Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mann, 46 år, som har havnet i et lite dilemma og ønsker noen ærlige innspill. 🫣

Jeg ble kjent med en dame via Tinder. Etter hvert har jeg skjønt at det kanskje kan ligne litt på det som kalles sugardating. Hun er en del yngre enn meg(29), men vi har det veldig fint sammen. Hun er morsom, smart og lett å være med, og det føles gjensidig.

Jeg har også invitert henne med på flere storbyweekendturer, og det har vært hyggelig på alle måter – godt selskap, gode samtaler og fine opplevelser sammen.

Hun har det litt trangt økonomisk, og jeg har valgt å hjelpe henne en del i hverdagen. For meg handler det om omtanke og støtte – ikke om at jeg forventer noe seksuelt eller noen form for motytelser. Det har aldri vært noen avtale eller krav.

Likevel sitter jeg igjen med spørsmålet:
Når går dette fra å være en relasjon med frivillig støtte og omtanke – til å bli sugardating? Hvor går egentlig grensen, og er dette innafor eller problematisk?

Setter pris på ærlige tilbakemeldinger.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dersom du hjelper henne direkte økonomisk så tidlig i forholdet. Vil jeg allerede kalle det sugardating. Men ikke noe galt i det, dere er begge voksne. 

Endret av Traktor
  • Liker 23
  • Nyttig 19
AnonymBruker
Skrevet

Er det egentlig en reell hjelp å la henne bli avhengig av hjelp fra andre for å leve slik hun er vandt til? En kvinne på 29 år har mulighet til å bytte jobb, utdanne seg mer osv. Sannsynligvis ikke dette du ville høre, men hun høres enten korttenkt ut eller så liker hun å snylte? Eller er det en forbigående økonomisk tranghet?

Anonymkode: a48d3...3f1

• Liker 9
  • Nyttig 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det greit for deg å bli manipulert for penger da?

Anonymkode: fc803...77f

• Liker 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg greier ikke helt å sette meg i skoene til noen som tar imot økonomisk hjelp inform av annet enn råd, veiledning og evt tilbud om jobb. Rene håndsrekninger er noe jeg ikke greier å forstå at noen ønsker og iallefall ikke fra noen de er på vei inn i en relasjon med, romantisk, seksuell eller bare vennskapelig. 
Dette er noe jeg synes dere burde snakke konkret om før du hjelper mer. For begges del for ellers kan jeg ikke skjønne at det ender positivt for noen av dere.

Anonymkode: b5c8a...cc7

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
Traktor skrev (1 minutt siden):

Dersom du hjelper henne direkte økonomisk så tidlig i forholdet. Vil jeg allerede kalle det sugardating. Men ikke noe galt i det, dere er begge voksne. 

Ser den, Traktor.

Vi har egentlig aldri hatt noen samtaler om at vi er et par eller legger planer for noe mer seriøst heller. Jeg føler meg heller ikke utnyttet. Hun har faktisk aldri spurt meg direkte om penger.

Samtidig merker jeg jo at hun blir veldig glad når jeg inviterer på turer eller vi «brenner av litt plastikk» i en eller annen storby. Jeg liker å kunne gi henne fine opplevelser, og for meg føles det naturlig – men det er kanskje nettopp der jeg blir usikker på hva dette egentlig er.

Så ja … litt derfor jeg spør her.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er vel vanlig dating? Synes godt dere menn kan spandere på dama. Dere tjener mer enn oss og dere har råd til det.  

Anonymkode: d3a13...aae

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
OleMorten skrev (3 minutter siden):

Ser den, Traktor.

Vi har egentlig aldri hatt noen samtaler om at vi er et par eller legger planer for noe mer seriøst heller. Jeg føler meg heller ikke utnyttet. Hun har faktisk aldri spurt meg direkte om penger.

Samtidig merker jeg jo at hun blir veldig glad når jeg inviterer på turer eller vi «brenner av litt plastikk» i en eller annen storby. Jeg liker å kunne gi henne fine opplevelser, og for meg føles det naturlig – men det er kanskje nettopp der jeg blir usikker på hva dette egentlig er.

Men er det ikke vinn vinn da? Dere får begge noe positivt ut av det. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det egentlig en reell hjelp å la henne bli avhengig av hjelp fra andre for å leve slik hun er vandt til? En kvinne på 29 år har mulighet til å bytte jobb, utdanne seg mer osv. Sannsynligvis ikke dette du ville høre, men hun høres enten korttenkt ut eller så liker hun å snylte? Eller er det en forbigående økonomisk tranghet?

Anonymkode: a48d3...3f1

Vel, hun er sykepleier og bor alene i Oslo. Det i seg selv er for mange relativt krevende i disse tider..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det greit for deg å bli manipulert for penger da?

Jeg føler meg ikke manipulert heller..

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt fint. Dere to er en, bare å satse fra starten. 

Anonymkode: de76a...c60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ærlige innspill er at jeg ser litt ned på dere begge, men samtidig er dere begge voksne og denne dynamikken har alltid eksistert i samfunnet. Har du det romslig økonomisk ser jeg ikke noe problem i å fortsette. 

Anonymkode: 6a3eb...d33

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo være Financial Domination (FinDom) uten at det er ydmykelse inne i bildet for din del. Det er heller aldri sex inne i bilde ved FinDom, men kan være "teasing" og sånn.  

Dessuten så kan det fort tippe over i svindel hvis hun har lovet deg masse eller Future Faket scenarioer som gjør at du gir fra deg penger "frivillig". Så det er en veldig tynn grense der på en måte. Hvis hun ikke har lovet deg noe, så er hun på det rene fra hennes side i alle fall. Men hvis hun har lovet deg "store ting" som ennå ikke er blitt "fullført" eller implementert, så er det fort inne på følelsesmessig manipulasjon og svindel når det er snakk om penger tross alt. 

Anonymkode: f6233...356

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei dette er vel vanlig dating? Synes godt dere menn kan spandere på dama. Dere tjener mer enn oss og dere har råd til det.  

Vil ikke si dette er vanlig dating heller… spanderer alltid alt. På stort sett alle jeg omgås

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
OleMorten skrev (1 minutt siden):

Jeg føler meg ikke manipulert heller..

Som sykepleier tjener hun godt nok til å forsørge seg selv. Det er bare at hun ikke setter tæring etter næring. 

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du gjort det om dama hadde vært jevngammel med deg? 

Anonymkode: dddf1...4a0

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
OleMorten skrev (8 minutter siden):

Ser den, Traktor.

Er sexen god, da?

Anonymkode: 0c21e...7e2

AnonymBruker
Skrevet
OleMorten skrev (1 minutt siden):

Vil ikke si dette er vanlig dating heller… spanderer alltid alt. På stort sett alle jeg omgås

Hvis du spanderer på alle, hvorfor skulle dette være noe annerledes?

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Start med hvorfor du fortsatt dater henne. Ønsker du en varig relasjon? Eller tenker du på dette som noe midlertidig? Har hun uttrykt noe om fremtiden? 
Om det ikke heller sterkt mot noe mer varig så tenker jeg du må stoppe med å hjelpe henne økonomisk. Veldig hyggelig av deg å spandere turer osv når du har muligheten til det. Men fort gjort at hun holder på datingen av feil grunnlag, det er til og med ikke sikkert at hun gjør det helt bevisst. Men at godene overskygger at hun kanskje ikke egentlig ønsker noe varig.

Du kan kanskje gradvis stoppe med all spanderingen og hjelpen? Vil du fortsatt møte henne så kan dere finne på andre ting enn noe som koster. Og hvis det først koster og du vil spandere, så hold det til en enkel middag ute, deling av en flaske vin et sted, kinobilletter…dropp storbyturer og annet. Og ikke støtt økonomisk. Bare la være å tilby. Prøv heller å støtte henne emosjonelt hvis hun har behov for det. Kanskje prøve å støtte/veilede henne i økonomisk kloke valg? Oppfordre/fortelle hvorfor det er lurt å sjekke opp i tilbud på forsikringer i blant for redusert kostnad? Flytte boliglånet om bedre rente? Eller be om lavere rente i opprinnelig bank? Si opp abonnementet som ikke brukes osv. ikke at alt trengs å gjøres samtidig. Men velmenende råd vil på sikt kunne bidra det også. Gitt at hun ikke allerede er ekstremt up to date på dette. 
Du vil jo merke om hun er mottakelig eller ikke. Om hun holder på det eller trekker seg unna gradvis når du ikke står med åpen lommebok.

Anonymkode: 9b0b5...5ff

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
OleMorten skrev (20 minutter siden):

Mann, 46 år, som har havnet i et lite dilemma og ønsker noen ærlige innspill. 🫣

Jeg ble kjent med en dame via Tinder. Etter hvert har jeg skjønt at det kanskje kan ligne litt på det som kalles sugardating. Hun er en del yngre enn meg(29), men vi har det veldig fint sammen. Hun er morsom, smart og lett å være med, og det føles gjensidig.

Jeg har også invitert henne med på flere storbyweekendturer, og det har vært hyggelig på alle måter – godt selskap, gode samtaler og fine opplevelser sammen.

Hun har det litt trangt økonomisk, og jeg har valgt å hjelpe henne en del i hverdagen. For meg handler det om omtanke og støtte – ikke om at jeg forventer noe seksuelt eller noen form for motytelser. Det har aldri vært noen avtale eller krav.

Likevel sitter jeg igjen med spørsmålet:
Når går dette fra å være en relasjon med frivillig støtte og omtanke – til å bli sugardating? Hvor går egentlig grensen, og er dette innafor eller problematisk?

Setter pris på ærlige tilbakemeldinger.

Du unngår bevisst å skrive at dere har sex? Hvorfor? 

Anonymkode: 3d1d2...ea0

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...