Gå til innhold

Pergo?


Blueberry

Anbefalte innlegg

Er ganske ny på dette, men har lest litt her inne et par måneder. Det jeg lurer på er dette med pergokur. Har forstått at det har noe med hormoner å gjøre og at man blir lettere gravid etter en sånn kur. Men hva "skal til" for å få en sånn kur? Er det legen som setter deg på kuren, eller gynekolog (annet)? Må man ha prøvd lenge før man kan gå på denne kuren? Hvor lenge varer det? I det hele tatt; hva går det egentlig ut på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan du lese om det: http://infertility.about.com/cs/clomi1/a/Clomid.htm (Pegotime kalles clomid paa engelsk).

Du maa gjennom en del undersoekelser (blodproever, ultralyd) foerst og mannen maa teste sine svoemmere foer det blir foreskrevet. Pergo kan sette igang eggeloesning hos kvinner som ikke har eggeloesning av seg selv, f.eks pg.a pcos.

Det er ikke noedvendig aa ha proevd lenge for aa faa det, men legen gir deg det ikke uten at det er funnet noe galt etter kort tids proeving, ville jeg tro.

Hvorfor vil du ta det? Har du uregelmessige menstruasjoner eller annet som tilsier at du ikke har eggeloesning?

Husk at det kan vaere bivirkninger og at det er hoeyere risiko for spontanabort ved bruk av pergo - saa om du ikke trenger det, saa er det best uten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar!

Jeg har ikke sagt at jeg vil ta det, men kan jo hende det trengs. Har hatt mensen 1 gang de siste 8 månedene. Prøvd snart ett år å bli gravid, men legen fant ikke noe på vanlig GU. Tror noe er galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har hatt mensen paa 8 maaneder ville jeg bedt om flere undersoekelser. Vanlig GU er nok ikke nok.

Jeg ville bedt om blodproever for aa sjekke hormonnivaaene og tatt det derfra. Sannsynligvis maa du til spesialist for aa ta innvendig ultralyd dersom noe er unormalt paa blodproevene (kanskje uansett). Saa jeg ville gaatt tilbake til fastlegen og si at du er bekymret for manglende EL pg.a at du ikke har hatt mensen paa 8 maaneder. Dersom det er rett etter p-pilleslutt kan det hende at legen vil se det an, men det er godt mulig han kan sette igang blodproever etc. uten aa vente saa mye lenger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...