Gå til innhold

Statsautorisert regnskapsfører?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg lurer på å utdanne meg til statsautorisert regnskapsfører, og så har jeg noen spørsmål..

Liker dere jobben? Hvordan er det med dere som ikke er så gode i matte, er utdanningen og jobben vanskelig?

Hvordan er det med overtid, det ser ut til at det er en del av det? Er det noen av dere som har jobbnett installert hjemme, sånn at dere kan jobbe en del av overtiden hjemmefra? På grunn av barn vil jeg være nødt til å være mye hjemme de nærmeste årene, så om man kan jobbe overtiden hjemmefra på kveldene hadde det vært perfekt for meg :)

Og så vil jeg gjerne høre om lønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Ja, jeg liker jobben. Du trenger egentlig ikke å være så god i matte siden det er mest regning og ikke formler i regnskap, men du må bestå mattematikk for økonomer på skolen. Syns ikke den er så ille.

Det er veldig mye overtid, spesiellt fra januar til juni. Litt ellers i året også. Tror ikke du skal belage deg å jobbe så mye hjemmefra det første året siden det tar tid å komme så inn i yrket at du kan jobbe helt selvstendig.

Syns ikke lønna er så bra. Det ligger på ca 250 i begynnerlønn. Autoriserte kanskje 100` mer. De fleste regnskapsbyråer bryter også arbeidsmiljøloven ved at de ikke betaler overtid, kun vanlig timelønn. Tror du kommer til å ergre deg over det når du ikke har sett familen stort på flere mnd.

Håper det blir en opprydding i det snart. Det er ikke holdtbart å nesten bo på kontoret og ikke får noe ekstra igjen får det.

Jeg kan jobbe hjemmefra og har tilgang på server. Det er veldig greit til tider.

I dette yrket er det også begrenset når du kan avvikle ferie. Det er svært vanskelig å få fri på vinteren.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Tor! Jeg er så usikker på om jeg skal satse på dette, særlig på grunn av overtiden, det vil være bortimot umulig for meg å jobbe overtid de neste ti årene eller så (er enslig forelder).

Og så vet jeg at det vil være frustrerende å jobbe mye overtid uten å få betalt - man kan jo godt trå til uten å få noe igjen for det iblant, men jeg ser ikke helt rettferdigheten i å ikke skulle få betalt for det når man jobber mye overtid. Hva er det som er grunnen til det, jeg har inntrykk av at det ikke er noen yrker (bortsett fra lederstillinger og andre som er unntatt arbeidsmiljøloven) der det er vanlig? Er det vanlig praksis hos alle regnskapsfirmaer, eller er det noen som er heldigere og får lønn for overtid?

Noen flere med erfaringer fra hverdagen som regnskapsfører?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har ikke jobbet direkte med regnskap, men har jobbet et sted med mange regnskapsførere. Der jobbet alle veldig mye, gikk sjelden hjem før kl 5 på ettermiddagen hver året igjennom. Rundt årsoppgjøret kunne de sitte helt til midnatt :overrasket: Det endte imidlertid at de først ansatte en fulltidsansatt og en i deltidsstilling.

Jeg er enig: det er jo ikke riktig at noen skal måtte jobbe overtid hver eneste dag. Da har man for få ansatte! Men mitt inntrykk er at godt samarbeid og kommunikasjon innad på regnskapsavdelingen og mot de andre i bedriften kan forhindre at det blir gjort feil som må rettes opp. For det kan ta veldig lang tid å rette opp tidligere feil i regnskapet. Og så kan man som oftest jobbe litt hjemmefra.

Det er nok uansett lurt å få autorisasjon, med tanke på lønn. Hvis man får en god grunnlønn er det mer OK med litt gratis øvertid enn hvis lønna i utgangspunktet er dårlig :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...