AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Skrevet 21. januar Én ting er at hun insisterer på å beholde etternavnet hans, men hun har også tatt moren hans sitt pikenavn. Barna deres har ikke dette pikenavnet. Så det funker ikke som unnskyldning. Overalt på papiret, på nett, på navneliste, alt, så ser det ut som de fortsatt er gift. Jeg er 40 + og vet selvfølgelig bedre enn å bry meg. Men jeg klarer ikke la være å bli stille irritert. Det plager meg hver gang jeg ser navnet hennes dukke opp alle steder. Eks svigermor har gitt beskjed, og eksmann har gitt beskjed og vennlig spurt om hun kan ta bort pikenavnet i det minste. De var gift en fryktelig kort stund da hun var utro og flyttet umiddelbart inn hos elskeren. Jeg har begynt å kalle oss for Familien X X, sammensatt av mitt etternavn og hans. Har sagt at når vi gifter oss kommer jeg ikke til å ta hans navn da det er i bruk av noen andre. Da får han ta mitt. Noen andre som opplever at slikt irriterer? Anonymkode: 3d2f8...417 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. januar Populært innlegg #2 Skrevet 21. januar Da kan du ikke si at du ikke bryr deg, for du bryr deg i aller høyeste grad. Burde det bety noe? Nei. Er det rart at du reagerer på det? Også nei. Anonymkode: 4aa4d...e53 80 20
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Skrevet 21. januar Full forståelse for at hun vil dele etternavn med barna sine. Jeg har gjort det samme, og akter ikke å fjern den forbindelsen. Dersom det var en «regel» hadde jeg aldri gått med på den idiotiske tradisjonen om at barna skal bære fars etternavn. At hun vil ha sin eks-svigermor sitt pikenavn i tillegg er jo litt mer spesielt, men det handler kanskje om identitet? Anonymkode: b4177...2ed 30 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Skrevet 21. januar Synes du er vanskelig og fremstår sjalu. Det er et navn vi snakker om! Er da likegyldig hva andre tror. Velg det etternavnet du selv ønsker og la fred være med etternavnet på ekskona. Kom igjen, dette er barnslig Anonymkode: 8052a...8b6 24 10
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Skrevet 21. januar Han har et sjeldent og gammelt familienavn og det er klart jeg vil ha samme som ungene. Dette har du ingenting med, ts. Anonymkode: 324d3...c71 19 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Skrevet 21. januar Jeg har ei venninne som har beholdt etternavnet til x'en sin. Dette pga de 2 barna deres har også dette etternavnet. I Anonymkode: 3e0e5...a56 15 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Skrevet 21. januar Utrolig merkelig at hun skal beholde pikenavnet til eks-svigermor, når barna ikke deler dette navnet med henne. Hun virker trassig. Anonymkode: 7b148...d49 9 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er 40 + og vet selvfølgelig bedre enn å bry meg. Men jeg klarer ikke la være å bli stille irritert. Det plager meg hver gang jeg ser navnet hennes dukke opp alle steder. Du bryr deg, for du både irriterer deg og plages av det. De har barn sammen, naturlig at hun beholder navnet - eller kanskje din kommende mann er villig til å la barna få fjerne hans navn og ta hennes pikenavn, kanskje hun bytter da? Hva ekskona heter spiller ikke noen rolle. Folk er som regel oppegående nok til å følge noenlunde med, og om det oppstår en misforståelse, så er det jo bare å si at de skilte seg for mange år siden, at hun naturligvis beholdt navnet for å ha samme navn som barna. Forstår det er mye bitterhet i familien du har tenkt å gifte deg inn i, men du velger virkelig dette selv, ikke minst om du vil være bitter, irritert og plaget av noe som ikke en gang er din kamp, og ikke burde vært hans families kamp. Jeg hadde blitt skeptisk til en mann og familie som hadde så mye bitterhet så lenge etterpå. Du synes å ha inntatt samme holdning til hans barns mor og hennes navn, og det lover ikke bra for barna. Ektepar trenger ikke hete det samme, behold ditt egen, så kan han beholde sitt. Du blir ikke mindre ektefelle av å beholde eget navn! Og ikke skap noe drama om dette navnet! Bry deg i det minste nok om hans barn til at du ikke bidrar til noen konflikt! Anonymkode: 30a8a...ab5 16 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Skrevet 21. januar Har også samme navn som barna mine. Tenker ikke over at det opprinnelig var hans. Kommer aldri til å gidde å bytte. Anonymkode: f10a3...8e1 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Skrevet 21. januar Jeg og mannen er gift på snart 13 året. Jeg tok hans navn da det var 4 i Norge som har det navnet. Nå er vi 6 som har det navnet. Vi har et barn sammen. Og jeg har ikke beholdt mitt pikenavn, og derfor har ikke vårt barn heller fått pikenavnet mitt. Dersom vi skulle splitte lag så har jeg som et ønske og beholde navnet mitt pga barnet. Og det er en avgjørelse jeg tar! Og tenker at det er min sak. Anonymkode: 9544b...3fb 8 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Skrevet 21. januar Forstår godt at det irriterer. Hvis dere gifter dere, så kan dere eventuelt slå sammen navnene? Eller selvsagt bare beholde hver sitt☺️ Anonymkode: 5e4a4...c21 2 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 21. januar #12 Skrevet 21. januar Skjønner ikke hvorfor voksne mennesker tar et annet familienavn bare fordi de er gift. Folk snakker om det å ta mannens etternavn som om ekteskapet deres er da blir enda mer ekte? 😅 Mange begrunner navnebyttet med at hele familien, inkludert barna, skal ha det samme navnet, for å understreke at de er i familie. Men når bruddet er et faktum da vil plutselig mannen ofte «ha tilbake» etternavnet sitt, og nekte ekskona å bruke det. Enda de fortsatt har felles barn (Heldigvis!) Det ser neppe ut som at de fortsatt er gift, siden de ikke er i et forhold på Facebook, ikke deler felles adresse, ikke lignes sammen, osv. Det er nok ingen andre som bryr seg om at hun har beholdt navnet. Hvorfor hun tok sin svigermors etternavn er ikke godt å si, jeg antar at det handler om at hun mener at det klinger bedre, og fordi hun den gangen hadde et godt forhold til sin svigermor? 15 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Skrevet 21. januar Hun har tatt ekssvigermor sitt pikenavn i tillegg, noe kun ekssvigermor og hennes eksmann har. Den navnekombinasasjonen har ingen andre. Ikke barna, og ikke min samboer sine to andre søsken heller. Denne kvinnen oppleves som veldig vanskelig og vrang. Hun levde tross alt i 7 år uten å dele navn med barna. Så var hun utro og flyttet inn med elskeren 3 måneder etter bryllupet. Blekket hadde ikke rukket å tørke engang. Svigermor har all rett til å synes dette opplegget hennes med navn er en lei situasjon. Hun bærer et sjeldent navn og vil ikke dele det med denne kvinnen. Forstår svigermor godt. En annen lenger oppe nevner konflikter, de er det ekskonen som står for helt på egenhånd. Ts Anonymkode: 3d2f8...417 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Skrevet 21. januar For å sette dette litt på kanten så kan man vel teknisk sett endre etternavn så lenge det er 200 eller flere som har det navnet. Uavhengig om man er gift eller ikke. Dette er som sagt satt på kanten. Anonymkode: 9544b...3fb 3 2
FrstadM1961 Skrevet 21. januar #15 Skrevet 21. januar En kan like eller mislike, men har hun fått innvilget navnebytte så er det bare hun som kan gjøre om på det. Er ingen andre som kan kreve noe heller. Er bare sånn det er. 15 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Skrevet 21. januar Har ekssvigermor et sjeldent etternavn som under 200(mener jeg det er) har, kan hun ikke bare "ta" navnet, det må søkes tillatelse til å ha det. Har sjøl et etternavn som bare 11 stk. i Norge har. Såkalt beskyttet. Anonymkode: 49de0...cdf 13 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ekssvigermor et sjeldent etternavn som under 200(mener jeg det er) har, kan hun ikke bare "ta" navnet, det må søkes tillatelse til å ha det. Har sjøl et etternavn som bare 11 stk. i Norge har. Såkalt beskyttet. Anonymkode: 49de0...cdf Samme her. Før jeg giftet meg var de 4. nå er det 6 stk. mitt pikenavn er 13k eller flere som har, så da er man fritt til å endre. Anonymkode: 9544b...3fb 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har ekssvigermor et sjeldent etternavn som under 200(mener jeg det er) har, kan hun ikke bare "ta" navnet, det må søkes tillatelse til å ha det. Har sjøl et etternavn som bare 11 stk. i Norge har. Såkalt beskyttet. Anonymkode: 49de0...cdf Hun tok det da de giftet seg, min samboer har det i tillegg til sin fars etternavn. Barna har kun farfars etternavn. Ekskona tok begge. Anonymkode: 3d2f8...417
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Skrevet 21. januar Det er 204 som har svigermor sitt navn står det på ssb. Ts Anonymkode: 3d2f8...417
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hun har tatt ekssvigermor sitt pikenavn i tillegg, noe kun ekssvigermor og hennes eksmann har. Den navnekombinasasjonen har ingen andre. Ikke barna, og ikke min samboer sine to andre søsken heller. Denne kvinnen oppleves som veldig vanskelig og vrang. Hun levde tross alt i 7 år uten å dele navn med barna. Så var hun utro og flyttet inn med elskeren 3 måneder etter bryllupet. Blekket hadde ikke rukket å tørke engang. Svigermor har all rett til å synes dette opplegget hennes med navn er en lei situasjon. Hun bærer et sjeldent navn og vil ikke dele det med denne kvinnen. Forstår svigermor godt. En annen lenger oppe nevner konflikter, de er det ekskonen som står for helt på egenhånd. Ts Anonymkode: 3d2f8...417 Når hverken mannen eller hans familie har kommet over at ekskona hans var utro mot ham, da er det grunn til å tenke seg om noen ganger til før man går inn i et forhold med den mannen og hans familie. Dette er et ikke-problem. Hun hadde tydeligvis lov til å ta navnene, så hvem som helst kan ta dem. Eller, navnene er så sjeldne at de måtte gå med på at hun fikk navnene. Ergo, ingen grunn til å fortsette å gå videre med bitterheten. Du burde være langt mer bekymret for at du har tenkt å gifte deg med en mann (og hans familie), som fremdeles er så opphengt i hans eks, for da er de alle folk som liker å gnage på ting i årevis, ting som egentlig er ikke-saker. Du kan bli neste de gnager om, selv om du ev. ikke blir skilt. For væremåten til både mannen og hans foreldre forteller mye om personene de er. Anonymkode: 30a8a...ab5 9 17
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå