AnonymBruker Skrevet 27. februar #1 Skrevet 27. februar ... på en eldgammel bil som jeg nettopp fikk EU-godkjent? Har planer om å kjøre bilen litt til. Den har "aldri" vært på service, men slitasjedeler har blitt byttet. En knekt bakfjær ble byttet nå ifb med kontrollen. Den andre fjæra, som ikke var knekt, ble ikke byttet. Yaris, 2000-modell, 233 000 km. Anonymkode: ea020...b88
AnonymBruker Skrevet 28. februar #2 Skrevet 28. februar Når var olje og filter byttet sist da? Kjedelig om motoren havarerer pga gammel dårlig olje eller tett filter! Tett luftfilter gjør at den går dårligere og bruker mer drivstoff, og kupefilteret er greit å bytte mtp dugg og lukt i bilen. Anonymkode: cb453...a74 1
Liveterspennende Skrevet 28. februar #3 Skrevet 28. februar Filter er ikke like viktig, men likevel viktig. Kan du gjøre noe selv, få noen du kjenner til å hjelpe deg. Service på bilen (eldre) som strengt tatt ikke har noen større annenhåndsverdi hadde jeg ikke satt til verksted for service. Filter til kupe, luft og vann oljefilter kan du kjøpe billig på autodoc (egen app). Her legger du inn bilnummer og får derfor de rette delene. Du kan også finne korrekt olje her. Service med filterskift gjøres av flere grunner; kupefilter fjerner dritt/støv osv fra å komme inn i kupe, forhindrer dårlig lukt med mer. Har selv byttet på en del biler hvor eier i ettertid forteller om ny luft/lukt innvendig. Luftfilter skiftes jevnlig for å gi motor korrekt mengde luft. Den trenger luft for at motorens forbrenning skal fungere optimalt. Altså du kan få økt forbruk, dårligere effekt og en masse annet om filter feks er tett. Er filter skadet og skitten luft kommer inn i motor vil du kunne få skitt, sandkorn og annet inn i sylindere som nærmest fungerer som slipemiddel og på lang sikt vil redusere motorens tilstand/effekt. Så kanskje det viktigste, oljefilterskift. Dette gjøres for å unngå at du har fremmedelement som blir liggende sammen med oljen og får komme innimellom de bevegelige delene i motor. Alle motorer har slitasje, og dette er noe av grunnen til at motorolje skifter klarhet/farge over tid. Den går gjerne fra å være blank gul/brun til å bli sort. Filteret er der for å fange opp alle disse små fremmedelement og la oljen gjøre jobben sin, smøre og kjøle motor. En motor uten olje vil skjære seg innen veldig kort tid. Sagt på en annen måte, kjøper du en bil du har tenkt å beholde litt, da tar du deg råd til filter skift og ta da oljen samtidig, men igjen ikke på verksted (om du da ikke bare har venner med ti tommeltotter). Gratulerer med ny bil og kos deg, min anbefaling er at du lærer deg hvordan du gjør dette selv og egen interesse i å holde bilen din.
AnonymBruker Skrevet 28. februar #4 Skrevet 28. februar Skift av oljer og filtre er både gøy og nødvendig,noe jeg gjør minst en gang i året/10.000. Bare tull å kjøre 30.000 på samme oljen. Skift olje på girkassen også. Kan fint gjøres i en snøhaug om man har snev av økonomisk sans. Anonymkode: 22031...a75 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar #5 Skrevet 28. februar Dette er vanlig vedlikehold som du bare må gjøre. Bilen blir verdiløs om den bryter sammen. Hvis du vil slippe slik vedlikehold, må du kjøpe elektrisk. Anonymkode: b6a78...063 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #6 Skrevet 28. februar Det å bytte motorolje og oljefilter er det aller beste du kan gjøre regelmessig for bilen din. Å droppe dette er bare tull. Koster deg godt under 500 kroner hvis du gjør det selv. Dessuten er skifte av olje/filter svært enkelt på en 2000-modell Yaris. Anonymkode: f6c7e...b69 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #7 Skrevet 28. februar Liveterspennende skrev (10 timer siden): Filter er ikke like viktig, Hvis det er oljefilteret er det viktigere enn å bytte olje, oljen kan man sjekke både på mengde og kvalitet, det kan man ikke med filteret om ikke bilen har oljetrykksmåler etter filteret. MB 124 som, gikk ut av produksjon for 30 år siden, var siste bil med en slik måler. I dag er det viktig at bileieren ikke må forholde seg til slike kompliserte ting og trådstarter følger opp filosofien ved å ikke oppgi hvilken motor han har. Dagen syntetiske oljer varer opptil 30 000 km. Bytte oljefilter på Yaris er en grisejobb da det sitter under motoren. Luftfilteret er enkelt å sjekke/bytte. Anonymkode: 2124b...f0c 1
moomino Skrevet 28. februar #8 Skrevet 28. februar For å ha en bil som holder koken. Er det å skifte olje og oljefilter veldig billig og lett jobb å gjøre. En billig forsikring på at bilen holder seg nogenlunde frisk som min gamle far sa Hvis du ikke klarer selv, så hør med venner rundt deg. Der vi bor så tar nå 2 av verkstedene 1800 kr for olje og filterskift og da ee filter og olje med i prisen
AnonymBruker Skrevet 28. februar #9 Skrevet 28. februar Ja, men hvis du er dame og har tenkt å gjøre det selv, anbefaler jeg at du har noen som kan hjelpe deg å få av oljefilteret hvis det sitter bom fast. Jeg er dame og gjør alt slikt selv, men selv om jeg er sterk så hadde jeg ikke sjans å få av oljefilteret fordi gummiringen på filteret var nok ikke smurt når det ble satt på. Min sterke mann hadde store problemer, men klarte å få det av tilslutt ved hjelp av en sånn: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/oljeverktoy/oljefilterverktoy/oljefilteravtrekker-120-mm-2000017005?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=Cj0KCQiAwYrNBhDcARIsAGo3u31rHd8Tvdha74DpnSUxiNzEfmrK7ZGl3vix-ysszrjcMw3_YEz96R4aAplkEALw_wcB Filteret var helt most når det endelig gav slipp. Alt annet klarte jeg selv, skrudde av dekselet under bilen, fant oljetappen og fikk ut oljen og helte på ny. Gikk på youtube for å finne ut hvordan jeg skulle skifte luftfilter på min bil da det var litt småplukk, men det gikk fint. Kupefilteret er jo under dashbordet på passasjersiden og det skifter du på 3 minutter. Verkstedet her i byen skulle ha 12.000 for å gjøre dette + skifte av 2 bremseklosser. Jeg gjorde alt selv og brukte tilsammen et par tusen på verktøy og deler, så sparte meg 10K. Anonymkode: ec2e3...d28 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #10 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): hadde jeg ikke sjans å få av oljefilteret fordi gummiringen på filteret var nok ikke smurt når det ble satt på. Samt at mange, også verksteder, strammer med tang når de monterer. For å være sikre på at det blir tett. Det skal bare brukes håndkraft, da får man løsnet de med tang uten å måtte bruke mye kraft. AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Alt annet klarte jeg selv, skrudde av dekselet under bilen, fant oljetappen og fikk ut oljen og helte på ny. Om man bytter oljen selv er en sugepumpe svært praktisk. Mulig jeg er fordømmende, men tror ikke mange kvinner gjør slike jobber selv. 🙂 Ikke mange menn heller, i dag skal man jo betale andre for å gjøre alt som innebærer bryderi eller kaloriforbruk. Mye å spare for de som fortsatt gidder å reise seg fra Stressless'en. Byttet en parkeringssensor nylig, kostet kr 200 fra Aliexpress. Verksted skulle ha 6K for jobben. (Har diagnoseutstyr som forteller hvilken sensor som er defekt) Anonymkode: 2124b...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #11 Skrevet 28. februar moomino skrev (1 time siden): Der vi bor så tar nå 2 av verkstedene 1800 kr for olje og filterskift og da ee filter og olje med i prisen 1800 kroner, grøss. Da sparer jeg et par tusen på å skifte olje jevnlig på våre. Lettsparte penger, selv om den ene har et slikt bunndeksel i plast under motorrommet som er et unødvendig styr – spesielt når det skal på igjen. Og til det angående 30.000 km med longlife olje: Er du glad i bilen din skifter du uansett oftere enn det. Den sertifiseringen tror jeg primært er beregnet på biler med mye langkjøring. Ved mest småkjøring tror jeg oljen "slites" på en annen måte? Anonymkode: f6c7e...b69
AnonymBruker Skrevet 28. februar #12 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det å bytte motorolje og oljefilter er det aller beste du kan gjøre regelmessig for bilen din. Å droppe dette er bare tull. Koster deg godt under 500 kroner hvis du gjør det selv. Dessuten er skifte av olje/filter svært enkelt på en 2000-modell Yaris. Anonymkode: f6c7e...b69 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): 1800 kroner, grøss. Da sparer jeg et par tusen på å skifte olje jevnlig på våre. Lettsparte penger, selv om den ene har et slikt bunndeksel i plast under motorrommet som er et unødvendig styr – spesielt når det skal på igjen. Og til det angående 30.000 km med longlife olje: Er du glad i bilen din skifter du uansett oftere enn det. Den sertifiseringen tror jeg primært er beregnet på biler med mye langkjøring. Ved mest småkjøring tror jeg oljen "slites" på en annen måte? Anonymkode: f6c7e...b69 Du må bruke veldig billig olje? Her bytter vi også selv, men olja i seg selv er jo omtrent en 1000-lapp. Med oljefilteret blir det fort over 1000-lappen. Anonymkode: 61775...e69 1
moomino Skrevet 28. februar #13 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): 1800 kroner, grøss. Da sparer jeg et par tusen på å skifte olje jevnlig på våre. Lettsparte penger, selv om den ene har et slikt bunndeksel i plast under motorrommet som er et unødvendig styr – spesielt når det skal på igjen. Og til det angående 30.000 km med longlife olje: Er du glad i bilen din skifter du uansett oftere enn det. Den sertifiseringen tror jeg primært er beregnet på biler med mye langkjøring. Ved mest småkjøring tror jeg oljen "slites" på en annen måte? Anonymkode: f6c7e...b69 Vi skifter selv. Men tenkte hvis personen ikke var så handy at en gjorde det selv. 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar #14 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du må bruke veldig billig olje? Her bytter vi også selv, men olja i seg selv er jo omtrent en 1000-lapp. Med oljefilteret blir det fort over 1000-lappen. Anonymkode: 61775...e69 Du, på en 25 år gammel Yaris som har gått 200.000+ km så er liksom ikke de "nerdete" evinnelige oljediskusjonene så veldig aktuelle. 🙂 Egentlig ikke for de fleste andre bilmodeller heller. 3,7 liter SAE 5W-30 motorolje som tilfredsstiller ACEA A1/B1 eller A5/B5 er utmerket på denne, uansett hvilket brand som står på kanna. Jeg har ennå til gode å se noen legge frem skikkelig dokumentasjon på at f.eks. Biltema-olje ikke er like bra som noe annet. Holder det spesifikasjonene i henhold til ACEA / API så er er det absolutt bra nok. Da er det egentlig mye viktigere å skifte olje regelmessig, og ikke minst å bruke et godt oljefilter – selv bruker jeg alltid Bosch. Anonymkode: f6c7e...b69 1 1
Maskinfører Skrevet 28. februar #15 Skrevet 28. februar Olje og filter ja har du Automat anbefales og skifte olje og filter der også
AnonymBruker Skrevet 28. februar #16 Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da er det egentlig mye viktigere å skifte olje regelmessig, og ikke minst å bruke et godt oljefilter – selv bruker jeg alltid Bosch. Ikke sant. Å kjøpe olje eller luftfilter på Biltema er ikke måten å spare penger på. Ellers kan trådstarter være glad for at ingen av motorene i 1. generasjon Yaris har registerrem, senere modeller derimot... Da blir fort utgifter til olje og filter bagateller. Anonymkode: 2124b...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #17 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ikke sant. Å kjøpe olje eller luftfilter på Biltema er ikke måten å spare penger på. Ellers kan trådstarter være glad for at ingen av motorene i 1. generasjon Yaris har registerrem, senere modeller derimot... Da blir fort utgifter til olje og filter bagateller. Anonymkode: 2124b...f0c Hvorfor mener du at det å kjøpe olje på Biltema ikke er måten å spare penger på? Anonymkode: f6c7e...b69
AnonymBruker Skrevet 1. mars #18 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor mener du at det å kjøpe olje på Biltema ikke er måten å spare penger på? Anonymkode: f6c7e...b69 Tror han mener det er dyrt. Men det er jo hyllevare i motsetning til å vente noen dager. Anonymkode: 22031...a75
AnonymBruker Skrevet 1. mars #19 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor mener du at det å kjøpe olje på Biltema ikke er måten å spare penger på? Mente oljefilter eller luftfilter. Olje er helt ok siden det følger spesifikasjoner. Oljefilter kan være hva som helst. Anonymkode: 2124b...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars #20 Skrevet 1. mars AnonymBruker skrev (På 28.2.2026 den 1.20): Når var olje og filter byttet sist da? Kjedelig om motoren havarerer pga gammel dårlig olje eller tett filter! Tett luftfilter gjør at den går dårligere og bruker mer drivstoff, og kupefilteret er greit å bytte mtp dugg og lukt i bilen. Anonymkode: cb453...a74 Når hørte du sist om en motor som havarerte pga gammel dålig olje eller tett filter? Anonymkode: 7726c...6ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå