Gå til innhold

Overraskende krevende å gå fra mølleløping til løping ute

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte å løpe på mølle i november, og har fortsatt jevnlig med det i hele vinter. Men nå er det mildvær hvor jeg bor, og siden 18.2 har jeg løpt ute. Føste tur var jeg skikkelig stiv, følte at beina stokket seg. Trodde at siden jeg har løpt og hatt god progresjon på mølle i 4 måneder så skulle dette gå smertefritt. Fikk skikkelig gangsperrei lårene etter de første to turene. Så det er tydlig at jeg aktiviserer andre muskler i bakker spesielt. Virker som om bare leggene får kjørt seg på mølle. 

Er fremedeles stiv de første ca 2 km, men det løsner litt utover. Men slitsomt i starten. 

Når blir det bedre? 

Anonymkode: 26c3c...aa5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Løper du tilsvarende distanse? Stigning? Tempo? 

Hvor mange turer har du løpt? Det er snakk om så vidt en uke. Har du nok restitusjon? 

Det er mye tyngre med stigning, enn om du løper helt flatt på en mølle. Ute jobber også kroppen mer med temperaturer og eventuelt vind. Hvor lang tid det tar før det blir bedre for deg er vanskelig å si. Hvor ofte trener du styrke og mobilitet på knær og hofter? 

Anonymkode: 1fca3...ecd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte også med mølleløping i november og ser ikke helt for meg å orke å løpe like bra ute. Løp litt ute før jeg bestemte meg for å prøve mølle og det er stor forskjell.

Anonymkode: 4c63f...287

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

De store forskjellene er vel stigning og lite behov for fraspark på mølle. Disse musklene v nok føles støle en stund, også går det seg til😀

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre trening i løpe ute. Et flatt og jevnt underlag gjør at du ikke trenger å tilpasse beina noe. 

Anonymkode: 89200...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Løper du på asfalt ute? Det er mye hardere enn mølla og det er veldig vanlig at man trenger en overgangsperiode på våren ved overgang fra inne- til uteløping pga. det.

Anonymkode: f17ef...402

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig det. Pass på å tilpasse både fart og lengde og bygg deg opp gradvis. Lett å pådra seg skader ved å bare tro man kan løpe likt ute som inne. Men gi det noen uker til, så vil du merke god fremgang og at det vil føles bedre :)

Anonymkode: 109b7...c9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk sko med mindre demping på mølla, enn det du begynner med ute. Eller prøv barføtt 😊

Anonymkode: 35a36...d7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...