Gå til innhold

Diesel til 30 kroner literen koster deg 20 øre ekstra per kilometer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En dieselbil bruker 0,4 liter per mil. Trump har økt dieselprisen med 5 kroner per liter. Det utgjør 20 øre per kilometer.

Og dette knekket budsjett til folk etter et par uker?!? Hvor mye bil kjører dere egentlig?!

Anonymkode: 4034f...035

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Haha, jeg er SÅ ENIG!!! Vi er et tulleland som kjører en ekstraordinær politisk prosess på dette. De 4 milliardene kunne ha blitt brukt på utallige mange andre, mye bedre tiltak. 

Vedum-nissen, FrP og Høyre er populister som kommer til å ta knekken på dette landet.

Anonymkode: be398...b82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En dieselbil bruker 0,4 liter per mil. Trump har økt dieselprisen med 5 kroner per liter. Det utgjør 20 øre per kilometer.

Og dette knekket budsjett til folk etter et par uker?!? Hvor mye bil kjører dere egentlig?!

Hvor liten og dårlig bil har du? 

Husk at mange med dieselbil kjører langt, det er nettopp derfor man velger dieselbil. Ganske stor årlig forskjell på f eks 19,- kr pr liter og 28,- kr pr liter hvis man kjører f eks 35000-40000,- og ligger på omtrent 0,7 liter pr mil på blandet kjøring.

Anonymkode: e72fd...9dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Gjelder det bonden som brøyter jordet, budbilen fra ODA, alle lastebilene som kjører varer ut i alle butikkene, gjelder det melkebilen, håndverkeren på byggeplassen, bilene som kjører laks fra Nordland til Portugal??

Anonymkode: 9b7d5...64b

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke for dette, bare sier det, men vi tjener milliarder på det, så slutt å se på det som en ekstra kostnad, for det er bare løgn. 

Anonymkode: 01a57...3e9

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når ble Trump statsminister i Norge?

Anonymkode: 09152...1e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er ikke for dette, bare sier det, men vi tjener milliarder på det, så slutt å se på det som en ekstra kostnad, for det er bare løgn. 

Anonymkode: 01a57...3e9

Det er norsk logikk.

• Krigen starter oljeprisen stiger med 50%.
  • AS Norge drar inn en ekstra milliard i olje og gassinntekter pr.dag.
  • Mer enn 20 milliarder ekstra inntekter siste 3 uker.

Å redusere bensin/dieselavgiften vil "koste" staten 6 milliarder (tror man).

Og da blir argumentet a disse 6 milliarder må kuttes et sted i budsjettet. 

Faktisk hevdes at bilister blir SUBSIDIERT fordi de blir flådd litt mindre enn før de neste 3 mnd.  Det er arbeiderparti mattematikk.

Når bilister de neste 3 mnd alikevel må betale mer enn de 3 mnd siste før krigen.

Så dette 6 milliarder hullet må tettes?!?!?  Og hvordan gjør vi det?

Fjerner kreft medisin for barn, eller muligens bruke 25% av de EKSTRA milliardene krigen har skapt?!?!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Gjelder det bonden som brøyter jordet, budbilen fra ODA, alle lastebilene som kjører varer ut i alle butikkene, gjelder det melkebilen, håndverkeren på byggeplassen, bilene som kjører laks fra Nordland til Portugal??

Diesel er ca 5 % av kostnadene ved kornproduksjon. Nå har prisen steget med 30% så utgiftene til bonden har midlertidig økt med ca 1%

i fjor økte driftstilskuddet for bønder med 10-15%

Dette høres ut som en skikkelig krise som trenger hastetiltak på Stortinget..,

AnonymBruker
Skrevet

Kjører 8 mil tur-retur jobb hver dag. Har to ungdommer som skal kjøres å hentes, og selv har jeg andre ærend.

ja vi begrenser unødvendig kjøring. Tog og trikk eksisterer ikke her, og buss er kun skolebuss.

Anonymkode: dd229...594

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjører 8 mil tur-retur jobb hver dag. Har to ungdommer som skal kjøres å hentes, og selv har jeg andre ærend.

ja vi begrenser unødvendig kjøring. Tog og trikk eksisterer ikke her, og buss er kun skolebuss.

Hva var poenget ditt?

Anonymkode: f05aa...98a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var poenget ditt?

Anonymkode: f05aa...98a

Det ble spurt om hvor mye folk kjører egentlig..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt opp da. Fordi om din dieselbil bruker 0.4 pr mil gjør ikke alle biler det. Folk på bygda kjører mye, både til jobb, bhg, fritidsaktiviteter o.l. Jeg og min mann har henholdvis 30 og 45 km til jobb. Bhg ligger i motsatt retning, nesten 10 km unna hjemmet. Så kommer fritidsaktiviteter, besøk til familie i tillegg. Så vi bruker bortimot 3500 i drivstoff. Med de prisene som er nå blir det 6-7000 kr i mnd. For oss med minstelønn så blir det mye penger ja. 

