Gå til innhold

Vinterbro - hvordan er det å bo der? Son, Drøbak?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flytter til sommeren fra Vestlandet til Østlandet.

Mannen min er togkonduktør og har fått stasjoneringssted Ski. (Jeg søker jobber sentralt i Oslo/steder med pendleravstand i regionen).

Vi har sett på Son og Drøbak. Det er veldig dyrt, selv med vårt finansieringsbevis (9 mill). Vi ønsker en enebolig med god plass (til besøk av barn, familie, venner). 

Vi har ingen hjemmeboende barn, så vi er mer fleksible på boområde. 

Litt tilfeldig kom vi over Vinterbro. Vi aner ingenting om området (har planlagt tur til området i påsken, for å besøke Vinterbro, Son, Drøbak etc.). 

Vi ønsker oss et hyggelig bosted med gode pendlemuligheter, nærhet til natur, treningssenter i gangavstand/kort biltur, større matbutikk(er). Gjerne et par koselige cafeer etc.

Håper noen vil dele erfaringer.

Ski, Ås og Vestby syns vi ser litt "trist" ut. Tar vi feil? 

Anonymkode: 19e21...41f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aller først: det er nok litt skummelt å rase over hit og svi av x millioner på en bolig uten å gjøre dere skikkelig kjent med distriktet først. Siden dere ikke har små barn behøver dere kun å tenke på dere selv, uten å ta hensyn til oppvekstvilkår. Det fjerner en kompliserende faktor.

Son blir egentlig for langt unna både Ski og Oslo, så det hadde jeg rett og slett droppet. Ja, det er togstasjon der, men det ligger oppe ved E6, og det er et godt stykke unna selve Son.

Vestby har opplevd en voldsom utbygging de siste ti årene, med veldig mange leiligheter samt endel litt større boliger. Kommunen har vært flinke til å legge til rette for både shopping og ikke minst næring generelt. Et spennende sted? Nei. Personlig ville jeg ikke hatt dette som første eller andre valg.

Jeg ville holdt en knapp på Ås. Relativt konsentrert, en kommune som tradisjonelt har hatt svært mange innflyttere både på grunn av universitet og sentral beliggenhet til Oslo og området rundt. Opplever en enda større utbygging av leiligheter i sentrumsområdet enn Vestby, men har store etablerte områder med eneboliger og rekkehus. Sentrumsnære områder som Dysterlia, Moer, Rustad, Kaja etc. Kjøper dere en bolig med utleieenhet er dere nærmest garantert å få student-leieboere. Jeg synes ikke boligprisene er avskrekkende i Ås. Har et mer konsentrert og "bedre" (men fremdeles lite) sentrum enn f.eks. Vestby. Kjapt tog til Oslo og Ski.

Ski er jo "storebroren" i denne gruppen. Stort, har det aller meste av shopping (bl.a. et digert regionssenter midt i sentrum), flest boliger. Prisene er høyere for boliger. Kunne godt bodd i området Hebekk med omegn.

Drøbak er fantastisk i sommerhalvåret, og helt OK på vinteren. Prisene er ikke avskrekkende for eneboliger så lenge en ikke skal ha sjøutsikt, en skipperstue i sentrum, bo på "solsiden" eller skal ha noe helt flunka nytt. Ekspressbusser til Oslo hvert kvarter eller no' i rushtiden, buss til Ås og Ski hvert 10. eller 15. minutt fra morgen til kveld.

Vinterbro/Sjøskogen er veldig sentralt hvis en kjører bil. Men selv om det er sentralt så ligger det likevel litt "off". Det er på mange måter en utpost av Ås, uten noe sentrum (hvis en ser bort fra Vinterbro senter). Jeg mistenker, og det er mulig jeg tar feil, at mange i dette området kjenner at de mangler tilhørighet til noen av kommunene. De er liksom verken fugl eller fisk? Fålesloråsen er et stort område med store og forbausende dyre boliger på Vinterbro, men da lever en virkelig "off".

Felles for disse stedene/områdene er likevel at de på mange måter utgjør en egen liten region i Follo, der Ås ligger midt mellom det meste. Man drar på shopping i Ski og Vestby uansett hvor en bor, reiser til Drøbak for å bade og kose seg i helgene etc. Det er liksom ikke mer enn 15 min å kjøre mellom noen av disse områdene (bortsett fra Son da).

Anonymkode: 14a47...c73

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

#2 - tusen, tusen takk for et fantastisk svar. 

Du gir en veldig god beskrivelse av de ulike områdene. Det er kjempenyttig for oss som et utgangspunkt før vi besøker regionen i påsken. 

Interessant det du skriver om Son. Vi har hatt det høyt på lista. Skjønner nå at det gjerne er mindre pendlevennlig/togvennlig enn det vi har tenkt. 

Du har gjerne et poeng når det gjelder Vinterbro. Nydelige boliger, men ikke noe skikkelig sentrum. 

Ås er jeg i utgangspunktet skeptisk til. Jeg er redd det oppleves usjarmerende. Vet ikke helt hvorfor jeg har det inntrykket. 

Tusen takk, igjen, for tiden din og for at du deler din opplevelse av regionen. 🌟🌟🌟

Takknemlig TS 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan framsnakke og også anbefale en tur til Ås. Sannsynligvis vil du synes det er veldig sjarmerende, og slettes ikke usjarmerende. Det er en jordbruksperle på sommeren, og ikke helt gæernt på vinteren heller. Jeg vil si at Ås er bedre enn Ski på alt unntatt en ting, og det er frekvensen på Oslo-togene. En gang i timen kan oppleves noe sjeldent dersom uhellet er ute. Ellers har jeg bare positive ting å si om Ås, og synes det fungerer bra også som bygdesentrum. 

Anonymkode: 04142...de6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut området rundt Sjøhagen nær Kambo stasjon. (Dette er i retning Moss)

Anonymkode: a9722...8fc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i Drøbak og stortrives der, har større barn , Men de har gått på barneskole og ungdomsskolen her. Ville aldri bosatt meg i Ås, ikke Vinterbro heller. Son bli for langt unna om du tenker jobbe i Oslo. Fra Drøbak går det mange busser i timen både til Ski og Oslo, Men jeg ville aldri bosatt meg et sted hvor jeg måtte bruke tog for å pendle til jobb. Til det er det for mye forsinkelser

Anonymkode: d644c...ff5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan framsnakke og også anbefale en tur til Ås. Sannsynligvis vil du synes det er veldig sjarmerende, og slettes ikke usjarmerende. Det er en jordbruksperle på sommeren, og ikke helt gæernt på vinteren heller. Jeg vil si at Ås er bedre enn Ski på alt unntatt en ting, og det er frekvensen på Oslo-togene. En gang i timen kan oppleves noe sjeldent dersom uhellet er ute. Ellers har jeg bare positive ting å si om Ås, og synes det fungerer bra også som bygdesentrum. 

Togene til/fra Ås går to ganger i timen (hver vei) etter at Follotunnellen åpnet. Skulle man ha behov for alternativ (kollektiv) transport, kan man ta buss via Drøbak eller Ski retning Oslo.

Anonymkode: d082e...996

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ski er jo storslagent, forstår ikke hva som er «trist» med Ski. Der er det flotte eneboliger med store hager, eller mindre bosteder om det er å foretrekke, 10 min fra Oslo sentrum!

Ikke minst er det et godt bomiljø for barn og unge. Og mye mer praktisk enn alternativene, fordi din mann bor rett ved sin jobb. Vinterbro er vel et «ingenting» ift Ski, så der forstår jeg ikke helt sammenlikningen. 

Anonymkode: cba3d...ef6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aller først: det er nok litt skummelt å rase over hit og svi av x millioner på en bolig uten å gjøre dere skikkelig kjent med distriktet først. Siden dere ikke har små barn behøver dere kun å tenke på dere selv, uten å ta hensyn til oppvekstvilkår. Det fjerner en kompliserende faktor.

Son blir egentlig for langt unna både Ski og Oslo, så det hadde jeg rett og slett droppet. Ja, det er togstasjon der, men det ligger oppe ved E6, og det er et godt stykke unna selve Son.

Vestby har opplevd en voldsom utbygging de siste ti årene, med veldig mange leiligheter samt endel litt større boliger. Kommunen har vært flinke til å legge til rette for både shopping og ikke minst næring generelt. Et spennende sted? Nei. Personlig ville jeg ikke hatt dette som første eller andre valg.

Jeg ville holdt en knapp på Ås. Relativt konsentrert, en kommune som tradisjonelt har hatt svært mange innflyttere både på grunn av universitet og sentral beliggenhet til Oslo og området rundt. Opplever en enda større utbygging av leiligheter i sentrumsområdet enn Vestby, men har store etablerte områder med eneboliger og rekkehus. Sentrumsnære områder som Dysterlia, Moer, Rustad, Kaja etc. Kjøper dere en bolig med utleieenhet er dere nærmest garantert å få student-leieboere. Jeg synes ikke boligprisene er avskrekkende i Ås. Har et mer konsentrert og "bedre" (men fremdeles lite) sentrum enn f.eks. Vestby. Kjapt tog til Oslo og Ski.

Ski er jo "storebroren" i denne gruppen. Stort, har det aller meste av shopping (bl.a. et digert regionssenter midt i sentrum), flest boliger. Prisene er høyere for boliger. Kunne godt bodd i området Hebekk med omegn.

Drøbak er fantastisk i sommerhalvåret, og helt OK på vinteren. Prisene er ikke avskrekkende for eneboliger så lenge en ikke skal ha sjøutsikt, en skipperstue i sentrum, bo på "solsiden" eller skal ha noe helt flunka nytt. Ekspressbusser til Oslo hvert kvarter eller no' i rushtiden, buss til Ås og Ski hvert 10. eller 15. minutt fra morgen til kveld.

Vinterbro/Sjøskogen er veldig sentralt hvis en kjører bil. Men selv om det er sentralt så ligger det likevel litt "off". Det er på mange måter en utpost av Ås, uten noe sentrum (hvis en ser bort fra Vinterbro senter). Jeg mistenker, og det er mulig jeg tar feil, at mange i dette området kjenner at de mangler tilhørighet til noen av kommunene. De er liksom verken fugl eller fisk? Fålesloråsen er et stort område med store og forbausende dyre boliger på Vinterbro, men da lever en virkelig "off".

Felles for disse stedene/områdene er likevel at de på mange måter utgjør en egen liten region i Follo, der Ås ligger midt mellom det meste. Man drar på shopping i Ski og Vestby uansett hvor en bor, reiser til Drøbak for å bade og kose seg i helgene etc. Det er liksom ikke mer enn 15 min å kjøre mellom noen av disse områdene (bortsett fra Son da).

Veldig bra svar! Jeg også er litt tvilende til Vinterbro, nettopp pga mangel på sentrum. 

Vil bare si velkommen til området vårt! Håper dere vil trives ❤️ ! (Jeg som skriver dette, er i hvert fall glad i å bo her)

Anonymkode: 4f801...7ff

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Langhus, Kråkstad, Tomter? 

Anonymkode: 01286...ab0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med Langhus, Kråkstad, Tomter? 

Anonymkode: 01286...ab0

+1 på denne, absolutt verdt å tenke på

Og også Kolbotn-området.

Anonymkode: 4f801...7ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha satset på Ski. Mange flotte villaområder og superenkel pendling med tok til store arbeidsmarkeder. Vinterbro mangler et sentrum og er knotete pendlemessig. Jeg ville aldri ha bosatt meg et sted i Follo-regionen der jeg måtte busspendle. 

Anonymkode: 54eb8...2e0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ås er jeg i utgangspunktet skeptisk til. Jeg er redd det oppleves usjarmerende. Vet ikke helt hvorfor jeg har det inntrykket. 

