Gå til innhold

Hva er din definisjon på ett useriøst innlegg?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Kunne vært interessant å se hvordan folk "leser" innlegg som postes. Jeg har laget en liten liste over hva jeg mener er useriøst;

1. En person skriver om noe alvorlig og setter ett digert :hoho: bak.

2. Folk som skriver at de både er overvektige, har mor som er narkoman, far i fengsel, bestemor prostituerer seg og at de blir misbrukt av sin mors brors søsters onkel.

3. Smakløs fleiping om incest.

4. Latterliggjøring av gode råd på Velvære- sidene som feks: "jeg barberer vekk brynene mine, er det fint :hoho: "

Hva som er minst like dumt er at enkelte forsøker å svare seriøst på innlegg som så åpenbart bare er tull. Det oppmuntrer jo bare dumheten til å fortsette. Men hva mener folket ellers?

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror egentlig "det største" problemet for kg, er alle de som kaster seg på og svarer på teite og useriøse innlegg. Da får disse innskriverne et kick. Jeg må nok selv innrømme at jeg har "svart" på et slik innlegg, men det var da mest for å utrykke mine holdninger for at det var et teit og useriøst innlegg. Egentlig ganske dumt.

Vel, det er er internett - så det er vel opp til hver enkelt å benytte seg av det man har av erfaringer og kunnskap for å vurdere hva man vil respondere på :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kunne vært interessant å se hvordan folk "leser" innlegg som postes. Jeg har laget en liten liste over hva jeg mener er useriøst;

1. En person skriver om noe alvorlig og setter ett digert  :hoho: bak.

2. Folk som skriver at de både er overvektige, har mor som er narkoman, far i fengsel, bestemor prostituerer seg og at de blir misbrukt av sin mors brors søsters onkel.

3. Smakløs fleiping om incest.

4. Latterliggjøring av gode råd på Velvære- sidene som feks: "jeg barberer vekk brynene mine, er det fint  :hoho: "

Hva som er minst like dumt er at enkelte forsøker å svare seriøst på innlegg som så åpenbart bare er tull. Det oppmuntrer jo bare dumheten til å fortsette. Men hva mener folket ellers?

Milla

Jeg tror det ofte ligger mere seriøst bak "tullete" innlegg, enn det man kan få inntrykk av ved første blikk. Har ofte sett slike tullete innlegg bli svart ganske så seriøst på, og da viser det seg gjerne at det jo egentlig ligger et "problem" der..og som man kan "diskutere". Grunnen til at folk skriver slikt kan jo være så mangt. Kanskje de ikke har blitt tatt seriøst tidligere, det er liksom bedre å være i forkant med spøken osv...Om jeg f.eks hadde fortalt om mitt eget liv ville nok mange kanskje ikke tro meg, de ville skape seg et inntrykk jeg absolutt ikke ønsker å ha....Folk er svært flinke til å sette hverandre i båser, og til å tro at deres meninger og liv er det eneste rette.

Klart det finnes "useriøse" også..men jeg synes ikke det er useriøst å svare skikkelig likevel. Å bli tatt seriøst tror jeg kan være vel så bra virkemidel for å luke ut "useriøse"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når noen smører så tykt på at det blir vanskelig å ta vedkommende alvorlig

2. Når noen hever seg over andre og er belærende, nedlatende og frekk

3. Når noen kaller andre for gris, dum, harry og andre mindre pene karakteristikker

4. Når noen viser liten toleranse for andres valg, være seg av livsstil, interesser osv

og mange, mange andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest useriøse er etter min mening å bruke tid på å skrive innlegg der man beskylder andre folk for å være useriøse, holde seg unna forumet etc. Uavhengig om at fok har digre :hoho: eller ikke. Hvorfor ikke bare la disse innleggene være, og la de langsomt dø hen? Forøvrig vil det alltid være forskjell på hva folk ønsker å bruke et forum som det her til. Selv om de kanskje er irriterende for noen, så er forumet åpent for alle, akkurat som det er fritt valg om man velger å lese/besvare et innlegg eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ofte gjester med usaklige nick som kommer med de useriøse innleggene. Pleier bare å ignorere de jeg mener er tull. Men er jo synd at enkelte ikke har bedre å gjøre enn å dikte opp tragiskt dårlige innlegg! :roll: Dessuten er det vel ikke så gøy å være moderator når man må bruke så mye tid på slettejobber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Når noen er så livredd for hva alle andre måtte si, mene og tro om dem at det overskygger alt annet.

2. Når noen uttaler seg, uten å engang kjenne til alle fakta i saken.

3. Når noen er nedlatende og trakkaserer andre uten å engang vite hvem den andre er.

4. Når noen forhåndsdømmer utfra det de leser her inne.

5. Når noen opphøyer seg over alle andre og er smartest, penest, har finest bil osv.

6. Når noen ikke respekterer andres meninger.

7. Når noen ikke har evne til å vise empati og sympati.

8. Når noen overkjører andre med det de selv mener er best.

9. Når noen overhodet ikke klarer å holde munn når det er nødvendig, tale er sølv, taushet er gull.

10. Når noen ikke forstår at hvis man er mot andre som man vil at de skal være mot deg, så møter man mye mer forståelse og omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøst og useriøst...I og med at det er vanskelig å vite alt om den som sitter å skriver innlegg blir det for meg vanskelig å bedømme hva som er useriøst eller ikke. Hva som er useriøst for noen kan være "blodig alvor" for andre. Dessuten kan det av og til være vanskelig å oppfatte humor og ironi der det er ment å være det, så jeg gidder ikke dømme så hardt. Selv skriver jeg som jeg føler, og om noen oppfatter det som useriøst så "vel bekomme". Står for det jeg mener, men noen ganger kan såklart ting komme litt feil ut, og da håper jeg folk er litt overbærende. Det prøver jeg å være selv og. Der det blir personhets synes jeg det har gått over streken, og også fleiping med incest og andre alvorlige tema, som var nevnt. Ellers synes jeg folk får flåse og spøke som de vil. Er rimelig barnslig selv iblandt, så der kan jeg nok ikke være belærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya på jobb

Jeg har ingen "mal" på hva jeg anser for å være useriøse innlegg, det tar jeg vel helst på magefølelsen.

Jeg sier meg litt enig med gjesten som mente det i noen tilfeller kunne ligge oppriktighet bak et innlegg, men at de likevel fleiper med det, slikt kan det være mange grunner til.

Når det gjelder det å svare på "useriøse" innlegg, så får det være opp til den enkelte. Det er jo slett ikke umulig å gjøre noe positivt ut av et tulle-innlegg, ved å svare seriøst, og ta emnet for det det er.. Men det lar seg jo selvsagt ikke alltid gjøre.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig vanskelig å påstå at en person jeg ikke kjenner er useriøs fordi vedkommende gjerne skriver på en fleipete måte, spør om noe jeg selv synes er innlysende, eller forteller om noe som etter mine begreper blir helt feil.

Om ett innlegg er useriøst eller ikke synes jeg får være opp til den som skriver å avgjøre, ikke oss andre. Er det upassende så tar moderatorene seg av det.

Når det begynner å bli personangrep og rene trakaseringen fordi noen har andre meninger enn en selv, DA føler jeg at det begynner å bli litt useriøst, men ellers synes jeg folk skal få skrive- spøree om hva de måtte ønske uten at vi andre skal hyle opp om hvor useriøs de er. Vi kan lese det vi selv ønsker å les og rett og slett droppe resten.

Med fare for å bli tatt som useriøs:

Å gjøre småting til problemer er jo noe vi jenter er eksperter på, så det ville jo vært litt merkelig om vi ikke gjorde det her inne på lik linje med i RL....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

denne påstanden er det vel ingen som kan stå for!?!

klart at det er mulig å være for ung til å gifte seg!!

du kan hende mener at denne grensen går ca ved 12 år.. ikke vet jeg..

jeg mener at den går ved ca 22-23

uansett så er vi vel enige om at den grensen finnes..

vi er vel enige om at barn er for unge til å gifte seg.. vi er bare ikke enige om når denne overgangen aldersmessig er

Dette er for meg et innlegg som ikke hører hjemme noen plasser. Men det er nå min subjektive mening!!!! Selvsagt er det ingen som sitter å mener at det er helt ok å kunne gifte seg i 12-års alderen. How stupid do I look??

Og alltid skal det være gjester som skal slenge med leppa!!!! :evil: :x :evil: :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale

Nå var jo dette opprinnelig en diskusjon om useriøse innlegg, ikke en diskusjon om hvordan man skal oppføre seg mot hverandre.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Når noen smører så tykt på at det blir vanskelig å ta vedkommende alvorlig

2. Når noen hever seg over andre og er belærende, nedlatende og frekk

3. Når noen kaller andre for gris, dum, harry og andre mindre pene karakteristikker

4. Når noen viser liten toleranse for andres valg, være seg av livsstil, interesser osv

og mange, mange andre ting

Helt enig!

 

1. Når noen er så livredd for hva alle andre måtte si, mene og tro om dem at det overskygger alt annet.

2. Når noen uttaler seg, uten å engang kjenne til alle fakta i saken.

3. Når noen er nedlatende og trakkaserer andre uten å engang vite hvem den andre er.

4. Når noen forhåndsdømmer utfra det de leser her inne.

5. Når noen opphøyer seg over alle andre og er smartest, penest, har finest bil osv.

6. Når noen ikke respekterer andres meninger.

7. Når noen ikke har evne til å vise empati og sympati.

8. Når noen overkjører andre med det de selv mener er best.

9. Når noen overhodet ikke klarer å holde munn når det er nødvendig, tale er sølv, taushet er gull.

10. Når noen ikke forstår at hvis man er mot andre som man vil at de skal være mot deg, så møter man mye mer forståelse og omtanke.

Og helt enig med Pludre! Overflødig for meg å si mer. Disse flotte innleggene dekker alle mine synspunkter : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke om jeg kan si hva som gjør et innlegg useriøst, jeg.

Jeg kan ha en mistanke om at noe er skrevet bare for å fleipe, provosere eller noe i den retningen, men jeg VET det ikke.

Og jeg kan TENKE at noen innlegg er useriøse, men siden jeg ikke VET det, for selv et innlegg som slutter med ho-ho, kan jo være ment seriøst, ikke sant, kan jeg ikke sette meg til doms over det. Vi har forskjellinge måter å formidle det vi vil si, ikke sant.

Og hvis jeg SYNES et innlegg er useriøst, sett fra mitt ståsted, gidder jeg sjelden irritere meg over det. Jeg bare lar være å kommentere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er et godt eksempel på useriøst innlegg.

Her går du inn på Heksas tråd Milla og rett og slett ødelegger, kan ikke se at Heksa hadde spurt om din mening eller bedt om d****kasting.

Milla skrev:

"Vi hadde en lang tråd om sengetøy for noen uker tilbake. Heksa "Gjest" er en av de 3 "nye brukerne" som fotfølger innleggene mine om dagen og slenger dritt så bare ignorer henne."

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=18245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på useriøse innlegg/svar også! stor forskjell.

Du har de innleggene noen av oss oppfatter som useriøse, som går alle:

"Jeg barberer vekk hele øyebrynene mine og tegner dem opp med en fin strek med en krusedull i endenen"... (unnskyld den som skrev det, ikke ment som mobbing, men det er ett godt eks. på hva NOEN av oss oppfatter som useriøst innlegg.)

Men disse synes jeg egentlig kan være litt artige! Jeg mener, jeg har en livlig fantasi, og ser gjerne for meg folk løpe rundt med opptegnede kruseduller i enden av øyebrynene!! :lol:

Disse "useriøse" innleggene er jo rett og slett ironi og fleip! I mine øyne. Og enten så ler jeg med, ellers ler jeg bare litt å leser videre på neste tema!

Så har du de innleggene som jeg oppfatter som provoserende "useriøse", de er gjerne generaliserende ovenfor en stor eller liten gruppe mennesker.

som f.eks.

" Hvorfor er alle kvinner så fjåsete?" , "alle lesber har overgrodde øyebryn og er maskuline", "alle bruder må gjøre dette", "alle innvandrere er kriminelle", "alle menn er utro", "alle kvinnelige sjefer er bitcher", "alle som roter er skitne og ekle" "ingen damer skjønner sitt eget beste", "hvorfor har alle innvandrere så fine biler?"

etc etc etc etc. Dette er i utgangspuktet ikke useriøse TEMAER, men pga måten det blir tatt opp på, så blir det for meg provoserende useriøst. Rett og slett fordi alle jeg selv kjenner VET at man ikke kan si "alle ditt" og "alle datt". Så derfor blir det slengt ut "alle gjør sånn" nettopp for å provosere frem reaksjoner, TROR JEG!

Denne typen useriøse innlegg, lar jeg meg enten provosere av og slenger meg med i debatten, prøver å få vedkommende til å innrømme at "nei, jeg meeener ikke alle!", (det var bare en dum måte å skrive det på!), ellers kniper jeg øynene sammen og forter meg videre til neste tema! Og prøver å ikke tenke på det provoserende, useriøse innlegget... (noe som ikke alltid er like vellykket, men det er av og til verd ett forsøk å ignorere dem)

Så har du de innleggene som jeg selv oppfatter som useriøse, men som jeg er skrekkelig usikker på om faktisk er det!

eks.: "man får jo bæsj på p**ken når man har analsex! DET er noe jeg ALDRI kommer til å prøve! Tenk deg så urenslig da!!"

Jeg mener, dersom en person uttaler seg "vitende" om noe vedkommende en linje lenger ned, klart sier fra om at vedkommende aldri har prøvd, og aldri kommer til å prøve....... hvordan KAN man være vitende om noe man ikke har kunnskap om? (analsex var bare ett eks. det var det med å uttale seg vitende om noe man ikke har kunnskap til, jeg skulle frem til.)

Da blir jeg fryktelig usikker på om dette mennesket bare fleiper, eller om det faktisk er så besserwisser at h*n tror h*n vet alt om alt. Sånn helt av seg selv liksom?

Eller type "jeg VET best!!" det blir også for dumt.

Uten empati (som betyr evnen til å sette seg inn i andres situasjoner) og ydmykhet (som ikke betyr at man må slakke på egne meninger, men at man skal lytte til andre rundt seg og ta til etterrettning det andre har kunnskap om, og være villig til å lære selv om man tror/trodde man visste) blir man lett en useriøs debatant i mine øyne! Eller kun provoserende, og for meg så er ikke det å kun provosere noen god debatt-teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Aline!

Selv om jeg ikke tror at mange av de som generaliserer har ment å være useriøse. Eller de som fordømmer og vet best nødvendigvis er useriøse.

Useriøst blir det når et innlegg overhode ikke har noe særlig mål og mening og er totalt blottet for humor som kan glede andre enn innskriver (og humor er en individuell ting!).

Useriøst blir det når folk skriver provoserende med vilje uten å egentlig ha noe å fare med; eneste målet er å erte opp eller vri av seg kvalme. Hva som blir provoserende er jo som oftest individuelt også.

Utover det finner jeg ikke så mange useriøse innlegg; hovedtyngden av innleggene er seriøse her på forumet. Og ja, da snakker jeg om før moderator har rukket å trykke "slett" eller ta fram hengelås. Selv om jeg tror de har mer enn nok å gjøre mange ganger.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...