AnonymBruker Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars Har alltid likt å lære språk. Ekstra gøy når man kan kommunisere litt med andre på utenlandsreiser på deres språk. Hvilket språk lærer du som hobby? Anonymkode: eaedb...f76 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Spansk, har lyst til å reise i Sør-Amerika om et par år. Anonymkode: 4b7b7...872 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spansk, har lyst til å reise i Sør-Amerika om et par år. Anonymkode: 4b7b7...872 Ja, spansk er nydelig. Hvor lenge har du lært spansk? Jeg er veldig glad i latinomusikk, så jeg blir nok å lære meg litt spansk etter hvert jeg også. Anonymkode: eaedb...f76
AnonymBruker Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars Jeg reiste til Kina i fjor vinter og ble veldig inspirert, så nå lærer jeg mandarin på Duolingo. Anonymkode: 6e249...071 2
Hengebuksvinet Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja, spansk er nydelig. Hvor lenge har du lært spansk? Jeg er veldig glad i latinomusikk, så jeg blir nok å lære meg litt spansk etter hvert jeg også. Anonymkode: eaedb...f76 Hvordan jobber du med spansken på hobbybasis? Tar du kurs? Eller egenstudie?
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg reiste til Kina i fjor vinter og ble veldig inspirert, så nå lærer jeg mandarin på Duolingo. Anonymkode: 6e249...071 Ni hao lol Ja, kinesisk er spennende. Jeg var i Kina for over 10 år siden og lærte bittelitt kinesisk før reisen gjennom Pimsleur. Anonymkode: eaedb...f76
AnonymBruker Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Prøvde meg på å lære Fransk på Duolingo, men når det ikke blir brukt så er det lett og glemme. Anonymkode: 3342d...fff 1
Strigiformes Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøvde meg på å lære Fransk på Duolingo, men når det ikke blir brukt så er det lett og glemme. Anonymkode: 3342d...fff Fransk er gøy 🙌
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars Nå har jeg klart nesten 100 dager med kinesisk på duo lingu! Jeg har prøvd meg på både tysk og nederlandsk på duo før, men det ble fort kjedelig. Anonymkode: dddc7...422 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars Hengebuksvinet skrev (1 minutt siden): Hvordan jobber du med spansken på hobbybasis? Tar du kurs? Eller egenstudie? Ikke meg du spurte akkurat om spansken, men jeg kan svare på bakgrunn av de andre språkene jeg lærer meg (italiensk, gresk, arabisk, hebraisk og russisk). Jeg bruker mange kilder som Duolingo, Pimsleur, instagram/reddit for hobbyer som matlaging på de aktuelle språkene, podcaster/youtube, artikler om interessante emner på de aktuelle språkene som jeg lar ChatGPT "oversette" til det nivået jeg er på f.eks. DILF A2 eller DELF B1 alt ettersom. For muntlig produksjon, tar jeg opp lyd av når jeg snakker om et tema på det aktuelle språket i 5-10 min, og etterpå finner jeg de ordene jeg ikke kunne eller rettelser. Jeg lærte meg fransk til DALF C1 siden jeg bodde i Frankrike i flere år, og da var det nettopp gjennom slike metoder jeg lærte (mønstergjenkjenning fra praktisering av språket), og ikke pugging av grammatikk og vokabular. Anonymkode: eaedb...f76 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #11 Skrevet 27. mars Jeg har en greie for slaviske språk. Det begynte med et enkeltemne i russisk på universitetet, og så ble jeg fascinert av likheter og ulikheter mellom de ulike språkene og har vært innom både bosnisk og bulgarsk siden. Det er lenge siden jeg har gjort noe med det nå, men jeg har jevnlig perioder der jeg leser aviser og hører musikk på de ulike språkene. Jeg mestrer bosnisk best. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle gjøre noe lignende med tysk. Jeg hadde tysk på ungdomsskolen, men har ikke brukt det siden, så jeg forstår en god del, men klarer ikke formulere meg og husker ikke alle grammatiske regler. Det burde være et ganske overkommelig prosjekt, men hver gang jeg begynner ramler jeg inn i den slaviske boblen igjen. Anonymkode: 7ac21...f63 1
Tvist Skrevet 27. mars #12 Skrevet 27. mars Jag kan tysk flytende. Lærte spansk relativt godt en gang, men er veldig ute av trening, så nå frisker jeg det opp med duolingo. Hører spansk på youtube, og på Netflix kan man sortere på språk, så skal se om jeg kan finne en spansk serie og kose meg med i påsken. Leser også en spansk bok nå. Går sent, med mye oversettelse, men det går fremover. 1
SPOCA Skrevet 27. mars #13 Skrevet 27. mars (endret) Sånn foruten engelsk (som jeg har en mastergrad i), så tok jeg både tysk og spansk på videregående (hadde også tysk på ungdomsskolen). Etter dette har jeg fortsatt med å lære meg italiensk og nederlandsk. Jeg begynte på fransk, men synes italiensk er mye morsommere. Det som er gøy med italiensk og nederlandsk er at de er ganske relaterbare til de språkene jeg hadde på skolen. Italiensk føles som en "enklere" utgave av spansk. Jeg elsker begge språk, men synes italiensk er mer fengende. Nederlandsk er veldig morsomt. For meg blir det som å kombinere norsk, engelsk og tysk. Jeg øver mest på duolingo (har over 600 dager med streak både i italiensk og nederlandsk der), men jeg tar noen språkkurs her og der. Jeg har også prøvd meg på walisisk, og jeg har en drøm om å lære meg islandsk. Elsker språk. Jeg snakker også ganske godt svensk og dansk, da jeg har familie i begge land. Morsomt å øve seg når man er i disse landene. Det er slik nå at jeg nå kan lese både italienske og nederlandske nyheter, og leser disse jevnlig. Prøver å både lytte, lese og innimellom snakke språkene. Jeg har nok språkvenner jeg chatter med fra ulike land. Endret 27. mars av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #14 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, spansk er nydelig. Hvor lenge har du lært spansk? Jeg er veldig glad i latinomusikk, så jeg blir nok å lære meg litt spansk etter hvert jeg også. Anonymkode: eaedb...f76 Av og på de siste to årene, må legge inn et ekstra gir nå, og ta det mer på alvor så jeg forhåpentligvis kan konversere med lokalbefolkningen når jeg reiser. Hengebuksvinet skrev (52 minutter siden): Hvordan jobber du med spansken på hobbybasis? Tar du kurs? Eller egenstudie? Jeg forsøkte med Duolingo, men det ga meg veldig lite utbytte så jeg kjøpte meg lydbok «Learning Spanish with Paul Noble». Ellers hører jeg mye på spanskspråklig musikk og ser på videoer på YouTube som bruker comprehensible input. Etter hvert kommer jeg til å øve meg med ei spansk venninne 😊 Anonymkode: 4b7b7...872
AnonymBruker Skrevet 27. mars #15 Skrevet 27. mars SPOCA skrev (19 minutter siden): Sånn foruten engelsk (som jeg har en mastergrad i), så tok jeg både tysk og spansk på videregående (hadde også tysk på ungdomsskolen). Etter dette har jeg fortsatt med å lære meg italiensk og nederlandsk. Jeg begynte på fransk, men synes italiensk er mye morsommere. Det som er gøy med italiensk og nederlandsk er at de er ganske relaterbare til de språkene jeg hadde på skolen. Italiensk føles som en "enklere" utgave av spansk. Jeg elsker begge språk, men synes italiensk er mer fengende. Nederlandsk er veldig morsomt. For meg blir det som å kombinere norsk, engelsk og tysk. Jeg øver mest på duolingo (har over 600 dager med streak både i italiensk og nederlandsk der), men jeg tar noen språkkurs her og der. Jeg har også prøvd meg på walisisk, og jeg har en drøm om å lære meg islandsk. Elsker språk. Jeg