Gå til innhold

Du som er gift: Har du beholdt ditt etternavn? Eller tatt din manns/kones? Eller slått navnene sammen?

Valg av etternavn  

114 stemmer

1. 1. Hvilket etternavn har du etter at du giftet deg?

• Mitt opprinnelige etternavn
      63
    • Mitt opprinnelige etternavn + ektefellens etternavn
      25
    • Ektefellens etternavn alene
      22
    • Begge etternavnene
      3
    • Begge har tatt et helt annet navn
      0
  2. 2. Har du samme etternavn som dine barn?

• Ja
      64
    • Nei
      29
    • Har ikke barn
      20
  3. 3. Hadde du endret etternavn etter en eventuell skillsmisse?

• Ja
      44
    • Nei
      69

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av tråden hvor kone nummer to ønsker at kone nummer en bytter tilbake til sitt pikenavn.

Anonymkode: c61bc...831

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg har tanken på å bytte etternavn vært så fremmed, at jeg aldri vurderte det eller tenkte over det da jeg giftet meg. Var faktisk gift i flere år, før en kollega kommenterte at jeg "hadde beholdt pikenavnet", at jeg kom på at det gikk ann. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min kone tok mitt etternavn da vi giftet oss. Det er et litt spesielt etternavn som er det samme som bygda vi bor i. I tillegg tok hun et gammelt etternavn/slektsnavn fra hennes mors slekt som hun ikke hadde fra før. Jeg har fortsatt samme navn som da jeg ble født, min kona altså to nye etternavn og barna våre har begge mors etternavn. Alle har altså samme etternavn bortsett fra jeg som ikke dobbelt etternavn.

Anonymkode: 8dc9d...572

AnonymBruker
Skrevet

Det mangler et alternativ! To av barna har mitt etternavn, de andte mannens. Annen hver gang  ingen av oss har mellomnavn.

Anonymkode: e1a26...353

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen tok mitt.  Hans ide og valg, jeg ville slå sammen. Han ville ære meg sa han. Vi er ikke sammen mer og han forandret det tilbake, ungene våre har mitt , mitt var jo det vi alle hadde.  

Anonymkode: f7838...01e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Min kone tok mitt etternavn da vi giftet oss. Det er et litt spesielt etternavn som er det samme som bygda vi bor i. I tillegg tok hun et gammelt etternavn/slektsnavn fra hennes mors slekt som hun ikke hadde fra før. Jeg har fortsatt samme navn som da jeg ble født, min kona altså to nye etternavn og barna våre har begge mors etternavn. Alle har altså samme etternavn bortsett fra jeg som ikke dobbelt etternavn.

Anonymkode: 8dc9d...572

Jeg har sett at det er slik som du beskriver det i mange familier. Hvorfor har ikke du (eller andre menn i lik situasjon) lagt til konas etternavn slik at alle heter det samme?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det mangler et alternativ! To av barna har mitt etternavn, de andte mannens. Annen hver gang  ingen av oss har mellomnavn.

Beklager det! Mangler også alternativet hvor man bytter om på rekkefølgene. 
F.eks Ane Tusvik Bonde og Sigrid Bonde Tusvik 

- TS

Anonymkode: c61bc...831

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beholdt mitt etternavn, da det ikke er norsk. Barna har mitt etternavn som mellomnavn fordi jeg ikke ville at de skulle vokse opp med å måtte stave etternavnet sitt i alle mulige sammenhenger, slik jeg har måttet.

Anonymkode: 3f3f4...4e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Beholdt mitt navn. Barna har fars, for det er veldig få som har det etternavnet. Barna har kun fornavn og etternavn, en kuriositet nå om dagen. 

Anonymkode: bca98...fd5

• Liker 2
Skrevet

Har et sjeldent etternavn som jeg var så heldig å kunne bruke da jeg giftet meg med min mann. 

Om vi går fra hverandre så blir jeg å beholde etternavnet, men kan tenke meg å ta min farsnavn og legge til datter. 

AnonymBruker
Skrevet

Han tok mitt :) 

Anonymkode: 338c7...ba9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beholdt mitt eget etternavn. En av grunnene er at jeg var ganske voksen og hadde vært i arbeidslivet en stund. Fagfeltet mitt er ikke kjempestort, så i jobbsammenheng er jeg kjent for mange under mitt navn. En annen grunn er at jeg rett og slett liker etternavnet mitt bedre enn hans. 

Vi har ikke barn, men hvis vi hadde hatt ville de trolig fått mitt etternavn som mellomnavn og hans som etternavn, pga at hans etternavn er veldig sjeldent. 

Siden jeg ikke byttet etternavn da jeg giftet meg, svarte jeg nei på det siste spørsmålet. Hadde jeg tatt hans navn ville jeg garantert byttet tilbake ved en skilsmisse. De få jeg kjenner som har beholdt ektefellens navn ved skilsmisse har uten unntak vært gift i så mange år at de har identifisert seg helt med det navnet. Oftest gift ganske tidlig, og blitt "kjent" for andre under det navnet. 

Anonymkode: 122a3...4ab

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tok hans. Det er primært fordi hans navn er finere og mer sjeldent enn mitt. Jeg ville nok ikke byttet om mitt etternavn var såpass generisk.

Jeg har vært gift før, og byttet da ikke etternavn. Det føltes dog mer riktig og viktig nå.

I tillegg har jeg samme etternavn som min stesønn, og det er fint å føle at vi er en enhet, en familie. :)

Endret av SPOCA
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fordi det er flere fedre?

Anonymkode: f6572...329

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt mannen sitt, i utgangspunktet pga han har et sjeldent etternavn, det må søkes om å bruke det navnet, barna har selvsagt det navnet og. Om vi skiller oss, så kommer ikke jeg til å bytte tilbake til pikenavnet mitt 

Anonymkode: a86a1...96c

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min degraderte sitt etternavn til mellomnavn, da han tok mitt (beskyttede) etternavn. 

For å si det slik, det var ALDRI aktuelt å ha hans gamle etternavn som verken tillegg eller etternavn. 

Anonymkode: 4f415...a97

AnonymBruker
Skrevet

Beholdt mitt etternavn. Hans er for ordinært, og vi er like mye gift selv om vi ikke heter det samme. Har ikke barn. Syns det er noe gammeldags ved å kalle det "Pikenavn". Det er litt som om man mister identiteten sin når man får ring på fingeren og blir mannens eiendel. 

Anonymkode: 7f3bd...12e

Skrevet

Har beholdt mitt eget etternavn, det er en del av meg. Barnet har begge sitt etternavn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fordi det er flere fedre?

Anonymkode: f6572...329

Nei, som det står, annen hver gang mitt ig hans.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var aldri aktuelt for meg å bytte etternavn. Barna har fars etternavn, og mitt som mellomnavn.

Anonymkode: 52c06...234

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...