AnonymBruker Skrevet 30. mars #1 Skrevet 30. mars Mine foreldre, og besteforledre snakket om gamle dager på 60-70 talet, og de var de var i 50-60 årene. Nå er de fleste av dem etterhvert borte, og det er deres barn som er blitt blandt de eldre, og også de snakker om i gamle dager. Min genrasjon vokste ikkje opp med mobil og data, og det gjorde heller ikkje mine foreldre, besteforeldre som aldri fekk oppleve den digitaliserte verden. Når TV-en, fryser,kjøleskap støvsugere etterhvert kom inn i dei fleste hjem for 60 år sidan på 60 talet synes dei fleste det var en revlusjon,og og de som var barn på den tiden har opplevd en eventyrlig reise inn i den digitaliserte verden m/kunstig intelligens m.m. Alle eldre snakker om gamle dager når de vokste opp, og hvilken tidsalder lever vi i nå ? Anonymkode: cc835...ffe
AnonymBruker Skrevet 4. april #2 Skrevet 4. april Vi lever vel fortsatt i dataalderen, tror jeg? Anonymkode: d87a9...249
AnonymBruker Skrevet 4. april #3 Skrevet 4. april I følge mine barn, var gamle dager rundt 2018. Anonymkode: 1db9a...b83 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. april #4 Skrevet 12. april AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 21.37): I følge mine barn, var gamle dager rundt 2018. Anonymkode: 1db9a...b83 Vi har lagd bak oss Steinalderen-Bronsealderen-Jernalderen-Middelalderen- og kanskje er det nå Plastalderen / Forurensningsalderen. Anonymkode: cc835...ffe 1
Beloved Skrevet 13. april #6 Skrevet 13. april I min verden er "i gamle dager" et begrep man bruker med unge barn som ikke har tidsbegrepene helt på plass enda, så å si "for 120 år siden" betyr absolutt ingenting for dem. Da er "i gamle dager" eller "da mormor var liten" eller "før mormor engang ble født" en (litt) bedre forklaring. Voksne mennesker snakker da ikke om "i gamle dager" på annet enn humoristisk vis? Jeg har hørt "i gamle dager var alt så mye bedre" altså, men ikke "i gamle dager gjorde vi slik og fungerte ting sånn".
AnonymBruker Skrevet 2. juni #7 Skrevet 2. juni Når jeg tenker på verden og menneskets historie, moderne og antikk tid, så lager hjernen min et skille ved andre verdenskrig. Så jeg mener "gamledager" er før 1940. 1945 og fremover er "moderne tider". Anonymkode: 982e5...265
AnonymBruker Skrevet 2. juni #8 Skrevet 2. juni "I gamle dager" vil naturlig nok stadig omfatte en større og større del av fortiden. Men jeg tenker at det i utgangspunktet oftes refereres til 3-4 generasjoner bak i tid. Anonymkode: 42920...bc1
AnonymBruker Skrevet 2. juni #9 Skrevet 2. juni Gamledager så var det utdo som var normen tenker jeg. Anonymkode: 75201...0fd
Leifr Skrevet mandag kl. 08:11 #11 Skrevet mandag kl. 08:11 AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 21.37): I følge mine barn, var gamle dager rundt 2018. Anonymkode: 1db9a...b83 Hos oss er det før/etter covid som gjelder, er jeg redd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå