AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Skrevet 17. mars Hei, jeg har tenkt litt på det med fremtiden og eventuelt navn på barn uansett kjønn å lurer på hvordan har folk med sjeldne fornavn opplevd det å ha et sjeldent fornavn? Har folk reagert på det, blitt ignorert eller mye spøker rundt dette? Vet jo kun fra noen få individer jeg har møtt selv at ene valgte et sjeldent navn som voksen å var trygg på dette da han vokste opp med det som kallenavn over å bruke sitt ekte navn, en annen person som også er ok med navnet sitt nå. fikk et sjeldent navn fra starten som nesten ingen klarer å huske eller skjønne på første forsøk så det kan jo slå begge veier. Jeg har selv et sjeldent etternavn, mannen har et medium vanlig etternavn om man går etter SSB statistikk. Så om barn får begge sine etternavn så blir det nok ikke mye post/system feil grunnet vanlig navn osv uansett. Å vi har jo diskutert dette om å være litt kreativ å ikke velge vanlige navn på barn her i Norge, men jeg lurer på om å velge et vanlig mellomnavn som de kan falle tilbake på er et smart valg? Eller om det har ingenting for seg eller vil gjøre det verre enn å velge enten eller av kategoriene? Anonymkode: 7589d...5ec
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Skrevet 17. mars Har selv et ganske sjeldent fornavn (og etternavn) og synes det har vært både positivt og negativt. Men har vært noe slitsomt til tider å forklare at «ja, jeg er norsk», «det skrives sånn, ikke sånn», mange som uttaler det feil osv. Valgte et mer vanlig navn til min datter, men ikke toppliste navn, så en mellomting. Anonymkode: 4d86e...21c
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Skrevet 17. mars Man må stave og forklare hver gang man møter noen nye. Og for alle timer av alle slag… Det er irriterende. Ikke er det unikt heller, men fjollete. Anonymkode: f3a99...17f 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Skrevet 17. mars Mitt navn har vært sjelden og for 30+ år siden var det mange som kommenterte det, på en utelukkende positiv måte. Nå er navnet langt mer i bruk og jeg får aldri kommentarer for det lenger. Har ofte blitt tatt for å være utlending, selv om jeg er helt norsk. Fordi navnet ikke er kjent for alle hopper man automatisk til den konklusjonen. Er i tillegg en anelse mørk så da er det vel ekstra lett å bare anta. Anonymkode: ef735...26d
AnonymBruker Skrevet 17. mars #5 Skrevet 17. mars Jeg har et sjeldent fornavn, på barneskolen ble det jo litt drittslenging fordi navnet mitt var «rart», men ikke så mye. Og visstnok har barn sluttet å erte pga navn nå, siden det er blitt så vanlig med elever med utenlandske navn. Jeg blir litt lei av å si navnet mitt tre ganger hver gang jeg presenterer meg for nye mennesker, men det blir jo en vane det og. Først og fremst er det veldig praktisk å ha et unikt navn, mitt fornavn er alltid meg! Særlig i disse dager hvor man må ha unike brukernavn og e-postadresser og sånt over alt! Ser andre snakker om at de må stave navnet sitt hele tiden, men uvanlige navn må jo ikke være vanskelige å stave, mitt er ikke det. Anonymkode: b4ae6...89d 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Skrevet 17. mars Én ting er å velge navn som ikke er så vanlige i Norge i dag, men som har vært brukt før eller i andre land, noe annet er det å dikte opp noen rare greier som ikke ligner navn en gang , bare for å være orginal og for å finne et unikt navn, Anonymkode: 58e26...c17 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): jeg lurer på om å velge et vanlig mellomnavn som de kan falle tilbake på er et smart valg? Ja, jeg har et vanlig andre fornavn jeg faller tilbake på i blant, når jeg kjøper kaffe feks, og i utlandet, det er veldig praktisk å ha! Anonymkode: b4ae6...89d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars #8 Skrevet 17. mars TS her Ja glemte å legge til at i samtalene har navne ideer vært alt fra ikke vanlige norske navn, men som er mer vanlig i andre mer engelsk talende land til navn som muligens er mer logisk om man kommer fra Midtøsten/Asia alt etter som. Det særeste er nok mer som ta for eksempel Zelda som noen gamere kan ha valgt på sine døtre. Ene av oss er ikke opprinnelig fra Norge, men vokst opp i norsk familie med kulturen som er mest vanlig her. Så eventuelt barn vil jo nok mest sannsynlig ikke se "Nordisk" ut uansett. Anonymkode: 7589d...5ec
AnonymBruker Skrevet 17. mars #9 Skrevet 17. mars Har ikke så veldig uvanlig navn, men det skrives rett frem. Må alltid stave, når jeg snakker med noen som skal ha min kontakt info. Veldig irriterende. Anonymkode: b4870...610
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Skrevet 17. mars Helt uproblematisk, både jeg og barn har sjeldne fornavn. Men de er sjeldne som "knapt noen som heter," ikke som i "ingen har hørt." Ingen utfordringer med staving eller forståelse. Hun jeg kjenner som heter Blancheflor som et av flere fornavn, må stave hyppig. Men det må jo gjerne Torill og Kristian og, siden det finnes mange skrivemåter. Anonymkode: 5c805...be7 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke så veldig uvanlig navn, men det skrives rett frem. Må alltid stave, når jeg snakker med noen som skal ha min kontakt info. Veldig irriterende. Anonymkode: b4870...610 TS her Ja huff ser den, tenkte ikke helt på dette da jeg har et av disse navnene der det er rituelt å bli spurt om stavelsen om jeg staver mitt vanlige Norske navn med C eller K.... Anonymkode: 7589d...5ec
AnonymBruker Skrevet 17. mars #12 Skrevet 17. mars Jeg har et sjeldent navn, blir ofte kalt for det mye vanligere varianten med e-ending. I oppveksten hatet jeg de som ikke klarte å si navnet mitt riktig, det er ikke så vanskelig altså! Nå bare ignorerer jeg de som vet hva jeg heter men som har feil ending når de sier navnet mitt, de blir ofte veldig fornærmet😂 er det noen som har rett til å bli fornærmet er det jo meg og ikke de! Om noen som ikke kjenner meg skikkelig sier feil retter jeg bare dem uten å bli sur, iallfall de første gangene. Jeg må også stave navnet mitt, for enten kan det skrives med C eller K, det vanligste er K, og jeg har C😅 Anonymkode: f97b1...387
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Skrevet 20. mars Jeg har et veldig vanlig navn som mange heter, må likevel nesten hver gang jeg er i kontakt med noen som skal notere navnet mitt spesifisere om det er med eller uten H, så man slipper ikke unna staving/presisering selv om man har relativt vanlige navn heller. Anonymkode: 92243...f13 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Skrevet 20. mars Jeg har ikek sjeldent etternavn, men jeg har den ikke vanlige skrivemåten. Så jeg må alltid si at jeg heter XXX uten e og h hvis jeg vil ha det skrevet rett, skikkelig kjedelig og vurderer å forandre på navnet permanent. Anonymkode: 04331...2a9
AnonymBruker Skrevet 20. mars #15 Skrevet 20. mars Så lenge det ikke minner om et ugunstig ord, er vel det verste å måtte gjenta og stave navnet sitt hele tiden. Mitt navn er litt mindre vanlig enn to veldig vanlige navn, og det betyr jo at jeg veldig ofte må korrigere og understreke at jeg heter det jeg heter og ikke har de andre navnene. Må innrømme at hvis det ikke har noen stor betydning eller skal skrives ned, lar jeg ofte bare være å rette på folk. Anonymkode: 97d8e...b8d
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Skrevet 20. mars 12 personer i Norge har mitt navn. Har bare fått positive kommentarer om navnet mitt, men har måttet stave det og korrigere folk siden alltid. Ikke så rart, det minner om et annet navn som er veldig vanlig her til lands. Anonymkode: 41c21...ce8 1
aksase Skrevet 20. mars #17 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2026 den 19.06): Hei, jeg har tenkt litt på det med fremtiden og eventuelt navn på barn uansett kjønn å lurer på hvordan har folk med sjeldne fornavn opplevd det å ha et sjeldent fornavn? Har folk reagert på det, blitt ignorert eller mye spøker rundt dette? Vet jo kun fra noen få individer jeg har møtt selv at ene valgte et sjeldent navn som voksen å var trygg på dette da han vokste opp med det som kallenavn over å bruke sitt ekte navn, en annen person som også er ok med navnet sitt nå. fikk et sjeldent navn fra starten som nesten ingen klarer å huske eller skjønne på første forsøk så det kan jo slå begge veier. Jeg har selv et sjeldent etternavn, mannen har et medium vanlig etternavn om man går etter SSB statistikk. Så om barn får begge sine etternavn så blir det nok ikke mye post/system feil grunnet vanlig navn osv uansett. Å vi har jo diskutert dette om å være litt kreativ å ikke velge vanlige navn på barn her i Norge, men jeg lurer på om å velge et vanlig mellomnavn som de kan falle tilbake på er et smart valg? Eller om det har ingenting for seg eller vil gjøre det verre enn å velge enten eller av kategoriene? Anonymkode: 7589d...5ec Jeg tenker at det gjør ingenting om navnet er sjeldent, så lenge det ikke er for kreativt. Gode, gamle norske navn som Alf, Hans, Ingolf, Einar, Olea, Olufine, Grete, Gunvilde osv. tenker jeg fungerer utmerket. Derimot, hvis navnet blir så sært at folk ikke klarer å stave det, eller uttale det, og kanskje heller ikke klarer å huske det, da har man gått for langt. Noen velger også å konstruere et sjelden navn ved å legge til stumme bokstaver og lage fancy skrivemåter, men det blir fort bare plunder for den som har navnet fordi stavemåten må forklares hele tiden. Vil du at barnet skal hete Kristoffer, så ikke skriv Christopher, f.eks.. Angående mellomnavn, er jeg selv ikke noe særlig tilhenger av det. I hvert fall ikke om man har dobbelt etternavn, for da blir det rett og slett for mange navn. Det beste er et enkelt fornavn og et enkelt etternavn. Mener jeg.... Sjeldne etternavn er flott, dersom det har en historie eller tilknytning til slekt og familie, men å bare ta et etternavn helt ut av det blå uten at det har noen som helst tilknytning til vedkommendes historie, det blir rart for meg. Min kone tok et ekstra etternavn da vi giftet oss, men det er et veldig sjeldent navn som bare 7 personer i Norge har. Fire av de er kona og barna våre, og de tre andre er slekninger av kona på morssiden, og da er det litt fint. Våre barn har fått dette navnet i tillegg til mitt etternavn som også er navnet på gården og bygda vi bor i. Mitt etternavn er ikke så sjeldent og brukes av drøyt 300 personer i Norge og nesten 50 av disse er i min familie.
AnonymBruker Skrevet 20. mars #18 Skrevet 20. mars Kjeld, Hroar og Geirr. Hvorfor er foreldre så vanskelige og gir barna så vanlige, simple navn, men skrevet på en unødvendig komplisert måte? Hva er det som gjør at foreldre synes det er lurt å sette en H foran Roar? Anonymkode: ef735...26d 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #19 Skrevet 20. mars Min søster heter Tiril. Det var veldig uvanlig for 45år siden når hun ble født. Når vi var ute på vift i ungdommen så hadde hun et annet navn hun brukte for å ikke si navnet sitt. Det er jo ikke alle en ønsker skal vite hva en heter, eller at folk skal huske en 😉 Hun hadde til og med mail med annet navn, så det var en utfordring i en periode av livet. Jeg har alltid syntes det var et nydelig navn, og jeg har inntrykk av at hun har likt det selv også, men hun likte ikke oppmerksomheten rundt det. I dag er det jo ingen utfordringer med det navnet, selv om det ikke er så vanlig blant voksne, så er det en del som heter det. Personlig kjenner jeg tre som heter det av voksne, hvor min søster er eldst av de, også ei annen rundt 40, og ei i 20 årene. Vet også om små barn. Så det som er en sjeldent navn idag kan jo bli mye mer vanlig på få år. Det vet en jo ikke. Anonymkode: 276d0...77d
AnonymBruker Skrevet 20. mars #20 Skrevet 20. mars Ene barnet mitt har ett sjeldent mellomnavn på grunn av oppkalling. Barnet selv hater navnet og vil fjerne det når barnet fyller 18 år. Far er ikke enig så jeg får ikke hjulpet barnet før barnet selv er myndig. Det var farsiden som virkelig ville ha navnet. Anonymkode: 7a5ab...1b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå