Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På mitt barns skole har det alltid vært helt typisk, tradisjonelt opplegg 17. mai. Barnetog med støtte fra foreldre, pølser og kaker og kaffe til salgs på skolen etterpå, enkle leker og en gratis is til hvert barn som premie. Loddsalg med gevinster sponset av det lokale næringslivet. Overskuddet går til leirskole.

Hvert år har ett klassetrinn hovedansvar, mens et annet bidrar med å ta med kaker og kaffe. I tillegg må alle klasser ha noen foreldre som kan være med og gå i toget.

Nå skjønner jeg fra utallige tråder her inne at mange foreldre syns at dette er skikkelig utdatert og ikke noe de ønsker å være med på. Så nå lurer jeg om noen her som har erfaring med å gjøre noe helt annet på 17. mai? Et eller annet mer moderne som ikke krever så mye av foreldrene. Hva gjorde dere, hvordan fikk dere til endringen, og var det vellykket?

Anonymkode: e78c5...df5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her jeg bor så går elever og ansatte i 17 mai tog til et sted hvor det blir holdt tale for elever og utdeling av blomst til den eldste i bygds og det harvi  gjordt i mange år.

Når toget er ferdig så samles alle i sentrum for sosial samvær.

Etter arrangementet er ferdig i sentrum så overtar grendeutvalgene feiringen og da er det avgangselever på barneskolen som står for: kakesalg, hestesko kasting, tipping av diverse ting og loddsalg og inntekten går til avgangselever som drar på skoletur før sommarferien 

Anonymkode: ba774...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her jeg bor så går elever og ansatte i 17 mai tog til et sted hvor det blir holdt tale for elever og utdeling av blomst til den eldste i bygds og det harvi  gjordt i mange år.

Når toget er ferdig så samles alle i sentrum for sosial samvær.

Etter arrangementet er ferdig i sentrum så overtar grendeutvalgene feiringen og da er det avgangselever på barneskolen som står for: kakesalg, hestesko kasting, tipping av diverse ting og loddsalg og inntekten går til avgangselever som drar på skoletur før sommarferien 

Anonymkode: ba774...b4a

Klarer sjuendeklassingene det helt uten hjelp fra foreldrene? Og hva gjør grendeutvalget, og hva slags folk er det som er med der? Vi har ikke noe sånt her. Dessverre trengs det foreldre til å være med i toget om det skal bli tog. Lærerne kan ikke pålegges det ettersom de ikke lenger får betalt for det her i kommunen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 17.46):

Klarer sjuendeklassingene det helt uten hjelp fra foreldrene? Og hva gjør grendeutvalget, og hva slags folk er det som er med der? Vi har ikke noe sånt her. Dessverre trengs det foreldre til å være med i toget om det skal bli tog. Lærerne kan ikke pålegges det ettersom de ikke lenger får betalt for det her i kommunen. 

Ikke meg som skriver

Men hos oss er det og grende/lokale vell som har feiring. De som sitter i de forskjellige grendene gjør nesten som på skolene. Litt opp og ned.

I vellet der vi er med så sendes det ut informasjon.alle familier tar med 1 fat med påsmurt brødskive. Foreningen kjøper inn bruss, kaffe  is ordner med premier. Her har vi og eget grende tog som vi går. Folk i grenda hjelper til folk i alle aldere. Leker for barna typisk her skytte på ballonger med luft børse, kaste egg på blink, fotballkamp voksene og barna/ungdom/russ. 

Nabo grenda er det de i vell foreningen som ordner all mat, mens gjester tar med kake og leverer på kjøkkenet 

Anonymkode: 57ca4...080

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.3.2026 den 17.13):

Nå skjønner jeg fra utallige tråder her inne at mange foreldre syns at dette er skikkelig utdatert og ikke noe de ønsker å være med på

Opplegget på skolene er i stor grad ment for barna. Og de fleste barn liker det :)

At foreldre er surtruser, får nå bare være

Anonymkode: a9618...85c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...