Gå til innhold

Styrketrening med kroppsvekt - dine beste øvelser?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg har begynt å trene styrke hjemme. Vil kun bruke egen kropp - ikke strikk, manual e.l. 

Hvis du skulle ha gjort en effektiv og god økt på den måten, hvilke øvelser hadde du gått for? 

Jeg er glad i å løpe og beina trenes i den anledning. Styrkeøktene vil jeg heller fokusere mot kjernemuskulaturen og armer. Forslag? 

Push ups er på blokka. Den må med. Pull ups greier jeg ikke, så den utgår. 

håper å få gode tips til øvelser fra dere! Jeg er nybegynner, men i ok form takket være joggingen og et aktivt liv. 

Anonymkode: 6482c...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klatreplanke (planke fra helt rette armer, ned til albuen og opp igjen)

Dips (bena i gulvet på en stol)

Sideplanke

Ellers ville jeg søkt opp på youtube. Masse som ligger ute av sånt der! :) 

Anonymkode: eece0...4c5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine favoritter :

Inch worm

Dead bug 

Planken 

Bulgarsk utfall 

Anonymkode: 2ba7b...6d1

Skrevet

Hvorfor vil du ikke bruke utstyr? Du trenger progressiv belastning.

AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (16 minutter siden):

Hvorfor vil du ikke bruke utstyr? Du trenger progressiv belastning.

Kanskje for å slippe kjøpe så mye? 

Man kan trene opp ganske bra med kroppsvekt, altså! Starte med kroppsvekt og så når man er sterkere heller utvide sortimentet.

Anonymkode: 40c84...751

Skrevet

Får man noen synlige resultater bare ved å bruke kroppsvekt ?  

AnonymBruker
Skrevet
Anonym941 skrev (13 minutter siden):

Får man noen synlige resultater bare ved å bruke kroppsvekt ?  

Så lenge det er tungt nok, og at man jobber med et repsantall så man har 1-3 repetisjoner i reserve når man gir seg

Anonymkode: 0d85b...dc8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2026 den 11.57):

Hei. Jeg har begynt å trene styrke hjemme. Vil kun bruke egen kropp - ikke strikk, manual e.l. 

Hvis du skulle ha gjort en effektiv og god økt på den måten, hvilke øvelser hadde du gått for? 

Jeg er glad i å løpe og beina trenes i den anledning. Styrkeøktene vil jeg heller fokusere mot kjernemuskulaturen og armer. Forslag? 

Push ups er på blokka. Den må med. Pull ups greier jeg ikke, så den utgår. 

håper å få gode tips til øvelser fra dere! Jeg er nybegynner, men i ok form takket være joggingen og et aktivt liv. 

Anonymkode: 6482c...294

Husk at løping ikke er styrketrening for ben, og at å trene styrke for bena også kan være fordelaktig for løpingen. 

Jeg ville trent: 

- bulgarsk splittbøy eller ett bens knebøy (her kan man så bruke en tung sekk som ekstra belastning

- ett bens glute bridge/hip thrust

- push ups

- rygghev eller diagonalhev

- planke

- russian twist

Anonymkode: 0d85b...dc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Siden du løper bør du jo ha øvelser for å styrke opp beina også. Man får ikke muskler i beina av løping og er det noe en løper trenger er det skadefrie bein ➡️ styrketrening.

Tåhev i trappa, knebøy, push ups, utfall, dead bug og du bør se etter en pull up stang. De selges jo til en slikk og ingenting på finn/facebook. Alle burde hatt det hjemme! Ikke nødvendigvis for å klare en pull up, men for å trene ryggen. Bare henge er også kjempebra (dead hang) 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kleppmelk skrev (16 timer siden):

Siden du løper bør du jo ha øvelser for å styrke opp beina også. Man får ikke muskler i beina av løping og er det noe en løper trenger er det skadefrie bein ➡️ styrketrening.

Tåhev i trappa, knebøy, push ups, utfall, dead bug og du bør se etter en pull up stang. De selges jo til en slikk og ingenting på finn/facebook. Alle burde hatt det hjemme! Ikke nødvendigvis for å klare en pull up, men for å trene ryggen. Bare henge er også kjempebra (dead hang) 

Joda, det er bare å løpe i motbakker. Bygger bra med muskler.

Anonymkode: 02018...1f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...