Gå til innhold

Kongehuset

Tråden låses automatisk den kl. 22:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger. Vi forventer også en saklig tone i debatten, og vil rydde for dette. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken rundt Marius Borg Høiby vil også denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker hovedsakelig å unngå dette. 

Denne tråden omhandler medlemmene av Kongehuset.  Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Fortell litt mer om statsoverhodets påvirkning på oljefondet?

Host.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-er-sporsmalene-om-kronprins-haakon-som-tangen-nekter-a-svare-pa/11398450/

https://www.tv2.no/nyheter/tangen-mailer-endte-hos-epstein-ubehagelig/18523687/

Sitat

Nicolai Tangen bekrefter at han inviterte kronprins Haakon til «drømmeseminaret», men nekter å svare på en rekke spørsmål knyttet til kronprinsen.

Det blåøyde riket, en bokanbefaling til deg.

Endret av 1600
  • Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (Akkurat nå):

Link som har ref. til 2018; https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 11/EFTA02609219.pdf

Kan du legge ut link til det du referer til - samtalen/dialogen? 

vi diskuterte det i går på side 836-837. Der er det lenke til hele dialogen i ett av innleggene. Det har også vært diskutert tidligere i tråden.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1600 skrev (2 minutter siden):

En kronikk fra 2019, hvor man snakket om mange av de samme tingene før man i det hele tatt visste om kompleksiteten i MMs forhold til JE.

https://www.dn.no/kommentar/mette-marit/jeffrey-epstein/politiets-sikkerhetstjeneste/har-de-ikke-google-pa-slottet/2-1-716436

Bak betalingsmur, for øvrig.

Denne var interessant. Slottet var like utydelig den gangen som nå. Hvorfor kunne de ikke opplyse om antall møter og detaljer? Visste slottet detaljene tro? Eller mente de at detaljene ikke skulle komme ut i offentligheten fordi de skjønte hva konsekvensene ville bli? 

«Mellom 2011 og 2013 møtte kronprinsesse Mette-Marit den amerikanske næringslivsmannen Jeffrey Epstein ved flere anledninger. Kongehuset vil ikke opplyse hvor mange ganger møter det var eller detaljer om møtene. Et vel så viktig spørsmål er hvordan det kunne skje at en kommende norsk dronning pleiet en kontakt med en dømt sexforbryter.» 

https://www.dn.no/kommentar/mette-marit/jeffrey-epstein/politiets-sikkerhetstjeneste/har-de-ikke-google-pa-slottet/2-1-716436?zephr_sso_ott=RFnjyA

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (9 minutter siden):

Når det blir argumentert til høyre og venstre om at Mette kanskje bare var naiv, og godtroende, og ikke så god i engelsk. Videre at Epstein lurte henne, manipulerte henne og utnyttet hennes stilling (som hun selv sier er grunnen til at hun avbrøt kontakten med ham), hvordan kan vi vite hvor langt den utnyttelsen gikk? Hun har jo visstnok så dårlig evne til å forstå folks intensjoner og lese sosiale settinger at hun vel kunne ha blitt lurt til å gjøre hva som helst?

Jeg ser veldig, veldig mange områder hvor Epstein har kunnet utnytte en naiv, kunnskapsløs, godtroende sjel som tilfeldigvis er gift med Norges statsoverhode. Vi vet jo at Epstein var meget interessert i pensjonsfondet til Norge for eksempel. Sikkert attraktivt å kunne være med å påvirke hvor de pengene ble plassert.

Sier ikke at Mette har gjort noe slikt, men potensialet for påvirkning har jo vært ganske stort her. 

Nettopp - det var jo hun selv som sa at hun avsluttet kontakten da hun fant ut at han utnyttet henne. Hva utnyttet han henne med? Det bør det norske folk få vite. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Nettopp - det var jo hun selv som sa at hun avsluttet kontakten da hun fant ut at han utnyttet henne. Hva utnyttet han henne med? Det bør det norske folk få vite. 

Ja, vi må huske at kontakten ikke ble brutt pga. overgrepene og de til da 40 ofrene som hadde stått frem. Det var utnyttingen som var problemet.

Tragikomisk.

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Karnanna skrev (17 minutter siden):

Og det er jo fantastisk hvor samlende de er for vårt land nå. :ironi:

Det kan oppleves som helt vanvittig at Kongeparet ferierer i utlandet midt i en av kongehusets største kriser.

Men når det er sagt så er de svært gamle og kongen har hjerteproblemer. Kanskje de ikke har annet valg for helsen sin del enn å komme seg vekk?  Kongen blir straks 89 år, en alder de fleste ikke når. Her er jeg litt delt angående kongeparet og synes det blir vanskelig å vite hva som er riktig for de nå. Men ja, de samler definitivt ikke folket i denne krisen, og kongen har valgt å ignorere journalister med spørsmål om MM og situasjonen, noe jeg reagerer på.  Jeg liker Harald, men han har vist seg svak og veik når hans egen familie har skapt situasjoner som står til kritikk. 

Endret av K_mb
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
1600 skrev (16 minutter siden):

Det blåøyde riket, en bokanbefaling til deg.

Verdt å lese, av Eva Joly som var i forkant av dagens hendelser. Hun er opptatt av å stille patriarkatet til veggs, det gjør det enda mer kritikkverdig at kronprinsessen som er så opptatt av kvinner og deres rettigheter, har kastet de verdiene over bord for et av verdens mest kjente patriarkat. Kvalmende rett og slett. Når man også ser hva slags holdninger sønnen har til kvinner så er det heller ikke positivt, hvor har han fått disse holdningene fra?

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/korrupsjonsjeger-om-tillit-til-eliten_-mener-norge-trenger-et-kontrollorgan-1.17759680

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Gulline skrev (11 minutter siden):

Hun opplevde at Epstein prøvde å bruke forbindelsen han hadde hatt med kronprinsessen overfor andre personer.

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-beklager_-motte-jeffrey-epstein-flere-ganger-1.14805063

• Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (14 minutter siden):

vi diskuterte det i går på side 836-837. Der er det lenke til hele dialogen i ett av innleggene. Det har også vært diskutert tidligere i tråden.

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 11/EFTA02609219.pdf

At disse to mennene skal drodle over hendelser i 2013 når maildato og år er så langt frem som til i 2018 er ikke logisk. 
Jeg går ikke for den påstanden. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Det kan oppleves som helt vanvittig at Kongeparet ferierer i utlandet midt i en av kongehusets største kriser.

Men når det er sagt så er de svært gamle og kongen har hjerteproblemer. Kanskje de ikke har annet valg for helsen sin del enn å komme seg vekk?  Kongen blir straks 89 år, en alder de fleste ikke når. Her er jeg litt delt angående kongeparet og synes det blir vanskelig å vite hva som er riktig for de nå. Men ja, de ikke samler definitivt ikke folket i denne krisen, og kongen har valgt å ignorere journalister med spørsmål om MM og situasjonen, noe jeg reagerer på.  Jeg liker Harald, men han har vist seg svak og veik når hans egen familie har skapt situasjoner som står til kritikk. 

Det hadde vært mye lettere å akseptere den ferien hvis de hadde gitt en uttalelse først. Hjerteproblemer er ingen unnskyldning for å la være å ta avstand fra det som er kommet fram. De trenger ikke spesifisere hva de tar avstand fra hvis de er redd for å få noen i trøbbel, de kan bare si «det som er kommet fram».  Når de ikke har et behov for å distansere seg så tror jeg heller ikke de synes det er så ille. Og da har jeg ingen sympati.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Eufemia- skrev (5 minutter siden):

At disse to mennene skal drodle over hendelser i 2013 når maildato og år er så langt frem som til i 2018 er ikke logisk. 

Nei vel. Du om det. Som du ser av gårsdagens diskusjon er det bred enighet om den forståelsen jeg skisserte, men tro hva du vil. Bare husk at din versjon ikke støttes av fakta ift det at kontakten opphørte i 2014.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (13 minutter siden):

Hun opplevde at Epstein prøvde å bruke forbindelsen han hadde hatt med kronprinsessen overfor andre personer.

https://www.nrk.no/norge/mette-marit-beklager_-motte-jeffrey-epstein-flere-ganger-1.14805063

Det tok henne tre år å mistenke det, men at han var dømt for menneskehandel var ikke et issue....

Sorry, men du snakker ikke MM sin sak med dette.

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (20 minutter siden):

Epostkorrespondansen handler om en personlig samtale om helseproblemer og belastende livshendelser, særlig knyttet til Boris’ øyesykdom og en senere traumatisk opplevelse med en person kalt «Bill». Epstein forsøker å avklare rekkefølgen på hendelsene og antyder først at bruddet med «Bill» kom først. Boris korrigerer dette og forklarer at øyeproblemene startet rundt 7. januar, før han planla å reise til West Palm Beach (da Mette-Marit var der i 2013). Han beskriver at han gjennomgikk flere prosedyrer og fryktet å miste synet. Senere, i midten av juni, opplevde han en hendelse med «Bill» som han beskriver som et langt større traume. Korrespondansen dreier seg dermed om å avklare hva som skjedde først, og viser en personlig dialog om helse, bekymring og emosjonell belastning

Endret av Glrmn
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Det hadde vært mye lettere å akseptere den ferien hvis de hadde gitt en uttalelse først. Hjerteproblemer er ingen unnskyldning for å la være å ta avstand fra det som er kommet fram. De trenger ikke spesifisere hva de tar avstand fra hvis de er redd for å få noen i trøbbel, de kan bare si «det som er kommet fram».  Når de ikke har et behov for å distansere seg så tror jeg heller ikke de synes det er så ille. Og da har jeg ingen sympati.

Ja, jeg er helt enig i det. Og det skriver jeg også, at jeg reagerer på at kongen holder tyst og opptrer feigt, og langt ifra samlende.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
K_mb skrev (3 minutter siden):

Det tok henne tre år å mistenke det, men at han var dømt for menneskehandel var ikke et issue....

Sorry, men du snakker ikke MM sin sak med dette.

Ikke jeg som har uttalt det, var Varpe. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (13 minutter siden):

Nettopp! Så hun hadde noe som han tenkte han kunne utnytte. Det er jo det helt grunnleggende i denne saken. 
Det tok henne 4 år å gjennomskue det, noe som burde vært basic kunnskap for en i hennes posisjon. Bare der skorter det. Hennes egne ord der altså, som bekrefter at hun ble forsøkt brukt. 

Jeg vil ellers minne om at Slottet når de fikk tenkt seg om laget et gavereglement, der de innser at gaver kan være problematisk. Ikke bare for «utilbørlig fordel» men fordi det kan gjøre en mer positivt innstilt. Så de anerkjenner at det å tilhøre kongefamilien kan gjøre en til et mål. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Eufemia- skrev (17 minutter siden):

Det tror jeg de gjør, de prøver å tidfeste noe rundt øyeproblemene til Boris. Som begynte rundt den tiden han skulle møte mm osv…og før Bill ..et eller annet. Det gir mening, til og med for meg som er mm-kritisk 😛 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
21 minutter siden, K_mb said:

Men når det er sagt så er de svært gamle og kongen har hjerteproblemer. Kanskje de ikke har annet valg for helsen sin del enn å komme seg vekk?  Kongen blir straks 89 år, en alder de fleste ikke når. Her er jeg litt delt angående kongeparet og synes det blir vanskelig å vite hva som er riktig for de nå. Men ja, de samler definitivt ikke folket i denne krisen, og kongen har valgt å ignorere journalister med spørsmål om MM og situasjonen, noe jeg reagerer på.  Jeg liker Harald, men han har vist seg svak og veik når hans egen familie har skapt situasjoner som står til kritikk. 

Som enkeltmennesker har jeg stor sympati for dem, men de er vårt kongepar! 

De bor veldig bekvemt og mangler ingenting i hjemmet etter omfattende og svært dyr oppussing.  Så det skulle ikke være noe problem å ta hensyn til helsen sin på slottet. Så jeg synes ikke om at de rømmer landet når det blir litt hett om ørene. 

Vi som er folket må nøye oss med Taus Taus Taus Taus, som var en treffende overskrift på en artikkel i VG.  VG

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Ikke jeg som har uttalt det, var Varpe. 

Ja, som er MM sitt talerør. Uansett så er kritikken mot MM at hun holdt kontakten og opparbeidet et nært vennskap gjennom tre år med en rik finansmann som var en dømt sexforbryter.  Og det kan verken Varpe eller MM forsvare.

• Liker 10
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...