MalloryK Skrevet 27. mars #1 Skrevet 27. mars https://www.nrk.no/presse/programomtaler/hundetrener-maren-med-ny-sesong-av-_fra-bolle-til-bestevenn_-1.17825273 Premiere i NRK TV torsdag 9. april kl. 06.00 og på NRK1 fredag 10. april kl. 20.05. Gleder meg! 3
DenEnesteMannenHer Skrevet 27. mars #2 Skrevet 27. mars Det morsomste med lenken din er at tittelen blir "Fra bolle til bestevenn" 😄 DET hadde jeg sett på! 9 4
rundtfingern Skrevet 27. mars #3 Skrevet 27. mars Jeg kjenner to av søsknene til ene hunden som er med og kjenner til en tredje. De krever stimuli, men er ikke vanskelige hunder. Har mye energi. Har unghund fra samme oppdretter selv. Tyder på at hunden ikke får nok stimuli og eier må jobbe litt mer med det.
Kris. Skrevet 27. mars #4 Skrevet 27. mars rundtfingern skrev (3 timer siden): Jeg kjenner to av søsknene til ene hunden som er med og kjenner til en tredje. De krever stimuli, men er ikke vanskelige hunder. Har mye energi. Har unghund fra samme oppdretter selv. Tyder på at hunden ikke får nok stimuli og eier må jobbe litt mer med det. Hvilken rase er dette snakk om vis jeg får spørre? Uansett alltids like interessant hver gang å se hvilke store eller små problemer deltakerne kommer med, er jo alt fra basic problemer til de som har farlige utfordringer å skreve med i hverdagen.
MalloryK Skrevet 27. mars Forfatter #5 Skrevet 27. mars Noen som vet hvordan det går med han som hadde de 2 dachsene fra forrige sesong, der han brukte sånn barnevogn til de? Og hundene tisset inne på tisseteppe? Håper virkelig han har skjerpet seg. Baby og Bo, tror de het det 1
rundtfingern Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Kris. skrev (9 timer siden): Hvilken rase er dette snakk om vis jeg får spørre? Uansett alltids like interessant hver gang å se hvilke store eller små problemer deltakerne kommer med, er jo alt fra basic problemer til de som har farlige utfordringer å skreve med i hverdagen. Golden😊
Kris. Skrevet 29. mars #7 Skrevet 29. mars rundtfingern skrev (På 27.3.2026 den 23.48): Golden😊 Ja da gjør det absolutt mening at er nok snakk om tilstrekkelighet til nok riktig aktiviteter, noe jeg har helt forståelse for kan være vanskelig å tilpasse til en hverdag med fult kjør av familie AS, og litt alder/personlighet som slår inn på spesielt hund. Men ja fremdeles noe folk generelt må jobbe med om de har valgt å skaffe ung hund. Tror nok på magefølelsen at dette bil nok å fikse seg greit med litt innsats. ❤️ Nå hadde nok min familie litt flaks med at vår Golden var minimalt interessert i andre hunder og veldig stødig hele livet og veldig rolig, bodde nesten hele livet med annen hund så de fikk jo kjørt seg ut av energi av hverandre til tider, men husker at vi dro litt på hverdags lydighet og blodspor treninger da vår Golden var på valp og unghund stadiet som supplerende aktivitet til vårt typiske vanlig travelt familie liv. ❤️ 2
rundtfingern Skrevet 29. mars #8 Skrevet 29. mars Kris. skrev (7 timer siden): Ja da gjør det absolutt mening at er nok snakk om tilstrekkelighet til nok riktig aktiviteter, noe jeg har helt forståelse for kan være vanskelig å tilpasse til en hverdag med fult kjør av familie AS, og litt alder/personlighet som slår inn på spesielt hund. Men ja fremdeles noe folk generelt må jobbe med om de har valgt å skaffe ung hund. Tror nok på magefølelsen at dette bil nok å fikse seg greit med litt innsats. ❤️ Nå hadde nok min familie litt flaks med at vår Golden var minimalt interessert i andre hunder og veldig stødig hele livet og veldig rolig, bodde nesten hele livet med annen hund så de fikk jo kjørt seg ut av energi av hverandre til tider, men husker at vi dro litt på hverdags lydighet og blodspor treninger da vår Golden var på valp og unghund stadiet som supplerende aktivitet til vårt typiske vanlig travelt familie liv. ❤️ Jupp! Det er viktig for dem å få utløp og struktur. Jeg har troen på at det ordner seg jeg også. Men de ble kontaktet av castingen og valgt. De søkte ikke selv. Jeg tror dette er et vanlig problem i de norske hjem og mange kan plukke opp tips fra Palle og familien! Så langt har valpen vi kjøpte fra oppdretter (samme som Palle) vært en UTROLIG grei gutt. Stødig, ivrig, glad, påskrudd og veldig enkel. Han er nå unghund og det er flest av de gode dagene. Vi går også blodspor (han elsker det)😅 1
Gjest Gliffy Skrevet 29. mars #9 Skrevet 29. mars Håper de har mer fokus på hundens hverdag i denne sesongen. Syns til å at de har fokusert veldig på hvilken trening de har gjort og sånt, men lite på hvor mye det har å si at hunden får riktig stimuli, nok hvile, trygghet i hverdagen og så videre. Dette er jo minst like viktig som treningen når det gjelder mange «problemhunder».
