Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hallois!❤️

Ja, hvor i all verden skal jeg starte? Kjente jeg ble veldig glad da jeg så denne muligheten for en online dagbok. Jeg har jo skrevet dagbøker siden jeg kunne skrive omtrent, og synes det er en veldig deilig måte å ventilere på.

Har jo hatt noen dårlige opplevelser også - spesielt da jeg var yngre og (er 55 år nå), og div kjærester ikke klarte å la være annet enn å lese i dagboken min. 

Jeg har opplevd mye gjennom livet, og tenker å skrive litt om det. Og, så tok jeg et skikkelig tak sånn helsemessig for litt over et år siden. Det var bare så nødvendig. Jeg drakk pepsi max hver dag hele dagen, drakk for mye alkohol - og, jeg var alt for glad i all mat som ikke var sunn for meg.

I februar i fjor startet meg med en "Omstart 30" - med Berit Nordstrand. Og, det ble en stor vekker. Handler om å gi kroppen en omstart, og samtidig se om det er noen matvarer man ikke tåler og må luke ut. Det var en del som skulle til for å komme gjennom disse 30 dagene. Mye nytt å lære. Men, jeg var overmoden på noe annet enn det jeg holdt på med. Helst skal man spise økologisk, i følge Berit Nordstrand - jeg har ikke brydd meg så mye om det før, men det å lære mer om det og hva helsefordelene er, så blir det jo en no-brainer etter hvert. Joda, det koster mer - men, nå vil jeg prioritere meg selv. Og, det koster også med øl, vin, potetgull, godis og tullball😄 Kan få kjøpt mye økologisk når det blir kutta ut. Såpass kan jeg si😁

Som sagt, mye å lære - her ble det snakket om ting jeg aldri hadde hørt om en gang, og jeg har laget mye mat! Her snakkes det om nitritt, karragenan, emmer, kumarin, fytinsyre - for å nevne noe. Nå vet jeg jo alt hva dette er, men det tok litt tid å sette seg inn i alt. 

Etter omstarten fortsatte jeg bare i samme spor, enn om noe mindre strengt. Jeg får i meg mye mer grønnsaker, og særlig fra korsblomstfamilien (alt som er "kål" - blomkål, brokkoli, hodekål, knutekål, spisskål you name it).

Har også lært meg noe veldig spennende om poteten - den er det, som kjent, mye stivelse i som skaper blodsukkertopper. Nå viser forskning at nedkjøling av poteter reduserer den typen stivelse som  fører til blodsukker topper. Du kan gjerne varme de opp igjen, stivelsen kommer ikke tilbake av den grunn. Samme gjelder pasta og ris. Står mer om det her: https://beritnordstrand.no/artikler/kjøle-ned-mat-gjør-den-sunnere-kort

Så, hvis jeg skal koke poteter, pasta eller ris så koker jeg opp mye mer enn jeg trenger - så, har jeg det kaldt i kjøleskapet. Da kan jeg bare ta for meg poteter og steke de i panna eller bake de ovnen, evt lage potetmos, eller hva man vil. Jeg elsker poteter, pasta og ris - så, dette er gode nyheter for meg. 

Men, jeg trenger å holde meg litt i skinnet enda. Og, jeg synes det å skrive gjør meg godt - både for å huske på ting, minne meg selv på hvorfor jeg gjør det - men, også for å ha et sted for å samle meg om meg. Om du skjønner, hihi! 😆

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så idag skal jeg bruke dagen til å preppe litt for uken som kommer.

Jeg har det siste året mer eller mindre spist kjøleskapsgrøt til frokost. Det er veldig enkelt og veldig godt. Det metter, og kjennes ut som det gjør kroppen godt. Nå har det vært noen uker hvor jeg har sklidd ut med kjøpebrød til frokost, men det stopper nå🥰

Skal derfor preppe 4 glass kjøleskapsgrøt - i et glass med lokk har jeg i:

1 dl havregryn
2 ss chiafrø
1 ss solsikkefrø
4-5 hasselnøtter
En splæsh honning
En splæsh økologisk yoghurt om jeg har.
2 dl havremelk

Rører dette sammen, og setter i kjøleskapet - holder seg i 5-6 dager i kjøleskapet. Veldig kjekkvindt på morgenen, tar gjerne i et par ss hjemmelaget granola når jeg skal spise det, sammen med litt frukt. Kan være hvilken frukt som helst.

Skal derfor preppe Berit Nordstrand's granola i dag også:

Ingredienser

2 ss ekstra virgin olivenolje
1 dl lønnesirup
1 ss honning
1 ts vaniljeekstrakt
300 g havregryn
50 g solsikkefrø
4 ss sesamfrø med skall
50 g gresskarkjerner
100 g hakkede mandler
2 ts malt kanel
0.5 ts mineralsalt

50 g kokosflak (kan sløyfes)

Slik gjør du:

1. Forvarm ovnen til 150C eller 130C varmluft
  2. Bland olivenolje, lønnesirup, honning og vaniljeesktrakt i en stor bolle. Ha i det tørre, bortsett fra kokosflakene som tilsettes underveis i stekingen.
  3. Dekk to stekeplater med bakepapir, og fordel granolaen jevnt utover platene. Stek hver plate midt i ovnen i 15 min - eller stek begge samtidig hvis du har varmluft. Dryss over kokosflak og stek videre i 10-15 min.
  4. Jeg pleier å slå av ovnen og bare la granolaen få stå der inne natten over
  5. Server med det du ønsker, yoghurt, syrnet melk og gjerne litt friske eller frosne bær.

Voila - og, du har verdens diggeste granola i hus🤩

Skrevet (endret)

Tok altså tak for helsa mi for litt over 1 år siden. Startet med denne "Omstart30" med Berit Nordstrand. Da var det null alkohol og null pepsi max i 30 dager.

Var jo veldig spent på hvordan det skulle gå, spes pepsi max'en som jeg drakk hver dag, gjennom hele dagen. Men, det gikk altså så fint, var faktisk ikke noe problem i det hele tatt. Nesten skuffende lett, som kongen sa en gang om å slutte å røyke. Hihi!

Nyyydelig å våkne frisk og rask hver dag - jeg fikk det altså så fantastisk bra!

Sååå deilig jeg har det når jeg er uten alkohol - vi har jo begynt å trene litt også. Trener styrketrening en liten time 3 dager per uke. Det gjør så godt. Og, vi koser oss med å gjøre det sammen.

Det må jeg bare si også - at jeg tror jeg har en av de nydeligste mennene i verden. Mannen min og jeg var ungdomskjærester som fant hverandre igjen i godt voksen alder. Han er den snilleste og godeste - jeg er fremdeles forelsket i ham. Og, han i meg. 
❤️

Endret av Sivensvans
Skrevet

Tittentei! Igjen😃

Ja, jeg vil ned noen kilo - men, jeg orker ikke å ha vekt i hus. Da vil jeg fly på den 14 ganger om dagen😆 Jeg skal heller måle meg, og se om det blir litt mindre av meg fremover. 

Har jo levd etter Berit Nordstrand, men i det siste har det skeiet ut - skal stramme inn litt nå, og gå for det meste økologisk, nitritt-fritt, fermentert, grønnsaker, ikke-prossesert mat - ja, litt sånn hovedreglene hennes er og går ut på. Jeg er glad i å lage mat, kokkelere, preppe - og, det tror jeg er en fordel i livet - uansett.

Jeg lager min egen kraft (stort sett kylling og rekekraft), jeg brygger kombucha, drikker vann med rå eplecidereddik, tar en del vitaminer, lager egen kimchi, granola, glutenfritt knekkebrød og, surdeigsbrød. Men, nå må jeg lage ny starter, for den jeg hadde daua etter en ferietur. Glemte å mate den før vi dro, så den var grønn og "fin" da vi kom hjem.

Ellers er vi flinke til å skrelle og rense gulrot og kålrot som vi har i vann i kjøleskapet. Det elsker jeg - så kjekkvindt og veldig godt å ha tilgjengelig når sulten melder seg og det fremdeles er en stund igjen til neste måltid. Lager så og si all mat fra bunnen av - og, da må jeg være litt smart og preppe godt. Men, jeg synes ærlig talt at det ikke tar sååå mye lenger tid - og så koser jeg meg med det.

Vi har ikke barn i hus lenger, så vi har bare oss selv å tenke på sånn sett i hverdagen - og, jeg har mye hjemmekontor som hjelper en god del på tidspresset. Er jo glad for at at den tiden er over - hvor stresset på morgenen og ettermiddagen var i taket omtrent hver dag. Hente og bringe, matpakker og middag, klesvask og husvask, for ikke å snakke om å få en tenåring opp av dvalen på morgenen😆 Ja, det er visse ting jeg ikke savner med gamle da'r. Men, litt nostalgisk er det også selvsagt - å tenke tilbake.

Men, nu skal jeg tenke på dagens mat og hva jeg kan preppe. Har ikke spist frokost enda, men det blir kjøleskapsgrøt - med litt granola og eple som topping.

Lunsj blir middagsrester fra i går - pasta salsiccia. Hvis du er glad i pasta så vil du elske denne, det er jeg i alle fall ganske sikker på. Jeg bruker nydelige Markus Aujalay sin oppskrift: https://www.google.com/search?q=salsiccia+pasta+markus+aujalay&oq=pasta+salsiccia+markus&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCggBEAAYChgWGB4yBggAEEUYOTIKCAEQABgKGBYYHjIKCAIQABgKGBYYHjIICAMQABgWGB4yBwgEEAAY7wUyBwgFEAAY7wUyBwgGEAAY7wXSAQg4OTc0ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:757ff429,vid:9T5Uh4wKa0Q,st:0

Middag - tror det blir laks i dag. Men, vi få også Kokkeløren på døra i ettermiddag - så, skal sjekke hva vi får denne gang. Ofte er én av rettene fisk, og da er det lurt å ta den så tidlig som mulig i uka.

