AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Skrevet 5. april Ok, overskrift satt på spissen. Andre som har dårlig erfaring med å leie elbil? Vi er på ferie i Nord-Norge og har i løpet av 5 dager brukt mange timer på å sitte på ulike ladestasjoner, rekkeviddeangst og en logistikk ut av en annen verden. Det har ødelagt mye. Laderen der vi bor i påska virker av en eller annen grunn ikke på vår bil. Vi har prøvd alskens innstillinger både i bilen og på laderen, men nei. Derfor har hver eneste dag handlet om hvor vi kan lade bilen i forhold til planlagte aktiviteter. Jeg står på ski med ungene, mannen drar og lader bil. Bilen lader tregt, og han sitter en time hver gang, noen dager må han ha to runder med lading. Det er jo tragikomisk. Vi koser oss med kveldsmat, mannen må ut og lade. 😂 Mannens minner fra denne påska er lading! Vi har prøvd hurtigladere også, hjelper ingenting. Vi har aldri fått bilen over 80 prosent, og da har den en max rekkevidde på 200 km. Etter mye feilsøking tror vi årsaken er at det er en eldre bilmodell som er dårlig egnet for kalde forhold nordpå. Likevel jævlig plagsomt når man leier bil et sted som markedsfører seg hardt mot nordlysturister. Nå må mannen legge inn to timer ekstra før flyreisen hjem i morgen for å lade bilen igjen for å unngå gebyr - den må nemlig leveres tilbake med minst 75 prosent kapasitet. 🤬 Altså, vi ler jo mest av dette, men lurer også på om andre har vært uheldige? Har jo egentlig lyst til å klage til leiebilselskapet (Hertz), for å få noe avslag, men antar at det er helt nytteløst. De har jo ikke garantert en GOD leiebil. 🫢 Anonymkode: 19129...709 1 1
Gladgutten79 Skrevet 5. april #2 Skrevet 5. april Hvilken bil er dette, slik vi som planlegger å kjøpe kan advares 🫣 8
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Skrevet 5. april Toyota bz4x. Men de nyere modellene skal visst fungere bedre. Ikke vet vi, skal aldri røre denne bilen igjen. Og siden man aldri vet nøyaktig hvilken leiebil man får må vi jo bare styre unna alle elektrisk leiebiler. Hvertfall på vinteren. 😂 Vi bor hos folk som har elbil selv og som ikke har noen problemer med egen bil. Anonymkode: 19129...709 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Skrevet 5. april Om det er en privat lader så er det antagelig gjort innstillinger på laderen slik at den kun kan kobles til egen bil. Det har vi gjort. Om vi får besøk på hytta, så kan de ikke lade bilen med vår lader. Folk spør om jeg kan endre det for de, men nope, det kan jeg ikke, ikke med de strømprisene vi har nå. Anonymkode: 1fb77...cfd 5
petterm Skrevet 5. april #5 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Toyota bz4x. Men de nyere modellene skal visst fungere bedre. Ikke vet vi, skal aldri røre denne bilen igjen. Og siden man aldri vet nøyaktig hvilken leiebil man får må vi jo bare styre unna alle elektrisk leiebiler. Hvertfall på vinteren. 😂 Vi bor hos folk som har elbil selv og som ikke har noen problemer med egen bil. Anonymkode: 19129...709 Noe av utfordringen er at det veldig vanskelig å få tak i fossile leiebiler, i alle fall syd i landet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april #6 Skrevet 5. april Dere må jo klage snarest til Hertz, hvis dere skal få noen kompensasjon for dette. Altså klage underveis i leieperioden. Er vel nesten bare elbiler å leie nå? Hadde bensinbilen min ute på Getaround i fjor, og alle leietakerne sa de valgte min bil pga de vanlige leiebilfirmaer hadde bare elbiler. Anonymkode: 6cf87...01c 2 5
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Toyota bz4x. Anonymkode: 19129...709 Dette forklarer jo alt. Anonymkode: 013ae...24e 4
AnonymBruker Skrevet 5. april #8 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er en privat lader så er det antagelig gjort innstillinger på laderen slik at den kun kan kobles til egen bil. Det har vi gjort. Om vi får besøk på hytta, så kan de ikke lade bilen med vår lader. Folk spør om jeg kan endre det for de, men nope, det kan jeg ikke, ikke med de strømprisene vi har nå. Anonymkode: 1fb77...cfd I følge huseier er det ikke slike innstillinger på den, da de er avhengige av at flere kan lade. AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dere må jo klage snarest til Hertz, hvis dere skal få noen kompensasjon for dette. Altså klage underveis i leieperioden. Er vel nesten bare elbiler å leie nå? Hadde bensinbilen min ute på Getaround i fjor, og alle leietakerne sa de valgte min bil pga de vanlige leiebilfirmaer hadde bare elbiler. Anonymkode: 6cf87...01c Hm, jeg hadde ingen problemer med å leie fossilbil neste uke hvertfall (hybrid), og dette er første gang vi har leid el (vi leier bil ca 3 ganger i året, hovedsakelig nordpå). AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette forklarer jo alt. Anonymkode: 013ae...24e Åhh?? 😂 Og hvordan unngå dette når man ikke får vite hvilken bil det er før man praktisk talt står der med nøklene i hånda? Anonymkode: 19129...709 2
Fru Uperfekt Skrevet 5. april #9 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, overskrift satt på spissen. Andre som har dårlig erfaring med å leie elbil? Vi er på ferie i Nord-Norge og har i løpet av 5 dager brukt mange timer på å sitte på ulike ladestasjoner, rekkeviddeangst og en logistikk ut av en annen verden. Det har ødelagt mye. Laderen der vi bor i påska virker av en eller annen grunn ikke på vår bil. Vi har prøvd alskens innstillinger både i bilen og på laderen, men nei. Derfor har hver eneste dag handlet om hvor vi kan lade bilen i forhold til planlagte aktiviteter. Jeg står på ski med ungene, mannen drar og lader bil. Bilen lader tregt, og han sitter en time hver gang, noen dager må han ha to runder med lading. Det er jo tragikomisk. Vi koser oss med kveldsmat, mannen må ut og lade. 😂 Mannens minner fra denne påska er lading! Vi har prøvd hurtigladere også, hjelper ingenting. Vi har aldri fått bilen over 80 prosent, og da har den en max rekkevidde på 200 km. Etter mye feilsøking tror vi årsaken er at det er en eldre bilmodell som er dårlig egnet for kalde forhold nordpå. Likevel jævlig plagsomt når man leier bil et sted som markedsfører seg hardt mot nordlysturister. Nå må mannen legge inn to timer ekstra før flyreisen hjem i morgen for å lade bilen igjen for å unngå gebyr - den må nemlig leveres tilbake med minst 75 prosent kapasitet. 🤬 Altså, vi ler jo mest av dette, men lurer også på om andre har vært uheldige? Har jo egentlig lyst til å klage til leiebilselskapet (Hertz), for å få noe avslag, men antar at det er helt nytteløst. De har jo ikke garantert en GOD leiebil. 🫢 Anonymkode: 19129...709 Leier, med viten og vilje, aldri el bil 5
AnonymBruker Skrevet 5. april #10 Skrevet 5. april Skal man må langtur oppover i Norge så dropper man SELVSAGT el-bil 😅 og denne var attpåtil leid?? Tabbe som ikke bør gjøres flere ganger... Anonymkode: d7ae0...9a9 5
AnonymBruker Skrevet 5. april #11 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er en privat lader så er det antagelig gjort innstillinger på laderen slik at den kun kan kobles til egen bil. Det har vi gjort. Om vi får besøk på hytta, så kan de ikke lade bilen med vår lader. Folk spør om jeg kan endre det for de, men nope, det kan jeg ikke, ikke med de strømprisene vi har nå. Anonymkode: 1fb77...cfd Seriøst?? Får du besøk så tillater du ikke at de lader? Hva om de tilbyr seg å betale den Max 100-lappen det koster? Måte på å være gnien da. Hadde aldri nektet besøk å benytte seg av lader, spesielt ikke på en hytte på vinteren. Anonymkode: 2ed76...ba1 22 3
AnonymBruker Skrevet 5. april #12 Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Seriøst?? Får du besøk så tillater du ikke at de lader? Hva om de tilbyr seg å betale den Max 100-lappen det koster? Måte på å være gnien da. Hadde aldri nektet besøk å benytte seg av lader, spesielt ikke på en hytte på vinteren. Anonymkode: 2ed76...ba1 Å nekte hadde nok ikke jeg heller, men jeg skjønner vedkommende. Jeg fyller ikke på med drivstoff til gjester heller, det er gjestenes ansvar å ha nok batteri eller drivstoff til å komme seg videre. Jeg hadde aldri fått meg til å spørre verter om å få bruke deres ladere. Det blir fort noe ekstra hundrelapper i løpet av en måned, og tusenlapper i løpet av et år, om man har litt gjester. Ts: skal man kjøre en del bil i Nord-norge, leier man ikke el-bil. Men det har dere vel lært nå. Anonymkode: 4960c...714 2
AnonymBruker Skrevet 6. april #13 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Toyota bz4x. Dere fikk en skikkelig møkkabil. Dagens Trabant. Med ladeboksen ved utleiestedet kan det være at tibber eller andre apper overkjørte ladeboksen. Alt som skal være "smart" skaper foreløpig mest trøbbel og har en tendens til å bli til hodebry. Sånt må slås av. Men da må man ha tilgang til dingsene og appene, noe bare eier har. Anonymkode: 0fe3f...79a 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #14 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å nekte hadde nok ikke jeg heller, men jeg skjønner vedkommende. Jeg fyller ikke på med drivstoff til gjester heller, det er gjestenes ansvar å ha nok batteri eller drivstoff til å komme seg videre. Jeg hadde aldri fått meg til å spørre verter om å få bruke deres ladere. Det blir fort noe ekstra hundrelapper i løpet av en måned, og tusenlapper i løpet av et år, om man har litt gjester. Ts: skal man kjøre en del bil i Nord-norge, leier man ikke el-bil. Men det har dere vel lært nå. Anonymkode: 4960c...714 Jaja, her syns vertene vi var helt tullete som kjørte rundt for å lade på ladestasjoner når vi heller kunne lade hjemme hos de. Når vi til slutt takket ja til tilbudet om å lade hos de funka det jo ikke, men jeg setter pris på gjestfriheten. Ville absolutt gjort det samme for gjester hadde vi hatt elbil hjemme! Kan jo ikke sammenlignes med drivstoff. Å fylle tanken tar 3 minutter, å lade tar tydeligvis timevis og krever mer logistikk. 😅 TS Anonymkode: 19129...709 3 3
Gratis Skrevet 6. april #15 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Toyota bz4x. Men de nyere modellene skal visst fungere bedre. Ikke vet vi, skal aldri røre denne bilen igjen. Og siden man aldri vet nøyaktig hvilken leiebil man får må vi jo bare styre unna alle elektrisk leiebiler. Hvertfall på vinteren. 😂 Vi bor hos folk som har elbil selv og som ikke har noen problemer med egen bil. Anonymkode: 19129...709 Jeg vet at bz4x har mottatt en del kritikk for rekkevidde, men lader den virkelig så tregt? Husker du hastigheten?