refill Skrevet 31. mars #10 Skrevet 31. mars rundtfingern skrev (På 29.3.2026 den 20.16): Jupp! Det er viktig for dem å få utløp og struktur. Jeg har troen på at det ordner seg jeg også. Men de ble kontaktet av castingen og valgt. De søkte ikke selv. Jeg tror dette er et vanlig problem i de norske hjem og mange kan plukke opp tips fra Palle og familien! Så langt har valpen vi kjøpte fra oppdretter (samme som Palle) vært en UTROLIG grei gutt. Stødig, ivrig, glad, påskrudd og veldig enkel. Han er nå unghund og det er flest av de gode dagene. Vi går også blodspor (han elsker det)😅 Dere som er i "Golden miljøet". Er det ikke en viss fare for at folk kjøper Golden og tror det skal "ordne seg selv" fordi de fleste sikkert kjenner en (og kanskje flere) trauste og stødige Goldens? Ser for meg at det lett kan skje. Skal forøvrig bli gøy å se Christoffer i den settingen, hehe. 3 1
rundtfingern Skrevet 31. mars #11 Skrevet 31. mars refill skrev (2 timer siden): Dere som er i "Golden miljøet". Er det ikke en viss fare for at folk kjøper Golden og tror det skal "ordne seg selv" fordi de fleste sikkert kjenner en (og kanskje flere) trauste og stødige Goldens? Ser for meg at det lett kan skje. Skal forøvrig bli gøy å se Christoffer i den settingen, hehe. Det er det ganske mange som gjør allerede. Møter flere på miljøtrening som har tenkt at dette var den perfekte familiehund og står der og har null kontakt med hunden. Hunden utagerer og de står og kaster ut kommandoer som hunden ikke gjør. De er som alle andre hunder, de krever sitt. Ja, det blir artig!
Snuppiluppi84 Skrevet 31. mars #12 Skrevet 31. mars Kommer til å se utelukkende fordi Christoffer Schjelderup er med.
Kris. Skrevet 1. april #13 Skrevet 1. april (endret) refill skrev (8 timer siden): Dere som er i "Golden miljøet". Er det ikke en viss fare for at folk kjøper Golden og tror det skal "ordne seg selv" fordi de fleste sikkert kjenner en (og kanskje flere) trauste og stødige Goldens? Ser for meg at det lett kan skje. Skal forøvrig bli gøy å se Christoffer i den settingen, hehe. Enig med hva rundtfingern svaret. i tillegg så vis folk faktisk leser og faktisk forstår slikt som mitt innlegg så vil de jo lese at hverdags lydighet kurs gjennom klubber for eksempel og blodspor er jo slettest ikke i kategorien “gjør ingenting med dem enn å gå hjemme å håpe ting ordner seg.”😅 Uten om å stikke alt i flammer, så vil jeg si feller er overalt om folk ikke gjør research før de kjøper hund. Vet om alt for mange blandingshunder, Staffer, Frenchies, Pomeranian, Pølsehunder og andre top 10 populære raser i Norge som har et uheldig utgangspunkt fordi folk bare kjøper fordi de ser søte og lydige hunder på nett eller med familie/venner. Men blir da fort blendet for hva det innebærer å eie hundene og deres særegne behov alt etter som hvilke vi snakker om.👍 Endret 1. april av Kris. 1
Sfr Skrevet 1. april #14 Skrevet 1. april Kris. skrev (5 minutter siden): Enig med hva rundtfingern svaret. i tillegg så vis folk faktisk leser og faktisk forstår slikt som mitt innlegg så vil de jo lese at hverdags lydighet kurs gjennom klubber for eksempel og blodspor er jo slettest ikke i kategorien “gjør ingenting med dem enn å gå hjemme å håpe ting ordner seg.”😅 Uten om å stikke alt i flammer, så vil jeg si feller er overalt om folk ikke gjør research før de kjøper hund. Vet om alt for mange blandingshunder, Staffer, Frenchies, Pomeranian, Pølsehunder og andre top 10 populære raser i Norge som har et uheldig utgangspunkt fordi folk bare kjøper fordi de ser søte og lydige hunder på nett eller med familie/venner. Men blir da fort blendet for hva det innebærer å eie hundene og deres særegne behov alt etter som hvilke vi snakker om.👍 Hva mener du med pølsehund? Har selv en jeg anser som pølsehund, (Corgi, lowrider) kjært barn har mange navn. De fleste hunder tilpasser seg opplæring og eier så skjønner ikke hvorfor du skal skylde på hundene..
Mala_L Skrevet 1. april #15 Skrevet 1. april Vi skal se på! Og det er vel første gang en golden er med? Vi har selv denne rasen, så skal bli gøy å følge med. Rasen er jo kjent for å være mild. og snill og en god familehund, så derfor er det sikkert noen som kjøper den og tenker det skal bli lett. Men å oppdra en valp er alltid mye jobb, og man må legge ned en innsats med stimulering og aktivitet. Det gjelder alle raser, også golden.
Diamant20 Skrevet 1. april #16 Skrevet 1. april refill skrev (14 timer siden): Dere som er i "Golden miljøet". Er det ikke en viss fare for at folk kjøper Golden og tror det skal "ordne seg selv" fordi de fleste sikkert kjenner en (og kanskje flere) trauste og stødige Goldens? Ser for meg at det lett kan skje. Skal forøvrig bli gøy å se Christoffer i den settingen, hehe. Jeg har lest flere steder at i Norge har fokuset på Golden vært hunden som familiehund, mens i feks Danmark har det vært mer fokus på at de er en apporterende jakthund. En apporterende jakthund skal inneha visse egenskaper, som et ønske om å bære, men også denne «will to please» som handler om ønske om å jobbe for fører. En hund som har det vil i mange tilfeller også være en enkel familiehund, som kanskje har påvirket familiehund-retningen. Også går det noe på hva slags fokus oppdretter har på mentalitet og egenskaper (jeg vet ikke hvem som er oppdretter i dette tilfellet), noen har et bra og riktig fokus på at hunden skal være trygg, ha et ønske om å jobbe for fører (ikke for selvstendig feks) og faktisk ha i bakhodet at det er snakk om en brukshund, uavhengig om hunden er utstillingslinjer eller jaktlinjer. Alt er ikke avl selvfølgelig, men når man er litt inne i miljøet kan man gjerne se litt tendenser på oppdrettere og linjer. Golden er en undervurdert brukshund, også de som kommer fra utstillingslinjer. Man kan gjøre mye med de, og ha det veldig gøy! 3
Gjest Gliffy Skrevet 1. april #17 Skrevet 1. april Diamant20 skrev (50 minutter siden): Jeg har lest flere steder at i Norge har fokuset på Golden vært hunden som familiehund, mens i feks Danmark har det vært mer fokus på at de er en apporterende jakthund. En apporterende jakthund skal inneha visse egenskaper, som et ønske om å bære, men også denne «will to please» som handler om ønske om å jobbe for fører. En hund som har det vil i mange tilfeller også være en enkel familiehund, som kanskje har påvirket familiehund-retningen. Også går det noe på hva slags fokus oppdretter har på mentalitet og egenskaper (jeg vet ikke hvem som er oppdretter i dette tilfellet), noen har et bra og riktig fokus på at hunden skal være trygg, ha et ønske om å jobbe for fører (ikke for selvstendig feks) og faktisk ha i bakhodet at det er snakk om en brukshund, uavhengig om hunden er utstillingslinjer eller jaktlinjer. Alt er ikke avl selvfølgelig, men når man er litt inne i miljøet kan man gjerne se litt tendenser på oppdrettere og linjer. Golden er en undervurdert brukshund, også de som kommer fra utstillingslinjer. Man kan gjøre mye med de, og ha det veldig gøy! Jaktgolden og utstillingsgoldener jo to vidt forskjellige hunder etter min mening. Utstillingsgolden kan jo læres opp til mye me de har ikke så mye motor så kan bli vanskelig å bruke de til arbeid som krever fokus over lang tid. Jaktgolden syns jeg er helt fantastiske, kan hende min neste hund blir en sånn. De jeg har møtt på i jobben har vært noe av de beste hundene jeg har vært borti. Masse motor, smarte, miljøsterke og med bra av-knapp. Men de eies av engasjerte hundefolk da, de hundene hadde sikkert vært en katastrofe som selskapshund.
