AnonymBruker Skrevet 21. mars #1 Skrevet 21. mars Mannen sier "ingen pumper liker å gå tomme for væske" og at jeg ikke må kjøre den tørr. Skal fylle på spylevæske før den går tom. Det husker jeg aldri. Men er dette virkelig sant? Jeg har aldri hørt noen snakke om at de har måttet skifte spylevæskepumpe. Anonymkode: 95e4b...1aa
AnonymBruker Skrevet 21. mars #2 Skrevet 21. mars Fyll når den varsler, punktum. Anonymkode: ced9a...78d 6
Maskinfører Skrevet 21. mars #3 Skrevet 21. mars Det stemmer nok det er det tomt så er det tomt og ingen pumper liker og bli brukt uten remedier 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 21. mars #4 Skrevet 21. mars Jeg tror ikke du klarer å skvise den helt tom for væske. Jeg har ingen tro på at det din mann sier stemmer.
AnonymBruker Skrevet 21. mars #5 Skrevet 21. mars Nei,aldri opplevd. Men ikke umulig det skjer på VAG produkter som er dritt og møkk fra ende til ende. Anonymkode: 683b4...a04 2 1
isw Skrevet 21. mars #6 Skrevet 21. mars (endret) Nei, den går ikke i stykker. Men det er farlig å gå tom for spylervæske, f.eks. hvis du kjører i høy hastighet og blir sprutet ned med søle eller gjørme. Da trenger du spylervæske for å få sikt. Så det er en god regel å fylle når bilen varsler. Endret 21. mars av isw 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars Pumper liker ikke gå tom nei, men samtidig så er det begrenset hvor ofte man går tom for spylevæske. Det er ikke akkurat daglig. Men jeg fyller noen ganger på når jeg synes det er lenge siden sist. Så legger jeg den åpna posen i bilen. For øvrig, dere som sier man skal fylle opp når bilen varsler: ikke alle biler varsler... Anonymkode: ff81f...72d 3
aksase Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Mannen sier "ingen pumper liker å gå tomme for væske" og at jeg ikke må kjøre den tørr. Skal fylle på spylevæske før den går tom. Det husker jeg aldri. Men er dette virkelig sant? Jeg har aldri hørt noen snakke om at de har måttet skifte spylevæskepumpe. Anonymkode: 95e4b...1aa Jeg har kjørt mye bil i snart 40 år og det meste av den tida har jeg hatt biler som ikke varsler om lite spylervæske. Har derfor mange ganger kjørt tanken tom, men aldri opplevd skader på pumpa, så den advarselen fra mannen din er nok sterkt overdrevet. Men selv om pumpa tåler det, så er det ikke bra å gå tom for spylevæske, fordi det kan være farlig å ikke få vasket rent vinduet dersom du kommer i en situasjon hvor det blir tilgriset og vanskelig å se gjennom. Endret 21. mars av aksase 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #9 Skrevet 21. mars Jeg fyller på når spruten begynner å bli svak. Anonymkode: 59e9c...868 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars #10 Skrevet 21. mars Mere fascinert over at du ikke klarer å fylle før det er tomt. Den sier jo ifra at det er lita. Aldri opplevd en bil som ikke sier ifra på de snart 30 årene jeg har kjørt bil. Anonymkode: 8f25b...2b3
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mere fascinert over at du ikke klarer å fylle før det er tomt. Den sier jo ifra at det er lita. Aldri opplevd en bil som ikke sier ifra på de snart 30 årene jeg har kjørt bil. Anonymkode: 8f25b...2b3 Mens flere av bilene jeg og samboer har hatt de siste 15 årene, ikke har hatt varsling om spylervæske. Det samme med min første bil da jeg tok lappen for 20 år siden, den var fra 1986 og hadde verken varsling om spylervæske eller servostyring(eller hva det nå heter), den hadde til og med choke, som jeg måtte trekke ut/åpne og skyve inn/lukke ved oppstart av bilen. (Dét er en ting jeg aldri har sett siden, annet enn på snøfresere, enkelte traktorlignende kjøretøy og sånt.) Anonymkode: b4021...b90 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Skrevet 21. mars Nei, den går ikke i stykker av det. Men fyll på når strålen blir svak, det er ganske lett. Ha alltid spylervæske i bilen. Jeg har hatt en pumpe som har blitt ødelagt, men da har bilen vært gammel. Den pumpa kosta lite (ett par hundre kroner synes jeg å huske) og var lett å bytta. Ja, jeg er kvinne. Anonymkode: 54245...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fyll når den varsler, punktum. Anonymkode: ced9a...78d Jeg har aldri opplevd å få annet varsel enn at det ikke kommer spylevæske. Og da regner jeg med at det er tomt. Anonymkode: b28a4...807 4
Hanne67 Skrevet 21. mars #14 Skrevet 21. mars Nei, den blir ikke ødelagt! Mulig den blir det om man bruker den mye når tanken er tom, men det er det vel ingen som gjør! 😅 Det kan forøvrig være lurt å fylle på innimellom, - ergerlig å gå tom når man trenger å vaske vinduet. 👍
tdm900 Skrevet 21. mars #15 Skrevet 21. mars Ha alltid en backup baki bilen, har det selv om det går tomt underveis. Har ellers mye stående i garasjen og etter fyller der. Men, det skal og sies at det er ikke alle biler som har varsel om at det er lavt nivå heller. Har hatt bil 2001 som sa i fra, og en 2013 som ikke sa i fra.
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars Jeg har aldri hatt bil som varsler om spylervæske. Den nyeste bilen min hittil er en 2020-modell med mye ekstrautstyr, men ikke spylervæskevarsel. Ellers tenker jeg som noen andre sa her: Det er sikkert ikke bra for pumpa å bli brukt masse når den er tom, men hvem gjør vel det? Det lille som skal til for å merke at det er tomt skader nok ikke pumpa. Om pumpa ikke tåler en hendelse som vil oppstå med jevne mellomrom ved helt normal bruk er den usedvanlig dårlig bygget. Anonymkode: 57549...7c0 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #17 Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 9.37): Pumper liker ikke gå tom nei Anonymkode: ff81f...72d Nå finnes det en hel haug med forskjellige prinsipper "pumper" fungerer etter da. Og mange av dem tåler helt fint å bli tørrkjørt. De som ikke tåler å bli tørrkjørt i noe særlig lang tid bruker som regel mediet de pumper som smøring av bevegelige deler. Og da må det mediet faktisk fungere som smøring, noe sprit som ofte brukes i spylervæske ikke gjør. Så nei en spylervæske pumpe blir ikke ødelagt av å tørrkjøres. Med mindre du spyler kjempelang tid og ting da går varmt som spylervæska eventuelt kunne ha kjølt ned normalt, men hvem driver å holder spyleknappen inne i flere minutter i strekk? Anonymkode: 49bad...ec3 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars #18 Skrevet 23. mars Trodde det var viskerne som ble ødelagt av det, ikke pumpa? Anonymkode: c49c6...0af
Kratos Skrevet 24. mars #19 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 9.17): Fyll når den varsler, punktum. Anonymkode: ced9a...78d isw skrev (På 21.3.2026 den 9.31): Nei, den går ikke i stykker. Men det er farlig å gå tom for spylervæske, f.eks. hvis du kjører i høy hastighet og blir sprutet ned med søle eller gjørme. Da trenger du spylervæske for å få sikt. Så det er en god regel å fylle når bilen varsler. AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 9.44): Mere fascinert over at du ikke klarer å fylle før det er tomt. Den sier jo ifra at det er lita. Aldri opplevd en bil som ikke sier ifra på de snart 30 årene jeg har kjørt bil. Anonymkode: 8f25b...2b3 Det er mange kliss nye biler som ikke har varsling for spylervæske. 1
Tiuren Skrevet 24. mars #20 Skrevet 24. mars Pumper skal ikke kjøres tørre, så din mann har delvis rett. Men for det første blir det ikke helt tomt med en gang, noe væske er det igjen, og for det andre er det begrenset hvor lenge man gidder å spyle (kjøre pumpen) når tanken er tom. Dessuten er spylervæske pumpen en ganske enkel og robust konstruksjon. Men praktisk tilnærming; det er jo bare å fylle når man registrerer at det begynner å bli tomt? Ting fikser seg vel ikke av seg selv? Hvorfor ta sjangsen på å ødelegge noe? PS: kjører du pumpen til det nesten ikke kommer noe ut vil du også kjøre vindusviskerene tørre mot ruta med slipemiddel på (veistøv), da ødelegger du frontruta....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå