Gå til innhold

Ble spurt om jeg har møtt ny mann, og tanken har ikke streifet meg siden samboer døde

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Har du møtt ny mann?"

"Nei, har ikke det"

"Hæ? Da har du ikke hatt sex heller da siden ×××× døde?"

Det er to år og tre måneder siden samboer døde 52 år gammel, og jeg blir satt ut hver gang jeg får spørsmål om jeg har møtt ny mann.

For folk som ikke kjente han og ikke har opplevd å miste partner, er to år og tre måneder lang tid.

Tiden har bare gått og jeg har ikke tenkt aktivt på å møte en ny mann.

Jeg har hatt ansvar for bisettelsen, valg av gravstein, er fester for graven, ordnet dødsboet og arveoppgjøret som har tatt nøyaktig to år, ryddet opp, fordelt og nettopp flyttet.

Alt dette er store påkjenninger som ikke har gitt meg tid til å tenke på så mye annet egentlig, men dette er ting som folk ikke vet jeg har hatt ansvar for eller ikke tenker over skal gjøres.

Siden han døde har jeg kommet i overgangsalderen med de plager som den kan gi og forandring av utseendet / kroppen, blitt kronisk syk og selvbildet er lavt.

Registrerer selvfølgelig menn rundt meg som ser kjekke ut, og de få mennene som har vist interesse er helt annerledes enn min avdøde samboer, ser mye eldre og annerledes ut og er av ingen interesse for meg.

Vet heller ikke hvordan man møter menn nå, siden jeg ikke har vært på date siden 2009.

Jeg regner med at kroppen våkner igjen når tiden er inne for å treffe ny mann?

Jeg har ikke blitt dumpet, men min partner døde, som er noe helt annet, men folk ser nok på meg som enslig/singel på samme måte som andre som ikke er i forhold.

Måtte bare lufte litt tanker...

Anonymkode: 6ea58...9b0

• Liker 1
  • Hjerte 37
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i omtrent samme situasjon som deg, og føler det på akkurat samme måten.

Mannen min var helt fantastisk, og ingen kan måle seg med han. Har ingen ønsker om å møte noen ny, og tenker det går helt fint! Vet om flere som ikke fant seg noen ny partner etter å ha mistet sin kjære. Ei har levd i snart 40 år som enke, og er nå over 90 år.

De som ikke har opplevd det har virkelig ikke peiling! Det å skilles/flytte fra hverandre er jo helt frivillig. Det å miste noen til døden er absolutt ikke det! 

Føler med deg! 

Anonymkode: 1c8ba...735

• Hjerte 19
AnonymBruker
Skrevet

Ikke unormalt at også enker finner nye partnere.

Anonymkode: d703e...4e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk er forskjellige og stiller gjerne upassende spørsmål uten å tenke seg om 🤷‍♀️ Tipper det er de samme folkene som spør om folk snart skal få barn og andre ting som de ikke har noe med i det hele tatt. Min ene tante har vært enke i 30 år, hun sier hun aldri kunne tenkt seg en ny mann. Det er ingen i familien som spør, men hun har sagt det flere ganger fordi det er andre som spør. Min andre tante møtte en ny mann under ett år etter at onkel døde. Han var syk lenge, så mye av sorgprosessen gikk tante gjennom før han døde. Hun har aldri lagt skjul på at hun ikke trives alene, noe hun og onkel snakket mye om før han døde. Så for henne var det riktig med ny kjæreste fort. 

Folk er ulike og stiller ofte spørsmål basert på hva de selv opplever som best. Tror ikke de mener noe mer med det. Selv er jeg 50 og barnløs, fikk først samboer da jeg var 43. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt spurt om mulige kjærester, om jeg ikke snart skal ha barn og likneden ting i løpet av livet. Noen folk er bare sånn. 

Anonymkode: 1e6b6...d24

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke unormalt at også enker finner nye partnere.

Anonymkode: d703e...4e9

Jeg vet at mange finner seg ny partner, og iallfall når man ikke er eldre enn hva jeg er, men har ikke møtt noen som har gitt meg sommerfugler I magen.

Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at mange finner seg ny partner, og iallfall når man ikke er eldre enn hva jeg er, men har ikke møtt noen som har gitt meg sommerfugler I magen.

Ts

Og det er helt greit! Alle må ta de valgene som er riktige for seg selv. 

Det blir bare usunt hvis det blir en slags dyrking av sorgen eller litt "martyr-aktig" i mangel på et bedre ord. Har ingen følelse av at der gjelder deg altså 😅

Å trives alene og tenke at det skal mye til å finne noen etter å ha mistet, er helt greit det.

Ble enke selv når jeg var 42, etter over 20 år sammen, og skulle være alene resten av livet... 5 år senere har jeg ny samboer.

Anonymkode: 86126...e4a

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Respektløst å spørre!! 😡😭🤮

Jeg er 52, og om min mann hadde gått bort, hadde jeg aldri vurdert å finne en ny 😭

Jeg blir litt "sjokkert" over kvinner og menn finner seg en ny partner kort tid etter dødsfall. (Kort tid synes jeg er 2-3 år) men vi er alle ulike 😊

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og det er helt greit! Alle må ta de valgene som er riktige for seg selv. 

Det blir bare usunt hvis det blir en slags dyrking av sorgen eller litt "martyr-aktig" i mangel på et bedre ord. Har ingen følelse av at der gjelder deg altså 😅

Å trives alene og tenke at det skal mye til å finne noen etter å ha mistet, er helt greit det.

Ble enke selv når jeg var 42, etter over 20 år sammen, og skulle være alene resten av livet... 5 år senere har jeg ny samboer.

Anonymkode: 86126...e4a

Jeg tenker ikke at jeg skal være alene resten av livet og ønsker det heller ikke, men det får skje når det skjer, eller om det skjer.

Har nok med meg selv akkurat nå

TS

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Nordlysstøv skrev (31 minutter siden):

Jeg er 52, og om min mann hadde gått bort, hadde jeg aldri vurdert å finne en ny 😭

Jeg blir litt "sjokkert" over kvinner og menn finner seg en ny partner kort tid etter dødsfall. (Kort tid synes jeg er 2-3 år) men vi er alle ulike 😊

Det er respektløst å regne ut hvor lenge det er siden jeg har hatt sex, og det synes jeg er mest ubehagelig med slike dumme spørsmål.

Ts

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er respektløst å regne ut hvor lenge det er siden jeg har hatt sex, og det synes jeg er mest ubehagelig med slike dumme spørsmål.

Ts

Ja enig! Hvordan man i det heletatt tenker tanken... 😭💔

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Nordlysstøv skrev (Akkurat nå):

Ja enig! Hvordan man i det heletatt tenker tanken... 😭💔

Fordi folk er opptatt av sex, og en av grunnene til at de er i forhold er for å kunne ha et regelmessig sexliv regner jeg med.

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man reagerer forskjellig. Jeg kjenner ei som giftet seg på nytt innen et år etter mannen hennes etter mange år døde. Dem hadde vært sammen i hvert fall 25 år. Møtte en nesten med en gang og vips var hun gift gitt. Min mor møtte å en ny en etter min far døde. Trur det gikk et år. Hun kaller han vennen sin da. Men dem reiser på tur sammen. Mamma og pappa var sammen i 55 år. Og jeg kjenner noen som har vært enke i 40 år som ikke kunne tenke seg noen ny etter mannen døde. Så jeg tenker man trenger ikke å svare på slike spørsmål sånn egentlig. Man gjør det som er best for seg selv. 

Anonymkode: 14dba...cee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg hadde kommet til å svart, så du går rundt og tenker på hvor lenge siden jeg har hatt sex? Så har jeg flira av dem. 

Anonymkode: 14dba...cee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være godt å være aleine også ♥️ Lukk ørene for slike tullete spørsmål. 

Anonymkode: c1b0b...201

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere enke slektninger som aldri fant seg ny mann når ektefelle døde, er absolutt deres valg, selvom dems bedre halvdel døde så døde ikke kjærligheten dems ovenfor den avdøde- slik det hadde gjort hvis man valgte å skille seg.

Synes det er en U-ting å spørre om man har begynt å snuse på datinglivet når man har blitt enke/enkemann! Uansett hvor mange år som har passert.

Anonymkode: aa14b...20f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nordlysstøv skrev (På 30.1.2026 den 21.32):

Helt enig!

Anonymkode: aa14b...20f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er upassende å spørre om.

Jeg er 48 år, og vært singel i 9 år, ikke hatt sex på 7 år. Men jeg får ingen spørsmål om det. 

Anonymkode: 20c4c...c28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn var det for meg også, ts. Det tok åtte år før jeg traff en mann og forelsket meg. Og det tok i hvert fall tre- fire år fra mannen min døde til jeg liksom igjen løftet blikket og begynte å åpne opp for at jeg kunne bli glad i noen på nytt.

Men det skjedde, og nå har jeg det bra med ny samboer .

Anonymkode: 59884...161

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn var det for meg også, ts. Det tok åtte år før jeg traff en mann og forelsket meg. Og det tok i hvert fall tre- fire år fra mannen min døde til jeg liksom igjen løftet blikket og begynte å åpne opp for at jeg kunne bli glad i noen på nytt.

Men det skjedde, og nå har jeg det bra med ny samboer .

Anonymkode: 59884...161

Jeg håper jo at det skjer med meg også.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har nå vært alene i over 3 år.Vi var gift i over 40 år,det var bare han jeg ville ha.Da jeg hadde vært alene i litt over et år fikk jeg spørsmål om jeg ville ha en ny mann.Nei,sa jeg,det blir ikke aktuelt! Har ikke fått flere spørsmål om det .Jeg har det fint alene og har ikke sett noen mann jeg kunne ha blitt kjent med.Skjønner ikke folk som ikke kan være alene.

Anonymkode: bd298...b95

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...