Gå til innhold

Dere som jobber på sykehjem, hvordan trener dere?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om dere ikke trener, vær så snill, ikke svar. I det hele tatt.

Jeg jobber på sykehjem og har gjort det i mange år, og kroppen begynner å si stopp. Det er spesielt ryggen og hoftene som er problemet. Jeg har dårlig helse og tar lite vare på meg selv, og innså i dag at jeg har ikke trent eller vært fysisk aktiv siden i fjor vår. 

Jeg er glad i jobben min og ønsker at kroppen min skal takle den. Men det er helt forferdelig å bare sette seg ned på huk, reise seg opp igjen osv. Jeg er flink til å bruke hjelpemidler men alt er likevel tungt. Setter stor pris på å høre fra dere som trener og hva dere trener, hvordan dere trener og generelt holder kroppen smertefri i en slik jobb 

Anonymkode: 0ede9...d21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan jo svare selv om jeg ikke lenger jobber på sykehjem, har 16 års erfaring fra det. Har trent styrke siden starten av 20 årene med noen års opphold under og etter graviditeter hvor jeg også da hadde veldig vondt i ryggen og var sykemeldt i en eller annen grad i ett år. Begynte å trene igjen etterhvert, noe som bedret min hverdag enormt. 

Det var tungt i starten med 2 små og 75% stilling, men jeg trente før ettermiddagsvakter, dager jeg hadde fri og av og til etter jobb på formiddag, ca annen hver dag. 

Trener mye styrke med noen innslag av kondisjon.

Du kommer lagt med base øvelser, begynn med knebøy, markløft, roing og benkpress, når dette er inne kan du variere litt mer med andre øvelser. 

Styrketrening for damer er noe av det beste du kan gjøre. 

Går jeg for lenge uten å trene kjenner jeg det fort i ryggen og hoftene

Anonymkode: 5f812...566

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Styrketrening er alfa omega. Trener også mye cardio fordi jeg elsker det da. 😅

Anonymkode: 44a42...83b

Skrevet

Hvis det du gjør på jobb er det tyngste du gjør noen gang i hverdagen, føles det jo som en treningsøkt å være på jobb! 
Hvis du trener deg opp til å tåle mer på trening, vil jobben etterhvert føles lett! 

🙂

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 0.07):

Om dere ikke trener, vær så snill, ikke svar. I det hele tatt.

Jeg jobber på sykehjem og har gjort det i mange år, og kroppen begynner å si stopp. Det er spesielt ryggen og hoftene som er problemet. Jeg har dårlig helse og tar lite vare på meg selv, og innså i dag at jeg har ikke trent eller vært fysisk aktiv siden i fjor vår. 

Jeg er glad i jobben min og ønsker at kroppen min skal takle den. Men det er helt forferdelig å bare sette seg ned på huk, reise seg opp igjen osv. Jeg er flink til å bruke hjelpemidler men alt er likevel tungt. Setter stor pris på å høre fra dere som trener og hva dere trener, hvordan dere trener og generelt holder kroppen smertefri i en slik jobb 

Anonymkode: 0ede9...d21

Jeg er veldig glad i styrkeøvelser som tar flere muskelgrupper samtidig. Som feks: knebøy med stang, markløft, utfall med manualer, push up, nedtrekk, thrusters, planke osv. Gjør andre øvelser også selfølgelig, men er veldig glad i disse.

Så er jeg veldig glad i roing og så kjører jeg litt roing.

Hva med å starte med pt pakke? 

Anonymkode: 8d9a0...85a

Skrevet

Jobber ikke på sykehjem, men barnehage. Styrketrening er en viktig for å unngå plager. Har spesielt fokus på rygg, skuldre og kne

Skrevet

Går tur med hunden i skogen hver dag. Lette styrkeøvelser hjemme.

Anonymkode: 172d0...b5a

Skrevet

Ikke lag for mange dager med trening...kan bli for mye.

Tren styrketrening SKIKKELIG fullkropp 2 ganger i uken, det er tilstrekkelig. Men du må søke skikkelig kompetanse, gjerne en styrkeløfterklubb eller PT av høy kvalitet. Ikke kast bort penger på en gjennomsnittlig PT som fronter mainstream-trening...

3 dager med trening kan blir for mye for mange.

Anonymkode: 31cb6...cd9

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.2.2026 den 19.10):

Går jeg for lenge uten å trene kjenner jeg det fort i ryggen og hoftene

Hvordan kjenner du det?

Skrevet

Ei jeg kjenner, trener pilates 

Anonymkode: 4d54e...021

AnonymBruker
Skrevet
cafflatte skrev (På 7.2.2026 den 14.32):

Hvordan kjenner du det?

Vondter i hofter og rygg som ellers ikke er et problem når jeg er aktiv, stiv og verking. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet på sykehjem så gikk jeg på helt vanlige gruppetimer. Varierte hvilke. Men gjerne styrke og pilates. I tillegg til å gå varierende turer. Alt fra tur på en grussti til fjelltur. 
Finn noe du liker tenker jeg. Det viktigste er å komme i gang og finne gleden. Mestre og kjenne seg litt sterkere. Så kan du heller spisse det mer når du har fått en god rutine. 

Anonymkode: 98c33...e80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...