Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Stina234 skrev (3 timer siden):

Å bli fratatt eget ansikt gjør at kvinner fratas muligheten til å være en del av samfunnet de tilhører. Det er så fjernt fra det åpne samfunnet som vi ønsker å bevare og beskytte, sier Hans Edvard Askjer.

Det er skjelden jeg er enig med Krf men her viser de endelig styrke til å stå imot islam sin kvinnefiendlighet. 

Enig.

• Liker 17
Skrevet

Tja eg misliker sterkt grunnideen bak Nikab og Burka. Eg liker slettes ikke at noen muslimske kvinner blir påtvunget til å bruke det, men igjen noen bruker det frivillig da det inngår i deres religion.

Det er fri religionsutøvelse her i landet og slik eg ser det siden dette er ett forslag ifra Kristelig folkeparti blir det for meg bare en annen religiøs gruppe som ønsker å diktere/ skrenke inn andres rett til å utøve sin religion.

Så det forslaget fremstilt fra KRF skurrer for meg.

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet

Da mener de vel det samme om nonner også da, eller? 

Jeg er ikke for å tvinge noen til noe som helst, men mennesker som frivillig ønsker å bruke religiøse symboler, slik som hijab eller kors, må da gjerne få bruke det.

Og hva med andre kristne sekter, som tvinger kvinnene til å f.eks kun bruke skjørt. Skal det også forbys?

Et idiotisk forslag. En av veldig mange grunner til at jeg ikke stemmer på KrF.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
SPOCA skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke for å tvinge noen til noe som helst, men mennesker som frivillig ønsker å bruke religiøse symboler, slik som hijab eller kors, må da gjerne få bruke det.

Dette er vel ikke forbudt? 

• Liker 13
Skrevet

Hijab bør også forbys.

• Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
enda1anonymbruker skrev (46 minutter siden):

Det er fri religionsutøvelse her i landet og slik eg ser det siden dette er ett forslag ifra Kristelig folkeparti blir det for meg bare en annen religiøs gruppe som ønsker å diktere/ skrenke inn andres rett til å utøve sin religion.

I dag er det jo forbudt å benytte heldekkende ansiktsplagg på universiteter, høyskoler, skoler og barnehager for elever, studenter og ansatte.

Tror du dette har noe med religionen å gjøre?

Endret av Gunstein123
  • Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Gunstein123 skrev (7 minutter siden):

Dette er vel ikke forbudt? 

Nei, det er hele poenget. Les igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Gjest Gliffy
Skrevet

Jeg har ingenting imot religiøse plagg. Hodeplaggene til sikher og hijab brukes av folk jeg omgås hver dag og det er overhodet ikke et problem. 

Men jeg må innrømme at jeg syns det er ubehagelig å møte mennesker som skjuler ansiktet sitt. For meg har det ingenting med religion å gjøre, jeg ville syntes det var like ubehagelig med en person i finlandshette. Det er jo ekkelt å snakke med noen som man ikke kan se hvem det er, og ikke se ansiktsuttrykkene til. 

Når det er sagt så kan jeg ikke helt se at det er behov for et forbud. Det er ikke akkurat utbredt, jeg bor på et sted med mange muslimer og jeg møter nesten aldri noen med ansiktsdekkende plagg. Så det oppleves som litt symbolsk og stemmefisking når KrF foreslår dette. Det virker ikke som et reelt problem de prøver å løse. 

Skrevet

Er generelt imot alt Islam står for, det er ikke en religion som er forenelig med Vestens verdier og levesett. Håper dette kan forbys og etter hvert kan Halal kjøtt også forbys, da vil de forhåpentligvis flytte 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Stina234 skrev (6 timer siden):

Å bli fratatt eget ansikt gjør at kvinner fratas muligheten til å være en del av samfunnet de tilhører. Det er så fjernt fra det åpne samfunnet som vi ønsker å bevare og beskytte, sier Hans Edvard Askjer.

Det er skjelden jeg er enig med Krf men her viser de endelig styrke til å stå imot islam sin kvinnefiendlighet. 

er det ikke forbudt allerede i Norge ? Trodde det var imot loven å skjule ansiktet ?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

Og hva med andre kristne sekter, som tvinger kvinnene til å f.eks kun bruke skjørt. Skal det også forbys?

uansett hva man tenker om tema, det er ikke riktig å sammenligne nonner med vanlige kvinner. Nonner er som prester. Det er en "jobb". Ingen tvinger noen til å bli nonne. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Det er INGEN som bruker nikab og burka frivillig. 

• Liker 14
  • Nyttig 7
Skrevet
NatNat skrev (34 minutter siden):

uansett hva man tenker om tema, det er ikke riktig å sammenligne nonner med vanlige kvinner. Nonner er som prester. Det er en "jobb". Ingen tvinger noen til å bli nonne. 

De bruker religiøst plagg. Mange bruker hijab frivillig. Jeg ser ikke forskjellen. 

Så lenge det brukes frivillig ser jeg overhodet ikke problemet.

• Liker 2
Skrevet
Stina234 skrev (6 timer siden):

Ja dette er jeg fullstendig enig med dem om men en ting frykter jeg da, og det er at jeg er redd deres menn da vil begynne å nekte dem å forlate huset ...

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
enda1anonymbruker skrev (2 timer siden):

Tja eg misliker sterkt grunnideen bak Nikab og Burka. Eg liker slettes ikke at noen muslimske kvinner blir påtvunget til å bruke det, men igjen noen bruker det frivillig da det inngår i deres religion.

Så det forslaget fremstilt fra KRF skurrer for meg.

Jeg tror det er en del som bruker hijab frivillig. Er i mine tvil om at niqab og burka blir brukt frivillig

• Liker 11
Skrevet
SPOCA skrev (2 timer siden):

Niqab er noe ganske annet enn hijab. Nikab skjuler ansiktet

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet
Maleficenta skrev (22 minutter siden):

Niqab er noe ganske annet enn hijab. Nikab skjuler ansiktet

Jeg vet da det. Hva folk vil bruke får være opp til dem.

• Liker 1
Skrevet (endret)
SPOCA skrev (51 minutter siden):

De bruker religiøst plagg. Mange bruker hijab frivillig. Jeg ser ikke forskjellen. 

Så lenge det brukes frivillig ser jeg overhodet ikke problemet.

Du ser ikke forskjell ? nonner jobber ikke i sivil samfunnet f.eks.. Du finner dem ikke i barnehager eller på kontor, eller bak disken..

Endret av NatNat
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri sett noen med burka i Norge.  Hvor er de? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...