Gå til innhold

Kjøreforbud for fossilbiler på dager med dårlig luftkvalitet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor innfører ikke kommunen kjøreforbud for fossilbiler på dager med dårlig luftkvalitet?

Anonymkode: 4b696...364

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette må jeg bruke, overlever ikke uten på de dagene: https://cambridgemask.com/collections/all

Funker enda bedre om man trer en litt tykkere streng inn i over nesa så man får formet den ordentlig så den holder. Den som allerede er inni er i svakeste laget i alle slike masker.

Anonymkode: 230aa...c9f

AnonymBruker
Skrevet

Flere kommuner har ordninger for datokjøring eller fossil.

Hva som skal til før forbudet igangsettes varierer så det må du sjekke med den enkelte kommune.

Anonymkode: 15675...b22

Skrevet

Har elbil og min bil virvler opp vel så mye svevestøv, så synes ikke noe om at det bare er fossilbiler som skal rammes av det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fossilbiler med Euro 6.renser luften. Eksosen er renere enn omgivelsene.

Anonymkode: 55e56...6e0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MollyJones skrev (54 minutter siden):

Har elbil og min bil virvler opp vel så mye svevestøv, så synes ikke noe om at det bare er fossilbiler som skal rammes av det. 

Min din bel produserer ingen lokal eksos. Luftkvaliteten i Bergen og Oslo har jo forbedret seg noe sinnsykt etter at elbilene kom. I tillegg har du påbud om rentbrennende ovner og økte bompenger.

Anonymkode: 81a6b...df9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan tenker du at de som er avhengige av bil i jobben skal løse dette? 

Anonymkode: 6befb...df4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor innfører ikke kommunen kjøreforbud for fossilbiler på dager med dårlig luftkvalitet?

Fordi det har null effekt ! Det er jo trafikken generelt sett  med masse svevestøv fra salt og dekk som lager den dårlige luften, når det er kaldt og stillestående luft. Så garantert vedfyringen som skjer også når det er kaldt. Slutt med dette "fossilbiltullet"  Det er 20 år siden den var en stor årsak. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har heldigvis bevegelsesfrihet her i landet, og noe slikt ville vært høyst ulovlig å innføre. Reglene på kommunale veier er riktignok litt annerledes.

• Nyttig 1
Skrevet

Luftforurensing har vært et problem i store byer siden slutten av 1800 tallet, kald stillestående luft blir liggende i ukesvis og blir ikke skiftet ut, da skjer jo dette her ! Svevestøv er nok det store problemet i dag fra all trafikk og vedovner. 

• Liker 1
Skrevet

Min din bel produserer ingen lokal eksos. Luftkvaliteten i Bergen og Oslo har jo forbedret seg noe sinnsykt etter at elbilene kom. I tillegg har du påbud om rentbrennende ovner og økte bompenger.

Det er vel egentlig mangelen på lange kuldeperioder slik vi har nå som har forbedret seg. Ikke at det er flere elbiler.  Det er først og fremst svevestøvet som er problemet, selv om eksos ikke gjør det bedre.

Bergen har heller ikke påbud om rentbrennende ovner - og det er også med på å gjøre luften dårlig i disse kuldeperiodene. 

Jeg vil gjerne betale full takst i bomringen også jeg da.

Skrevet
MollyJones skrev (8 minutter siden):

Det er vel egentlig mangelen på lange kuldeperioder slik vi har nå som har forbedret seg. Ikke at det er flere elbiler.  Det er først og fremst svevestøvet som er problemet, selv om eksos ikke gjør det bedre.

Bergen har heller ikke påbud om rentbrennende ovner - og det er også med på å gjøre luften dårlig i disse kuldeperiodene. 

Jeg vil gjerne betale full takst i bomringen også jeg da.

Som om det skulle hjelpe noe ? Vedfyring ja, selv med rentbrennende ovner er det svevestøv som kommer ut, og ikke minst asfaltstøv, salt støv som virvles opp og utgjør "lokket" av forurensing som ligger i luften når det er kaldt og luften ikke skiftes ut. Det er et fenomen som skjer av og til, og det lar seg aldri tas helt bort.  

Skrevet
TomKrus skrev (6 minutter siden):

Som om det skulle hjelpe noe ? Vedfyring ja, selv med rentbrennende ovner er det svevestøv som kommer ut, og ikke minst asfaltstøv, salt støv som virvles opp og utgjør "lokket" av forurensing som ligger i luften når det er kaldt og luften ikke skiftes ut. Det er et fenomen som skjer av og til, og det lar seg aldri tas helt bort.  

Hva skulle hjelpe? At elbiler betalte for seg i bomringen? Det var egentlig bare et sidespor. Føler så ofte at vi med elbiler blir beskyldt for å snike oss unna å betale for fellesskapet. Så det var vel egentlig bare for å putte inn noe om at endel med elbiler ikke tenker slikt. Hadde ikke så mye med svevestøv å gjøre. :)

AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (2 timer siden):

Vi har heldigvis bevegelsesfrihet her i landet, og noe slikt ville vært høyst ulovlig å innføre. Reglene på kommunale veier er riktignok litt annerledes.

Det er da ingenting som hindrer deg i å bevege deg. Du kan da gå, sykle, sitte på med en venn som har elbil, eller ta bussen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dieselbilen min går heldigvis fint alle dager.

Elbil er tull og ekstremt lite miljøvennlig.

Det smarte er å gå tilbake til biler man kan skru på selv, tilbake til lakken som faktisk holdt, og slutte med dette miljøtullet.

Da kunne folk hatt bilene lenger, og vi slipper en hel haug elbiler som bare må kastes etter kort bruk.

Anonymkode: 50b7f...9e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fossilbiler med Euro 6.renser luften. Eksosen er renere enn omgivelsene.

Nettopp! I så fall burde burde du prøve bilen din som luftrenser innendørs 🙃

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er da ingenting som hindrer deg i å bevege deg. Du kan da gå, sykle, sitte på med en venn som har elbil, eller ta bussen.

Den massive bruken av busser hva lager de tror du ? De bidrar i  høyeste grad til luftforurensingen på kalde stille dager. Som har vært et problem i hele den moderne tid. Og det kommer aldri til å forsvinne. Så er det ikke mange dager i året dette skjer, det er stort sett en vinter med mange års mellomrom. 

AnonymBruker
Skrevet
bitmog skrev (2 timer siden):

Vi har heldigvis bevegelsesfrihet her i landet, og noe slikt ville vært høyst ulovlig å innføre. 

Med mindre folk blir like gale som under pandemien.

Anonymkode: 0f761...49d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Påbudet om rentbrennende ovner har de gått bort i fra.

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp! I så fall burde burde du prøve bilen din som luftrenser innendørs 🙃

Ja,blir da kvitt en del støv og kattepels om ikke annet ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...