AnonymBruker Skrevet 6. april #16 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jaja, her syns vertene vi var helt tullete som kjørte rundt for å lade på ladestasjoner når vi heller kunne lade hjemme hos de. Når vi til slutt takket ja til tilbudet om å lade hos de funka det jo ikke, men jeg setter pris på gjestfriheten. Ville absolutt gjort det samme for gjester hadde vi hatt elbil hjemme! Kan jo ikke sammenlignes med drivstoff. Å fylle tanken tar 3 minutter, å lade tar tydeligvis timevis og krever mer logistikk. 😅 TS Anonymkode: 19129...709 Er heller et spørsmål om når lading ble satt i gang. Hos meg starter lading ofte kl.22:00/23:00 ettersom når strømprisen er litt lavere, og at det er definert som natt. Har bare fortalt ladeboksen hvilken sone jeg bor i. Anonymkode: c5cbe...6a4
AnonymBruker Skrevet 6. april #17 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jaja, her syns vertene vi var helt tullete som kjørte rundt for å lade på ladestasjoner når vi heller kunne lade hjemme hos de. Når vi til slutt takket ja til tilbudet om å lade hos de funka det jo ikke, men jeg setter pris på gjestfriheten. Ville absolutt gjort det samme for gjester hadde vi hatt elbil hjemme! Kan jo ikke sammenlignes med drivstoff. Å fylle tanken tar 3 minutter, å lade tar tydeligvis timevis og krever mer logistikk. 😅 TS Anonymkode: 19129...709 Jeg har vært i nord norge og kjørt leid elbil, helt jævlig, det er ikke stedet for elbil det oppe. Det er lange avstander, og stedene som er verdt å se (alt ut forbi motorveien) ER avsidesliggende og ikke mye lading der. Beklager at dere fikk påska ødelagt, i mitt tilfelle var det sommerferie, brukte mange tusen og mange timer venting på lading for å kjøre e6 🤣 Anonymkode: 706be...293 4
AnonymBruker Skrevet 6. april #18 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jaja, her syns vertene vi var helt tullete som kjørte rundt for å lade på ladestasjoner når vi heller kunne lade hjemme hos de. Når vi til slutt takket ja til tilbudet om å lade hos de funka det jo ikke, men jeg setter pris på gjestfriheten. Ville absolutt gjort det samme for gjester hadde vi hatt elbil hjemme! Kan jo ikke sammenlignes med drivstoff. Å fylle tanken tar 3 minutter, å lade tar tydeligvis timevis og krever mer logistikk. 😅 TS Anonymkode: 19129...709 Det ER mer logistikk rundt el-bil. Vi har nylig kjøpt det, og holder på å venne oss til den nye tankegangen om høyere tidsbruk. Men jeg tror også at det var en innstilling på laderen som gjorde at dere ikke fikk ladet privat. Hadde dere fått til det ville dere hatt en annen opplevelse. Den øken før vi fikk hjemmelader holdt vi på som dere, og det var slitsomt. Anonymkode: 4ebe2...602 1
AnonymBruker Skrevet 6. april #19 Skrevet 6. april Det er også sannsynligvis en innstilling som stopper den fra å lades opp over 80% for å skåne batteriet. Sjekk det, dere skal kunne skru den av midlertidig for å lade opp til 100% før innlevering. Anonymkode: 38afe...65a 5
Fru Uperfekt Skrevet 6. april #20 Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere fikk en skikkelig møkkabil. Dagens Trabant. Med ladeboksen ved utleiestedet kan det være at tibber eller andre apper overkjørte ladeboksen. Alt som skal være "smart" skaper foreløpig mest trøbbel og har en tendens til å bli til hodebry. Sånt må slås av. Men da må man ha tilgang til dingsene og appene, noe bare eier har. Anonymkode: 0fe3f...79a Hey Trabant var en bra nok bil. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå