Gå til innhold

Skifte bakrute på Toyota Yaris hybrid - kostnad?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte bruktbil for et par år siden, en modell fra 2019.

Bilen er helt grei osv, men jeg har irritert meg en stund nå over bakruten.

Selv når bakruten er vasket med både det ene og det andre så er det vanskelig å se klart i den når det er mørkt og regner/må bruke vindusvisker. Blir liksom aldri klart nok. Alt bak ser veldig grumsete ut, spesielt når det regner.

Når jeg ser over bakruten så er den FULL i riper over hele ruten - aner ikke hva eier før meg har gjort med den ruten, det er jo snakk om en eldre dame på 70 som eide den før meg, skulle tro det var en vindusvisker som hadde hatt en stein under seg og skrapt opp hele skiten hver gang det regnet - men skrapene er jo også utenfor området hvor viskeren går.

Men jeg kjenner det irriterer meg mer og mer, og så tenkte jeg på neste service hos Toyota om å høre om de kan skifte bakruten.

MEN - er slike riper i bakruten noe man vanligvis får dekket via bilforsikringen?

Jeg har vanlig kasko via Storebrand, finner ikke helt ut av det på det jeg leser. Det står at forsikringen dekker Glassruteskader:

• Glassruteskade, knusing og sprekker
  • Reparasjon eller bytte av glassrute

Men det er jo ikke knusing og sprekker sånn sett, det er en mengde med skraper.

Og det står i vilkårene: "Feil og mangler som følge av alminnelig bruksslitasje/elde/feilbruk dekkes ikke"

Det går vel under feilbruk? Bruksslitasje? 

Anonymkode: 55e38...b67

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du får nok ikke det på forsikring. Forsikring dekker plutselige skader som steinsprut eller annet og ikke slitasje som oppstår over tid. Hvis bakruta er av typen som lett samler skitt, sand og støv, kan det være at tidligere eier har gnudd av det med svamp, klut eller noe og dermed skrapt opp ruta ved å skrape sanden inn i glasset.

Vet ikke hva det koster å skifte. Toyota-verkstedet er selvsagt et sted å få svar, men du bør også sammenlikne pris med andre verksteder. Det finnes også spesialverksteder som nesten bare driver med skifte av bilglass.

Endret av aksase
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det der vil ikke dekkes av forsikringen. 

Jeg ville prøvd glasspolering først. https://www.garasjetid.no/carpro/126/carpro-ceriglass-kit-150-ml-glaspolerings-kit

Du trenger en roterende poleringsmaskin og god tid, siden glass er steinhardt, men det skal være mulig å få bort det verste ifølge internettet. https://www.detailersclub.no/forums/topic/30183-polere-riper-på-glass/

Vil tro det er vindusvisker som har kjørt frem og tilbake med for lite spyleveske over lang tid som har ført til slitasjen

Endret av newman01
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men har du mulighet så sjekk Toyota i Sverige ca halv pris.

Anonymkode: 327fc...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...