Gå til innhold

Hva er galt med bremsen på elsykkelen min? Bilde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det bremseklossene? Jeg bor "på landet", og den ene sportsbutikken vi har her driver ikke med å reparere sykler. Jeg kan dra til xxl en time unna, men har ikke bil stor nok til å reise dit, så det blir styrete. Så jeg lurte på å bestille inn bremseklosser og prøve å få en kompis til å bytte dem. Er det en vanskelig greie å gjøre? 

Jeg prøvde forresten å opplaste en kort video av problemet i denne tråden, men det står at den er for stor til å bli lastet opp 🤔

Screenshot_20260307_144819_Gallery.jpg

Anonymkode: 9c3ff...d25

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er det bremseklossene? Jeg bor "på landet", og den ene sportsbutikken vi har her driver ikke med å reparere sykler. Jeg kan dra til xxl en time unna, men har ikke bil stor nok til å reise dit, så det blir styrete. Så jeg lurte på å bestille inn bremseklosser og prøve å få en kompis til å bytte dem. Er det en vanskelig greie å gjøre? 

Anonymkode: 9c3ff...d25

Hva skjer når du trykker inn bremse hendelen? Hendel drar i en stålwire, som skal bevege en arm på selve bremsen. Wire kan bli slakk, da må den strammes opp. Ved å dra i armen manuelt, fungerer bremsen da?

Om selve bremseklossene er slitt må det ofte mer til før brems legger seg på, men de skal likevel være en viss effekt.

AnonymBruker
Skrevet

Skifte bremseklosser kan selv en 5'åring klare,så helt merkelig at forhandler ikke gidder å gjøre dette mot betaling. 

Anonymkode: e7106...354

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er galt med din, jeg kan ikke noe om det i det hele tatt. Men vil bare si at jeg pendler 2,3 mil hver arbeidsdag på min el-sykkel og bytter bremseklosser 2 ganger i året. Så om du har hatt sykkelen din en god stund og ikke byttet bremseklosser, er det sannsynlig at de er slitte. Du vil merke det som metall-mot-metall-lyd når du bremser. Om du har hatt det lenge, må hele bremseskiven byttes. Det kan også være at bremsekaliperne ikke er blitt skeive.

Min anbefaling er å deg tid til å ta med sykkelen til et verksted. Jeg har service på min sykkel minimum 2 ganger i året, og skjønner ikke at folk gambler med det. En el-sykkel er jo relativt dyrt, og om ikke bremsene dine fungerer godt, kan det dessuten være farlig. 

Anonymkode: ec2f8...cf0

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bremseklossene ja, men hva er problemet med bremsene? Forklar gjerne nøye så er det lettere å svare deg. Det er ikke helt åpenbart hva som er feil basert på bildet alene. 

Det er faktisk veldig lett å bytte bremseklosser så det skal nok gå helt greit. Det viktigste er at du kjøper riktige klosser som passer. 

Anonymkode: 3c458...686

Skrevet
TBL12 skrev (19 timer siden):

Hva skjer når du trykker inn bremse hendelen? Hendel drar i en stålwire, som skal bevege en arm på selve bremsen. Wire kan bli slakk, da må den strammes opp. Ved å dra i armen manuelt, fungerer bremsen da?

Om selve bremseklossene er slitt må det ofte mer til før brems legger seg på, men de skal likevel være en viss effekt.

Nyere sykler har som regel hydrauliske bremser. Det er oljetrykk. Så kanskje det er lite nivå med olje? Kanskje det har frosset iløpet av vinteren? 

Hjelper det å skru på den knotten på bremsehendelen på styret? 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (5 timer siden):

Nyere sykler har som regel hydrauliske bremser. Det er oljetrykk. Så kanskje det er lite nivå med olje? Kanskje det har frosset iløpet av vinteren? 

Hjelper det å skru på den knotten på bremsehendelen på styret? 

Du ser at det er wire, dvs ikke hydraulisk. Ikke noe å "justere"!

1. Kjøp nye bremseklosser.

2. Juster wire.

Anonymkode: 883f7...225

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en lokal Facebook gruppe? Legg uten forespørsel der om det er noen som kan slik og vil ta et lett vedlikehold mot betaling.

Jeg har en fast som fikser alt på sparkesyklene våres, fant han på Facebook.

Anonymkode: 8c5e3...978

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du ser at det er wire, dvs ikke hydraulisk. Ikke noe å "justere"!

1. Kjøp nye bremseklosser.

2. Juster wire.

Anonymkode: 883f7...225

Ikke noe å justere, men likevel justere wire? Den skjønte jeg overhodet ikke😆

Anonymkode: 5bf7a...f3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...