Jupp, det er en Tom Yum-suppe med villfanget Hysefilet - så, da blir det den i dag. Det er veldig fint med Kokkeløren - at der går det i økologiske produkter, og altså villfanget fisk. Rørosprodukter, og bare nydelige godsaker. Er vilt fornøyd med dem, det er altså såååååååå nydelig mat, og en god hjelp de ukene de kommer - selvom jeg er glad i å lage mat. Lærer litt også vet du, det er alltids spennende.

Skrevet

Akkurat kommet hjem fra trening, og det gir altså en så deilig følelse i kroppen. Og, ikke minst mentalt. Blir jo så fornøyd med meg selv vettu😁

Det der har jeg totalt undervurdert. Hørt overalt hvor godt det gjør mentalt med trening, men har ikke sett sånn på det før. Var jo ei treningsjente i mine yngre dager, og da gikk jo alt av seg selv. Og, så har jeg vært veldig stillesittende de siste "100" åra. Fant liksom ikke glede i noen form for trening. Var bare pes og slit.

Tenkte jeg skulle begynne å gå turer - rundt her jeg bor. Men, så bor vi oppe i en slags ås som gjør at det er bratte bakker uansett hvordan jeg vender på det. Da føltes det som om jeg skulle være med i 71 grader nord hver gang jeg skulle ut døra, 😆 haha - så, jeg gruet meg til hver gang.

Har funnet ut at det går jo ikke. Kan jo ikke grue deg til hver gang du skal ut og trene litt. Hva skal vitsen med det være? Men, så fant jeg et opplegg som passer meg utmerket, som jeg ikke gruer meg til - men, faktisk gleder meg til. Det er en form for styrketrening - som gjør meg så godt. Og, det at jeg og mannen min kan gjøre dette sammen er jo bare helt herlig - vi flørter og står i mellom treningsapparatene🥰

Og så sover jeg jo så godt om nettene. Fra å sitte stille hver dag til å trene 3 dager per uke har gjort veldig godt, og dette kommer vi til å fortsette med. Skal spe på med litt gå-turer også - og, da kjøre til et turområde eller lignende som ikke ligner på 71 grader nord i det hele tatt😅

Skrevet

Tittentei! Hjemme fra trening igjen - det gjør gærgodt! Det er så koselig å gjøre det sammen med mannen min. Vi koser oss jo sånn i hverandres selskap, og dette er så midt i blinken.

Både fordi vi begge trenger å trene, og har ikke gjort det de siste 100 år'a - men, også fordi det er en sunn og fin ting å gjøre sammen. Det gjør godt, det føles godt, og det er godt å gjøre noe godt sammen, hihi - det er faktisk det det er snakk om.

Og, så skravler vi og tuller i bilen frem og tilbake - vi har det så fantastisk godt sammen. Nevnte litt tidligere, at vi var ungdomskjærester - som fant hverandre igjen i godt voksen alder. Da vi traff hverandre igjen gikk det ikke lange tida før vi valgte å gifte oss. Ingen hadde vært gift før. Hadde liksom manglet noe i andre forhold. Og, han sier han har tenkt på meg gjennom alle årene. Og, det har jeg med ham også. Hatt han i bakhodet liksom, men trodde ikke det skulle bli oss - før han tok kontakt. Da skjønte jeg ganske fort at det kom til å bli oss. Og, vi giftet oss i full forelskelsesrus et år etter. "Endelig!" var gjennomgangstemaet i bryllupet vårt.

Nå har vi vært gift i snart 5 år, og vi får det bare bedre og bedre. Og, vi som hadde det helt nydelig fra dag 1. Det er så deilig å kjenne på en slik ekte kjærlighet, hvor jeg kan være 100 prosent meg selv. Han er verdens fineste. Vi vokste opp sammen fra barneskolen og ut videregående skole. Var sammen fra ungdomsskolen og ut russetiden. Etter det gikk livene våre i forskjellige retninger, for å gjøre en lengre historie litt kortere. Han ville fortsette den gang også, men det var jeg som ville "ut i verden" - og, sånn ble det. 

Utenom ham har jeg hatt noen vonde forhold, for å si det sånn - med psykisk vold, som gjorde at jeg måtte flytte langt unna alt som var kjent for meg. Blant annet. Har hatt det ganske tungt gjennom en del år, tung barndom med far som drakk og slo mor. Ja, i det hele tatt, har det vært noen runder. 

Så, derfor setter jeg så enormt pris på den gode fine snille kjekke ektemannen min, som gjør alt han kan for at jeg har det bra. Hver eneste dag❤️

Skrevet

Usjameien, ettersom jeg er over 55 år er jeg med i tarmscreeningprogrammet. Og, i dag fikk jeg brev tilbake om at de hadde funnet blod i avføringen min og at det er behov for koloskopi. Det sto at det kan tyde på kreft, men at det også kunne være ufarlige polypper. 

Det var bare så sjokk å få et brev med ordet "kreft" i. Har vært frisk som en fisk hele livet, og tok tak i kosthold og trening for litt over ett år siden. Det MÅ jo ikke være noe farlig, men det KAN være det. Og, det setter meg litt ut. Samtidig er jeg jo selvsagt glad for at det skal undersøkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...