Nei, ikke forstår jeg hvorfor du har det inntrykket. Det er et levende lite sted, med utrolige 6000(!) studenter tilknyttet NMBU. Spennende? Nei, sikkert ikke. Sentralt? Ja, veldig. Hyggelig? Ja, det tror jeg de fleste som bor der synes. Det er i alle fall et sted jeg anbefaler at dere setter av litt tid til å utforske i påsken – gjerne til fots i det vesle sentrumet og hovedområdet ved høyskolen. Og sjekk ut nevnte boligområder. 🙂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville bosatt meg nær toglinja Ski og innover mot Oslo og heller bodd i rekkehus om for dyrt. Det er enklere med tog fra Ski enn buss fra mange nevnte steder. Det gjør at barn kan ha idrettsmiljø/aktivitetsmiljø i større radius. 

Vil man gå til stranda i f.eks Son og Drøbak på sommeren og sitte på trang buss resten av året eller ha god kommunikasjon og ta den 10 min bilturen til vannet om sommeren.   

Anonymkode: 18be2...c7a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når dere først skal se dere rundt i påsken. Ta en titt på sjøhagen . Ligger mellom Moss og son. Nærme alt flotte strender og gå til. Kambo stasjon gangavstand . Kort vei inn til Oslo med tog.  Ås er koselig og rolig sted. Kjenner flere som er fornøyd . Son er også fint . Men der trenger du bussen eller bilen til toget. Om du ikke liker å gå langt.

Anonymkode: e02c3...c63

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må jo nesten sjekke ut Hebekk-siden av Ski, se på de fine eldre områdene og grønne arealene der. Det er enebolig til salgs nå i deres prisområde, rett ved stasjonen. Det er et veldig hyggelig område, der ville jeg bodd hvis jeg skulle flytte på meg fra Oslo. Hyggelige mennesker også. Ski sentrum har noen veldig gode, og flere ok restauranter, en særdeles bra kino, og hele byområdet i Ski er under ombygging og moderniseres nå. Jeg ville personlig aldri vurdert Vinterbro som er så isolert, og ville ikke bodd i Ås eller Son (håpløst med togstasjonens plassering). Drøbak er kun bussmulighet. Moss er for langt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vinterbro mot sjøen må jo være fint, litt landlig, men samtidig veldig sentralt. Ikke noe sentrum, men trenger man det når man har alt innen rekkevidde med bil? 
Jeg vil slå et slag for Nesodden jeg, fantastisk sted både sommer og vinter. 
Kort vei til sjøen og marka. 
Smaken er som baken, lykke til med valget😊

Anonymkode: 86912...e77

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen millioner takk, alle dere som har svart. 

Dette er super hjelp for planlegging av vår påske ekspedisjon. 

Ås-entusiaster - jeg hører dere 😁

KG ruler - alltid engasjement 💚.

TS 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg støtter denne. Av alle stedene det snakkes om her er det Ås jeg ville flyttet til.

NMBU i Ås er som en eneste stor park om sommeren, kjempefint! Det går både tog og buss til Ski, så selv om dere kjøper litt unna togstasjonen på Ås så kan dere komme dere greit rundt med buss også. Kort kjøretur til fine Drøbak.

Og for 9 millioner får du en flott enebolig i Ås.

Anonymkode: 95ec1...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere må jo nesten sjekke ut Hebekk-siden av Ski, se på de fine eldre områdene og grønne arealene der. Det er enebolig til salgs nå i deres prisområde, rett ved stasjonen. Det er et veldig hyggelig område, der ville jeg bodd hvis jeg skulle flytte på meg fra Oslo. Hyggelige mennesker også. Ski sentrum har noen veldig gode, og flere ok restauranter, en særdeles bra kino, og hele byområdet i Ski er under ombygging og moderniseres nå. Jeg ville personlig aldri vurdert Vinterbro som er så isolert, og ville ikke bodd i Ås eller Son (håpløst med togstasjonens plassering). Drøbak er kun bussmulighet. Moss er for langt. 

Jaa Hebekk og Finstad (steder her i Ski, gangavstand til togstasjonen og Ski sentrum) anbefales på det varmeste! Mye koseligere enn Vinterbro. Gangavstand til både sentrum men også til skogen. Koselige gater med koselige hus. Finnes både rekkehus, fine eneboliger og leiligheter. Ås og Vinterbro synes jeg blir for usentralt. 

Anonymkode: 27b18...0b6

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...