Laraa Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Da jeg flyttet til Tyskland lærte jeg raskt utrykket laß uns die Stadt unsicher machen. Altså la oss gjøre byen utrygg. Det betyr egentlig å ta seg helt ut og hæla i taket. Så begynte jeg å lure på om vi sier det på norsk også? Jeg har aldri hørt det og om noen sier at de skal gjøre byen utrygg, er det ikke akkurat positivt 😅 Men så er det mange utrykk som jeg ikke fått med meg
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Skrevet 13. januar Jo, jeg har hørt det uttrykket flere ganger på norsk. Anonymkode: 5c9a2...b5e
ToveM Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Vi brukte det uttrykket når vi skulle år byen på slutten av 70 tallet.
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar Joda, hvis man er en unggutt mellom 17-19 år så sier man sikker det. Særlig på bygda («byen» kan da referere til det lokale samfunnshuset) Anonymkode: 7e74d...232
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Ja, men har hørt at ordet ‘farlig’ har blitt brukt i stedet for utrygg. Anonymkode: 5a4e8...3df
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Dette brukte vi på 90 tallet i Oslo, da vi var unge. Anonymkode: 71f31...40c
AnonymBruker Skrevet 16. januar #8 Skrevet 16. januar Haha, aldri hørt det før! Nå fikk jeg lyst til å legge ut story på snap og spørre om noen blir med å ta noen pinner og gjøre byen utrygg Anonymkode: 50730...af1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #10 Skrevet 16. januar Vanlig på norsk. Må ikke være om «hela i taket» men bare at man skal ut å feste. Anonymkode: 77cb3...f2d
AnonymBruker Skrevet 16. januar #11 Skrevet 16. januar Vanlig ting å si der jeg bor. Anonymkode: 020f5...d17
AnonymBruker Skrevet 16. januar #12 Skrevet 16. januar Laraa skrev (På 13.1.2026 den 15.59): Da jeg flyttet til Tyskland lærte jeg raskt utrykket laß uns die Stadt unsicher machen. Altså la oss gjøre byen utrygg. Det betyr egentlig å ta seg helt ut og hæla i taket. Så begynte jeg å lure på om vi sier det på norsk også? Jeg har aldri hørt det og om noen sier at de skal gjøre byen utrygg, er det ikke akkurat positivt 😅 Men så er det mange utrykk som jeg ikke fått med meg Når man leser det svart på hvitt oppfattes det litt annerledes. Har aldri hørt uttrykket bli brukt av bikere i MC-miljøer eller torpedoer. Har kun hørt det bli brukt med et tungt innslag av ironi, som regel av småbarnsmødre eller bestemødre. Småbarnsmødre som skal på sin første fest siden nitten pil og bue, som blir fulle av to mimosaer og som er hjemme i seng før kl. 21:30. Bestemødre som er i Syden✨ og som skal «ut og danse» Anonymkode: d6685...f00
AnonymBruker Skrevet 16. januar #13 Skrevet 16. januar Født i Oslo på 90-tallet, hørt det mange ganger. Alltid med glimt i øyet, ironi fremfor ment å høres kult ut, men hørt det titalls ganger opp gjennom. Anonymkode: 85849...5e6
MissSkog Skrevet 16. januar #14 Skrevet 16. januar Som en over her sier; jeg kjenner det også mest brukt i ironisk tone. Ikke hørt det i forbindelse med at man virkelig skal ta den helt ut.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå