AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:34 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:34 Er det noen sykemelding typer som finnes om man ikke vet hvilke dager som er dårlige og ikke? Om jeg feks får en 50% sykemelding og sjefen setter opp at jeg jobber onsdag og fredag vet jeg ikke om det blir de dagene som er dårlige/vanskelige jeg fikk adhd diagnosen i år som voksen kvinne . tester ut adhd medisiner med oppfølging fra spesialisthelsetjenesten. De funker og funker ikke . Noe dager blir jeg uforklarlig trist eller sliter med 0 energi. Paralysert på en måte . Klarer ikke tenke klart, får bate stress energi. Enegi kick men uten å få noen produktive tanker. Bare rot og kaos, Depressive tanker sirkulerer i hodet og jeg går ned uforkarerurig uro . Da har jeg det ikke bra og kan IKKE jobbe i sånn tilstand andre dager er bedre med bedre konsentrasjon av medisin og føler POSITIV effekt, men blir sliten og utslitt om ettermiddagen . Men da er jo i stand til å jobbe likevel da jeg ikke er paralysert det må jo gå en viss tid mellom hver egenmelding så kan ikke sko meg på at egenmelding fungerer på dette. hva kan jeg gjøre ? Jeg vil jo jobbe de dagene jeg ikke har bivirkninger. Men kan ikke jobbe de vanskelige dagene Anonymkode: a4ffa...571 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:47 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:47 Du må nesten høre med egen arbeidsgiver om hvordan dere løser det. Om du har en jobb hvor det ikke er kritisk hvilke dager du er på jobb, så kan du kanskje få lov til å justere dagene selv, så lenge din output er på 50%. Anonymkode: e5f95...a9c 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må nesten høre med egen arbeidsgiver om hvordan dere løser det. Om du har en jobb hvor det ikke er kritisk hvilke dager du er på jobb, så kan du kanskje få lov til å justere dagene selv, så lenge din output er på 50%. Anonymkode: e5f95...a9c Men da må jeg vært åpen til arbeidsgiver om at jeg sliter psykisk og jeg vil ikke si for mye. Det er for sårt Anonymkode: a4ffa...571
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:53 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:53 Kvalifiserer nok til aap og ufør når formen er så varierende. Anonymkode: b4a44...c9c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #5 Skrevet tirsdag kl. 11:11 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men da må jeg vært åpen til arbeidsgiver om at jeg sliter psykisk og jeg vil ikke si for mye. Det er for sårt Anonymkode: a4ffa...571 Du trenger ikke si diagnose. Anonymkode: 69b9f...4f9
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:01 #6 Skrevet tirsdag kl. 12:01 Det er ikke sykemeldingen som bestemmer hvilke dager du skal jobbe. Hvis du er 50% sykemeldt, så skal du avtale med din arbeidsgiver hvordan dette skal fordeles. Om det deles opp til faste eller fleksible dager, hele eller halve dager, eller 100% oppmøte med 50% innsats, det avtales dere i mellom. Hvis helsetilstanden/behandlingen din gjør at du er usikker på hvilke dager du kan stille på jobb, så må du og din arbeidsgiver avtale fleksible dager, eller sykemelding må økes. Å ha en dialog med din leder om hvordan de kan tilrettelegge for å minimere din sykemelding er en del av din medvirkningsplikt. Du trenger ikke si noe om diagnose. Anonymkode: ea4a2...bbd 5 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:32 #7 Skrevet tirsdag kl. 14:32 Spørs litt hvordan arbeidsgiver kan forholde seg til uforutsigbarheten. Min arbeidsgiver har godtatt at jeg har hatt gradert sykemelding og jobber når jeg klarer, men utgangspunkt i faste dager og så kan endres på samme dag. Men jeg har saksbehandlerjobb og det er veldig fleksibelt. Vanskeligere om du jobber i butikk eller på sykehjem, der arbeidsgiver er avhengig at at noen kommer på jobb. Anonymkode: aef01...963 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:26 #8 Skrevet tirsdag kl. 18:26 Jeg har vært 100% sykmeldt, men hatt avtale med sjefen at jeg kommer de dagene jeg er i form. Når søknaden om sykepenger kommer skriver jeg bare opp hvor mange timer jeg har jobba. Å få for eksempel en 100% sykmelding betyr jo ikke at du på død og liv ikke kan jobbe i perioden. Hadde jeg vært deg hadde jeg også vært åpen om situasjonen til sjefen. Det gir kanskje bedre forståelse for hvorfor du ikke kan ha spesifikke arbeidsdager i en gradert sykmelding. Det er også lettere å tilrettelegge hvis man velger å være åpen, er min erfaring. Men, for all del, du har ingen plikt til å dele informasjon om sykdom. Husk bare at du har plikt til å informere om behovet for tilrettelegging. Anonymkode: dd29f...afb 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:51 #9 Skrevet tirsdag kl. 20:51 Jeg har ikke fått det til å fungere med arbeidsliv og ustabil form (har ADHD, PMDD og er i perimenopausen) men det kommer sikkert an på hva du jobber med også. Jeg er sykepleier og kan ikke bare ringe på morgenen og si at jeg ikke kommer i dag, men forsøker i morgen istedenfor 🙈 Har du en mer fleksibel jobb så vil jeg tro det lønner seg å være åpen med leder, iallfall om noe. Men igjen så kommer det sikkert an på hva slags person lederen din er. Anonymkode: f30bb...969
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 00:40 #10 Skrevet onsdag kl. 00:40 Det kommer helt ann på jobb og arbeidsoppgaver. Mens jeg holdt på med kreftbehandling, anbefalte legen full sykmelding, og at jeg gikk på jobb når jeg orket. Ved f.eks 50% sykmelding ville jeg vært nødt til å jobbe 50% også i dårlige prrioder. Jeg avtalte med leder hvilke oppgaver jeg skulle prioritere og hvilke oppgaver/ansvar jeg skulle overføre til andre. Anonymkode: 63cd1...595
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 01:02 #11 Skrevet onsdag kl. 01:02 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det noen sykemelding typer som finnes om man ikke vet hvilke dager som er dårlige og ikke? Om jeg feks får en 50% sykemelding og sjefen setter opp at jeg jobber onsdag og fredag vet jeg ikke om det blir de dagene som er dårlige/vanskelige jeg fikk adhd diagnosen i år som voksen kvinne . tester ut adhd medisiner med oppfølging fra spesialisthelsetjenesten. De funker og funker ikke . Noe dager blir jeg uforklarlig trist eller sliter med 0 energi. Paralysert på en måte . Klarer ikke tenke klart, får bate stress energi. Enegi kick men uten å få noen produktive tanker. Bare rot og kaos, Depressive tanker sirkulerer i hodet og jeg går ned uforkarerurig uro . Da har jeg det ikke bra og kan IKKE jobbe i sånn tilstand andre dager er bedre med bedre konsentrasjon av medisin og føler POSITIV effekt, men blir sliten og utslitt om ettermiddagen . Men da er jo i stand til å jobbe likevel da jeg ikke er paralysert det må jo gå en viss tid mellom hver egenmelding så kan ikke sko meg på at egenmelding fungerer på dette. hva kan jeg gjøre ? Jeg vil jo jobbe de dagene jeg ikke har bivirkninger. Men kan ikke jobbe de vanskelige dagene Anonymkode: a4ffa...571 Hvor lenge har du gått på disse medisinene med slike bivirkninger? Det du beskriver er jo angstfølelse og med angstfølelse kommer ofte depresjonsfølelse. Og omvendt. Da hjelper det ikke om konsentrasjonen og energi nivået blir bedre enkelte dager. Så jeg hadde ikke gått rundt med disse bivirkningene så lenge før jeg ville forsøkt noen andre medisiner. Livet er for kort til å gå rundt med angstfølelse. Som er helt grusomt. Jeg ville faktisk heller gått rund på krykker med brukken fot enn å gå rundt med angst. Har erfart begge deler så har sammenligningsgrunnlag😅 Selv om det ikke høres sammenlignbart ut, så er begge et handicap. Og angst vil jeg si er et av de verste handicapene som finnes. Anonymkode: 688ea...ded
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 01:43 #12 Skrevet onsdag kl. 01:43 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Er det noen sykemelding typer som finnes om man ikke vet hvilke dager som er dårlige og ikke? Om jeg feks får en 50% sykemelding og sjefen setter opp at jeg jobber onsdag og fredag vet jeg ikke om det blir de dagene som er dårlige/vanskelige jeg fikk adhd diagnosen i år som voksen kvinne . tester ut adhd medisiner med oppfølging fra spesialisthelsetjenesten. De funker og funker ikke . Noe dager blir jeg uforklarlig trist eller sliter med 0 energi. Paralysert på en måte . Klarer ikke tenke klart, får bate stress energi. Enegi kick men uten å få noen produktive tanker. Bare rot og kaos, Depressive tanker sirkulerer i hodet og jeg går ned uforkarerurig uro . Da har jeg det ikke bra og kan IKKE jobbe i sånn tilstand andre dager er bedre med bedre konsentrasjon av medisin og føler POSITIV effekt, men blir sliten og utslitt om ettermiddagen . Men da er jo i stand til å jobbe likevel da jeg ikke er paralysert det må jo gå en viss tid mellom hver egenmelding så kan ikke sko meg på at egenmelding fungerer på dette. hva kan jeg gjøre ? Jeg vil jo jobbe de dagene jeg ikke har bivirkninger. Men kan ikke jobbe de vanskelige dagene Anonymkode: a4ffa...571 Enkelt. Gradert sykemelding og tilrettelegging i form av fleksibilitet på hvilke dager du jobber, og så jobber du så mye du klarer. Anonymkode: f0a93...469
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 01:44 #13 Skrevet onsdag kl. 01:44 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer helt ann på jobb og arbeidsoppgaver. Mens jeg holdt på med kreftbehandling, anbefalte legen full sykmelding, og at jeg gikk på jobb når jeg orket. Ved f.eks 50% sykmelding ville jeg vært nødt til å jobbe 50% også i dårlige prrioder. Jeg avtalte med leder hvilke oppgaver jeg skulle prioritere og hvilke oppgaver/ansvar jeg skulle overføre til andre. Anonymkode: 63cd1...595 Hun har dårlige enkeltdager, ikke perioder. Anonymkode: f0a93...469
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 06:35 #14 Skrevet onsdag kl. 06:35 Jeg er sykemeldt pga kronisk migrene, 100%. Jeg er allikevel innom jobb minst en gang i uka, som oftest flere, og jobber litt hjemmefra. Legen ville ikke friskmelde meg noen prosent, for da MÅTTE jeg jobbe den mengden. Så hun tviholder på denne løsningen litt til (prøvde 20% friskmelding en periode, da ble jeg verre). Men hadde jeg vært sykepleier feks hadde jo ikke det funket sånn. Anonymkode: 55e67...a65
NoaideBiehtar Skrevet onsdag kl. 07:21 #15 Skrevet onsdag kl. 07:21 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg er sykemeldt pga kronisk migrene, 100%. Jeg er allikevel innom jobb minst en gang i uka, som oftest flere, og jobber litt hjemmefra. Legen ville ikke friskmelde meg noen prosent, for da MÅTTE jeg jobbe den mengden. Så hun tviholder på denne løsningen litt til (prøvde 20% friskmelding en periode, da ble jeg verre). Men hadde jeg vært sykepleier feks hadde jo ikke det funket sånn. Anonymkode: 55e67...a65 Kunne fungert som sykepleier også, men da hadde du jobbet "på toppen" de dagene du var bedre, med vikar inne alle dager.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:47 #16 Skrevet onsdag kl. 07:47 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Men da må jeg vært åpen til arbeidsgiver om at jeg sliter psykisk og jeg vil ikke si for mye. Det er for sårt Anonymkode: a4ffa...571 Du kan si til arbeidsgiver at du er i en periode hvor du og legen prøver dere frem med medisinering, og at du mange dager opplever bivirkninger som gjør at du ikke kan jobbe, mens du andre dager vil være i stand til å jobbe. Som andre skriver, du bør kunne få 100% sykmelding, og avtale med arbeidsgiver at du kommer på jobb de dagene du klarer. Da fører du opp det når du sender inn sykmeldingen i etterkant. Dette gjør at du slipper stresset med å tenke at du MÅ på jobb på dager hvor du ikke er istand til å jobbe. Anonymkode: a7588...52d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå