AnonymBruker Skrevet 16. mars #1 Skrevet 16. mars Hvorfor gjør folk det? Er det fordi de ikke vet at man skal starte en setning med stor bokstav, eller er det sløvhet? Forøvrig får jeg også fnatt av folk som ikke bruker spørsmålstegn. Anonymkode: 3edfe...484 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #2 Skrevet 16. mars det er sløvhet får du fnatt nå Anonymkode: bdf3c...ca2 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars #3 Skrevet 16. mars Godt mulig de ikke tenker på det, evt at de ikke bryr seg. Har du ikke større problem enn det i livet, så tenker jeg likevel at du er ganske heldig. Anonymkode: 65fbe...d62 1
Gjest jordeple Skrevet 16. mars #4 Skrevet 16. mars Blir du like provosert av oss som dropper spørsmålstegn
AnonymBruker Skrevet 16. mars #5 Skrevet 16. mars fOr min del er det sløvhet. Anonymkode: c4406...00a
AnonymBruker Skrevet 16. mars #6 Skrevet 16. mars Jeg får også fnatt av det. Har til og med sett noen skriver navnet sitt på Facebook med liten bokstav, evt at de har dobbelnavn og skriver navn nr 2 med små boktsaver. Da lurer jeg på hva som har gått galt. Dette lærer man i første klasse. Anonymkode: cb907...b9e 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars #7 Skrevet 16. mars jeg kunne ikke brydd meg. det finnes større problemer i verden. Anonymkode: 3edaa...fe3 1
Einus Skrevet 16. mars #8 Skrevet 16. mars Eller journalister som som sier Mynchen, Bryssel , Leipsisch osv… Det heter Munchen, Brussel og Leipsig. Ü uttales U ikke Y! For ingen ville vel kalt min tyske kamerat for Rydiger, hans navn skrives slik: Rüdiger
AnonymBruker Skrevet 16. mars #9 Skrevet 16. mars det verste er de som ikke bruker tegnsetting for da blir det så vanskelig å lese Anonymkode: 7c1c0...cb7 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #11 Skrevet 16. mars Einus skrev (3 minutter siden): Eller journalister som som sier Mynchen, Bryssel , Leipsisch osv… Det heter Munchen, Brussel og Leipsig. Ü uttales U ikke Y! For ingen ville vel kalt min tyske kamerat for Rydiger, hans navn skrives slik: Rüdiger Jeg snakker flytende tysk etter å ha jobbet og bodd i Tyskland, så jeg uttaler ü slik det skal gjøres, men selv jeg bryr meg ikke. Jeg hører selv tyskere kalle lys lus, så u og y er komplisert begge veier. Om man ikke har et forhold til tysk språk, er det vel ikke så rart om det ikke kommer feilfritt ut. Anonymkode: bfad4...6bb 3
BareMay Skrevet 16. mars #12 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg får også fnatt av det. Har til og med sett noen skriver navnet sitt på Facebook med liten bokstav, evt at de har dobbelnavn og skriver navn nr 2 med små boktsaver. Da lurer jeg på hva som har gått galt. Dette lærer man i første klasse. Anonymkode: cb907...b9e Også folk som ikke vet når de skal bruke å eller og. Samt ikke skiller på da og når.. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #14 Skrevet 16. mars Jeg er helt enig, men det kan virke som om det er noe nytt som har spredd seg. Jeg studerer noe språkrelatert, og det vrenger seg innvendig i meg når medstudenter gjør akkurat det du nevner. En ting er i private meldinger, men skjønner de ikke hvordan de fremstår når de kommuniserer sånn med forelesere? Det er jo som om en lege skulle sitte med en rykende sigarett i munnen mens han forteller om hvor viktig det er å leve sunt. Anonymkode: 851cb...495 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #15 Skrevet 16. mars Livet blir bedre med litt raushet. Anonymkode: e654a...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars #16 Skrevet 16. mars noen har for lite å tenke på😂 Anonymkode: 52038...c55
AnonymBruker Skrevet 16. mars #17 Skrevet 16. mars Jeg får fnatt av folk som bruker punktum i overskrifter. Anonymkode: 06552...532 3
Einus Skrevet 16. mars #18 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg snakker flytende tysk etter å ha jobbet og bodd i Tyskland, så jeg uttaler ü slik det skal gjøres, men selv jeg bryr meg ikke. Jeg hører selv tyskere kalle lys lus, så u og y er komplisert begge veier. Om man ikke har et forhold til tysk språk, er det vel ikke så rart om det ikke kommer feilfritt ut. Anonymkode: bfad4...6bb Ser den, men ofte når journalister i forbindelse med franske etternavn og slikt, DA legger de seg i bresjen for å uttale seg riktig. Men du mener altså at det tyske folk som regnes for petimeter å være, sluntner unna med riktig uttale av sitt eget språk? Jeg nevnte min tyske kamerat. Da han skulle gifte seg, ønsket han meg som forlover. Jeg skrev en tale på norsk og sendte den i PDF til sønn til naboen som har tatt økonomi utdannelse i Tyskland.. Den ble senere gått over av en annen tysk person. Jeg leste gjennom talen mange ganger og fikk irettesettelser og så videre av tysk talende personer. Efter talen kom min kamerat bort til meg og sa på tysk: hvorfor må jeg lære meg norsk når du snakker så godt tysk? Det skal sies at han var ikke den eneste som applauderte min tale. Dette var selvsagt veldig hyggelig for mitt vedkommende. Jeg har bare hatt skoletysk og har ingen utpreget utdannelse. Har bare det som kalles et godt språkøre.
AnonymBruker Skrevet 16. mars #19 Skrevet 16. mars Einus skrev (38 minutter siden): Eller journalister som som sier Mynchen, Bryssel , Leipsisch osv… Det heter Munchen, Brussel og Leipsig. Ü uttales U ikke Y! For ingen ville vel kalt min tyske kamerat for Rydiger, hans navn skrives slik: Rüdiger Jeg kan tysk, men uttaler ü bevisst som norsk y når jeg snakker norsk. Det er to forskjellige språk! Anonymkode: 10df0...5d2
AnonymBruker Skrevet 16. mars #20 Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg får fnatt av folk som bruker punktum i overskrifter. Anonymkode: 06552...532 Jeg skulle akkurat til å skrive det samme. Godt det ikke bare er meg. Anonymkode: 9c898...87f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå