Gjest kpet Skrevet 9. april 2006 #1 Del Skrevet 9. april 2006 Er det noen som har et tips for hvordan få jobb som korrekturleser? Det er ikke så ofte man ser slike stillinger utlyst. Kunne veldig gjerne tenkt meg en "jobb på si" der jeg kunne ta slike oppdrager over PC`en hjemme. Tips for å komme igang? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest allium Skrevet 9. april 2006 #2 Del Skrevet 9. april 2006 Det lurer jeg også på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 9. april 2006 #3 Del Skrevet 9. april 2006 Ta kontakt med forlag. Som regel må man ha en utdannelse (f.eks. norsk på universitetet) for å få slike oppdrag. Jeg kjenner ei som har lest korrektur på kokebøker o.l., hun syntes det var for mye jobb i forhold til betaling. En annen jeg kjenner både korrekturleser og oversetter, men han har utdannelse innen dette, og det tok tid før han fikk lese korrektur på "egne" bøker, og ikke bare lese korrektur av korrektur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #4 Del Skrevet 10. april 2006 (endret) Jeg har vært korrekturleser (og oversetter) i flere år, som freelance. Men det er ikke noe man blir rik av. Jeg fikk jobben da jeg bodde i utlandet, på grunn av at jeg hadde rett bakgrunn - studerte språk, og de trengte noen med morsmål norsk. Da var det lett å få jobb. Senere flyttet jeg hjem til Norge, og da var det nok det at jeg hadde erfaring fra før, pluss master i språkvitenskap, som gjorde at jeg fikk oppdrag i ny og ne, hos et forlag. Sist jeg jobbet, hadde jeg en hel bok som jeg leste korrektur på, og fikk vel ca 2000 for det - brukte ca en uke. Så man må ha noe i tillegg, og oppdragene strømmer ikke akkurat på. Ellers jobber jeg også litt for et oversetterselskap i utlandet, men de betaler svært dårlig. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg bruker tid på det... men det er som sagt sjelden. Men det er lettere å få en fot innenfor hvis du tar kontakt med et utenlandsk byrå, som har mindre tilgang på folk med norsk som morsmål! Endret 10. april 2006 av soleil~noir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #5 Del Skrevet 10. april 2006 Sist jeg jobbet, hadde jeg en hel bok som jeg leste korrektur på, og fikk vel ca 2000 for det - brukte ca en uke. Så man må ha noe i tillegg, og oppdragene strømmer ikke akkurat på. ← Oi - det var skikkelig dårlig betalt. For et norsk forlag, eller utenlandsk? Min erfaring fra forlagsbransjen innen et litt annet område er at det ikke akkurat er lukrativt, men tross alt en del bedre betalt enn det der, da... Men de ser vel på det som en ekstrajobb, kanskje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #6 Del Skrevet 10. april 2006 Og mange forlag utnytter det at det er mange som vil ha en fot innenfor og er villige til å gjøre nesten hva som helst for småpenger, bare for komme inn i bransjen. Var en artikkel om dette i Dag og tid for et par tre måneder siden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. april 2006 #7 Del Skrevet 10. april 2006 Og mange forlag utnytter det at det er mange som vil ha en fot innenfor og er villige til å gjøre nesten hva som helst for småpenger, bare for komme inn i bransjen. Var en artikkel om dette i Dag og tid for et par tre måneder siden ← Sant det også. I mitt fag hender det forlagene presser ned prisene på oppdrag ved å si at "den og den" gjør det gratis eller for en eller annen latterlig liten sum.. Kjipt, og vanskelig å være ny i faget og ikke vite helt hva man bør kreve. Har heldigvis ikke opplevd de verste sidene ennå jeg, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 10. april 2006 #8 Del Skrevet 10. april 2006 Bladet til en kompis av meg fikk mail fra en leser som mente det var så mye skrivefeil, så sånn fikk hun jobben (Men hun får ikke lønn da, for det har de ikke råd til ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 22. september 2008 #9 Del Skrevet 22. september 2008 Det finnes jo en annen form for korrekturleser, nemlig å rette opp i faktafeil. Jeg har vært korrekturleser for fagbøker selv om jeg ikke er spesielt stødig i språk og tegnsetting. Da må man naturligvis ha relevant utdanning/kunnskap for å kunne oppdage feilene, lønnen var ikke noe bedre enn det andre i tråden beskriver og dårligere enn jeg har når jeg bruker den samme utdanningen i min vanlige jobb. På den annen side er det greit å få jobbet litt ekstra når man selv har tid utenom de vanlige 37.5 timer hovedarbeidsgiver gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Anneg_* Skrevet 3. desember 2008 #10 Del Skrevet 3. desember 2008 Men hvordan utfører du selve korrekturen? Må man lære noe spesielt tegnsett, eller bare markerer man som man selv på papiret hva som er galt og hva som er riktig? Selve korrekturen utfører du ved å bruke rød penn/blyant/tusj og markerer med spesielle tegn som du finner i de fleste leksika, eller på nettet. Det kan synes vanskelig til å begynne med, men du lærer fort og det går rutine i det. Ta for deg en avis, stoffet som journalister skriver; der er det som oftest en god del skrivefeil, og øv deg på det. Mange av tegna er slik som læreren vår brukte når han retta skolebøkene våre. Lykke til! Anneg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 5. desember 2008 #11 Del Skrevet 5. desember 2008 Tråden ryddet. Scorpina -mod- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. desember 2008 #12 Del Skrevet 5. desember 2008 Det spørs vel om man leser korrektur eller gjør språkvask? Språkvask er bedre betalt enn korrektur, jeg har fått over 200 kr timen for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2008 #13 Del Skrevet 5. desember 2008 Er det noen som har et tips for hvordan få jobb som korrekturleser? Det er ikke så ofte man ser slike stillinger utlyst. Kunne veldig gjerne tenkt meg en "jobb på si" der jeg kunne ta slike oppdrager over PC`en hjemme. Tips for å komme igang? Har du tenkt grundig over at for å få jobb som korrekturleser så bør man være veldig god i norsk rettskriving? Det nytter ikke å være middels god på norsk grammatikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2008 #14 Del Skrevet 10. desember 2008 Er det noen som har et tips for hvordan få jobb som korrekturleser? Det er ikke så ofte man ser slike stillinger utlyst. Kunne veldig gjerne tenkt meg en "jobb på si" der jeg kunne ta slike oppdrager over PC`en hjemme. Tips for å komme igang? Først må du lære deg å skrive feilfritt. Alle tror det er så lett å være korrekturleser, men man trenger norskkunnskaper langt over snittet, noe jeg dessverre ser at du ikke har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest falkeblikk Skrevet 2. januar 2009 #15 Del Skrevet 2. januar 2009 Det spørs vel om man leser korrektur eller gjør språkvask? Språkvask er bedre betalt enn korrektur, jeg har fått over 200 kr timen for det. Hvordan vil du definere forskjellen mellom korrekturlesing og språkvask? Jeg mener jeg utfører begge deler i mitt arbeid som advokatsekretær, og vil gjerne ta freelance-jobber utenom, da selvfølgelig til den høyere betaling for språkvask! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 2. januar 2009 #16 Del Skrevet 2. januar 2009 Hvordan vil du definere forskjellen mellom korrekturlesing og språkvask? Språkvask: Du foreslår setningsendringer, stryker, legger til og korrekturleser. Retter også oppsett på litteraturlister. Dette er ofte en omfattende jobb, det er vanlig å lese mindre enn 10 sider i timen. Korrektur: Som regel kun feiloppretting på eksisterende tekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Pasta_* Skrevet 30. september 2009 #17 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg lurer på om dette kunne være noe for meg? Har ingen utdanning innenfor literatur eller lignende, men flere som har jobbet i denne typen bransjer har fortalt meg at jeg er generellt god til å skrive. Hmm... Dyret heter ikke noe annet enn "språkvask"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 1. oktober 2009 #18 Del Skrevet 1. oktober 2009 Er det noen som har et tips for hvordan få jobb som korrekturleser? Det er ikke så ofte man ser slike stillinger utlyst. Kunne veldig gjerne tenkt meg en "jobb på si" der jeg kunne ta slike oppdrager over PC`en hjemme. Tips for å komme igang? PC-en heter det. Må lære seg norsk hvis man skal melde seg som korrekturleser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest -pasta Skrevet 2. oktober 2009 #19 Del Skrevet 2. oktober 2009 Jeg lurer på om dette kunne være noe for meg? Har ingen utdanning innenfor literatur eller lignende, men flere som har jobbet i denne typen bransjer har fortalt meg at jeg er generellt god til å skrive. Hmm... Dyret heter ikke noe annet enn "språkvask"? literatur = litteratur generellt = generelt Korrekturleser = tror ikke det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 2. oktober 2009 #20 Del Skrevet 2. oktober 2009 PC-en heter det. Må lære seg norsk hvis man skal melde seg som korrekturleser. Det heter vel heller ikke oppdrager. Uansett, slik småpirkete retting som i dagligdagse tilfeller kan virke irriterende for den som skriver feilen er ufattelig viktig når det gjelder korrekturlesing. Det er nemlig deres oppgave å oppdage at forfatteren har skrevet generellt, pc`en og literatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå