Gå til innhold

Dere PT'er: Synes dere det er kjipt å jobbe med overvektige kunder som klarer lite i forhold til dere?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt meg inn på treningssenter men ser at jeg har behov for instruksjoner og veiledning, spesielt når det gjelder styrkeapparatene. Jeg ender alltid opp med å ro, gå/prøve løpe veldig korte økter på tredemølle også avslutte med de styrkeapparatene som jeg er trygg på og det er bare to stk. Det blir jo veldig lite variert og jeg vil jo gjerne prøve ut mer av det senteret tilbyr.

Synes det er flaut å gå bort til et nytt apparat hvis det er mange andre der, også ender jeg opp med å klumse rundt og gjøre det feil, og ikke minst er jeg jo redd for å pådra meg vondter som følge av feil bruk. Så tanken om å bestille en PT time har slått meg. Her jeg går finnes det ikke en eneste en under 40 år og alle er selvsagt i kategorien veltrente og modellpene. Og da tenker jeg automatisk at så "perfekte" treningseksperter som dem ville syntes det var grusomt kjedelig å jobbe med meg som er tjukk og utrent.

Jeg overtenker veldig lett og gjør sikkert en greie av ting som ikke er en greie, men stemmer det litt? Er overvektige ansett som kjedelige kunder som ikke får imponerende resultater?

Anonymkode: 9a7e5...a4e

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville aldri tro eller tenke det

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare hvis du kommer med en masse unnskyldninger om hvorfor du ikke klarer ditt eller datt.

Anonymkode: bdb2c...719

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg overtenker veldig lett og gjør sikkert en greie av ting som ikke er en greie, men stemmer det litt? Er overvektige ansett som kjedelige kunder som ikke får imponerende resultater?

Virkelig ikke! Nesten motsatt, jo dårligere utgangspunkt, jo mer utfordring for en PT som ønsker resultater for klientene sine.

Og de som er imponerende med trening og vekter, de trenger ikke PT. 

Anonymkode: 86aa5...65c

• Liker 10
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Gode pt’er tar utgangspunkt i kunden som står foran seg og treningssentre har ofte en beskrivelse av pt’ene sine. Se etter en som passer dine mål (de skriver ofte feks skadeforebyggende, livsstilsendring eller komme-i-gang)). Og velg en som kanskje speiler deg ift kjønn/alder (i den grad det er mulig)

Jeg kjenner igjen den samme følelsen som deg og investering i pt har vært verdt pengene for min del. 

og husk - de fleste har nok med seg selv og de aller fleste er redd for det samme hvis de ikke helt vet hvordan maskinen fungerer! 

Anonymkode: 6137f...71a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor man har PT. Er du god, trenger du ikke PT. 

Du overtenker. Dette er som alle konkurranseutsatte yrker, et yrke man må levere god service for å klare seg, spesielt i mindre byer. Du skal ikke imponere din PT, din PT skal hjelpe deg med å mestre trening og nå målene dine 😊

Anonymkode: 77484...cd9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er omvendt. Dårligere å gjøre med veltrente som klarer like mye som PT. 

Anonymkode: 65e3a...62d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror det er omvendt. Dårligere å gjøre med veltrente som klarer like mye som PT. 

*å jobbe 

AnonymBruker
Skrevet

Man er ganske lite egnet for jobben hvis man synes det er kjipt at folk som trenger trening betaler lønna di for å komme i bedre form. Men duster finnes i alle yrker, så klart. Mange kundebehandlere som ikke liker kunder (jeg forstår dem godt) og sjefer som ikke liker å ha undersåtter selv om de liker å herse. 

Anonymkode: 10022...4d8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nei, absolutt ikke! Jeg er derimot veldig redd for at mine potensielle kunder skal føle det. Jeg prøver å være svært lydhør for utfordringer som kommer ved å ha en større kropp og håper de opplever meg som vektnøytral. 

PT kvinne 37

Anonymkode: 62102...c67

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke overvektig her, men utrent og svak. 

Mitt treningsmål, var å klare å ta EN armheving liksom.

Jeg hadde noen timer med PT som fulgte med i pakken da jeg begynte på et treningssenter en gang. Det var veldig praktisk, jeg har litt sosial angst, så bare å få en guidet tur på senteret og lære meg diverse apparater og øvelser var helt supert.

Men jeg kostet ikke på meg flere timer enn det som var inkludert. Da sa PTen at det var veldig synd, han likte å jobbe med meg for det var så mye progresjon. 

Det er ofte mye mer progresjon med dårligere trente, det går raskest i starten før man gjerne stagnerer litt når man begynner å bli veltrent. Så tenker det kan være motiverende for en PT, å se fremgang nesten time for time :)

Anonymkode: fef12...87e

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men, altså... hele poenget med å være i en lærer/instruktør-posisjon er jo å lære fra seg noe til de som ikke kan det. Det er jo det stillingen går ut på. 

Anonymkode: fb9f3...cfb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og da tenker jeg automatisk at så "perfekte" treningseksperter som dem ville syntes det var grusomt kjedelig å jobbe med meg som er tjukk og utrent.

De hadde vært arbeidsledig hadde det ikke vært for oss utrente og uperfekte.

Anonymkode: 1358a...e0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men, altså... hele poenget med å være i en lærer/instruktør-posisjon er jo å lære fra seg noe til de som ikke kan det. Det er jo det stillingen går ut på. 

Anonymkode: fb9f3...cfb

Kanskje de liker bedre å jobbe med opptrening etter skader hos veltrente fks.

AnonymBruker
Skrevet

Du overtenker, helt klart! Se heller på det som litt motsatt.

Da jeg startet trene for en del år siden, så brukte jeg PT. Jeg var veldig dårlig trent, og hadde i tillegg en del smerter i kroppen. PTen jeg brukte sa flere ganger at det var så motiverende jobbe med meg, fordi han så veldig tydelig fremgang. I tillegg var jeg så nybegynner at jeg sjeldent protesterte mot noe han sa 😅 

Nå er jeg godt trent, og måtte ha noe opptrening grunnet skade. Men nå har jeg mye meninger om øvelser, jeg vet hva jeg liker, jeg vet hva jeg ikke liker, og jeg har ett veldig tydelig mål. 

Når du er overvektig og utrent, så er du ett blankt ark, som de kan forme som de vil. Og det er da man virkelig ser de gode og tydelige resultatene. 

Anonymkode: 0adb3...d45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir vanskelig for deg å komme i form om du skal la så mye oppe i hodet ditt komme i veien for treninga. Folk er opptatt med sitt, og bryr seg ikke om du kløner med et apparat. Pt’er trenger kunder for å ha en jobb, hvorfor skal de bare gidde å trene de gode, som ikke trenger couch?

Anonymkode: 94ae2...660

• Liker 1
Skrevet

De fleste kundene til PT-er på et helt vanlig senter er jo som deg - utrente, uerfarne, usikre, eller med behov for litt ny boost. Jeg observere mange PT-timer på mitt senter, og det er jo som regel ikke de erfarne som ber om PT-time. De kan jo det de trenger? De fleste kundene er 45 pluss vil jeg anslå.

Selv har jeg hatt PT-time to ganger i løpet av 15 år, kun for teknikksjekk, det vil jeg anta var ganske kjedelig for PT-en. 😂 Har inntrykk av at de liker å ha kunder de treffer jevnlig og får følge progresjonen. 

De har jo valgt jobben fordi de liker å veilede, motivere og hjelpe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kanskje de liker bedre å jobbe med opptrening etter skader hos veltrente fks.

Da befinner de seg ikke på et vanlig treningssenter, og de må også ha spesialkompetanse på akkurat det. Det er ikke den type kunder man har på Sats liksom... Og du vil ikke velge en random Sats-PT etter en skade. 

AnonymBruker
Skrevet

Tvert imot - det er gøy og inspirerende å jobbe med kunder som virkelig har nytte av hjelpen og får ganske rask framgang. Å se hvordan de overrasker seg selv :)

Det er jo nettopp kunder som deg vi jobber med, folk som er nye med trening og trenger hjelp til å komme i gang og vite hva de kan gjøre, hvordan apparater brukes osv.

Du er hverdagskost, sånn for å sette det på spissen :) Du vil ikke skille deg ut fra alle de andre jeg jobber med den dagen, alle er nye folk som trenger veiledning og støtte til å komme i gang på en trygg og effektiv måte.

Anonymkode: cccd6...385

AnonymBruker
Skrevet

Har en kamerat som er PT/Fysio - han elsker å jobbe med alle som har utfordringer, enten de har en eller annen kroppsdel som ikke fungerer eller om de er store så foretrekker han det foran en frisk A4 person.

Anonymkode: 458dd...e87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...