AnonymBruker Skrevet 7. februar #1 Skrevet 7. februar En i familien har jobbet som bilselger nå i 1,5 år og jeg kan virkelig ikke fatte at vedkommende får økonomien til å gå rundt. Er virkelig lønnen hos bilselgere så dårlig? Han er straks i 30 åra, har to barn og hus. Han har 35.000kr brutto, og tjener i utgangspunktet «greit» på provisjoner ved bilsalg og tilleggstjenester som lakkforseglinger og avtaler for servicer på bil. Enkelte forsikringer kan man også få provisjoner på tydeligvis. Jeg har spurt hva han ca får utbetalt (og dette varierer jo mye ut ifra hvor mange biler og tilleggstjenester som blir solgt), men etter hva jeg kan se (har fått lov til å se lønnsslipper da jeg har hjulpet han litt med skatteprosent og selvangivelse) … så ligger utbetalingene på rundt 24 - 27.000kr?!?! Han utrykker en del misnøye over en lavere lønn enn hva han tidligere har hatt i andre jobber, men lønn er visst udiskuterbart da denne er standard for alle bilselgere (sier han). Hele poenget er at hvis du jobber mye og selger godt, da kan du tjene gode penger. Men i denne økonomiske tiden kan jeg ikke se at yrket er lønnsomt overhodet? Kan noen bilselgere opplyse meg på dette området her? Er det dårlige tider for bilsalg..? Eller er grunnlønnen på 35.000kr «normalen» for denne bransjen? Anonymkode: 922fb...076
AnonymBruker Skrevet 7. februar #2 Skrevet 7. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): En i familien har jobbet som bilselger nå i 1,5 år og jeg kan virkelig ikke fatte at vedkommende får økonomien til å gå rundt. Er virkelig lønnen hos bilselgere så dårlig? Han er straks i 30 åra, har to barn og hus. Han har 35.000kr brutto, og tjener i utgangspunktet «greit» på provisjoner ved bilsalg og tilleggstjenester som lakkforseglinger og avtaler for servicer på bil. Enkelte forsikringer kan man også få provisjoner på tydeligvis. Jeg har spurt hva han ca får utbetalt (og dette varierer jo mye ut ifra hvor mange biler og tilleggstjenester som blir solgt), men etter hva jeg kan se (har fått lov til å se lønnsslipper da jeg har hjulpet han litt med skatteprosent og selvangivelse) … så ligger utbetalingene på rundt 24 - 27.000kr?!?! Han utrykker en del misnøye over en lavere lønn enn hva han tidligere har hatt i andre jobber, men lønn er visst udiskuterbart da denne er standard for alle bilselgere (sier han). Hele poenget er at hvis du jobber mye og selger godt, da kan du tjene gode penger. Men i denne økonomiske tiden kan jeg ikke se at yrket er lønnsomt overhodet? Kan noen bilselgere opplyse meg på dette området her? Er det dårlige tider for bilsalg..? Eller er grunnlønnen på 35.000kr «normalen» for denne bransjen? Anonymkode: 922fb...076 Kan ikke stemme Anonymkode: 33af1...589
AnonymBruker Skrevet 7. februar #3 Skrevet 7. februar Har vært ansatt i to år og tjener 780... Ikke hos et av de største merkene Anonymkode: 2ebf2...cc8
AnonymBruker Skrevet 8. februar #4 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har vært ansatt i to år og tjener 780... Ikke hos et av de største merkene Anonymkode: 2ebf2...cc8 Det er ikke galt. Er du nesten på linje med daglig leder? Anonymkode: 4402d...1f5
AnonymBruker Skrevet 8. februar #5 Skrevet 8. februar 35.000 i grunnlønn høres ikke så ille ut, om dette er uten noe salg. De har jo provisjon i tillegg, og hans arbeidsgiver tjener jo heller ingen ting om han ikke selger noe så egentlig ganske fair at en god del av lønna faktisk fordrer at han får solgt noe. Anonymkode: 856f9...987
AnonymBruker Skrevet 8. februar #6 Skrevet 8. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): 35.000 i grunnlønn høres ikke så ille ut, om dette er uten noe salg. De har jo provisjon i tillegg, og hans arbeidsgiver tjener jo heller ingen ting om han ikke selger noe så egentlig ganske fair at en god del av lønna faktisk fordrer at han får solgt noe. Anonymkode: 856f9...987 Men det er ekstremt konjunkturutsatt. Ingen selgerevner kompenserer for momsøkninger. Anonymkode: 835b0...c3b
AnonymBruker Skrevet 9. februar #7 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 7.2.2026 den 22.41): En i familien har jobbet som bilselger nå i 1,5 år og jeg kan virkelig ikke fatte at vedkommende får økonomien til å gå rundt. Er virkelig lønnen hos bilselgere så dårlig? Han er straks i 30 åra, har to barn og hus. Han har 35.000kr brutto, og tjener i utgangspunktet «greit» på provisjoner ved bilsalg og tilleggstjenester som lakkforseglinger og avtaler for servicer på bil. Enkelte forsikringer kan man også få provisjoner på tydeligvis. Jeg har spurt hva han ca får utbetalt (og dette varierer jo mye ut ifra hvor mange biler og tilleggstjenester som blir solgt), men etter hva jeg kan se (har fått lov til å se lønnsslipper da jeg har hjulpet han litt med skatteprosent og selvangivelse) … så ligger utbetalingene på rundt 24 - 27.000kr?!?! Han utrykker en del misnøye over en lavere lønn enn hva han tidligere har hatt i andre jobber, men lønn er visst udiskuterbart da denne er standard for alle bilselgere (sier han). Hele poenget er at hvis du jobber mye og selger godt, da kan du tjene gode penger. Men i denne økonomiske tiden kan jeg ikke se at yrket er lønnsomt overhodet? Kan noen bilselgere opplyse meg på dette området her? Er det dårlige tider for bilsalg..? Eller er grunnlønnen på 35.000kr «normalen» for denne bransjen? Anonymkode: 922fb...076 Ikke dårlig lønn, men dårlig samvittighet (burde ha). Anonymkode: 95fe3...92c
AnonymBruker Skrevet 9. februar #8 Skrevet 9. februar Helt avgjørende hva du selger.. Da jeg solgte tidligere, fikk jeg alt fra 3000-8000 kr i kommisjon, 2000 ved partnerlån og opptil 1750 for forsikring. Ble vel i snitt rundt 45-60 ekstra hver mnd. Veldig bra betalt i forhold til arbeidsinnsatsen. Anonymkode: e6f1e...553
AnonymBruker Skrevet 9. februar #9 Skrevet 9. februar Jeg har ikke peiling, men det høres alt for lavt ut for meg i hvert fall. Men veldig mye selgeryrker generelt har vel mye av lønnen sin basset på provisjoner og bonuser, og har dermed ikke så god grunnlønn på papiret. Anonymkode: 58d4b...c62
AnonymBruker Skrevet 9. februar #10 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke dårlig lønn, men dårlig samvittighet (burde ha). Anonymkode: 95fe3...92c Hvorfor det? Anonymkode: 4402d...1f5
AnonymBruker Skrevet 11. februar #11 Skrevet 11. februar Kanskje fordi bilselger et utdøende yrke? Anonymkode: b1ca7...2df
AnonymBruker Skrevet 11. februar #12 Skrevet 11. februar Kjenner en som er bilselger. Men for Porsche. Tjener over en mill. Anonymkode: 7d2f9...a98
AnonymBruker Skrevet 12. februar #13 Skrevet 12. februar AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 11.24): Kanskje fordi bilselger et utdøende yrke? Anonymkode: b1ca7...2df Ikke nødvendigvis. Tesla har forsåvidt alltid hatt sin egen salgsmodell, men flere andre bilmerker har oppdaget at markedet (og de selv) ikke var modent for direktesalg, nettsalg, agentmodeller og disse moderne buzzordene, og har beveget seg tilbake i retning av den tradisjonelle forhandlermodellen. Anonymkode: 3d267...ac0
AnonymBruker Skrevet 12. februar #14 Skrevet 12. februar Kjenner selgere som har jobbet for Sulland og Volvo. De har tjent ca 800.000,- Anonymkode: 91346...0a7
AnonymBruker Skrevet 13. februar #15 Skrevet 13. februar Jeg er leder for bilselgere i et stort konsern. Her er det ikke uvanlig å tjene 1mill i året. De aller beste kan klare 1,2mill på et toppår. Anonymkode: 5ed08...558
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå