Gå til innhold

Velge utenlandsk navn til barnet, selv om vi er norske?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke gravid (enda), men synes både Harin og Lirie er fine jentenavn, det første er koreansk og det andre albansk. Harin er jo som Karin bare med en annen bokstav. Og Lirie, ja, det høres litt utenlandsk ut men er fremdeles veldig enkelt å uttale for norske ganer. 

Finnes det andre eksempler? Sånn generelt, tenker jeg på. Utenlandske navn som fungerer godt på norsk. 

Anonymkode: 5d49c...441

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke gravid (enda), men synes både Harin og Lirie er fine jentenavn, det første er koreansk og det andre albansk. Harin er jo som Karin bare med en annen bokstav. Og Lirie, ja, det høres litt utenlandsk ut men er fremdeles veldig enkelt å uttale for norske ganer. 

Finnes det andre eksempler? Sånn generelt, tenker jeg på. Utenlandske navn som fungerer godt på norsk. 

Synes egentlig begge var fine navn, men Harin må vel være et guttenavn? 

Anonymkode: 50979...e49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er feil å bruke utenlandske navn. Vi har bare internasjonale navn på barna våre, men de er jo ikke helt ukjente i Norge heller. Om navnene blir for spesielle tenker jeg folk vil anta barna har utenlandsk bakgrunn? Om det ikke har noe å si for din del så er det jo bare å kjøre på. Lirie var et veldig fint navn da😊

Anonymkode: 20e11...c13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes egentlig begge var fine navn, men Harin må vel være et guttenavn? 

Anonymkode: 50979...e49

Synes også det høres ut som et guttenavn.

Anonymkode: 7bbc4...a9a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du må være forberedt på at alle lurer på hvordan det skrives, om dere har skrevet feil, mange kommer til å uttale det på norsk og da blir det kanskje ikke like fint, og generelt mye spørsmål. 

Anonymkode: 228da...c46

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Liam?

Anonymkode: 77f4b...2c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et internasjonalt navn, liker det. Er ikke noe negativt med de typiske navnene, men det er greit å ha noe eget og spesielt når det er et vakkert navn. 

I Norge ja, i landet navnet kommer fra er det jo typisk. 

Anonymkode: ab3ac...db2

AnonymBruker
Skrevet

Harin er både jente- og guttenavn. Interessant at man hører det som guttenavn, når Karin er såpass trygt og kjent. At bare én bokstav endrer på det! Men er enig i at det også høres ut som et guttenavn. 

TS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror vi nordmenn hører Harin som guttenavn fordi vi er vant med navn som Harald (og Halvor). Kanskje det er grunnen? Interessant, i hvert fall.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved navn så er det flere hensyn å ta. Et hensyn mange hopper over fordi navnet er jo så unikt og fin er at det bør unngås navn som må staves eller som på andre måter gir bærer et byrde. Å ha et navn som alltid blir besvart med HÆ? eller som må uttales "Harin, Harin med H, ikke Karin.....Ja stemmer, det er et et jentenavn, det brukes faktisk på begge kjønn." Synes jeg bare er slemt i gi.

Lirie....kan nok brukes, vil nok utløse noen spørsmål, men vil nok gli letter enn Harin..

Anonymkode: 5560c...eee

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Begge navn blir utfordrende ved engelsk tale, og da synes jeg ikke noe om det personlig. Jeg har selv et (norsk) navn som ikke blitt forstått av engelsktalende, og det skaper irriterende mye hodebry.

Dersom vedkommende blir glad i å reise, eller får en internasjonal karriere, blir det til enormt med frustrasjon. 

Før øvrig er Harim mest brukt som guttenavn også i Korea. 

Anonymkode: 11016...f1d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Begge navn blir utfordrende ved engelsk tale, og da synes jeg ikke noe om det personlig. Jeg har selv et (norsk) navn som ikke blitt forstått av engelsktalende, og det skaper irriterende mye hodebry.

Dersom vedkommende blir glad i å reise, eller får en internasjonal karriere, blir det til enormt med frustrasjon. 

Før øvrig er Harim mest brukt som guttenavn også i Korea. 

Anonymkode: 11016...f1d

TS. Jeg har selv et navn som engelsktalende ikke helt skjønner med første "ørekast", det gjelder jo de fleste typiske norske navn, og mitt er ikke norsk engang. Navn som Torbjørn, Yngve og Stian er også litt krøkkete på engelsk. Jeg synes ikke man nødvendigvis skal ta så mye hensyn til om barnet får en internasjonal karriere i fremtiden, skal man ikke beholde kultur? 

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Greie navn det, men jeg mener at Norge er et så lite land og med en sårbar kultur og et språk som er under press fra alle kanter, at du og jeg og hver og en bør gjøre den vi kan for å ta vare på det norske. Da mener jeg både språk, navnetradisjoner, kultur og tradisjoner. Om vi ikke er bevisste på det, er norsk språk og kultur snart utryddet.

Anonymkode: cd7d5...56e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer virkelig på om problemstillingen "navnet må høres bra ut på engelsk" er reell i noe annet land enn Norge? :klo: 

Når det gjelder kombinasjonen av utenlandsk fornavn og norsk etternavn synes jeg det kan fungere så lenge det er enkelt å uttale og at for- og etternavn passer godt sammen. Dessuten bør man absolutt bruke navnet til det samme kjønnet som det er tiltenkt. 

Anonymkode: 7c874...311

• Liker 5
Skrevet (endret)

Problemet med utenlandske navn er at de kan diskrimineres i jobbsøknadbunkene.  Men det er  et internasjonalt triks som jeg synes er praktisk, og det er å unngå særnorske bokstaver  som æ,ø og å. Tenk om navnet blir til f.eks. AAge Oyvind Saetre, når man skal fylle ut skjemaer, og tenk  om navnet blir ugyldig fordi det ikke matcher passet?

Endret av I Grosny
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Greie navn det, men jeg mener at Norge er et så lite land og med en sårbar kultur og et språk som er under press fra alle kanter, at du og jeg og hver og en bør gjøre den vi kan for å ta vare på det norske. Da mener jeg både språk, navnetradisjoner, kultur og tradisjoner. Om vi ikke er bevisste på det, er norsk språk og kultur snart utryddet.

Anonymkode: cd7d5...56e

TS. Jeg er egentlig enig med deg der. Hva om bare en av ungene har et ikke-norsk fornavn da? Hehe. I vårt tilfelle er etternavnet samisk. Den andres etternavn er supernorsk, ikke som Olsen eller noe annet standard, men fra et lite sted hvor alle som heter dette kommer fra samme plass. De to navnene passer imidlertid ikke så godt sammen, og det samiske er mer truet, så tror vi skal gå for det. 

Ellers er vi glad i "ærlige" norske navn som Jon og Astrid. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes det blir litt for spesielt, try-hard og -unnskyld at jeg sier det-, trashy.

Vi har valgt stødig norske, men internasjonale navn som fungerer like godt på både norsk og engelsk til begge våre, typ Alfred, Jonathan, Henry, Sebastian, Kristine, Julie etc :) 

Anonymkode: 7fa28...170

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke at min mening har noen betydning, men må stemme tommel ned på denne. Det har vært veldig vanlig i noen år nå å gi barna sine «spesielle» (i norsk sammenheng) navn. Mitt barn begynte i 1. klasse i høst, og navnelisten er full (!) av denne typen navn. Faktisk er det flere slike navn enn ordinære norske navn, selv om flertallet av barna er norske. Når «alle» gjør dette blir det de trauste norske navnene som fremstår unike. 

Anonymkode: 40159...98b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Harin er både jente- og guttenavn. Interessant at man hører det som guttenavn, når Karin er såpass trygt og kjent. At bare én bokstav endrer på det! Men er enig i at det også høres ut som et guttenavn. 

TS.

Sånn er det jo med flere navn. En bokstav kan endre hele navnet. Tone og Jone, og alle guttenavnene med én ekstra bokstav også blir det jentenavn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ved navn så er det flere hensyn å ta. Et hensyn mange hopper over fordi navnet er jo så unikt og fin er at det bør unngås navn som må staves eller som på andre måter gir bærer et byrde. Å ha et navn som alltid blir besvart med HÆ? eller som må uttales "Harin, Harin med H, ikke Karin.....Ja stemmer, det er et et jentenavn, det brukes faktisk på begge kjønn." Synes jeg bare er slemt i gi.

Lirie....kan nok brukes, vil nok utløse noen spørsmål, men vil nok gli letter enn Harin..

Anonymkode: 5560c...eee

Det er sannt det med hæ. Jeg var forsiktig av meg og ble enda mer sky når andre barn ikke forsto hva jeg heter å visste ikke helt hvordan jeg skulle si det forståelig nok. Men som voksen er det bedre, eneste litt klein i butikken når de skal lese opp navnet om du kjøper noe eller henter pakke. Jeg sier det selv da, det hjelper litt. 

Min første kjæreste som tenåring turte nesten ikke si navnet mitt høyt først fordi han ikke visste hvordan jeg uttalte det. 

Anonymkode: ab3ac...db2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...