AnonymBruker Skrevet 18. mars #21 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Anonymkode: 18c2e...53e Dette kunne vært skrevet av hvem som helst i min bedrift, under ledernivå. Det er skremmende gjenkjennelig. Det eneste som ikke stemmer er den siste setningen, som vi kunne rettet til "du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret SELV OM DU tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv." Anonymkode: 4c576...85f 3
Kratos Skrevet 18. mars #22 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Overskriften bør være: "Det kapitalistiske terror-faenskapet suger gleden og livet ut av meg på jobben der ledere skal kose seg enda mer enn de skal, mens arbeidere og ansatte skal lide enda mer". Anonymkode: e0e25...54e Ironien er jo at selv ledere koser seg ikke. Ingen har det tross alt så fælt som rike folk, som må flykte landet!
AnonymBruker Skrevet 18. mars #23 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Jeg har master og har en trygg og helt grei jobb. Men jeg er bare en vanlig arbeidsmaur på gulvet. Vi vanlige arbeidere, uansett yrke og sted i landet, får bare dårligere og dårligere arbeidsvilkår. Hva var vitsen med å jobbe så hardt for å få en fancy utdanning når de fancy jobbene ikke er så veldig fancy lengre? Jeg måtte sende mange søknader og gå på mange intervjuer før jeg fikk en helt grei jobb. Og da var jeg skikkelig stolt som fikk jobben. Etter hvert blir godene sakte men sikkert tatt bort. God kaffe er byttet ut med skvip eller ingenting. Ikke mulig å få parkering. Free seating og clean desk. Ingen jobbreiser for å styrke det kollegiale. Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, som vi også må betale en litt for høy egenandel på. Listen er utømmelig for «gode» ideer. Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Du må være 100% engasjert og motivert! Med mindre du er en leder da, da får du så det røyner uansett. Og effektiviseringskravene gjelder selvsagt ikke for dem. Nå tenker du kanskje, hvorfor blir du ikke bare en leder? Og det er fordi jeg ikke har brukt flere år på å rævsleike ledelsen. Ikke er jeg i slekt eller god venn med noen som jobber som leder i en lignende business. Så mine sjanser for en lederstilling med goder og god lønn er umulig for en som meg å oppnå. Men det er ikke det jeg ønsker heller. Jeg vil egentlig bare ha en fast plass på kontoret sammen med noen jeg trives med. Interessante oppgaver som ikke tar livet av arbeidsglede og livslyst. Og at vi en gang i året kan få dra på middag eller en tur i regi av jobben. Noe som viser at de setter pris på oss som faktisk produserer noe for virksomheten. Og sleng gjerne på god kaffe så hadde det vært helt fantastisk. Anonymkode: 18c2e...53e Har det ganske likt. Bor på et sted jeg mistrives (eksmannens hjemsted, må bo her til barna blir store grunnet delt omsorg), og det er ikke jobber å oppdrive innenfor mitt felt. Jobber derfor med noe annet, der jeg har null karrierevekst, null muligheter for lønnsøkning annet enn det fellestillegget som alle får, dårligere arbeidsvilkår som svindyr parkering, nedbemanninger og skyving av oppgaver over på oss andre, reisestopp så jeg ikke får tatt kursene jeg trenger for å bli flinkere osv. Jeg jobber. Går på jobb med hodepine, lett feber, etter å ha mistet bestefaren; gjør jobben på et bra nivå, og drar hjem. Ingen motivasjon til noe mer, dessverre. Føler meg låst. Anonymkode: 6f11a...e2b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #24 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette kunne vært skrevet av hvem som helst i min bedrift, under ledernivå. Det er skremmende gjenkjennelig. Det eneste som ikke stemmer er den siste setningen, som vi kunne rettet til "du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret SELV OM DU tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv." Anonymkode: 4c576...85f Jeg stiller også spørsmålet ved den kraftige veksten av antall sjefer og mellomledere i det offentlige de siste årene. Bare på min arbeidsplass har jeg hatt to ledere over meg da jeg startet, nå er det tre. På min tidligere arbeidsplass var det akkurat det samme. Anonymkode: 6f11a...e2b 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #25 Skrevet 18. mars Jeg er veldig glad i kontorplassen min, så mye kaffe jeg vil ha, 3 gratis varme måltider om dagen, samt kaker til kaffen. Og gratis treningssenter da… og basseng. Glad jeg ikke jobber på et sånt sted som TS beskriver. Anonymkode: 7f9e5...926 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #26 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg stiller også spørsmålet ved den kraftige veksten av antall sjefer og mellomledere i det offentlige de siste årene. Bare på min arbeidsplass har jeg hatt to ledere over meg da jeg startet, nå er det tre. På min tidligere arbeidsplass var det akkurat det samme. Anonymkode: 6f11a...e2b Vi hadde en mellomleder for vår avdeling for 15 år siden, nå har vi 3. Merkelig. Anonymkode: 9bcfb...41b 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #27 Skrevet 18. mars Helt ærlig, det er ikke vanlig at vi "på gulvet" i offentlig sektor har goder som turer eller middag i regi av jobben. Julebord dekker vi 100% selv. Jeg jobber hardt hver dag, har mye stress og kan i prinsippet ikke være syk fordi da må jeg ta igjen arbeidet mitt. Ingen kan være min vikar. Anonymkode: 70109...417
AnonymBruker Skrevet 18. mars #28 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er feil overskrift. Du har ikke "dårlig arbeidsmoral". Dette er fra tiden da staten var på arbeidere og de ansatte sin side og der befolkningen var stolt over å være både en del av arbeiderklassen og middelklassen. Nå er det helt annerledes, nå spytter man på syke, sårbare mennesker, i tillegg til å spytte på arbeidere og de ansatte mens man runker hardt til de rike og de som er "ledere og sjefer". Overskriften bør være: "Det kapitalistiske terror-faenskapet suger gleden og livet ut av meg på jobben der ledere skal kose seg enda mer enn de skal, mens arbeidere og ansatte skal lide enda mer". Anonymkode: e0e25...54e Ikke min erfaring. Jeg har selv vært syk og sårbar og har kollegaer som også er syke og sårbare. Både jeg og flere andre har møtte mye hjelp, støtte, forståelse og tilrettelegging på jobb og av våre sjefer. Anonymkode: d7dcd...6be
AnonymBruker Skrevet 18. mars #29 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selvsagt får du ikke lønnsøkning om du ikke yter en ekstra innsats. Du kan gjerne ha lav arbeidsmoral og jobbe så lite som mulig, men da kan du ikke forvente at du skal få mer lønn heller. Det handler om å gi og ta. Anonymkode: d7dcd...6be Tull, om du jobber kommunalt får du samme tillegget uansett. Jeg har ikke gjort en dritt på over et tiår og tjener det samme som resten. Anonymkode: b96f8...525
AnonymBruker Skrevet 18. mars #30 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tull, om du jobber kommunalt får du samme tillegget uansett. Jeg har ikke gjort en dritt på over et tiår og tjener det samme som resten. Anonymkode: b96f8...525 Da får du jobbe privat. Her har vi bonus som blant annet avgjøres av egeninnsats. Anonymkode: d7dcd...6be
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 11.30): Jeg sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Jeg har master og har en trygg og helt grei jobb. Men jeg er bare en vanlig arbeidsmaur på gulvet. Vi vanlige arbeidere, uansett yrke og sted i landet, får bare dårligere og dårligere arbeidsvilkår. Hva var vitsen med å jobbe så hardt for å få en fancy utdanning når de fancy jobbene ikke er så veldig fancy lengre? Jeg måtte sende mange søknader og gå på mange intervjuer før jeg fikk en helt grei jobb. Og da var jeg skikkelig stolt som fikk jobben. Etter hvert blir godene sakte men sikkert tatt bort. God kaffe er byttet ut med skvip eller ingenting. Ikke mulig å få parkering. Free seating og clean desk. Ingen jobbreiser for å styrke det kollegiale. Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, som vi også må betale en litt for høy egenandel på. Listen er utømmelig for «gode» ideer. Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Du må være 100% engasjert og motivert! Med mindre du er en leder da, da får du så det røyner uansett. Og effektiviseringskravene gjelder selvsagt ikke for dem. Nå tenker du kanskje, hvorfor blir du ikke bare en leder? Og det er fordi jeg ikke har brukt flere år på å rævsleike ledelsen. Ikke er jeg i slekt eller god venn med noen som jobber som leder i en lignende business. Så mine sjanser for en lederstilling med goder og god lønn er umulig for en som meg å oppnå. Men det er ikke det jeg ønsker heller. Jeg vil egentlig bare ha en fast plass på kontoret sammen med noen jeg trives med. Interessante oppgaver som ikke tar livet av arbeidsglede og livslyst. Og at vi en gang i året kan få dra på middag eller en tur i regi av jobben. Noe som viser at de setter pris på oss som faktisk produserer noe for virksomheten. Og sleng gjerne på god kaffe så hadde det vært helt fantastisk. Anonymkode: 18c2e...53e Har ingen råd til deg og har det omtrent på samme måte. Nå trives jeg godt med mine kollegaer, men opplever det samme som deg når det kommer til effektivisering og robitisering i mitt yrke. Og free - seating?? De tror visst at de skal effektivisere og forminske behovet for kontorplasser. De fleste i mitt yrke har behov for litt ro når må skal konsentrere seg om oppgavene som krever litt, mens enkelte som har kronisk sykdom opplever en ekstra belastning som free seating og åpne kontorlandskapet fører med seg. Anonymkode: f8b30...b25
Kygos Skrevet 19. mars #32 Skrevet 19. mars (endret) For noe bullshit. Hvis du stadig får mindre ansvar er det kanskje en grunn til det. Du unngår å smiske med ledelsen, derfor er du uaktuell for forfremmelse til leder? For noe piss. Er du egnet og gjør en god jobb er man selvsagt aktuell, uavhengig av evnen til å smiske. Arbeidslivet har aldri vært mer mykt enn det er i dag, selv om det blir færre goder. Jeg jobber i offentlig sektor. Helt utrolig hvor lave krav som stilles. Klart tøffere i privat sektor, men trolig mykere enn før der også. Misfornøyd med jobben, finn noe annet da. Ta ansvar. Endret 19. mars av Kygos
AnonymBruker Skrevet 20. mars #33 Skrevet 20. mars Kygos skrev (13 timer siden): For noe bullshit. Hvis du stadig får mindre ansvar er det kanskje en grunn til det. Du unngår å smiske med ledelsen, derfor er du uaktuell for forfremmelse til leder? For noe piss. Er du egnet og gjør en god jobb er man selvsagt aktuell, uavhengig av evnen til å smiske. Arbeidslivet har aldri vært mer mykt enn det er i dag, selv om det blir færre goder. Jeg jobber i offentlig sektor. Helt utrolig hvor lave krav som stilles. Klart tøffere i privat sektor, men trolig mykere enn før der også. Misfornøyd med jobben, finn noe annet da. Ta ansvar. Hvem vil ha "forfremmelse" til mellomleder? Om du ikke går full sosiopat-mode og blir toppleder er det ingen vits å bli mellomleder. Bare enda mer intensigende jobb og evige møter. Anonymkode: fcfaa...78e 2
Fighter83 Skrevet 20. mars #34 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2026 den 11.30): Jeg sliter med å finne motivasjon til å jobbe. Jeg har master og har en trygg og helt grei jobb. Men jeg er bare en vanlig arbeidsmaur på gulvet. Vi vanlige arbeidere, uansett yrke og sted i landet, får bare dårligere og dårligere arbeidsvilkår. Hva var vitsen med å jobbe så hardt for å få en fancy utdanning når de fancy jobbene ikke er så veldig fancy lengre? Jeg måtte sende mange søknader og gå på mange intervjuer før jeg fikk en helt grei jobb. Og da var jeg skikkelig stolt som fikk jobben. Etter hvert blir godene sakte men sikkert tatt bort. God kaffe er byttet ut med skvip eller ingenting. Ikke mulig å få parkering. Free seating og clean desk. Ingen jobbreiser for å styrke det kollegiale. Ikke får vi ha med oss partner på noen tilstelninger, som vi også må betale en litt for høy egenandel på. Listen er utømmelig for «gode» ideer. Men det som virkelig er umotiverende er hvor mange sjefer vi må ha over oss. Og disse sjefene bruker tiden sin på dra på nettverkssamlinger, lederseminarer og kurs. Der lærer de om hvordan de kan effektivisere mest mulig. Og det er ikke seg selv de skal effektivisere, nei det er oss nederst på gulvet. Folk som slutter blir ikke erstattet. Hvis de blir erstattet, er det av studenter i små stillingsprosenter. Vi får flere kjipere oppgaver. Det som en gang kunne være en hjernedød oppgave vi kunne hvile litt på er nå blitt robotisert, og det er jo sikkert bra det. Men det betyr at vi får flere krevende oppgaver vi skal løse på kortest mulig tid. Og lønn.. du må ikke tro at du kan komme å kreve noe ekstra lønn ved lønnsoppgjøret hvis du ikke tar på deg ekstra oppgaver, ansvar eller verv. Du må være 100% engasjert og motivert! Med mindre du er en leder da, da får du så det røyner uansett. Og effektiviseringskravene gjelder selvsagt ikke for dem. Nå tenker du kanskje, hvorfor blir du ikke bare en leder? Og det er fordi jeg ikke har brukt flere år på å rævsleike ledelsen. Ikke er jeg i slekt eller god venn med noen som jobber som leder i en lignende business. Så mine sjanser for en lederstilling med goder og god lønn er umulig for en som meg å oppnå. Men det er ikke det jeg ønsker heller. Jeg vil egentlig bare ha en fast plass på kontoret sammen med noen jeg trives med. Interessante oppgaver som ikke tar livet av arbeidsglede og livslyst. Og at vi en gang i året kan få dra på middag eller en tur i regi av jobben. Noe som viser at de setter pris på oss som faktisk produserer noe for virksomheten. Og sleng gjerne på god kaffe så hadde det vært helt fantastisk. Anonymkode: 18c2e...53e Tenker at de fleste har fått for mange ledere ja og at fagkompetansen begynner å stagnere og hva slags medbestemmelse man har begynner å gå veldig tilbake. Det er ledelsen som skal bestemme det meste, det kommer dessverre mindre og mindre fra arbeidsmaurene. Man må huske på at det å bidra med å få andre kollegaer til å føle seg sett ang hva de er gode på, spør du kollegaene dine om hjelp noen gang? Lar du kollegaene dine lære deg nye ting eller lærer du dem noe nytt? Har dere faglig input i løpet av hverdagen? Hvordan fremmer avdelingen et god fagmiljø? MEN jeg tenker også at det er veldig mange som har for mye skrolling! Lær dere å koble av, gjør litt mer moro i fritiden deres eller les en bok som får dere til å dagdrømme istedenfor å se på andres drømmer og ønsker. Få til å treffe andre folk som gir dere energi, prøv å gi av deg selv på jobb også! Kom med forslag om en fredagslåt, vær litt flåsete og snakk nå for søren meg om fritiden deres og hva dere setter pris på!
AnonymBruker Skrevet 20. mars #35 Skrevet 20. mars Jeg hadde det nøyaktig sånn som deg, hadde en på papiret lukrativ jobb i et statlig firma. Jeg ble så demotivert, og etter hvert deprimert, at jeg sa opp. Nå har jeg en liten stilling i privat sektor og stortrives. Anonymkode: a958b...a74
AnonymBruker Skrevet 21. mars #36 Skrevet 21. mars Jeg er øverste leder. Har aldri fått en kaffekopp uten å måtte betale for den selv. Aldri vært på jobbreise. Sommerfesten spleiser vi på. Og vi har pleid å få betalt maten på julebordet, men det er vi nok nødt til å kutte nå. Mange har kanskje allerede gjettet seg til at jeg jobber i et kvinnedominert og underfinansiert yrke. Anonymkode: 72150...376 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars #37 Skrevet 21. mars Ekstra demotiverende er at halvparten av de ansattepå jobben min er blitt gradert sykemeldte og lever livet og resten jobber ræva av seg. De er ikke syke. Bare lei. Anonymkode: 6d688...448 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå