Gå til innhold

Plutselig oppstått hjertebank som er der hele tiden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt problemet tidligere også, noe som varte i mange år. Og det var der hele tiden. Plutselig forsvant det.

Har knyttet problemet til alkoholforbruket mitt, selv om det ikke er voldsomt høyt. Drikker noen øl hver kveld i helgene, men har ofte perioder hvor jeg ikke drikker noe.

For helga for en drøy uke siden drakk jeg for første gang på en måned. Ingen hjertebank uka etter. Etter denne helga, etter øl både fredag og lørdag, kom hjertebanken. Den ligger der som et irritasjonsmoment hele tiden. En ekkel følelse. Lurer på om det skal vare i åresvis igjen?

Fra august til november i fjor var jeg totalt avholds. Så drakk jeg rundt adventstider og ganske mye ut hele resten av året. Ingen hjertebank. Så hvorfor nå, etter bare 2 helger med øl? Skal sies at jeg drikker 4, maks 5 halvlitere på en kveld.

Sitter med følelsen av at et lengre opphold med alkohol ikke gjør at det forsvinner. Kan det være andre grunner enn alkoholen?

Anonymkode: 97ccb...11f

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det litt på samme måte med kaffe. Hvis jeg drikker kaffe (koffein) så kan det gå bra lenge, men så kan jeg plutselig få anfall med hjertebank igjen. Hvis jeg slutter med kaffe får jeg mye sjeldnere anfall eller nesten aldri, men det gir seg ikke på dagen, det tar en uke eller så.

Det kan selvfølgelig være andre grunner enn alkoholen. Det kan henge sammen med stress, angst eller annen sykdom, selv om det som regel ikke er sykdomstegn mtp, hjertet. Benytt deg av sjansen nå mens du har det hele tiden til å stikke innom hos legen og få tatt et EKG.

Anonymkode: 8720b...477

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener du seriøst at du har konstant hjertebank? 

Anonymkode: 802f0...b17

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med hjertebank? At du har høy puls? At du kjenner pulsen ekstra godt? Har du ekstraslag?

Har du aktivitetsklokke som måler pulsen så du vet at du faktisk har høyere puls enn normalt, eller føler du bare at pulsen er høy?
Ring legen og be om en time med EKG mens det står på. Det er jo greit å sjekke at alt er i orden.

Anonymkode: 0af8f...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener du seriøst at du har konstant hjertebank? 

Anonymkode: 802f0...b17

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du med hjertebank? At du har høy puls? At du kjenner pulsen ekstra godt? Har du ekstraslag?

Har du aktivitetsklokke som måler pulsen så du vet at du faktisk har høyere puls enn normalt, eller føler du bare at pulsen er høy?
Ring legen og be om en time med EKG mens det står på. Det er jo greit å sjekke at alt er i orden.

Anonymkode: 0af8f...9ff

Ja, hjertet dunker ekstra hardt hele tiden. Pulsen er derimot normal.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Pulsen er rundt 70.

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket stoffskiftet? Dette er et veldig vanlig symptom ved høyt stoffskifte.
Gå til fastlegen og få tatt blodprøver for diverse, det kan sikkert være flere ting, eller evt ingenting. 

Anonymkode: 5bac8...4d3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har hatt problemet tidligere også, noe som varte i mange år. Og det var der hele tiden. Plutselig forsvant det.

Har knyttet problemet til alkoholforbruket mitt, selv om det ikke er voldsomt høyt. Drikker noen øl hver kveld i helgene, men har ofte perioder hvor jeg ikke drikker noe.

For helga for en drøy uke siden drakk jeg for første gang på en måned. Ingen hjertebank uka etter. Etter denne helga, etter øl både fredag og lørdag, kom hjertebanken. Den ligger der som et irritasjonsmoment hele tiden. En ekkel følelse. Lurer på om det skal vare i åresvis igjen?

Fra august til november i fjor var jeg totalt avholds. Så drakk jeg rundt adventstider og ganske mye ut hele resten av året. Ingen hjertebank. Så hvorfor nå, etter bare 2 helger med øl? Skal sies at jeg drikker 4, maks 5 halvlitere på en kveld.

Sitter med følelsen av at et lengre opphold med alkohol ikke gjør at det forsvinner. Kan det være andre grunner enn alkoholen?

Har du ptsd?

Anonymkode: a8a0b...05f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er kvinne kan det også være hormonsyklysen din. Sånn er det hos meg. Fikk ekstraslag under første svangerskap. Hele livet har jeg også fått det siste dagene før mens. 

Anonymkode: e0e41...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, hjertet dunker ekstra hardt hele tiden. Pulsen er derimot normal.

Ok! Jeg trodde du mente ekstrasystoler/dobbeltslag! Ville uansett tatt en legesjekk nå mens det står på for å finne ut mer om hva det evt. kommer av.

Anonymkode: 8720b...477

AnonymBruker
Skrevet

Hvis pulsen ligger på 70, og den ikke varierer (øker) så vil ikke dette klassifiseres som hjertebank. Dette høres ut som angst eller stress. Ta en prat med legen, kanskje en time hos en psykolog? 

Anonymkode: 42df6...d6c

• Liker 2
Skrevet

Magnesium hver kveld pleier å hjelpe etter råd fra hjertelege her, er operert for rytmeforstyrrelse. Ellers synes jeg regelmessig kondisjonstrening funker. Tipper du sliter med ekstraslag. 

Anonymkode: f318b...2ba

Skrevet

Stress

Anonymkode: f0c47...d98

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2026 den 12.04):

Har du sjekket stoffskiftet? Dette er et veldig vanlig symptom ved høyt stoffskifte.
Gå til fastlegen og få tatt blodprøver for diverse, det kan sikkert være flere ting, eller evt ingenting. 

Anonymkode: 5bac8...4d3

Skulle til å si det samme. Jeg har til tider vært for høyt på Levaxin (mot lavt stoffskifte) og da kom hjertebanken. 

Ellers er det vel typisk for stress og angst. 

Anonymkode: 1a5fc...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...