AnonymBruker Skrevet 21. februar #1 Skrevet 21. februar La meg beskrive hva jeg tenker på med eksempler. Store bokstaver på trykket: Skal vi GÅ hjem. Eller gå HJEM. SKRU av lyset vs skru AV lyset. Hva skyldes forskjellene i Norge og har fenomenet påvirkninger fra andre språk? Anonymkode: 90998...243
AnonymBruker Skrevet 21. februar #2 Skrevet 21. februar https://snl.no/tonelag ? Anonymkode: 469e6...af9
AnonymBruker Skrevet 21. februar #3 Skrevet 21. februar Je veit itte,mænn sier "skær vi gå HEMMATT" og "slø TA lyse" i området,men har blitt utvannet de siste 60 årene. Anonymkode: 26d83...237 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar #5 Skrevet 21. februar Eller hvordan bergenserr klarer å lage dobbelvokal av dobbelkonsonanter: "Hyyyylen" for "hyllen". "Kaaaaaanen" for "kannen". Osv. Anonymkode: 38a1b...213
Fighter83 Skrevet 21. februar #6 Skrevet 21. februar (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): La meg beskrive hva jeg tenker på med eksempler. Store bokstaver på trykket: Skal vi GÅ hjem. Eller gå HJEM. SKRU av lyset vs skru AV lyset. Hva skyldes forskjellene i Norge og har fenomenet påvirkninger fra andre språk? Anonymkode: 90998...243 Tonem? Fonologien i det norske språk du tenker på? Endret 21. februar av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 21. februar #7 Skrevet 21. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller hvordan bergenserr klarer å lage dobbelvokal av dobbelkonsonanter: "Hyyyylen" for "hyllen". "Kaaaaaanen" for "kannen". Osv. Anonymkode: 38a1b...213 Og "maaanen" for"mannen". Anonymkode: a5aec...3ff 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #8 Skrevet 21. februar Fighter83 skrev (5 minutter siden): Tonem? Tonem er jo ikke trykk, det er tonefall. Anonymkode: 72014...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar #9 Skrevet 21. februar Intonasjon og trykkplassering. Anonymkode: 67216...e84 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #10 Skrevet 22. februar Usikker om jeg forsto spørsmålet, men generelt avslutter vestlendinger setninger med lavt tonefall, mens østlendinger avslutter setninger med høyt tonefall. Anonymkode: f0813...365 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar #11 Skrevet 22. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Usikker om jeg forsto spørsmålet, men generelt avslutter vestlendinger setninger med lavt tonefall, mens østlendinger avslutter setninger med høyt tonefall. Anonymkode: f0813...365 Som nevnt før, trykk og tonefall er ikke det samme. Men de påvirker hverandre i norsk, tror jeg Anonymkode: 415c8...678
AnonymBruker Skrevet 22. februar #12 Skrevet 22. februar Høres ut som trykk er det rette begrepet. Hvilke språk er vi påvirket av? Historisk er jo tysk og dansk klare kandidater. I dag også engelsk. Anonymkode: 90998...243
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (På 21.2.2026 den 23.14): La meg beskrive hva jeg tenker på med eksempler. Store bokstaver på trykket: Skal vi GÅ hjem. Eller gå HJEM. SKRU av lyset vs skru AV lyset. Hva skyldes forskjellene i Norge og har fenomenet påvirkninger fra andre språk? Anonymkode: 90998...243 Skal vi GÅ hjem betyr ikke det samme som gå HJEM. GÅ hjem eller ta bussen. Gå HJEM eller til være her litt lenger. For meg forteller trykket hvilket ord som er viktig i setningen. Anonymkode: 05b35...c16 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå