeg pleier å koke eller steke en blokk torsk/sei, det er jo ren protein. Og få kalorier. 

Anonymkode: 5eef5...bf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spiser jo som en blogger. Legg til noen egg og ordentlig kjøttmiddag, og ta tunfisk eller nøtter som et mellommåltid. Fastevinduet ditt er mellom middag og frokost, så et lite måltid mellom frokost og middag skader ikke. 

Anonymkode: b5d2a...445

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Egg, kjøtt ,kylling? Er det viktig for deg å beholde alle karbohydratene ? 

Anonymkode: 687b6...90b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Veier 70 kg og vil helst få i meg 140 g protein hver dag.

Men det blir nok ikke 90 g protein.

Hva sier Olympiatoppen om proteinbehovet: 

Typer utøver og trening Proteinbehov 
(gram per kg kroppsvekt per dag)

Mosjonist 0,8-1,0
Utholdenhet 1,2-1,6
-moderat treningsmengde 1,2
-stor treningsmengde 1,6
Styrke-/kraftidretter 1,2-1,8
Unge utøvere i vekst 2,0

Figuren viser proteinbehov for idrettsutøvere. Kvinners proteinbehov antas å være 10-15 % lavere.

Anonymkode: 1edb9...967

Skrevet

Du trenger ikke så mye protein selv om du vil bygge muskler! Om du ikke trener veldig mye og tungt holder det med 0,8-1 g pr kg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke spise så mye protein. Mannen på 100kilo med 10% kroppsfett spiser 90-100g om dagen. Ikke kjøtt heller, men egg, cottage cheese, belgfrukter og fisk.

Anonymkode: 8ca6f...370

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.. oisann, jeg regna litt feil haha. Tenkte jeg trengte 1,5 g protein pr kg kroppsvekt (men regna feil😂)

Dvs jeg trenger rundt 100g om dagen. Det blir nok lettere å få i seg ja. Kan kanskje ta et mellommåltid de dagene jeg har trent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du ts? Jeg er 172 og 63 kg. Spiser ca 100-120 g protein om dagen. 

Eksempel for en dag av protein (spiser grønnsaker og frukt, men oppgir bare protein nå) er gårdagen som ble travel: (faster også)

lunsj ca kl.11:  2 dl eggehviter (stekt som omelett med grønnsaker) ga ca 21 g protein + 20 g protein av proteinshake 

middag ca kl. 15-16: 200g kyllinglår 36g protein 

kveldsmat ca kl.18-19: ca 1,5 dl cottage cheese 19,5 g protein + 1,5 dl yoghurt 14 g protein 

Med sjampinjong og andre grønnsaker + frukt og frø, ga dette ca 112-115 g protein. Og ca 1300 kcal.

Anonymkode: 12294...39f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare spis mer næringsrikt, så ordner det seg selv, Spis mer kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Planter er dårlige proteinkilder fordi de tas ikke opp like bra som animalsk, og kan heller ikke utnyttes like bra.

DR+image+June+MIR+2.png

DR+image+June+MIR+3.png

Og bare ignorer folk som sier man ikke bør spise så mye protein. Det stammer fra vegansk propaganda. De prøver å svartmale protein fordi de vet selv at planter er dårlige proteinkilder. Nyere forskning anslår optimalt proteininntak til å være minst 1,5g per kg kroppsvekt, kanskje så høyt som 2,5.

Anonymkode: ff08d...f72

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Pultost: 30 til 40 gram protein pr. 100 gram (avhengig av type pultost). Svært lite fett. Ikke karbohydrater

Gammelost: 54 gram protein pr. 100 gram. Nesten ikke fett, og ikke karbohydrater. Senker blodtrykket pga. svært mye vitamin K2 og ulike sunne peptider

Både pultost og gammelost inneholder mye mer protein enn cottage cheese selv om også cottage cheese er sunt

Som for andre meieriprodukterer er proteinet i både pultost og gammelost (og cottage cheese) av svært høy biologisk kvalitet. Kvalitet (aminosyreprofil) er viktig for god effekt, ikke bare mengden i gram. Hjelper ikke med mange gram protein om kvaliteten er dårlig

Hva med å drikke mer melk? 1 liter kumelk inneholder 36 gram protein av svært høy kvalitet

Ts nevnte banan: Husk at banan inneholder mye sukker, hele 15 - 20% (!) sukker. Mest sukker i godt moden banan. Til sammenligning inneholder sukkerholdig cola 10% sukker. Sukkerarten i banan er også mer krevende for levra å fordøye

Anonymkode: e128d...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Roastbiff på knekkebrød til lunsj og kyllingfilet til middag er min "oppskrift" hvert fall.

Anonymkode: 0416f...4fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Bare spis mer næringsrikt, så ordner det seg selv, Spis mer kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter. Planter er dårlige proteinkilder fordi de tas ikke opp like bra som animalsk, og kan heller ikke utnyttes like bra.

DR+image+June+MIR+2.png

DR+image+June+MIR+3.png

Og bare ignorer folk som sier man ikke bør spise så mye protein. Det stammer fra vegansk propaganda. De prøver å svartmale protein fordi de vet selv at planter er dårlige proteinkilder. Nyere forskning anslår optimalt proteininntak til å være minst 1,5g per kg kroppsvekt, kanskje så høyt som 2,5.

Jeg er også opptatt av å få i meg mye fiber, så må nok spise en del planter. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Roastbiff på knekkebrød til lunsj og kyllingfilet til middag er min "oppskrift" hvert fall.

Anonymkode: 0416f...4fb

Roastbeef var god ide.har ikke prøvd det

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Pultost: 30 til 40 gram protein pr. 100 gram (avhengig av type pultost). Svært lite fett. Ikke karbohydrater

Gammelost: 54 gram protein pr. 100 gram. Nesten ikke fett, og ikke karbohydrater. Senker blodtrykket pga. svært mye vitamin K2 og ulike sunne peptider

Både pultost og gammelost inneholder mye mer protein enn cottage cheese selv om også cottage cheese er sunt

Som for andre meieriprodukterer er proteinet i både pultost og gammelost (og cottage cheese) av svært høy biologisk kvalitet. Kvalitet (aminosyreprofil) er viktig for god effekt, ikke bare mengden i gram. Hjelper ikke med mange gram protein om kvaliteten er dårlig

Hva med å drikke mer melk? 1 liter kumelk inneholder 36 gram protein av svært høy kvalitet

Ts nevnte banan: Husk at banan inneholder mye sukker, hele 15 - 20% (!) sukker. Mest sukker i godt moden banan. Til sammenligning inneholder sukkerholdig cola 10% sukker. Sukkerarten i banan er også mer krevende for levra å fordøye

Anonymkode: e128d...bd7

Burdr kanskje lage shake uten banan... bare melk, isbiter og kaffe, evt bittelitt lønnesirup.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spise så lite?

Jeg veier 70 kg, har mageruter, og er voksen kvinne.

Skulle jeg levd på banan, rugsprø og tullemat, så hadde de 70 kg vært fett og jeg hadde sett helt annerledes ut. Jeg har proteinpulver i tillegg til halv kg kylling.

I tillegg kommer karben da, ris, havregryn. 

Anonymkode: c384c...8f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er også opptatt av å få i meg mye fiber, så må nok spise en del planter. 

Man trenger ikke å gå omveien om fiber for å få i seg smørsyre og eddiksyre. Du kan få smørsyre direkte fra animalsk og spesielt fete meieriprodukter. Og vi får eddiksyre direkte fra syrnede produkter som yoghurt, cottage cheese, rømme, creme fraiche, kefir, kulturmelk, surkål, kimchi, sylteagurk, syltet rødløk, kombucha osv. Vi får god tarmhelse av godt med smørsyre og bittelitt eddiksyre.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor spise så lite?

Jeg veier 70 kg, har mageruter, og er voksen kvinne.

Skulle jeg levd på banan, rugsprø og tullemat, så hadde de 70 kg vært fett og jeg hadde sett helt annerledes ut. Jeg har proteinpulver i tillegg til halv kg kylling.

I tillegg kommer karben da, ris, havregryn. 

Anonymkode: c384c...8f4

Ts her. Syns ikke jeg spiser så lite.. i dag har jeg spist chiapudding (gresk yoghurt, melk, chiafrø, peanøttsmør og blåbær, cottage cheese, 2 egg og en håndfull nøtter og frø. 

Spiser også en stor middag. fjordland som jeg spiste på jobb i går blir jeg absolutt ikke mett av. Jeg er 175 høy og veier 70 kg, men har ganske stor mage (rar fordeling av fett pga pcos og mulig insulinresistens). Er forsiktig med karbo pga pcos-en, men ikke lavkarbo. Spiser stort sett ikke hvitt mel og sukker. På dette kostholdet holder jeg vekta stabil. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...