Gå til innhold

Vannkopper

Fremhevede innlegg

Skrevet

Går ikke vannkopper rundt som det gjorde tidligere? Hører nesten ikke om at vannkopper «går» i barnehager og skolene lenger? Da er det engangstilfeller og foreldrene holder da selvsagt hjemme så smitten ikke går rundt. Har barn på 9 og 5 år så har ikke dårlig tid men ønsker de skal ha det før tenårene. 

Anonymkode: b38c5...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle mine 4 fra stor til 2 åring har fått det i bhg, har absolutt "gått" i alle år. 

Anonymkode: aba52...0ad

Skrevet

Jeg hadde barn i barnehagen lenge før korona og så vidt jeg vet så ble han aldri smittet. Altså han kan jo ha fått det og ikke hatt symptomer men jeg sendte han avgårde til venner med vannkopper og det gikk i barnehagen men han ble aldri smittet. På barneskolen og gikk det et par runder men han klarte ikke å plukke det med seg...veldig merkelig for han er en sosial kar nå er han på ungdomsskolen og fortsatt ikke fått det og det har vært en runde der og... Virker ikke som om det biter på han.

Anonymkode: 28f7b...92f

Skrevet

Her hadde 15 barn i klassen til min datter vannkopper like før jul 

Skrevet

Nå er mine 20 og 21.

Fikk når de var 3 og 4 år. Eldste hadde en del, men ikke mye, yngste ventet vi på skulle få. Fikk 1 prikk, men den var ikke væske fylt eller noe. Ble tatt blodprøver på ho da ho var 12 siden vi var usikre. Og den slo ut på at ho hadde hatt vannkopper. Så den ene prikken ho hadde hadde vært hennes infeksjon. 

Naboen her har 2 barn, en på 10 og en på 6 og ingen av de har fått vannkopper, så de sa de kom til å vaksinere eldste før barnet fyller 12

Anonymkode: 83df9...513

Skrevet

Har vært masse vannkopper her vi bor det siste halvåret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går ikke vannkopper rundt som det gjorde tidligere? Hører nesten ikke om at vannkopper «går» i barnehager og skolene lenger? Da er det engangstilfeller og foreldrene holder da selvsagt hjemme så smitten ikke går rundt. Har barn på 9 og 5 år så har ikke dårlig tid men ønsker de skal ha det før tenårene. 

Hvorfor gir du de ikke vaksinen? Trodde de fleste oppegående hadde fått det med seg til nå. Eller ønsker du kanskje å utsette barna dine for livsfare?

Anonymkode: 01145...f34

• Nyttig 1
Skrevet

Hadde en skikkelig runde i barnehagen her før jul. "Alle" fikk det i tur og orden.. 

Anonymkode: 4e6b0...5b3

Skrevet

Vi hadde skikkelig utbrudd i bhg for noen mnd siden

Anonymkode: 0f37c...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Naturligvis gjør sykdommer det. Men dette er virkelig dårlig dømmekraft. Vannkopper har et utall senvirkninger, de fleste av dem ukjente (fordi vannkopper har vært vanlig i såpass mange generasjoner som det har) og det er absolutt ikke en sykdom du ønsker at noen skal få, gitt at de kan unngå den. 

Å bestille en (eller to) legetime og be om å få barna vaksinert er en vesentlig bedre plan.

Anonymkode: 3da5b...fce

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Naturligvis gjør sykdommer det. Men dette er virkelig dårlig dømmekraft. Vannkopper har et utall senvirkninger, de fleste av dem ukjente (fordi vannkopper har vært vanlig i såpass mange generasjoner som det har) og det er absolutt ikke en sykdom du ønsker at noen skal få, gitt at de kan unngå den. 

Å bestille en (eller to) legetime og be om å få barna vaksinert er en vesentlig bedre plan.

Anonymkode: 3da5b...fce

Er ikke meg du du siterer men jeg spurte min fastlege om vaksinen for et par år siden da mitt barn var rundt 10 og da fikk jeg beskjed om at vannkopper vaksine var unødvendig til et friskt barn så er ikke bare å bestille en legetime. 

Hvorfor gir du de ikke vaksinen? Trodde de fleste oppegående hadde fått det med seg til nå. Eller ønsker du kanskje å utsette barna dine for livsfare?

Man utsetter ikke barna for livsfare, de aller fleste tåler vannkopper bra, det er ubehagelig men man overlever. Men jo eldre man er så er det jo greit å få tatt den men selv hadde jeg ikke vannkopper før jeg var 10-11 selv og det gikk helt fint som det gjør for de fleste. Du virker litt hysterisk.

Anonymkode: 28f7b...92f

• Liker 1
Skrevet

8 åringen fikk vannkopper for et år siden. Selv har jeg ikke hatt det. Jeg er straks 41. 

Anonymkode: 40eea...d2c

Skrevet

Det gikk vannkopper i bhg i fjor, 95% fikk det. Hører det er en runde nå på liten avdeling i tillegg til at vi har flere tilfeller i en familie i familien. 

Anonymkode: 5657e...d89

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her så brukte barnelegen 12 år som grense på når de burde ta vaksine hvis de ikke var i en risiko gruppe.

Det er nå de siste 2 til 3 årene det har blitt prat om vaksine til barn uten for risiko gruppe

Skrevet

Hvorfor vaksinerer dere ikke barna deres?

Anonymkode: 7447a...674

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har lagt merke til det samme og tror det er en kombinasjon av at det ble satt på vent under korona og at flere nå vaksinerer (selv om vaksinen ikke er i barnevaksinasjonsprogrammet ennå). 

Anonymkode: 1d125...98b

Skrevet

Var på utbrudd på skolen til barna mine før jul. Begge mine barn fikk det da. 

Anonymkode: c551d...ca8

Skrevet

Hvorfor vaksinerer dere ikke barna deres?

Anonymkode: 7447a...674

Er nå de siste årene det har vært mye prat om vaksinering.  Før var det kun barn med underliggende sykdommer dette var prat om å ta.

Og siden det er sjeldent en blir alvorlig syk ved å få det før en er 12 år og oppover så har det vært vanlig at barn får dette.

Skrevet

Jeg vil tro mye forsvant under covid. Det var da barna mine var i mest typisk "vannkoppalder" og i den perioden ble jo ingen smittet av noe som helst (sånn omtrentlig). Vi har ikke hatt noen utbrudd i barnas omgangskrets siden da, det smitter jo ikke like kraftig i skolealder (fordi de ikke er like nære hverandre som i barnehagen). 

Skrevet

Hos mine brøt det ut andre dag i sommerferien etter  første klasse....

Anonymkode: dcd16...2cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...