Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble tipset av en kollega om konseptet feel good, og har valgt å prøve det. Konseptet med motordrevne maskiner som trener hele kroppen på 40 min tilfaller meg, og jeg liker å være der. Med travle dager, og ca 20 min kjøring til trening-klarer jeg 1-2x pr uke. Har vært der nå i 6 uker. Fortsatt inge  vektnedgang, fortsatt ingen cm tap, opplever meg selv med samme styrke som før jeg begynte(har løftet på den samme gjenstanden før jeg startet og nå etter 6 uker. Den oppleves like tung. Er feel good en egnet arena for styrketrening for en dame i 50 årene?

Anonymkode: 65219...42b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du ned i vekt må du justere kostholdet. Konseptet er vel maskiner som beveger deg, så du bygger ikke noe særlig styrke.

Du bør heller starte å trene skikkelig med frivekter, der du løfter skikkelig tungt med baseøvelser.

Anonymkode: 1d516...a5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal du ned i vekt må du justere kostholdet. Konseptet er vel maskiner som beveger deg, så du bygger ikke noe særlig styrke.

Du bør heller starte å trene skikkelig med frivekter, der du løfter skikkelig tungt med baseøvelser.

Anonymkode: 1d516...a5d

Kan velge 3 ulike type motstand og kan intillegg utføre øvelsene aktivt mens maskinen går, ikke bare følge maskinen..jeg kan skyve/dra aktivt,, holde rumpa over sete men jeg utfører øvelser f.eks. har lagt om kosthold siste 6 uker

Anonymkode: 65219...42b

AnonymBruker
Skrevet

Det vil ta lengre tid å bygge opp muskler om du bruker maskiner med motor for å hjelpe, enn uten. 

Du har trent der 1-2 ganger i uken, i 40 minutter. Altså 9-10 økter. Omtrent en times tid totalt pr uke? Det er klart det tar lengre tid å merke fremgangen når man trener såpass lite. Det er bedre enn ingen trening, men det tar lengre tid. 

Hadde du trent effektivt hjemme, og brukt like mye tid som du i dag bruker på trening/kjøring, så ville du kunne hatt mer fremgang. 

Gjenstanden du prøver løfte, bruker du samme bevegelse og muskler som det du trener på på sentret? 

Anonymkode: 5087a...c08

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hørt om det før, ser ut som litt pensjonist-trening?

Bevegelse vil jo alltid være bra da, og det er noe med at det er den treningen du faktisk gidder å gjøre, som er den beste for deg :) Det ser jo ut som det kan være bra for fleksibilitet og sånt også. 

Men skal du bli sterk, må du løfte tungt. Pushe til grensen, sånn at du rett og slett ikke klarer å løfte mer. Dette blir jo litt forenkling, men likevel: Hvis du sitter på en sånn maskin i 40 min og kjenner du kunne fint gjort det i 40 min til, så er det ikke den optimale måten å bygge styrke på. Du bygger styrke når du løfter så tung at du ikke klarer å løfte en gang til, det er fysisk umulig, kreftene svikter. Eller til du bare har 1-2 repetisjoner igjen. 

Det tar jo litt tid da. Kondisjon kan man oppleve enorm forbedring med på kort tid, om du jogger etc. Styrke kanskje litt lengre tid. 

Men godt jobba å finne noe du liker da! Første steg er ofte bare å bygge litt vaner, akkurat treningsform kan jo utvikle seg. Jeg har gått på mye greier, nå trener jeg kun styrke fordi det er det jeg liker. Har en app (Fitbod) som setter opp øktene, for jeg gidder ikke bruke så mye hjernekapasitet på det. Det har vært redningen for meg, kombinasjon av trening jeg liker og å ha den "digital PT".

Anonymkode: 60591...10f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei det er ikke en egnethet metode for styrketrening, med mindre du er svært svak fra før (pga sykdom eller noe). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Feel good er pensjonisttrening. Fremgang får du av frivekter, manualer og apparater hvor du må virkelig ta i. Jeg er rundt din alder ts men kan aldri tenke meg å trene på feel good.

Anonymkode: 4f55d...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...