snakker også ganske godt svensk og dansk, da jeg har familie i begge land. Morsomt å øve seg når man er i disse landene. Det er slik nå at jeg nå kan lese både italienske og nederlandske nyheter, og leser disse jevnlig. Prøver å både lytte, lese og innimellom snakke språkene. Jeg har nok språkvenner jeg chatter med fra ulike land. Så gøy å høre at vi er flere som liker å lære mange forskjellige språk. Hvor har du funnet språkvenner? Jeg har venner jeg kan praktisere språk med fra jeg bodde i Frankrike og fra utenlandsreiser, men jeg kunne tenke meg flere for å kunne praktisere språkene gjennom felles interesser og ikke bare for språkets skyld. Anonymkode: eaedb...f76 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #16 Skrevet 27. mars Fikk 100 i streak på Duolingo i dag, fransk. Målet er selvfølgelig å snakke fransk godt nok, men har ingen å prate fransk med enda. Men forstår mer og mer, lærer ord og grammatikk raskt. Språk er ekstremt ferskvare, så skulle ønske jeg kunne både snakke og skrive fransk hver dag med noen. Men den bøygen har jeg ikke kommet meg til enda. Anonymkode: 28a3c...be1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #17 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk 100 i streak på Duolingo i dag, fransk. Målet er selvfølgelig å snakke fransk godt nok, men har ingen å prate fransk med enda. Men forstår mer og mer, lærer ord og grammatikk raskt. Språk er ekstremt ferskvare, så skulle ønske jeg kunne både snakke og skrive fransk hver dag med noen. Men den bøygen har jeg ikke kommet meg til enda. Anonymkode: 28a3c...be1 Gratulerer med 100 dager! Trikset for å både snakke og skrive er å kombinere språket med noe du liker. F.eks. når du leser/hører noe spennende i løpet av dagen, kan du ta opp lyd av deg selv når du snakker om temaet eller skrive en oppsummering. Du skriver det på det nivået du er på. Gjør ingenting om det er noen ord du ikke kan. Da skriver du ordet ned i margen og prøver å si/skrive det med andre ord. Etterpå finner du ordene i ordboken eller finner riktig grammatisk bøyning. Anonymkode: eaedb...f76
Pawn Hearts Skrevet 28. mars #18 Skrevet 28. mars Kona og jeg flørter med gresken. Vi begynte temmelig strukturert med Teach Yourself Greek, men nå bare koser vi oss med språket uten å ha som mål å beherske det veldig godt. For å holde språkfølelsen ved like, hører vi masse på gresk radio (man kan plukke opp mye fra sangtekster), og to ganger i året tar vi en tur til Hellas. Nå greier man seg utmerket med engelsk i Hellas, men det er mye artigere å bestille mat og drikke på gresk, kunne stille enkle spørsmål (som veien til bussholdeplassen eller finnes det en kafé med levende gresk musikk her i byen?] og i det hele tatt greie seg mest mulig uten å ty til engelsk. Det er dessuten en stor fordel å skjønne hva som står på skilt. Det hender også at vi støter på greske turister i Norge, og de blir alltid like gledelig overrasket når vi snakker gresk til dem. 2
Magika_fra_Fyll Skrevet 28. mars #19 Skrevet 28. mars Jeg har drevet på med et lavinnsats-prosjekt for å lære spansk i noen år nå, det går rett og slett bare ut på at jeg ser og hører på spansktalende videoer og lydbøker og slikt noen ganger i uka. Det har funket overraskende godt, den store testen fikk jeg forrige sommer i Sevilla da jeg måtte forklare meg for politiet etter å ha blitt frastjålet mobilen min og det gikk ganske bra 3
Sinsiew Skrevet 28. mars #20 Skrevet 28. mars Fransk. Innser at livet mitt blir lettere på jobb dersom jeg lærer meg fransk. Jeg har egentlig veldig lyst til å lære med Koreansk, men det får bli med lysten for jeg trenger egentlig ikke språket. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå