Rhodesia Skrevet 8. april 2006 #1 Del Skrevet 8. april 2006 Jeg jobber nå som assistent i en omsorgsbolig. Jobber fast hver 3 helg, og får fastlønn for den helga, men har ikke fått noen ordentlig arbeidsavtale, kun en "grønnavtale" som vikarer får som egentlig ikke inneholder noen informasjon syns jeg.. hverken start eller stoppdato, lønn eller oppsigelsestid. Og så har jeg et fysisk problem som dukker opp rett som det er og som gjør meg sengeliggende i opptil en uke. Det eneste som kan løse problemet permanent er operasjon, men da må jeg regne med 3 til 6 mnd ute av arbeidslivet. Jeg har konstante smerter og kommer sånn passe gjennom dagene og går med hjertet i halsen for hva som kan skje om det plutselig skjærer seg og jeg blir syk. Frem til nå har jeg vært heldig og opplevd å bli syk i perioder hvor jeg ikke har hatt noen vakter. Jeg trener og forsøker å forebygge som best jeg kan for å unngå at det går galt. (medfødt ryggproblem, men det har først voldt meg problemer det siste året og nå er det ille..) Jeg jobber ca 13 vakter hver måned. Den faste helgen + ekstravakter. Dette er ganske konstant og jeg har jobbet siden i januar. Jeg er helt nødt til å ha så mange vakter for å få ting til å snurre og gå hjemme. Hvis ikke må vi selge hus og hjem.. Vi er to som forsørger, men vi trenger to inntekter for å få betalt regninger etc. Skulle jeg bli sengeliggende/arbiedsufør i 6mnd uten inntekt ville det blitt helt krise og økonomien vår kolapse. Så jeg har sånn passe angst altså. Hva skjer om jeg blir så syk at jeg ikke klarer å jobbe på en måned for eksempel? Får jeg overhodet noen sykepenger? Jeg regner med jeg kanskje da får for den faste helgen, men hva med alle andre vaktene jeg da ikke kan si ja til? Jeg får dem jo sånn underveis, jeg har ikke vakter oppsatt for mange uker framover. Men det er stadig behov for folk så det er ikke problem å få jobbe nok. Jeg er bare livredd for hva som skjer om jeg skulle bli syk.. Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LilSweetie Skrevet 8. april 2006 #2 Del Skrevet 8. april 2006 Da har du rett på å få sykelønn tilsvarende det du i gjennomsnittet jobber i løpet av en måned:). Du har altså rett på sykelønn, og man regner med at i den perioden du er syk jobber du like mye som gjennomsnittet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #3 Del Skrevet 9. april 2006 Du har rett på sykepenger for det du er fast ansatt, ikke det du jobber ekstra eller gjenneomsnitt av hva du normalt jobber(fast+ekstra) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. april 2006 #4 Del Skrevet 9. april 2006 Du har rett på sykepenger for det du er fast ansatt, ikke det du jobber ekstra eller gjenneomsnitt av hva du normalt jobber(fast+ekstra) ← Dette stemmer ikke. Du har rett på sykepenger i forhold til gjennomsnittet av månedslønnen din. Overtid (over 100 % stilling) kompenseres normalt ikke, men når store deler av inntekten din er tilkalling skal du få dekket dette tapet også. Det er ikke noe krav om fast ansettelse for sykepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodesia Skrevet 9. april 2006 Forfatter #5 Del Skrevet 9. april 2006 Dette stemmer ikke. Du har rett på sykepenger i forhold til gjennomsnittet av månedslønnen din. Overtid (over 100 % stilling) kompenseres normalt ikke, men når store deler av inntekten din er tilkalling skal du få dekket dette tapet også. Det er ikke noe krav om fast ansettelse for sykepenger. ← godt å høre! takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå