Gå til innhold

Skal kjøpe tilhenger til bil. Tysse eller gaupen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

noen erfaringer? kun til hobbybruk...

Anonymkode: cbd0f...46f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi har tysse. Kjempefornøyd. Men har ikke hatt noe annet, så har ikke noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 169e9...c3a

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har tysse. Kjempefornøyd. Men har ikke hatt noe annet, så har ikke noe å sammenligne med. 

Anonymkode: 169e9...c3a

Holder å høre at noen er fornøyde med kvaliteten på det de har :)

AnonymBruker
Skrevet

Tysse er bra. Husk at brukt henger ofte er dyrere enn ny, folk på FINN er litt koko. Så sjekk butikkprisene.

Anonymkode: 5deef...954

• Hjerte 1
Skrevet

Tysse kjøpt i 2017 meget fornøyd Boggiehenger 1400 kg 😀

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge er kjente og gode merker. 

Anonymkode: 3b6d1...92a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er utmerkede produsenter. Billighengere fra f.eks. Bauhaus etc. kan ikke sammenlignes, og anbefales ikke.

Selv solgte jeg min henger for et par år siden da det begynte å dukke opp en rekke steder maks 10 min kjøring unna som tilbyr gratis utlån av hengere i tre timer (betaler kun for evt forsikring og et bookinggebyr, under hundrelappen). Tidligere var det jo slik at en måtte leie henger f.eks. på bensinstasjoner til en relativt høy pris. Den tid er forbi (for mange av oss).

Kan velge mellom skaphengere, enakslede hengere, bogiehengere med lastevekt opp til drøyt 1600 kilo, grindhengere etc. Da er en godt dekket.Trenger jeg henger i mer enn tre timer koster det ikke voldsomt mye ekstra.

For meg er dette et utmerket alternativ siden jeg bor slik til, og i tillegg slipper jeg å lagre henger selv og stå for vedlikehold.

Du kan låne/leie henger etter behov svært mange ganger for det kjøp og drift av egen henger koster.

Nevner det siden det er et alternativ å vurdere dersom du har slike tilbydere i nærområdet.

Anonymkode: 334f8...f18

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det spiller noen stor rolle hva du velger. Mye samme greiene. Da er det viktigere å velge å kjøpe hos en seriøs forhandler i nærheten som kan hjelpe med deler og service når du trenger det.

AnonymBruker
Skrevet

De er like. Begge har billig-modeller som har gått ned i kvalitet og dyrere som er bedre. Kjøp en kjent modell du får deler til i fremtiden.

Anonymkode: ac275...250

Skrevet

Har Gaupen, har og brukt Tysse, men Gaupen er en lettere henger å dra på.

AnonymBruker
Skrevet

Tredal er dronninga av tilhengere. Det er noe helt anna å ha bak bilen enn Tysse eller Gaupen. Jeg har sett gaupen-hengere med rust før de er tatt ut fra forhandler

Anonymkode: 79695...75f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tredal er dronninga av tilhengere. Det er noe helt anna å ha bak bilen enn Tysse eller Gaupen. Jeg har sett gaupen-hengere med rust før de er tatt ut fra forhandler

Anonymkode: 79695...75f

Er ikke Gaupen aluminium, slik som Tysse?

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har planer om og selge den den gang. Så har tysse en på 330x150 tror eg, som er 345 kg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er ikke Gaupen aluminium, slik som Tysse?

Gaupen er av stål.

AnonymBruker
Skrevet
tdm900 skrev (5 minutter siden):

Gaupen er av stål.

Hvorfor skulle de gjort det? Alt er jo dårligere med stål?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare gode erfaringer med Gaupen, og har aldri opplevd rust på det galvaniske stålet. 

Anonymkode: 147aa...de5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skulle de gjort det? Alt er jo dårligere med stål?

Er det?

AnonymBruker
Skrevet
tdm900 skrev (25 minutter siden):

Er det?

Fare for oksidering, høyere vekt, typisk lettere skadet også (om enn lettere å bule tilbake også) med dagens produksjonsmåter - tynn stål, tjukk aluminium. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fare for oksidering, høyere vekt, typisk lettere skadet også (om enn lettere å bule tilbake også) med dagens produksjonsmåter - tynn stål, tjukk aluminium. 

Si det til produsenten i stedet du.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2026 den 21.05):

noen erfaringer? kun til hobbybruk...

Hva med Tredal? 
(må ikke forveksles med Trædal) 

Anonymkode: c6be4...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...