Og stakkars de i transportbransjen og entreprenører.  

Anonymkode: 405f9...a94

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Diesel er ca 5 % av kostnadene ved kornproduksjon.

Skulle likt å se det regnestykket for det kan umulig være riktig.

En traktor i hardt arbeid brenner 13-14 liter diesel i timen og man regner ca to timer arbeid pr dekar. Pris uten avgift er ca 20 kroner nå (13x20x1,5=468 kroner pr dekar). 1,8 brukes som faktor fordi noe er lettere arbeid.

Du sier dette utgjør 5% av kostnadene (468/5*100), noe som gjør de samlede kostnadene til 9.360 kroner pr dekar.

Et dekar gir i gjennomsnitt under 500 kilo korn. Korn av aller beste kvalitet gir 5,5 kr/kilo, mens snittet ligger på rundt 4,10-4,20. Vi regner 4,50 (500x4,50) som gir en salgspris på 2.250 kroner pr dekar. Vi sier at tilskuddet er 100%, selv om det nok er litt mye.

Hvis vi skal tro på dine tall så taper altså bonden 4.860 kroner pr dekar korn hvert eneste år. Hvor får han pengene fra for å drive med dette ekstreme tapsprosjektet?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette høres ut som en skikkelig krise som trenger hastetiltak på Stortinget

Tallene dine er bare bløff og milevis unna virkeligheten. Diesel utgjør selvfølgelig mye mer enn 5% av kostnadene.

AnonymBruker
Skrevet

Avgiftskuttet har relativt lite å si for folk flest sine dieselkostnader, men mye å si for transport- og anleggsbransjen.

Økte drivstoffpriser vil til syvende og sist gi oss forbrukere økte priser på alle varer vi kjøper.

Det var allerede tøffe tider for transport- og anleggsbransjen, og økte drivstoffpriser kan være det som får de til å gå under. Nylig gikk en stor entreprenør konkurs, hvor bedrifter over hele landet har tapt enorme summer, når de da får store summer i økte drivstoffkostnader blir det vanskelig å drive videre.

Konkurser vil igjen påvirke vanlige forbrukere.

Anonymkode: 5c1d6...1e4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ble Trump statsminister i Norge?

Anonymkode: 09152...1e2

😂 ja ikke sant,lurer jeg også på 🤣                               🤡

Endret av fugl fønix
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hehe - ja, under gunstige forhold kan en liten dieselbil bruke 0,4 liter per mil, men så finnes det utallige modeller hvor flere bruker opp mot 0,8 - 1,1 pr mil. 

Å lage et innlegg der du har bestemt deg for at en dieselbil bruker 0,4 liter pr mil for deretter å plapre ut om at dette knekker budsjettet til folk etter et par uker. 

Kan legge fram mine egne tall. 
Jeg jobber som selger og kjører vanvittig mye bil - mye bykjøring og langkjøring. Jeg fyller tanken 1 til 2 ganger i uka. 

Med nye priser utgjør dette mellom kr. 400,- og kr. 600,- pr fylling. Det utgjør faktisk en enorm forskjell. 
Så har du de som driver med lastebiler etc. Du kan godt stå der å regne på 0,4 liter pr mil, men realiteten for mange er noe HELT ANNET. 

Her kan jeg jo gi deg et regnestykke for de som driver med Semi-trailer og transport: 

En tom semi-trailer bruker alt fra 2,5 - 3 liter, mens en fullastet trailer kan bruke opp mot 5 liter pr mil. 
Prøv å regn på det da. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skjønner den, selv kjører jeg lite nå, så pumpeprisen velter ikke min økonomi direkte. Men de høye drivstoffprisene har mange ringvirkninger/bivirkninger som f.eks dyrere varer og tjenester.  Jeg har ikke oversikt over alle evt. konsekvenser.  Det er et hastevedtak for å senke avgiftene og uenighet om inndekning.  Det kan selvfølgelig gå bra, men jeg er litt skeptisk av meg.  

Sp har brutt budsjettenigheten fra desember. Der ble partiene enige om å ikke «danne noen andre flertall  som har vesentlige budsjettmessige konsekvenser».

Endret av Perine
AnonymBruker
Skrevet
Goodtimes skrev (6 minutter siden):

Hehe - ja, under gunstige forhold kan en liten dieselbil bruke 0,4 liter per mil, men så finnes det utallige modeller hvor flere bruker opp mot 0,8 - 1,1 pr mil. 

Å lage et innlegg der du har bestemt deg for at en dieselbil bruker 0,4 liter pr mil for deretter å plapre ut om at dette knekker budsjettet til folk etter et par uker. 

Kan legge fram mine egne tall. 
Jeg jobber som selger og kjører vanvittig mye bil - mye bykjøring og langkjøring. Jeg fyller tanken 1 til 2 ganger i uka. 

Med nye priser utgjør dette mellom kr. 400,- og kr. 600,- pr fylling. Det utgjør faktisk en enorm forskjell. 
Så har du de som driver med lastebiler etc. Du kan godt stå der å regne på 0,4 liter pr mil, men realiteten for mange er noe HELT ANNET. 

Her kan jeg jo gi deg et regnestykke for de som driver med Semi-trailer og transport: 

En tom semi-trailer bruker alt fra 2,5 - 3 liter, mens en fullastet trailer kan bruke opp mot 5 liter pr mil. 
Prøv å regn på det da. 

Min lastebil uten henger bruker i snitt 3.5 l pr mil, mye start og stopp. Henger jeg på en tilhenger, snakker vi minst 5. 

Jeg kjører «bare» 10-20 mil for dagen, mens andre kjører 60, det blir mye penger! Så trådstarter kan ta de 20 ørene sine en annen plass, og tenke på at regningen for de økte dieselprisene, havner hos trådstarter uansett i form av dyrere frakt=økte priser i butikken, høyere porto osv. 

Anonymkode: d5e12...e4f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er norsk logikk.

• Krigen starter oljeprisen stiger med 50%.
  • AS Norge drar inn en ekstra milliard i olje og gassinntekter pr.dag.
  • Mer enn 20 milliarder ekstra inntekter siste 3 uker.

Å redusere bensin/dieselavgiften vil "koste" staten 6 milliarder (tror man).

Og da blir argumentet a disse 6 milliarder må kuttes et sted i budsjettet. 

Faktisk hevdes at bilister blir SUBSIDIERT fordi de blir flådd litt mindre enn før de neste 3 mnd.  Det er arbeiderparti mattematikk.

Når bilister de neste 3 mnd alikevel må betale mer enn de 3 mnd siste før krigen.

Så dette 6 milliarder hullet må tettes?!?!?  Og hvordan gjør vi det?

Fjerner kreft medisin for barn, eller muligens bruke 25% av de EKSTRA milliardene krigen har skapt?!?!

Så bruker man 6, nesten 7, milliarder av ekstrainntektene statens pensjonsfond har fått av økte oljepriser. Selv om inntektene har kommet "av seg selv" i form av en ekstraordinær prisøkning, så er det like fullt virkelige penger, og økt offentlig pengebruk har virkelige konsekvenser. Som renteøkninger - som vi allerede er forhåndsvarsel om.

Og renteøkningene kommer til å svi enda mer i lommeboka til både privatpersoner og de fleste (men ikke alle) bedriftene, enn 5 kr økning i drivstoffprisene gjør. 

Her har et flertall på Stortinget falt for fristelsen å kjøre populistisk, og Ap kommer til å straffes på meningsmålinger fremover- og kanskje i neste års valg. Selv om Ap er de som har rett i form av en mer langsiktig og ansvarlig tankegang enn å kjøre et populistisk skattekutt uten å ha finansieringen i orden.

Anonymkode: 9fbee...044

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så bruker man 6, nesten 7, milliarder av ekstrainntektene statens pensjonsfond har fått av økte oljepriser. Selv om inntektene har kommet "av seg selv" i form av en ekstraordinær prisøkning, så er det like fullt virkelige penger, og økt offentlig pengebruk har virkelige konsekvenser. Som renteøkninger - som vi allerede er forhåndsvarsel om.

Og renteøkningene kommer til å svi enda mer i lommeboka til både privatpersoner og de fleste (men ikke alle) bedriftene, enn 5 kr økning i drivstoffprisene gjør. 

Her har et flertall på Stortinget falt for fristelsen å kjøre populistisk, og Ap kommer til å straffes på meningsmålinger fremover- og kanskje i neste års valg. Selv om Ap er de som har rett i form av en mer langsiktig og ansvarlig tankegang enn å kjøre et populistisk skattekutt uten å ha finansieringen i orden.

Anonymkode: 9fbee...044

Tenker det riktigste er å se på de reduserte avgiftene som en inntektsreduksjon for staten, og ikke en kostnadsøkning. I og med at staten får inn langt høyere inntekt på økte oljepriser enn det som kommer i redusert inntekt på avgiftsreduksjonen bør det ikke ha betydning på renta.

Anonymkode: 5c1d6...1e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...