Kris. Skrevet 1. april #18 Skrevet 1. april (endret) Sfr skrev (7 timer siden): Hva mener du med pølsehund? Har selv en jeg anser som pølsehund, (Corgi, lowrider) kjært barn har mange navn. De fleste hunder tilpasser seg opplæring og eier så skjønner ikke hvorfor du skal skylde på hundene.. Dessverre ikke mange nok som bare tilpasser seg etter eier uten videre og selv da kan de likevel ha sosial problemer da kun snill eier er ikke bestandig samme klarer å få kontroll på ting som ressurs forsvar, utagerende mot diverse ting osv. Var litt trøtt det, men tenkte hovedsakelig på «pølsehund» som i dachshund. Som dessverre til tross for sin originale rolle som jakt hund er ofte blitt stilt i samme situasjon som de 2 fra forrige sesong. Der igjen de ble behandlet fint, men en del som basic stuff som måtte læres. Vis du tror jeg er blind for Golden så tar feil, har sett nok av dem som både bjeffer en del, drar i bånd og hopper mye på folk. Les igjen uansett skylder ikke hovedsakelig på hundene, men at folk absolutt kan gjøre mer forarbeid når de skaffer hund. Sånn generelt uansett hva de skaffer seg. Endret 1. april av Kris. 1
Diamant20 Skrevet 1. april #19 Skrevet 1. april Gliffy skrev (57 minutter siden): Jaktgolden og utstillingsgoldener jo to vidt forskjellige hunder etter min mening. Utstillingsgolden kan jo læres opp til mye me de har ikke så mye motor så kan bli vanskelig å bruke de til arbeid som krever fokus over lang tid. Jaktgolden syns jeg er helt fantastiske, kan hende min neste hund blir en sånn. De jeg har møtt på i jobben har vært noe av de beste hundene jeg har vært borti. Masse motor, smarte, miljøsterke og med bra av-knapp. Men de eies av engasjerte hundefolk da, de hundene hadde sikkert vært en katastrofe som selskapshund. Utstillingslinjene har ikke samme motor som jaktlinjene, men de kan brukes til mye og liker å jobbe de også, selvom det går litt saktere, og kapasiteten er litt mindre. Poenget mitt er egentlig at man ikke skal undervurdere hvor godt utstillingslinjer liker å jobbe, de liker å lære ting de også, selvom det ikke går like raskt som med jaktlinjer feks. Jeg kjenner flere goldner fra utstillingslinjer som har premiering på jaktprøver, går høyt i rally og er godkjente redningshunder. Fant forøvrig ut av hvem som er oppdretter til goldenen, og det er seriøse folk. Goldenen har nok godt av å få brukt seg fysisk, men ikke minst mentalt! Utstillingslinjene er ikke bare late familiehunder. Blir spennende å se programmet🙌🏼 2
Gjest Gliffy Skrevet 1. april #20 Skrevet 1. april Diamant20 skrev (1 time siden): Utstillingslinjene har ikke samme motor som jaktlinjene, men de kan brukes til mye og liker å jobbe de også, selvom det går litt saktere, og kapasiteten er litt mindre. Poenget mitt er egentlig at man ikke skal undervurdere hvor godt utstillingslinjer liker å jobbe, de liker å lære ting de også, selvom det ikke går like raskt som med jaktlinjer feks. Jeg kjenner flere goldner fra utstillingslinjer som har premiering på jaktprøver, går høyt i rally og er godkjente redningshunder. Fant forøvrig ut av hvem som er oppdretter til goldenen, og det er seriøse folk. Goldenen har nok godt av å få brukt seg fysisk, men ikke minst mentalt! Utstillingslinjene er ikke bare late familiehunder. Blir spennende å se programmet🙌🏼 Der er jeg fullstendig enig med deg. Alle hunder liker dette. Alle hunder liker å samarbeide med fører, bli utfordret, lære nye ting. Selv de mest klassiske selskapshunder som mops og papillion blomstrer når de får lov til å holde på med lysighetstrening, agility, nosework og lignende. Mangel på denne typen stimuli ligger nok bak mye av de problemene vi ser i programmet. Håper de som lager programmet benytter sin påvirkningskraft til å lære folk dette. Gleder meg til å se jeg også!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå