Gå til innhold

Jeg er redd for hva som skjer hvis jeg ikke låner bort penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

For to år siden begynte en venn av meg å mase om å få låne penger. I starten lånte jeg han, og han betalte tilbake til avtalt tid. Omsider ble det flere forespørsler, dog mindre beløp, han ikke betalte tilbake før flere uker etter avtalt tid. Noen ganger betaler han, andre ganger ikke, men det virker som han passer på å ikke skylde meg for mye eller betale noe til avtalt tid for å senere bruke det mot meg. I og med at jeg på den tiden hadde en godt betalt jobb, og dette fremdeles utgjorde små beløp totalt, lot jeg det passere. Han sa han slet en del, og gav inntrykk av at dette var midlertidig. MIdlertidig ble fort mye lengre enn jeg hadde forventet, og omsider lot jeg han ikke låne mer. Vi begynte å krangle en del. Han var tydelig irritert for at jeg ikke ville gi han penger, men med tiden virket han også mer og mer desperat. Han lover sluttgang, men det skjer ikke.

Jeg burde ikke hjelpe, men hans desperasjon har gjort det vanskelig ikke å gi etter. Selv om jeg ofte sier nei og står på mitt, er jeg også redd for hvilke konsekvenser det kan medføre. Han virker tidvis så desperat at jeg var redd han kunne true, utpresse eller gjøre noe som satt meg i en knipe. Han vet hvor jeg bor, hva jeg heter, hvor jeg ferdes, og han er datakyndig nok til å kunne manipulere det han ønsker. Han har ikke gjort noe ennå, men jeg er ærlig redd. Derfor tenker jeg at noen tusen totalt er bedre enn det potensielle alternativet, men det blir jo mye penger hvis dette får fortsette.

Jeg vet at jeg har vist at jeg lett kan manipuleres, og jeg vet at alle råd og fibre i kroppen min sier at jeg for all del ikke skal gi etter. Da vet han at jeg kan las rikke med riktige og krasse nok virkemidler, og det er jo veldig dumt.

Nå er jeg derimot rådvill for hva jeg skal gjøre. Jeg er redd for å la dette fortsette, men jeg er også redd for represalier. Dette har gått frem og tilbake nå i som nevnt to år, og, selv om det ikke er store summer (har aldri vært mer enn 2000,- han skylder om gangen) er det utmattende, og jeg er redd det en gang vil kunne eskalere. Noen råd til hva jeg skal gjøre?

Jeg har allerede informert mine nærmeste om han, i tilfelle noe skulle skje, men hva annet kan jeg gjøre? Jeg er rådvill.

Anonymkode: de354...833

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Han vet hvor jeg bor, hva jeg heter, hvor jeg ferdes, og han er datakyndig nok til å kunne manipulere det han ønsker. Han har ikke gjort noe ennå, men jeg er ærlig redd. Derfor tenker jeg at noen tusen totalt er bedre enn det potensielle alternativet, men det blir jo mye penger hvis dette får fortsette.

Har du gitt han tilgang på mobil eller pc? 

Si nei og blokker han over alt! 

Anonymkode: 06934...404

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Dette er ikke en venn av deg. Du har jo valg. 

Neste gang han ber om lån kan du:

- Stå på ditt, si nei. Dersom du kan overtales sender du signaler om at du kan endre mening dersom han maser nok. 

- Gi han pengene, og fortell at dette får han bare - for nå har det holdt på sånn i to år og du kan ikke være hans kredittkort lengre. Dette anser du som en gave, bursdag og jul - så han ikke spør om mer. Dersom han spør får du bare minne om at du har allrede gitt han penger, det er ikke mer å låne. 

- Fortsette som før 

- Skaffe en økonomisk verge 

Jeg hadde gått for 1.

Endret av Mona123
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Du sier nei og kutter kontakt. 

Anonymkode: 85b99...cc9

• Liker 5
  • Nyttig 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har du gitt han tilgang på mobil eller pc? 

Si nei og blokker han over alt! 

Anonymkode: 06934...404

Om han har passord eller noe? Nei.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har allerede informert mine nærmeste om han, i tilfelle noe skulle skje, men hva annet kan jeg gjøre? Jeg er rådvill.

What!?? Du må då for all del ikkje låne han pengar ein einaste gong til, då blir du aldri kvitt han. 

Anonymkode: b46b5...e67

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Mona123 skrev (2 timer siden):

Dette er ikke en venn av deg. Du har jo valg. 

Neste gang han ber om lån kan du:

- Stå på ditt, si nei. Dersom du kan overtakes sender du signaler om at du kan endre mening dersom han maser nok 

- Gi han pengene, og fortell at dette får han bare - for nå har det holdt på sånn i to år og du kan ikke være hans kredittkort lengre. Dette anser du som en gave, bursdag og jul - så han ikke spør om mer. Dersom han spør får du bare minne om at du har allrede gitt han penger, det er ikke mer å låne. 

- Fortsette som før 

- Skaffe en økonomisk verge 

Jeg hadde gått for 1.

1. Jeg har dessverre vist at jeg ikke alltid klarer å stå på mitt, i frykt for represalier

2. Det er det jeg gjør, men han kommer tilbake, og jeg gir av og til etter i frykt for represalier

3. Det er jo det som skjer

Jeg prøver alt jeg kan å holde meg til punkt 1.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier nei og kutter kontakt. 

Anonymkode: 85b99...cc9

Lettere sagt enn gjort. 

Jeg tror mange her misforstår. Jeg vet så inderlig vel at jeg burde si nei og kutte kontakten, men jeg er redd for represalier. Jeg har lest og hørt om folk som har opplevd utpressing, trusler og manipulasjon av eksempelvis bilder i krangler, og jeg er redd for at det er noe han kan ty til. Jeg skulle gjerne visst hva jeg kunne gjøre for å forberede meg på en eventuell slik hendelse, sånn at jeg er forberedt hvis det skjer. Det skjer nok ikke, men jeg ville vært ødelagt hvis det det gjorde, og jeg vil heller gi han de pengene enn å risikere det. Men, jeg vil jo ikke at han skal utnytte situasjonen heller, og vil avslutte. Så noen tips til hva jeg kan si eller gjøre for å unngå at det skjer, samtidig som jeg føler jeg trygt kan slutte å låne bort penger?

What!?? Du må då for all del ikkje låne han pengar ein einaste gong til, då blir du aldri kvitt han. 

Anonymkode: b46b5...e67

Nei.. det er nettopp det som har skjedd, men det er ikke så lett alltid. Så nå er jeg stuck.

• Hjerte 1
Skrevet

Du sier tydelig nei, og hvis han kommer med noe som ligner trusler sier du like tydelig at dette går du til politiet med. Utpressing er ikke lovlig. 

Anonymkode: 07d18...16c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei, nei, NEI!

Anonymkode: 45db5...6a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du sier tydelig nei, og hvis han kommer med noe som ligner trusler sier du like tydelig at dette går du til politiet med. Utpressing er ikke lovlig. 

Anonymkode: 07d18...16c

Nei, det er jo ikke det. Men, hvis noe skjer, frykter jeg at det kan gå så fort at politiet ikke får stanset det. Jeg nevner f.eks manipulasjon av chatter eller bilder, og det sprer seg jo fortere enn politiet klarer å håndtere det. Det har ikke skjedd, og han har ikke truet med det, men det er en frykt.

Nei, nei, NEI!

Anonymkode: 45db5...6a1

Så fortell meg hva jeg skal gjøre da. Skal jeg la det gå sin skjeve gang? Skal jeg risikere all faenskap han kanskje ville ha drevet med? For det er det. Jeg trenger råd til hvordan avslutte dette uten å få han så sint at han kanskje vil.

Skrevet

Kutt kontakt. Flytt om du må. Ja, han kan kanskje bli sint i begynnelsen, men uten kontakt så vil nok ting blåse over. Opprettholder du kontakt vil dette bare fortsette og fortsette. Og for alt du vet vil kanskje kravene bli større og kanskje du til slutt ikke greier å etterleve det om du så ville å da står du uansett midt oppi det. Det er ikke alt ubehagelig eller skremmende man kan unngå, jeg skjønner at det oppleves ubehagelig, men her må man bare begynne i rett ende å si stopp å bryte kontakten å ta det derfra. 

• Nyttig 1
Skrevet

Samle på alt av meldinger, kontoutskrifter, osv. 

Ikke vent til det smeller, men dokumentér. I det øyeblikket han kommer med en konkrét trussel av noe slag, så kontakter du politiet.

Første eller andre gangen noe skjer, og man gir etter,  så kan det kalles uflaks.

Alt etterpå; er bevisste valg. Han er rett og slett ikke til å stole på. 

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er jo ikke det. Men, hvis noe skjer, frykter jeg at det kan gå så fort at politiet ikke får stanset det. Jeg nevner f.eks manipulasjon av chatter eller bilder, og det sprer seg jo fortere enn politiet klarer å håndtere det. Det har ikke skjedd, og han har ikke truet med det, men det er en frykt.

Så fortell meg hva jeg skal gjøre da. Skal jeg la det gå sin skjeve gang? Skal jeg risikere all faenskap han kanskje ville ha drevet med? For det er det. Jeg trenger råd til hvordan avslutte dette uten å få han så sint at han kanskje vil.

Hva er din relasjon til vedkommende?

Og hvorfor er du så bekymret for at han vil gjøre noen sånt mot deg?

Vanskelig å gi svar uten å forstå problemet helt.

Anonymkode: 36f5a...530

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her skaper du jo problemer som ikke eksisterer. 

Jeg er enig i at situasjonen ikke er ideell, og har forståelse for at det er vanskelig, men du må bare være tydelig på at du ikke kan låne ut mer penger. 

Slik du holder på nå er det på en måte din egen frykt som driver utpressing mot deg. 

Anonymkode: 9a17a...440

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Tradegy skrev (1 time siden):

Samle på alt av meldinger, kontoutskrifter, osv. 

Ikke vent til det smeller, men dokumentér. I det øyeblikket han kommer med en konkrét trussel av noe slag, så kontakter du politiet.

Første eller andre gangen noe skjer, og man gir etter,  så kan det kalles uflaks.

Alt etterpå; er bevisste valg. Han er rett og slett ikke til å stole på. 

Har nok dessverre vært dårlig på det. Jeg har blokkert han, avblokkert han, slettet chat, dempet han, slettet han som venn og diverse, så det er mulig mye av korrespondansen er borte. Han fikk nytt nummer en gang for en tid siden også, husker ikke helt når. Jeg har desperat prøvd å fjerne han fra livet mitt mange ganger før, men endret mening fordi jeg har vært redd han skulle bli sintere. Jeg har ikke vært helt forberedt på å kanskje skulle gå til politiet med det heller, men innser at det har vært enda en tabbe ikke å spare på alt.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her skaper du jo problemer som ikke eksisterer. 

Jeg er enig i at situasjonen ikke er ideell, og har forståelse for at det er vanskelig, men du må bare være tydelig på at du ikke kan låne ut mer penger. 

Slik du holder på nå er det på en måte din egen frykt som driver utpressing mot deg. 

Anonymkode: 9a17a...440

Haha, ja, det er vel en måte å si det på. Jeg er nok litt paranoid, bevisst på hva som kan skje, tar sorger på forskudd osv. Du har nok helt rett, selv om den redselen er litt vanskelig å riste av seg.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er din relasjon til vedkommende?

Og hvorfor er du så bekymret for at han vil gjøre noen sånt mot deg?

Vanskelig å gi svar uten å forstå problemet helt.

Vi har vært venner i over 10 år. Det er først de to-tre siste årene han har spurt om penger og virket desperat.

Den brå endringen i hans adferd har bekymret meg veldig. Jeg opplever han nå som desperat og hemmelighetsfull, til kontrast fra tidligere, så jeg er redd hva annet som har endret seg. Han har blitt en helt annen person, som jeg ikke føler jeg kjenner.

• Liker 1
Skrevet

Når du svarer så vagt så er svaret det flere har sagt allerede. Nå må du gi deg med å låne denne personen penger.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

1. Jeg har dessverre vist at jeg ikke alltid klarer å stå på mitt, i frykt for represalier

2. Det er det jeg gjør, men han kommer tilbake, og jeg gir av og til etter i frykt for represalier

3. Det er jo det som skjer

Jeg prøver alt jeg kan å holde meg til punkt 1.

Lettere sagt enn gjort. 

Jeg tror mange her misforstår. Jeg vet så inderlig vel at jeg burde si nei og kutte kontakten, men jeg er redd for represalier. Jeg har lest og hørt om folk som har opplevd utpressing, trusler og manipulasjon av eksempelvis bilder i krangler, og jeg er redd for at det er noe han kan ty til. Jeg skulle gjerne visst hva jeg kunne gjøre for å forberede meg på en eventuell slik hendelse, sånn at jeg er forberedt hvis det skjer. Det skjer nok ikke, men jeg ville vært ødelagt hvis det det gjorde, og jeg vil heller gi han de pengene enn å risikere det. Men, jeg vil jo ikke at han skal utnytte situasjonen heller, og vil avslutte. Så noen tips til hva jeg kan si eller gjøre for å unngå at det skjer, samtidig som jeg føler jeg trygt kan slutte å låne bort penger?

Nei, da er det bare å skaffe økonomisk verge hvis du ikke greier å si nei? 

Dette handler jo om at du faktisk gir etter. Hvis han faktisk truer må du ringe politiet. 

• Liker 6
Skrevet
Mona123 skrev (1 minutt siden):

Nei, da er det bare å skaffe økonomisk verge hvis du ikke greier å si nei? 

Dette handler jo om at du faktisk gir etter. Hvis han faktisk truer må du ringe politiet. 

Det var å dra det langt å mene jeg trenger økonomisk verge. Det kan også resultere i verre utnyttelse enn dette.

Skrevet

Det er ikke ditt problem. 

• Liker 1
Skrevet

Opprette en spleis for vennen din, da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...