Gå til innhold

Tenker du at langfredag er litt spesiell fremdeles?   

51 stemmer

1. 1. Tenker du at langfredag er litt spesiell fremdeles?

• Ja, langfredag er annerledes for meg
      15
    • Nei, det er en vanlig dag
      25
    • Litt annerledes er den
      11
    • Vet ikke
      0

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ikke veldig lenge siden (90-tallet) var det der jeg kommer fra slik at langfredag var en dag man ikke dro på besøk og heller ikke ringte noen. Det var en stille dag. Og jeg kommer ikke fra bibelbelte.

Er det fremdeles sånn at du tenker at langfredag er en litt spesiell dag? At du kanskje ikke ringer noen akkurat den dagen?

Eller er det som hvilken som helst annen dag for deg?

Anonymkode: 26214...9e0

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg har ikke den følelsen for langfredag, men heller for 1.juledag. Jeg vokste opp med at 1.juledag var den dagen man ikke ringte noen eller dro på besøk (som ikke var avtalt).

Anonymkode: 2dc77...a9e

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke "som en hvilken som helst annen dag" i og med at det er påske, men det er som en vanlig påskedag. Det er absolutt ingen forskjell for meg eller hvordan jeg ser skjærtorsdag og langfredag, eller langfredag og 1. påskedag. Same same 

Jeg gjør akkurat det samme om det er skjærtorsdag eller langfredag: ringer, vasker klær, går turer, osv osv.

Anonymkode: b7c0b...980

• Liker 5
Skrevet

Her var det mer 1 påskedag.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er en lang lang lang fredag 😂

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lang fredag skal jo være lang. Og kjedelig. Når jeg vokste opp var vi på høyfjellshotell i påsken. Langfredag var alt stengt, ikke musikk i dansesalen, ikke ungdomsklubb , biljard og tennisbord stengt av. Vi skulle sitte og lengte etter påskeaften når vi kunne begynne å spise av påskeeggene og være aktive igjen. Eller sitte å reflektere da, uten at vi skjønte det. 

jeg ringer nesten aldri noen uten avtale uansett , men sende meldinger langfredag tenker jeg ikke over. Langfredag er en helligdag som andre. Som en random søndag. Mistet mening, men det er vel ikke mange egentlig kristne igjen i landet, så fasting og ventetid er jo helt borte. 

Anonymkode: 54fa6...e39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik har jeg i grunnen aldri tenkt.  Er ikke kristen, og ser på langfredag som like mye/lite hellig som alle andre røde dager.

Spurte svigerfar (religiøs) om dette.  Han er i midten av 80-årene og oppvokst nokså strengt kristent.  Dette var ikke noe han tenkte over heller.

Anonymkode: 519f6...9a6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt noe om at det er en spesiell dag, bare en hvilken som helst dag i påsken. 

Anonymkode: 0d0b8...7f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke hvilken som helst dag, men det er langt på vei hvilken som helst fridag. Det som er spesielt med den er at det (stort sett) er fri et par dager før og et par dager etter. Det har man ganske sjelden, så det gir en ekstra ro og ekstra god mental avslapning ift jobb.

Men det er absolutt ikke noe spesielt med den mtp kristelige verdier eller ekstra hensyn. Det er en fridag hvor jeg overholder helligdagsfreden ute, men jeg driver som oftest med noe ryddeprosjekt inne.

Anonymkode: 28fbc...6b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Slik har jeg i grunnen aldri tenkt.  Er ikke kristen, og ser på langfredag som like mye/lite hellig som alle andre røde dager.

Spurte svigerfar (religiøs) om dette.  Han er i midten av 80-årene og oppvokst nokså strengt kristent.  Dette var ikke noe han tenkte over heller.

Anonymkode: 519f6...9a6

Det er rart, fordi det var så strengt før. Ingeting på tv eller radio, alt var stengt .  Det var vel ikke helligere , men den lange ventedagen . 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri hørt noe om at det er en spesiell dag, bare en hvilken som helst dag i påsken. 

Anonymkode: 0d0b8...7f0

Hvor gammel er du? Jeg vil tro alle på min alder ( 50 ) og over husker forskjellen, men selvom myndighetene ikke blander seg lenger så man kan gjøre dagene like , synes jeg det er rart at min ikke har hørt om de ulike dagene og betydningen. Tenker man over hvorfor dagene har ulike navn ? Hvorfor man feirer på påskeaften ? 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på langfredag som noe annet enn en fridag vi har fordi den er viktig for kirken. 
Har ikke vokst opp i et religiøst hjem. 

• Liker 1
Skrevet

Ingen av dagene i påsken betyr noe spesielt for meg – de er bare alminnelige fridager, og godt betalte dager de årene jeg var turnusarbeider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er rart, fordi det var så strengt før. Ingeting på tv eller radio, alt var stengt .  Det var vel ikke helligere , men den lange ventedagen . 

Hvor gammel er du? Jeg vil tro alle på min alder ( 50 ) og over husker forskjellen, men selvom myndighetene ikke blander seg lenger så man kan gjøre dagene like , synes jeg det er rart at min ikke har hørt om de ulike dagene og betydningen. Tenker man over hvorfor dagene har ulike navn ? Hvorfor man feirer på påskeaften ? 

Årets helligste dag. Dagen det var forbudt å danse. Det er da ikke så mange år siden forbudet ble fjernet, så jeg er også over at så mange ikke har oppfattet dagen som annerledes. Kinoforbudet er også opphevet.

Selv om jeg ikke er kristen har jeg fått med meg at dette kristendommens helligste dag, og den derfor har hatt spesielle regler og forbud.

Anonymkode: c3f2a...f51

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Årets helligste dag. Dagen det var forbudt å danse. Det er da ikke så mange år siden forbudet ble fjernet, så jeg er også over at så mange ikke har oppfattet dagen som annerledes. Kinoforbudet er også opphevet.

Selv om jeg ikke er kristen har jeg fått med meg at dette kristendommens helligste dag, og den derfor har hatt spesielle regler og forbud.

Anonymkode: c3f2a...f51

Forbudet mot å danse og støye og forbudet mot kino og offentlig tilstelninger ble fjernet i 1995. 31 år siden er ikke lenge nei, de som kommenterer her er enten unge eller har dårlig hukommelse. Da ble loven vi har i dag til, du kan danse , støye så lenge du ikke forstyrrer andre. Og kino, arrangementer osv får holde åpent. 

hadde vært interessant med barn i dag, de kan jo ikke en gang få beskjed om å ikke løpe inne med sko og skrike. De hadde kanskje hatt godt av en 90- talls langfredag . 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 14.41):

Forbudet mot å danse og støye og forbudet mot kino og offentlig tilstelninger ble fjernet i 1995. 31 år siden er ikke lenge nei, de som kommenterer her er enten unge eller har dårlig hukommelse. Da ble loven vi har i dag til, du kan danse , støye så lenge du ikke forstyrrer andre. Og kino, arrangementer osv får holde åpent. 

hadde vært interessant med barn i dag, de kan jo ikke en gang få beskjed om å ikke løpe inne med sko og skrike. De hadde kanskje hatt godt av en 90- talls langfredag . 

Dagens barn er helt fine de, at du er sint på livet har ikke noe med andres unger å gjøre.

Jeg er opplært til at langfredag er superhellig og at det derfor lønner seg å jobbe den dagen. 

Anonymkode: 5fdcc...091

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dagens barn er helt fine de, at du er sint på livet har ikke noe med andres unger å gjøre.

Jeg er opplært til at langfredag er superhellig og at det derfor lønner seg å jobbe den dagen. 

Anonymkode: 5fdcc...091

😆😆 det var da voldsomt. Nei jeg er ikke generelt sint på andres unger , men mener mange hadde hatt godt av roe litt ned. Mange barn som trenger litt ro og . Det er for øvrig ikke dagens barn som bestemmer at de skal løpe inne med sko og skrike , det er dagens foreldre. Så er jeg ikke generelt sint på dem heller, men litt rolig lek og innestemme og å vente til påskeaften med å spise påskeegg hadde ikke barna hatt vondt av.  
ok, da vet du at du får masse tillegg på lønnen langfredag. Jeg tror du mister det hvis helligdager skvises helt ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg svare litt. Jeg er ikke kristen, men jeg kan da nok bibelhistorie til å vite hva som angivelig skjedde og hvorfor det regnes som en sørgedag. I min familie var det tradisjon å spise fisk den dagen – selv vi ateister måtte jo lide med Kristus på korset. Nå er jeg faktisk glad i fisk, så det blir så som så med den lidelsen.

Kona mi og jeg bodde i Hellas i flere år, og der er langfredag (Μεγάλη Παρασκευή) langt mer følbar. Hele dagen klinger sørgeklokkene fra kirkene, og det er absolutt ikke noen dag for fest og moro. Følger man den ortodokse fasten, er det ikke lov å spise fisk engang (ingenting med ryggrad). Forløsningen. kommer ikke på påskeaften, men akkurat idet påskedagen begynner (altså ved midnatt natt til søndag). Da er brått Kristus oppstanden, og man kan unne seg alt godt, fra kumagesuppe til grilla geit.

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kommer fra en religiøs familie og er religiøs selv. Langfredag er en høytidelig, trist dag. Må innrømme at det blir litt Solo og marsipan likevel. Men det er rett og slett en dødsdag. Ei spesiell stemning denne dagen, trist og litt makaber men forventningsfull. Går i kirka og alteret dekkes i svart. Det er den mest spesielle dagen for meg.

Anonymkode: 441cf...6a3

• Liker 3
Skrevet

Selvfølgelig gjør jeg det. Langfredag er sammen med 1 juledag en av de helligste dagene i løpet av året for meg som er kristen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er agnostiker, men jeg har med meg fra barndommen at langfredag er en spesiell dag. Så vi har ikke kjøtt til middag langfredag, og det hender jeg går på langfredagsgudstjeneste. Er ikke kirkegjenger til vanlig, men vi går alltid på julaften, og ganske ofte på langfredag. Liker at noen dager annerledes og knytter oss til historien.

Anonymkode: 27e9f...e86

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...