Gå til innhold

Dere som har tatt lappen de siste årene, hvordan har utviklingen deres vært etterpå?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver og tar sertifikatet i godt voksen alder. Er en veldig engstelig person, som har gjort det hele til en krevende prosess. Jeg er nett ferdig med trinn 2, og kan i prinsippet alt som skal gjøres med bilen, jeg kan det vel bra nok - men ikke bra, det er slik jeg ser på det. Lukeparkering eksempelvis, det går greit, men veldig trinnvis og lite flyt, tar nok litt lengre tid enn en som har kjørt i mange år. Jeg tenker at det går fra å være bra nok til å være bra naturlig etterhvert som jeg kjører i noen år.
Men kjørelæreren min sier det vil være svært lite forskjell mellom når jeg er ferdig med oppkjøring, og en person som har hatt lappen i mange år. Jeg tolker det som at - jo, det er forskjell mellom en som nettopp har tatt lappen og en som har kjørt i mange år, men at dette er småpirk, og at i det store og det hele burde jeg ved oppkjøring kjøre med selvtillit.

Så lurer vel mest på alt som har med dette å gjøre. Hva var vanskelig for deg når du tok sertifikatet, hvor mye utviklet du deg de neste årene? Kjører du raskere i områder hvor du tidligere krypkjørte osv. Selv synes jeg det er vanskelig å ikke bremse opp for biler som har vikeplikt for meg, for jeg stoler ikke helt på at de stanser, og jeg sliter og med å føle hvor høyre front på bilen er, og er veldig engstelig i trange områder hvor jeg føler jeg kommer til å smelle borti noe, selv om det viser seg at jeg har halvannen meter avstand.

Anonymkode: 454f9...8e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sleit mest med teorien. Klarte den med nød på 3 forsøk. Oppkjøringen gikk som en lek 😊 

Lukeparkering har jeg alltid slitt med og jeg øver ikke på det. Så det blir jeg nok ikke bedre på. 

Jeg kjører ikke raskere i visse situasjoner enn andre. Jeg mener at jeg er en god sjåfør. Det er det flere som har sagt. 

Vikeplikt er jeg stort sett god på 😊

Tok lappen i 2003.

AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig høres det ut som du ikke burde ha sertifikat.

Anonymkode: 7c952...b41

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt ærlig høres det ut som du ikke burde ha sertifikat.

Anonymkode: 7c952...b41

Steike, om du er et troll eller om du er et menneske med null evne for å nyansere er ikke godt å vite, men du inntar altså ikke en posisjon av at folk er forskjellige med forskjellige grader av usikkerhet og forskjellige utfordringer, men at en kan utvikle seg og bli en god sjåfør - du velger gå for en absolutt uttalelse om at her er man simpelthen uskikket til å kjøre bil?

Anonymkode: 454f9...8e7

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Øving, øving, øving… er det som skal til. Selvfølgelig blir du mye bedre til å kjøre etter hvert, Utrolig merkelig ting av kjørelæreren å si at mengdetrening ikke har noen hensikt. Det er jo stikk i strid med hva alle eksperter sier. Er jo en grunn til at f.eks forsikringsselskap premierer at man øvelseskjøre mye.

Jeg hatet å kjøre i starten og syntes det var vanskelig og skummelt. Nå etter å ha kjørt i noen år elsker jeg å kjøre bil og jeg har fått høre fra mange at jeg er en god sjåfør. 

Jeg tvang meg selv til å kjøre mye i starten og det ble lettere å lettere.

Anonymkode: bd9da...edc

• Liker 3
Skrevet

Det kjørelæreren din sier er helt motsatt av hva sensor sa da jeg besto oppkjøringa. Han gratulerte meg med bestått, og sa at det er nå jeg virkelig kommer til å lære meg å kjøre bil. 

Jeg var lik deg, ganske nervøs. Men har etter hvert kjørt mye bil, og det som jeg før opplevde som stressende er problemfritt i dag. Jubler ikke over å måtte lukeparkere, men det går betraktelig bedre nå enn før. 

Når det gjelder plassering av bilen, bruk speilene aktivt. Du lærer deg fort hvor god plass du faktisk har, mot hva du tror du har av plass. Mengdetrening, mengdetrening, mengdetrening. 

Lykke til med oppkjøring når den tid kommer! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

I år er det ti år siden jeg tok lappen. Jeg var borti et hjørne en gang iløpet av de første tre månedene, utenom det har jeg kjørt mer eller mindre plettfritt. Aldri blitt tutet på, aldri fått bot, bodd på steder med helt jævlig parkering. Men lukeparkering, det skjer ikke! 

En ting jeg konsekvent sliter med, og som jeg overhodet ikke forstår hvordan man skal få kontroll på, er høyreregel når man kjører på sånne store områder med industribygg eller butikker. HVORDAN vet jeg om den veien der kommer fra en parkeringsplass eller ikke, når det ikke går an å se det og jeg aldri har vært her før??? 🫨

Anonymkode: 4ba91...6c8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også superengstelig som deg. Pga nerver (og kun det) så strøk jeg på oppkjøring 3 ganger. Etter å først ha fått lappen ble jeg verdens tryggeste sjåfør, og har elsket å kjøre bil siden. Nå er jeg gravid og har fått mer angst for kjøringen igjen dessverre, etter å ha vært uoppmerksom og bulket bilen flere ganger. Da jeg nå sist rygget inn i en annen bil på en parkeringsplass, sa det stopp og jeg vil ikke mer så lenge jeg er gravid og sikkert også i ammetåke etter fødsel… synes det er helt forferdelig, jeg har jo elsket å kjøre bil. 

Anonymkode: 9486d...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Lukeparkering har jeg ikke gjort siden jeg hadde det som øvelse for 26 år siden. Men jeg rygger mye i forhold til jobben. Så det øves hver dag. Jeg klarer det utroligste med rygging. Har fått mye skryt og må hjelpe noen mannfolk også med rygging. Jeg rygger alltid når jeg skal parkere. Du blir med avslappa ved øvelse etter du har kjørt opp. Jeg vet jeg har lagt til meg noen uvaner med kjøring så jeg har helt sikkert fått påpakning av en kjørelærer. Jeg kjører som oftes med en arm f.eks. Jeg tar meg i det selv. Hadde jeg måttet ta teoriprøve på nytt så trur jeg at jeg hadde slitt. Jeg klarer ikke å huske hva alle skiltene betyr helt. Vet bare sånn ca. For jeg er aldri borti tåg skilt f.eks. går jo ikke tog her jeg bor og kjører. 

Anonymkode: a2c8a...f86

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En ting jeg konsekvent sliter med, og som jeg overhodet ikke forstår hvordan man skal få kontroll på, er høyreregel når man kjører på sånne store områder med industribygg eller butikker. HVORDAN vet jeg om den veien der kommer fra en parkeringsplass eller ikke, når det ikke går an å se det og jeg aldri har vært her før???

Når du kjører på sånne områder, ta som utgangspunkt at du har vikeplikt fra høyre. Stort sett har du det. 

Anonymkode: ad1c8...438

Skrevet

Da jeg kjørte opp så sa sensor "Gratulerer! Du har bestått oppkjøring, nå får du lov til å øvelseskjøre på egenhånd". 

Nå er det 6 år siden jeg fikk førerkort, og jeg er en helt annen sjåfør nå, enn hva jeg var da. Jeg kjørte kronisk under fartsgrensa uansett vær og føre, stoppet litt for mye opp i kryss hvor andre hadde vikeplikt for meg, og var en relativt nervøs sjåfør. Slik er det ikke nå lengre, med mindre det er dårlig føre/sikt, eller farlig kryss. 

Lukeparkering kan jeg såvidt, men jeg er oppvokst i en by hvor det nesten ikke eksisterer parkeringsplasser utformet som lukeparkering. Nå bor jeg i en by hvor mesteparten av parkeringsplassene er lukeparkering, så jo oftere jeg gjør det, jo bedre blir jeg. 

Øvelse gjør mester og sånt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er engstelig OG har en tendens til å være veldig kritisk mot deg selv, så bør du faktisk la kjørelæreren bestemme om du er bra nok eller ikke. 

Hvis han (eller hun) sier "du er klar for neste nivå", så ikke la engsteligheten din begynne argumentere mot han. Bare la han ta seg av kjøreopplæringen. 

Du gjør deg ikke en tjeneste ved å være så engstelig og kritisk. 

Bra du tar lappen, jeg var også ekstremt engstelig og ekstremt selvkritisk. Det var en bøyg, men også en enorm frigjøring. 

Anonymkode: dd787...5d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg tok lappen i voksen alder. Ellers ville jeg kjørt opp 18 år gammel - og så knapt kjørt, annet enn hjemme på besøk i bygda, på 7-8 år. 

Så jeg tok meg sammen da jeg så jeg ville spare mye tid på å ha bil i jobb. Trente og kjørte opp i Oslo - det lærte meg enormt. Kjøpte bil rett før oppkjøring. Og begynte å kjøre daglig fra første dag med sertifikat. Så ble raskt en ganske god sjåfør da teori og kjøreskole skjedde så tett på at jeg begynte å kjøre daglig. 

Anonymkode: 8bfc1...3d4

AnonymBruker
Skrevet
starken skrev (1 time siden):

Lukeparkering kan jeg såvidt, men jeg er oppvokst i en by hvor det nesten ikke eksisterer parkeringsplasser utformet som lukeparkering. Nå bor jeg i en by hvor mesteparten av parkeringsplassene er lukeparkering, så jo oftere jeg gjør det, jo bedre blir jeg. 

Øvelse gjør mester og sånt. 

Kjørelæreren anbefalte meg å ta med den jeg øvelseskjørte med til en stor parkeringsplass en søndag. Og der rygget vi rundt noen timer med ulike øvelser. Det er gull å være trygg på å få bilen korrekt inn uansett plass, kunne plassere etter speil (vi dekket ryggekamera) etc. 

Anonymkode: 8bfc1...3d4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt lappen i snart syv år nå, var over 40 når jeg tok den. Jeg var ikke så nervøs under prosessen utrolig nok, hadde en veldig rolig og god kjørelærer, så den tiden før jeg tok lappen gikk egentlig greit. Jeg vil si jeg er en god sjåfør nå, det sier andre også, men jeg er ikke god på å rygge. Vi øvde lite på rygging og parkering under kjøreopplæringa, og jeg har liksom bare unngått det så godt jeg kan. Men det er mengdetrening som er greia, bare kjør så mye du kan. Også etter du får lappen, og gjerne alene. Jeg har kjørt masse og det er det som har utviklet meg vil jeg si. 

Anonymkode: b40df...dba

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I år er det ti år siden jeg tok lappen. Jeg var borti et hjørne en gang iløpet av de første tre månedene, utenom det har jeg kjørt mer eller mindre plettfritt. Aldri blitt tutet på, aldri fått bot, bodd på steder med helt jævlig parkering. Men lukeparkering, det skjer ikke! 

En ting jeg konsekvent sliter med, og som jeg overhodet ikke forstår hvordan man skal få kontroll på, er høyreregel når man kjører på sånne store områder med industribygg eller butikker. HVORDAN vet jeg om den veien der kommer fra en parkeringsplass eller ikke, når det ikke går an å se det og jeg aldri har vært her før??? 🫨

Anonymkode: 4ba91...6c8

Der har jeg lært et triks av en bekjent som er trafikklærer. Hvis den veien som kommer fra høyre har et skilt med gatenavn, da har du vikeplikt fordi da er det jo en vei/gate og ikke bare en parkeringsplass eller gårdsplass.

Ellers passer jeg vel ikke helt inn i ts sin målgruppe. Jeg tok førerkortet som 18-åring og har hatt førerkort i snart 40 år og har bygget på med flere førerkortklasser etter hvert så jeg har lov til å kjøre stort sett alt med hjul og belter.

Min erfaring er at trygghet handler aller mest om øvelse. Alt går lettere med nok trening og nok timer/kilometer. Om du er usikker som ny sjåfør, så blir det bedre etter hvert.

Og så er det en hovedregel som trumfer alt annet dersom du er usikker, og det er å sette ned farten. Lavere fart gir bedre kontroll og mindre sjanser for uhell. Ikke la deg presse til å kjøre fortere enn det du føler du mestrer, selv om du har en utålmodig sjåfør med blinkende lys liggende på støtfangeren din.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri lukeparkert siden jeg øvde for 15 år siden…

Anonymkode: 6bdad...beb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen som 40 for 5 år siden. Er absolutt blitt bedre. Tenker ikke over at jeg kjører, og det gjorde jeg absolutt før

Men jeg tror nok andre på min alder er bedre sjåfører enn meg. Har du rygget i 25 vs 5 år så vil det gi mengdetrening.

På selve kjøring tror jeg at jeg er like god, men lukeparkering blir jeg nok aldri god på. Og ser jeg er tregere på å rygge enn mannen min.

Anonymkode: f25d5...ed3

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (5 timer siden):

Jeg sleit mest med teorien. Klarte den med nød på 3 forsøk. Oppkjøringen gikk som en lek 😊 

For meg har det vært motsatt. Klarte teorien på første forsøk. Oppkjøring har jeg strøket flere ganger.

Har fremdeles ikke lappen.

Anonymkode: b41d7...8bc

AnonymBruker
Skrevet

Når du får lappen er du ikke ferdig utlært, du har kommet dit at du har lov til å øve på egenhånd.

Det med de som kommer fra høyre så går det seg til. Jeg har hatt lappen i snart 30 år og tar fremdeles ikke som en selvfølge at de som har vikeplikt faktisk stopper, for en og annen dropper det faktisk. Men jeg bremser ikke ned, du får etterhvert et automatisk reaksjonsmønster hvor du er obs uten å bremse før det virkelig trengs. Det er vel det som er den største forskjell på en som har nytt førerkort og en som har hatt det lenge, den som har hatt  det lenge leser trafikkbildet mer automatisk og da går alt mye mykere og avslappet.  

Hvor langt bilen strekker seg på kantene lærer du etterhvert å kjenne, slik er det alltid med nye biler. Så kan anbefale en liten bil som førstegangs bil.

Lukeparkering trenger mengdetrening. Jeg var god på det før da jeg bodde i en by, nå har jeg knapt gjort det på 20 år og er elendig, så det unngår jeg når jeg kan. Må jeg får jeg bilen inn, men perfekt fremgang blir det ikke.

Anonymkode: f812a...94d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...