Gå til innhold

Venninne som alltid får, men sjeldent gir noe tilbake.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som er hyggelig og livlig, men som er en liten parasitt og jeg tviler på at hun er klar over det selv.

Hun har søsken med familie og venner (inkludert meg) som ofte stiller opp for henne hvis hun trenger hjelp av noe slag, men jeg kan ikke huske at hun har stilt opp for meg eller andre med feks praktisk hjelp eller annen hjelp.

Hver julaften er hun invitert til familien sin, og hun har aldri med seg presanger eller en vertinnegave, men kommer alltid tilbake med gaver som hun har fått av familien.

Jeg visste ikke dette før jeg en julaften ble invitert av hennes søster til å være med, og jeg hadde kjøpt en vertinnegave og gaver til deres barn.

De var ukjente mennesker for meg, og det var det minste jeg kunne gjøre når de åpnet hjemmet sitt en julaften.

Min venninne hadde ikke med seg noe som helst, og det overrasket meg.

Jeg spurte hvorfor hun ikke hadde med seg gaver, og da lo hun og sa at hun var gave nok i seg selv.

Hun spiste, drakk godt og moret seg, og tror ikke hun hadde én promille av dårlig samvittighet.

For en stund siden ble hun invitert i dåpen til sin nevø, men hun hadde ikke med seg dåpsgave, selv om hun skulle være fadder.

Jeg tipset henne om at "Til bords" hadde halv pris på fine barneserviser til kun 300 kr, men det var for dyrt og helt meningsløst, sa hun.

Hun sa hun skulle strikke dåpsgaven, men det ble ikke noe av, så hun hadde kjøpt en liten genser på loppemarked til 50 kr.

For 4 år siden spurte hun datteren min som da var student, om hun kunne tenke seg å passe katten hennes mens hun var på ferie.

Min datter bodde da i nærheten, og sa ja fordi hun liker katter.

Min venninne ønsket at min datter skulle flytte inn og bo sammen med katten, og selv om min datter egentlig ikke hadde lyst til å gjøre det, så gjorde hun det likevel.

En god stund etterpå fortalte min datter at hun hadde fått krav om å betale strømregningen for de 4 ukene hun passet katten, og at strømregningen var på 1400 kroner! Jeg tenkte at det ikke er riktig at hun skal betale strøm når hun gjør en tjeneste, og at 1400 kr i strøm i juli måned umulig kan være riktig.

Jeg hadde lyst å snakke med min venninne om dette, men fikk ikke lov av min datter fordi hun syntes det var ubehagelig, så hun betalte de 1400 kr.

I flere år har min venninne snakket om at hun må tømme et lager hun har og få det kjørt bort på dynga, men hun vil ikke betale noe for det, så hun maser på en nabo og venter til han har tid til å gjøre det for henne.

I går hadde hadde tilbudt seg å hjelpe og han hadde lånt bil på jobben sin, tømt lageret og kjørt det til dynga.

Jeg fleipet med henne og spurte om hun skulle betale med en bj, men da sa hun at naboen ikke hadde krevd noe.

"Skal du ikke betale for det det koster å kaste rusket ditt på dynga heller?

"Nei det hadde hun ikke tenkt på en gang" sa hun.

Hun har veldig nok med seg selv og tilbyr aldri for eksempel å handle til meg eller å gå på apoteket hvis jeg er syk, mens jeg spør henne om det samme av ren høflighet, men foreløpig har hun ikke spurt meg, fordi hun spør naboer.

Jeg tror kanskje hun alltid har vært slik og at omgivelsene rundt henne ikke forventer noe av henne, fordi hun ikke følger de sosiale normene for folkeskikk.

Jeg tenker at hvis det var jeg som hadde oppført meg sånn, så hadde jeg fått beskjed fra familien min og sikkert mistet venner.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 86e3c...399

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en venninne som er hyggelig og livlig, men som er en liten parasitt og jeg tviler på at hun er klar over det selv.

Hun har søsken med familie og venner (inkludert meg) som ofte stiller opp for henne hvis hun trenger hjelp av noe slag, men jeg kan ikke huske at hun har stilt opp for meg eller andre med feks praktisk hjelp eller annen hjelp.

Hver julaften er hun invitert til familien sin, og hun har aldri med seg presanger eller en vertinnegave, men kommer alltid tilbake med gaver som hun har fått av familien.

Jeg visste ikke dette før jeg en julaften ble invitert av hennes søster til å være med, og jeg hadde kjøpt en vertinnegave og gaver til deres barn.

De var ukjente mennesker for meg, og det var det minste jeg kunne gjøre når de åpnet hjemmet sitt en julaften.

Jeg spurte hvorfor hun ikke hadde med seg gaver, og da lo hun og sa at hun var gave nok i seg selv.

Hun spiste, drakk godt og moret seg, og tror ikke hun hadde én promille av dårlig samvittighet.

For en stund siden ble hun invitert i dåpen til sin nevø, men hun hadde ikke med seg dåpsgave, selv om hun skulle være fadder.

Jeg tipset henne om at "Til bords" hadde halv pris på fine barneserviser til kun 300 kr, men det var for dyrt og helt meningsløst, sa hun.

Hun sa hun skulle strikke dåpsgaven, men det ble ikke noe av, så hun hadde kjøpt en liten genser på loppemarked til 50 kr.

For 4 år siden spurte hun datteren min som da var student, om hun kunne tenke seg å passe katten hennes mens hun var på ferie.

Min venninne ønsket at min datter skulle flytte inn og bo sammen med katten, og selv om min datter egentlig ikke hadde lyst til å gjøre det, så gjorde hun det likevel.

En god stund etterpå fortalte min datter at hun hadde fått krav om å betale strømregningen for de 4 ukene hun passet katten, og at strømregningen var på 1400 kroner! Jeg tenkte at det ikke er riktig at hun skal betale strøm når hun gjør en tjeneste, og at 1400 kr i strøm i juli måned umulig kan være riktig.

Jeg hadde lyst å snakke med min venninne om dette, men fikk ikke lov av min datter fordi hun syntes det var ubehagelig, så hun betalte de 1400 kr.

I flere år har min venninne snakket om at hun må tømme et lager hun har og få det kjørt bort på dynga, men hun vil ikke betale noe for det, så hun maser på en nabo og venter til han har tid til å gjøre det for henne.

I går hadde hadde tilbudt seg å hjelpe og han hadde lånt bil på jobben sin, tømt lageret og kjørt det til dynga.

Jeg fleipet med henne og spurte om hun skulle betale med en bj, men da sa hun at naboen ikke hadde krevd noe.

Hun har veldig nok med seg selv og tilbyr aldri for eksempel å handle til meg eller å gå på apoteket hvis jeg er syk, mens jeg spør henne om det samme av ren høflighet, men foreløpig har hun ikke spurt meg, fordi hun spør naboer.

Jeg tror kanskje hun alltid har vært slik og at omgivelsene rundt henne ikke forventer noe av henne, fordi hun ikke følger de sosiale normene for folkeskikk.

Jeg tenker at hvis det var jeg som hadde oppført meg sånn, så hadde jeg fått beskjed fra familien min og sikkert mistet venner.

Hva tenker dere?

Jeg glemte å tilføye at hun glemte å ta med genseren som hun kjøpte på loppemarked til dåpen, og enda har ikke dåpsbarnet fått denne genseren, fordi min venninne vet ikke hvor hun har lagt den hen...

Ts

Skrevet

Hun er veldig klar over adferden og at hun slipper unna med det. Rart at ingen av dere sier noe. Hadde holdt meg borte. 

Har selv hatt en "venninne" som var som en parasitt og aldri ga noe tilbake. Hun kom mye på besøk og selvsagt fikk hun mat og drikke. Når vi kom til henne fikk vi aldri noe ikke en gang en kopp kaffi. Hvis vi var på byn da betalte vi hver sin gang siden alle drakk det samme,, når det var hennes tur nope da skulle ikke hun ha noe. Hun forstod ikke at hun skulle betale oss. Så da drakk hun gratis. Etter veldig lang stund konfronterte jeg henne, uheldigvis, foran andre. Jeg fikk kjeft at disse, men etter en stund hang hun seg på andre og jeg fikk melding plutselig skjønte de hvordan hun var. Vi reiste noen jenter på ferie og der hun var med og kjøpte matvarer om morgenen hver sin gang. Når det var hennes tur og handle så var hun ikke sulten. Tror aldri hun ble bedre så vi alle kutta henne ut. 

Anonymkode: 89957...161

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er veldig klar over adferden og at hun slipper unna med det. Rart at ingen av dere sier noe. Hadde holdt meg borte. 

Har selv hatt en "venninne" som var som en parasitt og aldri ga noe tilbake. Hun kom mye på besøk og selvsagt fikk hun mat og drikke. Når vi kom til henne fikk vi aldri noe ikke en gang en kopp kaffi. Hvis vi var på byn da betalte vi hver sin gang siden alle drakk det samme,, når det var hennes tur nope da skulle ikke hun ha noe. Hun forstod ikke at hun skulle betale oss. Så da drakk hun gratis. Etter veldig lang stund konfronterte jeg henne, uheldigvis, foran andre. Jeg fikk kjeft at disse, men etter en stund hang hun seg på andre og jeg fikk melding plutselig skjønte de hvordan hun var. Vi reiste noen jenter på ferie og der hun var med og kjøpte matvarer om morgenen hver sin gang. Når det var hennes tur og handle så var hun ikke sulten. Tror aldri hun ble bedre så vi alle kutta henne ut. 

Anonymkode: 89957...161

Hun sier til meg at hun betaler ofte alkohol til kjærester når de er på byen, fordi de har aldri penger, og at hun aldri får pengene igjen.

Ts

Skrevet

Tenker at du og andre personer rundt henne må sette ned foten og konfrontere, slutt å la henne få noe som helst gratis.

Jeg har en søster som oppfører seg på samme måten, hun sniker til seg alt mulig rart og er aldri med å bidrar selv. Det rant fullstendig over for noen år siden når hun dukket opp på et spleiselag og forventet å få gratis mat og drikke, hun fikk beskjed om å holde seg unna både mat og alkohol siden hun ikke hadde bidratt med en eneste krone.

Nå er det helt slutt på at hun får noe gratis eller at andre legger ut for hun, hvis hun ikke vil betale så får hun rett og slett ikke være med.

Anonymkode: c2b8b...998

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor er du fortsatt i livet hennes? Hvorfor lar du din datter betale strømregningen hennes når hun har vært der å gjort en jobb? Og du omtaler henne fortsatt som en venn?  Ærlig talt. Jeg er all for at folk er som de er, de fleste har noe å bidra med å noe positivt med seg selv om de kanskje faller litt utenfor de typiske sosiale forventningene og uskrevne reglene mange har. Men det her er ren utnyttelse og dårlig behandling. Helt greit at hun kanskje ikke gjør det med vilje og kanskje har noen "diagnoser" (på papiret eller ikke), men dere rundt må jo ikke finne dere i alt...du er jo ikke familie og dette går utover din familie i tillegg. Hva hun gjør med andre er jo ikke ditt problem eller din sak, i hennes familie har de kanskje noe kontekst og forståelse som gjør at de forventer og godtar denne oppførselen. Og du er jo voksen, du kan finne deg i hva du ønsker om relasjonen gir deg noe generelt sett. Men at din datter skal betale strømregningen for andre når hun var der å gjorde en jobb/tjeneste... Jeg må nesten bare gå ut ifra at dette er en trolletråd. Og om det ikke er det så vet jeg nesten ikke hva som er verst av denne venninnen eller deg som bare lar alt dette skje og fortsatt omtaler henne som en venn og som noen som fortsatt er i livet ditt. Kutt ut.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at dere legger tilrette for det, siden ingen har satt ned foten enda. Så da trives dere vel med å bli utnyttet. 

Anonymkode: 9596f...a12

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Crazydoglady skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er du fortsatt i livet hennes? Hvorfor lar du din datter betale strømregningen hennes når hun har vært der å gjort en jobb? Og du omtaler henne fortsatt som en venn?  Ærlig talt. Jeg er all for at folk er som de er, de fleste har noe å bidra med å noe positivt med seg selv om de kanskje faller litt utenfor de typiske sosiale forventningene og uskrevne reglene mange har. Men det her er ren utnyttelse og dårlig behandling. Helt greit at hun kanskje ikke gjør det med vilje og kanskje har noen "diagnoser" (på papiret eller ikke), men dere rundt må jo ikke finne dere i alt...du er jo ikke familie og dette går utover din familie i tillegg. Hva hun gjør med andre er jo ikke ditt problem eller din sak, i hennes familie har de kanskje noe kontekst og forståelse som gjør at de forventer og godtar denne oppførselen. Og du er jo voksen, du kan finne deg i hva du ønsker om relasjonen gir deg noe generelt sett. Men at din datter skal betale strømregningen for andre når hun var der å gjorde en jobb/tjeneste... Jeg må nesten bare gå ut ifra at dette er en trolletråd. Og om det ikke er det så vet jeg nesten ikke hva som er verst av denne venninnen eller deg som bare lar alt dette skje og fortsatt omtaler henne som en venn og som noen som fortsatt er i livet ditt. Kutt ut.

Jeg har kjent henne siden vi begge var studenter, og kutter ikke vennskapet fordi om hun ikke gir gaver til sin familie, det får de gi beskjed om til henne.

Min datter var 21 år på dette tidspunktet og jeg sa at jeg ønsket å ta dette opp med min venninne, men fikk ikke lov av min datter.

Jeg har kommet med flere stikk til henne og sa rett ut da jeg var med henne julaften at jeg reagerte på at hun ikke hadde med seg gaver, men tenkte etterpå at de kanskje hadde avtalt seg i mellom at de voksne ikke gav hverandre julegaver.

Når hun fortalte at hun var bedt i dåpen sa jeg til henne at hun ikke kunne troppe opp i dåpen uten gave, og at det var upassende.

Da sa hun at hun skulle strikke en dåpsgave og jeg så for meg et pent strikket babysett med jakke, bukse og lue, men hun sa at hun skulle strikke noen sokker.

Det var da jeg foreslo et servise fra "Til Bords" som hun mente var for dyrt, upersonlig og meningsløst å gi.

Har ikke sagt rett ut at hun er grådig og egoistisk, fordi jeg ikke har opplevd henne i et spleiselag enda.

Hun inviterte meg til middag en gang jeg hadde rund dag, og da spanderte hun middag og drikke iallfall.

Ts

Skrevet

Hun høres sosialt inkompetent, og det har vel familien forstått. De kan ikke forvente normalitet fra henne.

Å velge å være venn med henne..det skjønner jeg dårligere. Du oppfører deg mer som en støttekontakt? Bare tanken på å be venner kjøpe gave til sitt fadderbarn er faen meg sært

Anonymkode: 9b0d5...2ab

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Sorry, jeg ble så distrahert av at du foreslo hun skulle betale naboen med en bj. 

Det oser ikke av sosial kompetanse det heller. 

Anonymkode: 2958f...310

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun høres sosialt inkompetent, og det har vel familien forstått. De kan ikke forvente normalitet fra henne.

Å velge å være venn med henne..det skjønner jeg dårligere. Du oppfører deg mer som en støttekontakt? Bare tanken på å be venner kjøpe gave til sitt fadderbarn er faen meg sært

Anonymkode: 9b0d5...2ab

Jeg tipset henne om at det var salg på Til Bords, og det hadde jeg gjort til andre også, men det var et hint selvfølgelig.

Ts

Skrevet

Hun høres ut som den kvinnelige versjonen av min svoger. Jeg tror seriøst han griner når det er jul for da må han tross alt ut med et par hundre kroner i julegaver til barna sine og sine 2 onkelbarn. Hvis han selv arrangerer julaften får han alle gjester til å betale for å komme så han får dekket inn maten, denne er det også fint om gjestene kan lage hjemme Hos han 😂 Han gråter sikkert når gjestene tørker seg med billigste sort dopapir også. 

Anonymkode: 71c59...404

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sorry, jeg ble så distrahert av at du foreslo hun skulle betale naboen med en bj. 

Det oser ikke av sosial kompetanse det heller. 

Anonymkode: 2958f...310

Det var en fleip 😆 

Hun har ofte sagt at hun synes denne naboen er kjekk og lurer på om han er singel.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun høres ut som den kvinnelige versjonen av min svoger. Jeg tror seriøst han griner når det er jul for da må han tross alt ut med et par hundre kroner i julegaver til barna sine og sine 2 onkelbarn. Hvis han selv arrangerer julaften får han alle gjester til å betale for å komme så han får dekket inn maten, denne er det også fint om gjestene kan lage hjemme Hos han 😂 Han gråter sikkert når gjestene tørker seg med billigste sort dopapir også. 

Anonymkode: 71c59...404

Så ille er hun ikke altså, for hun spanderer drikke når jeg er på besøk hos henne og av og til middag.

Ts

Skrevet

Du lot din datter betale denne damen? 

Anonymkode: 60e8a...293

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du lot din datter betale denne damen? 

Anonymkode: 60e8a...293

Jeg sa til min datter at hun ikke skulle betale noe siden hun gjorde henne en tjeneste, men siden min datter var over 20 år, så kunne jeg ikke bestemme over henne.

Ts

Skrevet

Hun virker litt ufordragelig på den fronten ja.

Men enn sålenge er det bare en enkelthendelse som involverer deg indirekte, og du har allerede spurt henne.

Så jeg hadde ikke tatt det opp. 

• Liker 1
Skrevet
Crazydoglady skrev (1 time siden):

Måten du omtaler henne på her og mtp ting som har skjedd så virker dette veldig sært både fra hennes ståsted og for ditt. At du ikke kutter henne ut for hva hun gjør eller ikke gjør for andre er selvsagt helt greit, men å beholde noen i livet som gjør sånne ting mot din datter og som du åpenbart ser ned på og ikke liker særlig godt alt i alt er meget spesielt og strengt tatt litt dårlig gjort.

• Liker 2
Skrevet

At du velger å ha en sånn venninne gjør deg egentlig like rar som henne. 

Anonymkode: 8e88b...4cd

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker dere?

JEG tenker at du høres ganske nasty ut. Du kan fint føle at hun ikke gir deg noe tilbake, men du kan ikke vite noe om hennes bidrag til alle andre i hennes liv.

Og hva slags forhold har dere om søsteren hennes inviterer deg til julaften med hennes familie?!! Jeg tror virkelig ikke noe på det i det hele tatt!

Enten har du vridd på historien for å få den til å høres verre ut enn den er ellers handler den egentlig om noen andre, f.eks. noen i din egen familie. 

Hvis hun faktisk oppførser seg som du beskriver og du fremdeles er venn med henne, sier det mer om deg enn henne. KAnskje gå i deg selv.

Anonymkode: 98cd5...d18

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...