AnonymBruker Skrevet 4. mars #1 Skrevet 4. mars Hva sier du som preteritumsform for å spy og å sy? Og hvor er du fra? 🙂 Selv sier jeg spøy og søy 😉 Vet det er feil, men det er altså dialekt. Vokst i Follo. Anonymkode: a4f85...f6d
AnonymBruker Skrevet 4. mars #2 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sier du som preteritumsform for å spy og å sy? Og hvor er du fra? 🙂 Selv sier jeg spøy og søy 😉 Vet det er feil, men det er altså dialekt. Vokst i Follo. Anonymkode: a4f85...f6d Vokst i Follo = vokst opp i Follo Anonymkode: a4f85...f6d
AnonymBruker Skrevet 4. mars #3 Skrevet 4. mars Jeg bruker stort sett «kaste opp», så da bøyer jeg kaste som vanlig. Jeg kan bruke spy som substantiv, men sjelden som verb. Å sy bøyer jeg sy, syr, sydde har sydd. Med mindre det kom frem av sammenhengen, ville jeg ikke forstått «søy». Ville synes det var veldig rart hvis noen brukte det skriftlig. Anonymkode: c0729...434 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars #5 Skrevet 4. mars Spau (men sier egentlig helst kasta upp) og sydde Anonymkode: c3ad1...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #6 Skrevet 4. mars Spydde og sydde, kommer fra Lørenskog. Anonymkode: 8a06c...aa0 4 1
Million Skrevet 4. mars #7 Skrevet 4. mars (endret) Jeg tror det avhenger av om det er skriftlig eller muntlig. Hørte over dette i hodet nå, og ja, muntlig ville jeg sagt "han spøy i et sett hele natten", men skriftlig ville jeg skrevet "Han spydde i et sett hele natten". Vet ikke hvorfor det er forskjell, men kanskje fordi det muntlige er dialekt (oslo-østlands dialekt) men skriftlig skriver man litt "penere"? Å sy - "hun sydde ferdig broderiet sitt". Har aldri hørt "søy" som jeg kan huske. Endret 4. mars av Million 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #8 Skrevet 4. mars Spydde og sydde-Nordvestlandet Anonymkode: 5927d...046
AnonymBruker Skrevet 4. mars #10 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Spydde og sydde, kommer fra Lørenskog. Anonymkode: 8a06c...aa0 Samme her. Hardanger. Anonymkode: 69a53...7d1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #11 Skrevet 4. mars Jeg sier "spøy" og sydde. Innlandet/Toten. Men ser at spøy ikke er et ord en gang i ordboka, spydde er det korrekte. Tror jeg ville skrevet spydde. Anonymkode: c38f0...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #12 Skrevet 4. mars Spydde og sydde. Jeg er fra Haugalandet. Anonymkode: 27412...816
AnonymBruker Skrevet 4. mars #15 Skrevet 4. mars Spydd og sydd. Nordland. Anonymkode: baa82...f3b 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars #17 Skrevet 4. mars Spydde og sydde. Lillehammer. Anonymkode: ac0e9...1e4
AnonymBruker Skrevet 4. mars #18 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Spau (men sier egentlig helst kasta upp) og sydde Anonymkode: c3ad1...1f4 sydd* Million skrev (57 minutter siden): Vet ikke hvorfor det er forskjell Hvorfor er det rart at det er en forskjell? Anonymkode: c3ad1...1f4
Million Skrevet 4. mars #19 Skrevet 4. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det rart at det er en forskjell? Anonymkode: c3ad1...1f4 Skrev jeg at det var "rart"? Jeg skrev at jeg ikke visste hvorfor det var forskjell. Ikke at det var rart.
AnonymBruker Skrevet 4. mars #20 Skrevet 4. mars Spyiddj og Syiddj/Sauma (trøndelag) Anonymkode: 06356...68c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå